Slutspel 2010
Om så ej är fallet så ska väl Sundlöv hitte en ersättare till honom om han drar, eller?
Nej, jag menar bara att du måste ta med det i dina beräkningar när du säger att Brynäs kommer att ha X antal juniorer i truppen nästa säsong.
Det måste finnas balans i laget!
Visst, årgång 90 kommer att vara förstaårsseniorer. Men gör det laget åldersstiget? Eller vad menar du?
Du kommer inte ifrån det faktum att du vill göra ett av ES yngsta lag ännu yngre (och därmed bräckligare enligt mig) samtidigt som du kritiserar lagbygget.
Den ekvationen får i alla fall inte jag ihop.....
För att förtydliga mig; Vi kan inte köra 2 hela femmor med juniorer (som jag anser du förespråkar), det måste finnas en balans i lagbygget mellan rutin, spets och "ungdomlig entusiasm".
Juniorerna skall slussas in med förnuft, precis som vi gör för tillfället!
Redigerad kommentar
JanT: Visst behövs rutin i laget. Men samtidigt så har vi spelare som stått och trampat på samma ställe och som har sjunkit markant i kvalité. Skall man ha en dyr satsning på juniorer så måste man även våga satsa på dem.
Har man spelare i J18 som väntas gå tidigt i draften så har man ju även en del pengar att vänta OM/När de försvinner till NHL.. Vad får vi för Hansen?
Man kan inte utveckla allt för många juniorer i A-laget på en gång.
Vad gäller spelare på väg nedåt så kommer man aldrig ifrån detta faktum, jag anser att man alltid måste ha en mix av spelare i laget.
Snart börjar de väl med att speakern kör följande fras när ett tveksamt domslut tas i Hovet/Globen
"Jag vill meddela publiken att det nu är fritt fram att kasta så mycket skräp som möjligt ner på isen, sikta helst på domarna med skräp av hårt material."
Modig är en fladdrig målvakt som Luleå inte valde att satsa vidare på. Ingen förtroendeingivande målvakt. Det är min bild av honom.
Hur många juniorer vill du ha i laget?
Tror definitivt Rensfeldt/Larsson kommer att få chansen i A-laget till hösten.
Men jag anser att man inte skall hasta iväg med de båda ungtupparna när vi har hela hönsgården full av dem...
Har du några kommentarer till Modigs statistik?
"Individuella utvecklingsplaner, ja... Men tror du inte att de här spelarna har sprungit ifrån de planerna? Tror du det står i planen att de ska vara U18-VMs bästa spelare"
Ok, då skall Rensfeldt och Larsson in i A-truppen enligt dig.
Det innebär att gällande A-lagskontrakt skall avslutas.
Vem skall sparkas?
Jag är positiv till unga spelare i laget och är full av tillförsikt inför nästa säong, tycker inte att du verkar vara det trots att laget är nedlusat av unga spelare.
Hur vill du egentligen ha det?
Skall vi satsa på unga spelare eller inte?
Satsar man på unga spelare får det konsekvenser på lagbygget som helhet.
Det har aldrig funkat att äta upp kakan och samtidigt ha den kvar.
JanT: Brynäs är en talangmaskin just nu.. Man önskar att man hade ett Team Gävle där man kunde behålla sina talanger och ge dem en bra utveckling.
Som det känns just nu så har vi en del spelare som står i vägen för dessa talanger. Spelare som är på väg nedåt i karriären.
Jaha, så enligt din logik är alla unga spelare likadana?
Jag har i sig ingenting emot att ha två unga målvakter, men det betyder ju inte att jag tycker att Brynäs ska ha vilka unga målvakter som helst. Markström-Lindbäck var ju ett något bättre målvaktspar än Modig-Svedberg.
Angående Rödin. Man kan vinkla hans säsong på flera sätt. Man skulle även kunna vinkla det som att han var en av Brynäs bästa spelare när han fick chansen på allvar, och att han var en av få Brynässpelare som hängde med i Djurgårdens tempo.
Vid den här tidpunkten förra året slösade Sundlöv med föreningens pengar genom att förlänga med Hermansson... Ett horribelt beslut som kostade en hel del sålda säsongskort. Resultatet blev det som många inklusive jag sa, att han blev utkonkurrerad av juniorer.
Individuella utvecklingsplaner, ja... Men tror du inte att de här spelarna har sprungit ifrån de planerna? Tror du det står i planen att de ska vara U18-VMs bästa spelare?
For your information, de andra som ligger i toppen av den poängligan har A-lagskontrakt med klubbar i SM-Liiga och KHL, och en har redan gjort 40 poäng på 43 SM-Liigamatcher. Inte illa pinkat.
Och ja, jag tror att åtminstone Larsson skulle platsa i Brynäs. Men precis som i fallet Järnkrok lär det väl ta minst en halv säsong innan han överhuvudtaget får chansen att visa det, om han nu stannar. Och Järnkrok hade knappast fått chansen om det inte vore för massa skador. Då hade han fortfarande varit i J20-laget och t.ex. du hade sagt att han inte platsar i A-laget.
När vi nu satsar på 2 unga målvakter är det fel, vi har redan 4 backar och 4 forwards i truppen födda på 90-talet. Till detta skall troligen Rhodin läggas till.
Rensfeldt och Larsson har färdiga utvecklingsplaner att gå efter, men det passar tydligen inte herrarna.
För ett år sedan skreks det efter Thegel/Leidermark/Rödin. Facit blev Rödin efter tillvänjning i Mora.
Tror du att Rensfeldt/Larsson går in direkt i laget? Det gör inte jag.
Inser du inte att vi inte får plats med alla lovande juniorer samtidigt i A-laget. De måste slussas sin efter individuella utvecklingsplaner.
Vägrar Rensfeldt & Larsson att acceptera detta faktum får de väl byta klubb!
Vilken jävla idiot rent ut sagt!
Jag räknar till 4 backar och 4 forwards som är födda på 90-talet....
Jag är tveksam till att vi kan spela i ES med ett halvt juniorlag.
Vem ska dom peta?
Jag förespråkar att dom får visa framfötterna i sommar och därefter lånas ut till lämpligt allsvenskt lag. Faller allt på plats så blir det möjligen entré a´la Järnkrok.
För visst är det så att dessa gossar näppeligen platsar i många andra ES-lag än Brynäs IF.
Slutilgen blir man lite fundersam över agentens utspel - vi pratar om 2 18-åringar som inte spelat en enda ES-match.
"Larsson och Rensfeldt är två extrema talanger, spelar ingen roll var de hamnar, de kommer att bli stora klasspelare ändå."
Jag tror nog du ska vara lite försiktigare i dina uttalanden, det finns många som gått tidigt i draften och därefter floppat fullständigt.
Markström(Modig)
Jonsson-Andersén
Clarke-Sundqvist
Berglind-Ekholm
Löf-Bertilsson
Somevouri-Järnkrok-Granström
Kahnberg-Nordquist-Sjögren
Silfverberg-Larsson-Rödin
Rensfeldt-Wännström-Lauritzen
Inte ens säkert att de någonsin kommer att platsa i Elitserien.
När Brynäs nu gör den här satsningen man ser att dom gör, även om ingen i klubben öppnar käften om det, så vill jag se ett 110% igt utnyttjande av dessa killar mixade med nåra mer erfarna. Typ DIF! Men jag är ändå lite skeptisk, jag tror Hardy t.e.x har en betydligt bättre fingertoppskänsla hur det går till och dessutom är det fan så mycket lättare att få spelare att ge järnet i anfallszon än att härja runt i egen zon.
Hade vi inte haft 8-10 skador i vintras så hade inte Calle fått chansen heller, Cz är en träskalle vad gäller att tänka om och prova nya saker.
1. Vem skall bänkas om Larsson/Rensfelt lyfts upp?
Även fast de inte begåvas med a-lagskontrakt så innebär det knappast att a-lagsspel är uteslutet under säsongen. Visar de framfötterna kommer de få spela.
2. Agent som tänker på sitt eget bästa i först hand.
Cederström har rykte om sig att inte vara helt smidig, t.o.m. en smula oseriös, utom när det gäller pengar förstås.
Ja, man har "satsat" på de, men oftast i fjärdekedjan. Och det verkar ju inte gälla alla juniorer. Bara de som är "rätt ålder".
Larsson och Rensfeldt är två extrema talanger, spelar ingen roll var de hamnar, de kommer att bli stora klasspelare ändå.
Dom bästa ska få chansen i a-laget så enkelt är det.
Inte tänker någon annan klubb så utan dom bästa ska få chansen oavsett ålder.
Sen kanske dom två är sämre än tex Wännström, Rohdin osv och då har han rätt i en sak (att inte i dagsläget ge dom a-lagskontrakt) men detta med ålder hatar jag att höra.
Tomma hot tror jag och lämnar dom så är det synd men inte hela världen. Vad händer om Sundlöv ger efter för dom, snart står två nya på kö och hotar att lämna om dom inte får kontrakt. Dom vet att dom ingår i Brynäs framtidsplaner, räcker inte det får dom söka sig vidare till en klubb som kan erbjuda något bättre. Vad nu det kan vara för en junior..
Budgeten i fara? Nej, juniorerna spelar för brödsmulor.
Dessutom skulle truppen bli så stor att budgeten är i fara.
Nu verkar det tyvärr vara en sunkig agent i botten som försöker trissa grabbarnas marknadsvärde till skyarna (och därmed sin provision) och kanske forcera fram killarnas utveckling. I potten ligger högre ranking därmed mycket pengar till agenten. Så snabbt till NHL som möjligt för då tickar pengarna in.
Även oerhört konstigt att enbart kolla på födelseår i den bemärkelsen att t.ex Järnkrok och Rohdin bara är några månader äldre än Rensfeldt, trots att de är födda olika år. De kan ju väljas samma draftår.
De här killarna kommer troligtvis att draftas i någon av de två första rundorna och då ska man SJÄLVKLART inte fortsätta spela J20-hockey vilket Brynäs verkar tro att de kan övertala de att göra. Synd att Brynäs verkar slarva bort två av sina tre bästa juniorforwards.
MarcusElving:
Skulle tro att dom passar in i Leksand kommande föryngringsprocess som kommer kommande säsong.
JanT:Jag vet att Peja följer juniorerna väldigt nog och han har mer på föterna när det gäller den biten. För dig är t ex Larsson bara ett namn så det är ju svårt att ens uttala sig.
Men ser man på lagbygget den här säsongen så känns det som att man får slita hund för att ens nå slutspel.
I så fall hade jag hellre sett att man satsade helhjärtat på att ta ett "hundår" och körde med ett par hela kedjor med ungdomar.
Åka av skulle det bli i alla fall :)