Det kryllar av sjuka människor.
scim:
"Tittar man dessutom på Aftonbladets egen omröstning så vann Björklund ganska klart (63.4 - 36.6, 34372 röstande)."
Talar du om en sådan där webb-omröstning, typ "Vilket Hockeylag har snyggast matchtröja?", och så får man reda på vilket hockeylag som har flest fans?
I så fall säger jag Epic Fail att använda det som något som helst bevisvärde.
Hellge nämnde i förbifarten att "alla sa så" utan att peka till någon endaste källa. Jag googlade fram Aftonbladets artikel om debatten och där var uppfattningen att man inte kunde utse någon vinnare. Jag råkade även se omröstningen och tyckte det var roligt att en övervägande majoritet i sosseblaskan Aftonbladet trots allt röstat mot Wetterstrand. Ungefär tillräckligt roligt för att klistra in i inlägget, för ett dåligt "bevis" är trots allt bättre än inget alls.
Ohly debatteknik består mest i att hånle och kasta moraliska klyschor mot sin motståndare. Sahlin å andra sidan verkar tävla med sin kollega Östros om att hinna med mest nedlåtande påståenden om sina antagonister på så lite tid som möjligt.
Wetterstrand å andra sidan utstrålar ofta intelligens, men jag vet inte om hennes självsäkerhet går överstyr för i många debatter framstår hon mest arrogant.
Jag tycker många hos Alliansen har ett betydligt mer avslappnat sätt att föra debatter, främst Borg och Reinfeldt som jag uppfattar som mycket lugna och sakliga. Det reflekteras f.ö. väl i den undersökning om vilka svenskarna helst skulle se i en regering som nyligen presenterades.
Oavsett vilket så kommer jag sannolikt inte rösta på något av blocken det här valet.
Håller förresten helt med dig i det inlägg du skrev direkt efter det jag svarar på.
Det verkar som högerspöket attackerar från alla håll så fort man bara nämner kvinnor på annat sätt än som smycken. Jag är ingen komplett vänsternisse, jag kan se förtjänster och tillkortakommanden på båda sidor. Men tror man att Wetterstrands största förtjänst är att hon bara är söt, då tror jag faktiskt att det har blivit lite väl grabbigt, som ett hockeyomklädningsrum. Det låter nästan lite, ska vi kalla det, littorinskt. Det borde väl räcka med att rösta blått, man behöver inte vara misogyn för det. Får man fråga om det varit någon bra kvinnlig politiker sedan Thatcher?
Slutprovocerat.
Jag röstade på det blå laget förra valet, men kommer nog inte göra det denna gång. Jag tyckte att vi behövde en skjuts inom jobbfrågorna, Det kan vara bra att lägga undan prestigen och boosta de frågor som behövs bäst. Det var alltså jobbfrågorna, de som Fredrik och Anders lite diffust kallar arbetslinjen. Nu kanske det var lite svårt att kontrollera resultatet i och med den ekonomiska krisen, men att underlätta anställning osv var nog ett måste, det höll förmodligen också sossarna med om, utan att erkänna det. Jag tror också att skattetrycket hade passerat gränsen för rimlighet. Det finns en skärningspunkt där skatter inte längre fungerar, där staten förlorar mer än de vinner, likt en luftvärmepump. Skoldebatten mådde också bra med något annat än den likriktade och något stereotypa kommunala skolan.
Men vad jag inte hade räknat med, vilket jag borde, som man alltid får vilket parti man än röstar på, att man får flera frågor som man kanske inte alls håller med om. Första gången jag ångrade mig var när vår svenske försvarsminister i TV försvarade trampminor. En av de sjukaste saker människan någonsin uppfunnit. Det stod han i TV och försvarade.
Sen var det här med A-kassan. A-kassan är en försäkring. Denna tog de jävlarna bort för en massa människor. Även min rök. Nu har jag inte utnyttjat a-kassan någon gång. Men de snodde bara min försäkring utan att jag kunde göra någonting, utan ett ord, ingen ursäkt, ingenting.
Det tredje och sista problemet för mig var när alliansen beslöt att alliera sig med den konservativa camorran, den som styr amerikansk utrikespolitik, den som fördubblade antalet amerikanska militärbaser runt omkring i världen, den som innehåller 70-80 miljoner kristna fundamentalister som tror att jorden är 6000 år, den som återinförde tortyr som förhörsmetod, den utrikespolitik som styrs av den israel-amerikanska lobbyorganisationen AIPAC. Den som hatar liberalism och humanism och även muslimer. Den som har krig som affärside, den som hellre startar oljekrig än att ändra på sig själv, de som ser sig själva som ett utvalt folk.
Om jag kan få politiker som inte tolererar denna farliga grupp, då kan de få min röst. Jag har svårt att rösta på mesar som inte vågar säga ifrån till dessa.
Fast o andra sidan kan jag heller inte tänka mig att rösta på några företagsfientliga som säger nej till Europa. Det går inte.
Som ni hör blir det svårt att rösta. Damed if you do, damed if you don’t, eller som man säger på svenska, hur man än vänder sig har man arslet bak.
Den debatt jag refererade till var inte den i Agenda utan från Utbildningsradions program Skolfront. Enligt de bedömare som jag läste dagen efter, både blåa och röda, var Wetterstrand på ett enastående humör och snodde Björklunds argument.
Åter igen, det som MP vinner på är att de är det är ett parti som lyckas ta ett helhetsgrepp på vissa frågor. Där vissa bara pratar ekonomi, pratar MP både ekologi, sociala frågor och ekonomi. Ta t ex den läckande oljekällan i mexikanska golfen. Jag har enbart hört ett parti som diskuterar detta som ett ekonomisk, socialt och ekologiskt problem. Irakkriget och den läckande källan hänger ihop, den finansiella krisen och läckan hänger ihop, t o m Ship to Gaza hänger ihop med källan. Björklund skulle nog bara fnysa och mena, likt republikanerna, att det är BP:s fel. Att invadera oljerika länder och borra på 1500 meters djup är exakt samma problem. BP är bara ett litet verktyg i denna icke hållbara utveckling.
Det är möjligt att det finns fler som lyckas se bakom problemet, just nu gör bara MP det.
Sen vad det gäller Littorin så diskuterades detta återigen i P1:s Studio ett där bl a Lena Mehlin på AB medverkade. De hade också med någon veterare från liberala Expressen som dumförklarade DN och Littorins mailintervju eftersom det inte gick att bevisa att det var Littorin de hade mailkontakt med. Han hade visst fyra dagar på sig att förklara eller att dementera att han hade köpt sex. Istället grät han ut och skyllde på att media jagade hans barn, vilket inte ens var sant.
Ja, man vet inte vad man ska tro.
Vad det gäller kärnkraftsfrågan så verkar de ju till och med snart gå i otakt med sina egna väljare, i den senaste mätningen så vill 45% av MPs väljare bygga ny ersättningskärnkraft för de gamla reaktorerna i Sverige. Politikerdjuret Eriksson svettas över det här, då han som pragmatiker troligen inte skulle ha något emot att fortsätta driva igenom beslut som vidgar MPs potentiella väljarbas, samtidigt som han vet att han skulle få ett inbördeskrig i partiet.
Ha dessutom i åtanke att Miljöpartiet numera är en anhängare av Lissabonfördraget och i regeringsställning därmed kommer att få anpassa sina uttalanden i linje med EU:s gemensamma utrikespolitik. Riksdagsvalet är numera allt mer en fråga om vad som händer inom den administrativa ytan "Sverige", några Palme-lika statements blir allt mer avlägsna. Att sitta och hoppas på att svenska ministrar skulle ta djärva utrikespolitiska ställningstaganden står dig fritt att göra, men jag hoppas att du inte blir besviken om så inte blir fallet.
Och jag tror väl till och att de finns vissa inom s-leden som inte tycker att alla Palmes idéer var bra bara för att han vågade.

Redigerad kommentar
Ja, bilden ser väl kanske inte så bra ut. Kommunismen funkade inte ens i teorin. Den övergick alltid i förtryck, även om det möjligen var rättvisa den ville åt.
Å ena sidan, å andra sidan
Jag vet inte hur mycket Castrokramare han var, på bilden ser han onekligen glad ut. Men och andra sidan finns det också ett otroligt starkt tal, som ofta används när man studerar retorik, där han kritiserar amerikanska terrorbobningar 1972. Medan det blå laget fällde ned blicken och inte sa ett pip.
Redigerad kommentar
hellge: Att slänga ur sig ett moralpekoral och samtidigt raljera och komma med insinueringar över Littorins eventuella handel och vandel rimmar illa. Är du verkligen en förespråkare av: Har du slutat slå din fru-frågor?
Iofs, jag håller med om att man inte ska döma på förhand.
Nu var det väl inte Maria som ringde. Jag kan tycka att det är lite väl hårt att mena att hon skulle ha straffa ut sig för detta.
Wayne Gresky: Vilka kräk AB är. Måtte Journalist-Sverige trycka upp ett glödgat spjut i röven på Mellin & c:o.
Har jag rätt?
Dunc:
Du har säkert rätt, ALLT som står i kvällpressen är 100% sant.
Hahaha. Och så är folk irriterade på att Schyman eldade upp pengar...
- Det drabbar i alla fall ingen fattig, vilket är ovanligt i högersammanhang. Littorin är därmed min hjälte.
Nu slänger jag med en sköning så jag kan glömma hamburge dumparna
www.youtube.com/watch?v=meUcITdU_ks
Redigerad kommentar
Wow, maxstraff hela 4år, förstår att folk inte ungdomar vågar mörda, eller vänta det är just de dom gör.
Blizzard: i USA har de de hårda straff du efterlyser, men inte avstår unga människor (eller människor i allmänhet) där från att dräpa varanda för det.
Däremot finns det (i USA) en korrelation mellan kyrkonärvaro och brottslighet (de tre staterna med högst kyrkonärvaro hade högst brottslighet, de tre staterna med lägst hade lägst dito)...fast det är en annan historia.
Angående Sahlin: "Sammanlagt rörde det sig om privata utgifter till ett värde av 53 174 kronor. Bland de inköpta varorna fanns två Toblerone, vilket gav affären ett av dess namn"
Med Mona Sahlin handlade det om vem som skulle bli ledare för Sveriges största parti och huvudkandidat till statsministerposten. Att få bort huvudkandidaten som många ansåg olämplig redan innan chokladaffären var ett mål många delade. Det fanns ett bra motiv att driva drevet ända tills Mona valde att ta ett kliv tillbaka.
I fallet Littorin, som är en bifigur i Moderaterna så avgick han innan drevet ens hann börja. Målet var alltså uppnått redan innan affären kom ut. Efter det har det bara handlat om att sälja lösnummer och plocka billiga politiska poäng.
Sen är det kanske min tvivelaktiga moral som gör att jag inte tycker att det påstådda brottet inte är särskilt grovt. Nu har inte Aftonbladet helt beskrivit kvinnans situation men det framstår ju som om hon haft bostad, gjort upp sina affärer utan hallick och varit i vuxen ålder och haft vett att ta bra betalt. Littorin ska sedan ha gjort ett intryck av att inte vara någon som besökte horor stup i kvarten. Hade det handlat om drogade östeuropeiska inlåsta småflickor så hade min dom blivit en annan, men nu har jag svårt att bli riktigt upprörd. Det finns så många så mycket värre brott att fokusera på.