Värvningar inför 15/16
Bellman 6,0: Hade Sweatt bytt klubb för att få vinna Guld hade han väl valt SAIK som också var intresserade...
Nu känns det som han enbart tittade på vem som betalade bäst.
Det är ju antagligen en månadslön som är svår att tacka nej till.
Det du skriver har bäring. Och enligt mina läktarcoach ögon så gillade inte Sweatt Bulan hockey, det såg man tydligt på slutet. Sweatt är helt enkelt en kontringsspelare. Han vill inte ödsla kraft på hårt pressspel. I Luleå kanske han få spela på det sätt han önskar. Typ likande fri roll som Klasen hade i Luleå.
Har hela tiden framhållit att pengarna nästan alltid spelar störst roll. Det sista jag skrev gällde vad som utöver pengarna och Sweatts huvudmotiv kan ha avgjort:
att Luleås satsning på laget i övrigt och deras chanser att därmed ta guld övervägde och attraherade honom mer, än de säkert nästan lika lukrativa och intressanta bud som kom från ex SAIK och Växjö.
Så det är DU som är naiv eller snarare okunnig om du tror att inte såna saker spelar in, utan att det enbart är lönen som avgör. Rödin är väl isf ett talande exempel på att du har fel, han fick högst sannolikt ett klart högre ekonomiskt bud från övriga intressenter men valde ändå Brynäs.
http://N
Bratwursten: Boliden ska tydligen bli ny storsponsor i Brynäs , de lämna Skellefteå för oss :) hoppas utvecklingen fortsätter pt det hållet från och med nu :)
Synd att det var 1:a april bara när artikeln publicerades :-=
nu när han åker över?
Om vi får den nu och med dagens dollarkurs, då har vi "tjänat"
ca 500 tkr på att vänta ett år.
betalt av Brynäs. Om en spelare säger upp kontraktet själv.
Slutar han då få betalt när säsongen är slut? Eller när han
är klar för en ny klubb? Eller får han betalt hela mars och april?
Någon som vet?
Han borde inte ha fått ett öre mer från Brynäs efter det
att sista matchen var spelad.
Det är ju egentligen en icke-nyhet att Sweatt kan lämna för NHL.
Alla spelare som har kontrakt i alla SHL-lag kan lämna för NHL.
Det ingår liksom i avtalet mellan Sverige och NHL.
Skulle t.ex. ett NHL-lag vilja plocka över Rödin, så kan de göra
det utan att vi får ett öre i ersättning (i och med att Rödin redan
varit över till NHL/AHL en gång).
Tror inte Pesonen skulle välja en klubb som betalar sämre
bara för att få chansen att bli svensk mästare.
Speciellt som han hade att välja mellan två klubbar som
båda har ekonomin för att rusta laget tillräckligt för att
ha chansen att vinna.
Du har gått på myten att alla vill spela i Skellefteå så fort
de erbjuder det. Anledningen till att de får de spelare de
vill ha är att de ser till att bjuda högst på de spelarna.
Huge:
Med andra ord tror du att pengar inte spelade någon roll?
Tror du att agenten skulle råda Sweatt att ta något annat än
det högsta budet? Ju högre lön Sweatt får ju mer pengar får
agenten.
Det är naivt att tro att utländska spelare skulle välja någon
annan klubb än den som betalar bäst.
Därav snacket om chansen att vinna guld, ungefär som när CZ sa samma sak utan att fördenskull haft för avsikt att dissa sitt gamla lag utan mer försökt vara realistisk och uppriktig i sina tankegångar.
http://N
Tänker på vad han sagt eller snarare INTE sagt om ex tiden i Brynäs.
Normalt brukar nästan alla spelare iaf kläcka ur sig nåt artigt eller vedertaget om att man trivts bra, bara har gott att säga om organisationen osv osv.
Sweatt har inte sagt nånting åt det hållet, kan tyda på ett visst missnöje med att man ex sparkade TJ, Bulans stil eller nåt annat negativt som till viss del vägt in.
Bara en tanke, om vi nu ska vara lite konspiratoriska...
Hallå, vakna upp!
Sweatt är transatlant, en legoknekt som alla andra. Varför skulle han stanna om han får dubbel lön nån annanstans och inte har några större hockey- eller känslomässiga band i övrigt till Brynäs?
Ditt gnäll av nån sorts sentimentala skäl om dålig klubbkänsla och girighet ger jag inte mkr för.
Var gärna besviken, det är jag med över att man inte lyckades komma överens om en förlängning, men inse realiteterna som gäller idag och inte det som gällde på amatörismens tid.
Klausulen innebär dock att han i juridisk mening inte är kontraktsbrytare när han väljer att utnyttja sin klausul och inte förlänga. Om man sen vill kalla det för att "bryta" kontraktet så stämmer det i semantisk mening men min poäng är att han inte brutit kontraktet sett till hur man normalt sett brukar definiera ordet "kontraktsbrytare", dvs när och om en spelare (Sweatt i det här fallet) inte haft nån klausul.
Förväntat: minst 40 poäng
svett borta, spelets regler. Skiter blankt i honom från och med nu. Rödin var MYCKET viktigare att få behålla. Blickar framåt nu!
Sen kan vi ju även hoppas att Sweatt är i nivå med vad Dixon var i Luleå.
Man kan ju hoppas att Luleås nyrikedom försvinner lika raskt som
Obolpengarna gjorde.
I och med att Luleå vann kampen med Skellefteå om Sweatt (det Skellefteå
som vann kampen med Växjö om Pesonen), då räcker nog inte 300 000 i
månaden skulle jag tro. Det är säkert närmare 400 000 i månaden.
Vill minnas att Holös fick 300 000 i månaden av Växjö för 3 säsonger sedan,
när vi förlorade budgivningen om honom, hösten 2011 (vilket var bra för
oss, annars hade vi inte haft råd med den sista pusselbiten i guldlaget:
Ekholm). Då kan ni gissa vad bugivningen på Pesonen och Sweatt varit
uppe i. Skellefteå som betalat mer än Växjö för Pesonen (då har man pengar
kan man säga). Luleå har sen i sin tur råd att betala mer än Skellefteå,
som lyckats övertrumfa det lag som gödslar mest pengar kring sig.
Det kan nog bli en final mellan de två lag med högst lönebudget i år.
Så har man mest pengar är sannolikheten mycket stor att man lyckas bra.
- Jo just en perfekt Bulanspelare... Mkt skridskoåkning och hård press... Kan nog inte komma på någon hockeyspelare på hela jordklotet som passar sämre in i Bulans hockeyfilosofi...
Nu måste vi se framåt. Innan jag är hemma på tisdag vill jag se lite glada nyheter.
Dr spec:tråkig stad, kallt som in i bombens, NORRLAND (det säger sitt tycker jag)!!
Jag säger att man inte ska bortse från saker som möjligheten att se nya vyer, som en av flera anledningar när en spelare väljer att byta arbetsgivare.
Luleå är en kanonstad, jag har fina minnen därifrån när jag som telegrafist på isbrytaren Tor hade Luleå som bas för isbrytandet. När vi inte låg i Skelleftehamn och kunde gå på hockey, men det var under vintern 1978-79. Såg Brynäs krossa SAIK i deras hemmalada, skönt att tänka tillbaka på såna här dagar... :-)