Café

Grupper · 50538 inlägg · 1049 ämnen
« · 1046497 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: framtidens bränsle
Lumber Jack:

Tur man kör på etanol som endast kostar lite över 8 :- / Liter.

Appropå bensinprisgnället och myten om det jämförelsevist höga svenska priset. Vi har åtminstone 10 länder i Västeuropa med högre priser än Sverige.

UK, Finland, Portugal, Holland, Frankrike, Tyskland, Italien, Danmark, Belgien och Norge.

ec.europa.eu/energy/oil/bulletin/2008/with_taxes/2008_06_09.pdf

Sv: HS Summit?

Så där ja.
Då har förhoppningsvis de flesta av oss överlevt midsommarhelgen, och det är hög tid att kalibrera siktet för nästa av sommarens stora begivenheter.

HS Summit.
Lördagen den 12:e juli.
Hagaparken, Stockholm.

Det är bara att markera i almanackan, och vara på plats när det drar igång. För inte kan DU missa chansen att se din HS-poolare eller -antagonist IRL, istället för att gnabbas på en virtuell mötesplats på det Ines Uusman ansåg vara en fluga..?

Nej, ungdomar. Detta duger inte.
Polera promenadpjucken och packa ryggan redan nu.
Imorgon kan det vara för sent.

Sv: Roliga länkar
Wayne Gresky:
Så våldsamt roligt är inte det här.
Går snarare in under rubriken "Tanklöshet vi minns".

Lumber Jack: In practical and considerably oversimplified terms, this means that if 2005 was the year of global Peak Oil, worldwide oil production in the year 2030 will be the same as it was in 1980. However, the world’s population in 2030 will be both much larger (approximately twice) and much more industrialized (oil-dependent) than it was in 1980. Consequently, worldwide demand for oil will outpace worldwide production of oil by a significant margin. As a result, the price will skyrocket, oil dependant economies will crumble, and resource wars will explode.

Lumber Jack:
Han pratar nog om de största städerna.

Men Indien är gigantiskt stort. Och jag lovar att i varje by på landsbygden går det garanterat att klämma in tio folkbilar rent fysiskt.

Metal Guru: Kanske det, allra helst när det dessutom verkar subventionera soppan, som om dom inte hade bättre hål att stoppa sina pengar i.

Men jag hörde en intervju med någon indisk politiker som inte var så orolig då det inte fanns plats för så mycket fler bilar i trafik i Indien, rent fysiskt alltså. Det är redan ohyggligt trångt i landet och infrastrukturen för personbilstrafiken var grovt underdimesionerad och nästan omöjlig att bygga ut. Det blir nog till att åka kollektivt i fortsättningen med.

gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00132/INDIEN_132746w.jpg

Lumber Jack:
Den där folkbilen man håller på att lansera i Indien kommer vara droppen som får bägaren att rinna över.

Per HApps:
Är det inte viktigt att vi nu allesamman kör så snabbt vi kan mol allena i våra stadsjeepar, medan tid är?

Per HApps: Visst är det så, Peak Oil är här vilken sekund som helst samtidigt som efterfrågan skenar.

Läge att börja fundera på alternativen NU, en vacker dags ställs vi inför faktum att det är just soppatorsk.

www.aftonbladet.se/nyheter/article2736114.ab

65selander:
HAHA!
Den som såg kopplingen mellan kamasutra och mikromat är banne mej duktig.

denna reklam är så jävla [url=
www.youtube.com/watch?v=RyzAXlEF42M]bra[/url] de som är med spelar så jädrans bra alltså.

Sv: Schlager-EM
Den sista är ju så jäkla bra, att man kan omöjligt bli på dåligt humör när man ser den :))

Sv: Träffsäkra musikvideos
NuMo: Hehe, jo jag har avnjutit säsong ett fler än en gång...mina favoriter är nog "If your'e into it" och "Bowie Song". Säsong två håller på att spelas in just nu och är nog klar till hösten (om jag minns rätt).

Red-line: Men vilken jäkla patetiek tråd. Känslosam smörja. Helt klart så hade trådskaparen tagit en öl för mycket. Han är antagligen ångerfull att han öht. startade den nu.

NuMo: Jag såg också programmet... eller halva åtminstone. Jag skrattade så tårarna rann. Det var länge sedan jag såg något som roade mig så mycket. Personlig favorit är nog Albi (the racist dragon).

Sv: Trafiksäkerhet
Alisandali: Tyckte det var enklast att skicka länkarna här.

Finns tydligen en i Örebro som importerar sådana

www.boss-hoss.se/page.asp?id=183

Lyssna och njut!

www.youtube.com/watch?v=JSmeGqIHbmg

www.youtube.com/watch?v=BcZ6r1Vq9Qg&NR=1

Orginalsidan, men jag kommer inte in ?

www.bosshoss.com/

NuMo: Ni behöver ju inte känna någon press på er. Det är ju en fördel o det känns lika naturligt som i den här visan.

www.youtube.com/watch?v=ZbbxA8a_M_s&feature=related

Träffsäkra musikvideos
Vi gillar ju musikvideos. Här kommer en ny erfarenhet för mig som jag såg på tv häromdagen. Jag är mycket glad över den. "Flight of the Conchords".

Tanken med tråden är att man skall känna en samhörighet med vad låten representerar. Det behöver inte vara personligt men man skall förklara hur eller varför man tänker. Det behöver naturligtvis inte vara satir och humor som i det här exemplet.

www.youtube.com/watch?v=WGOohBytKTU

Klippet erjuder fantastiskt minspel och konstpauser som sitter som en smäck. Man behöver inte ha varit med om det för att känna igen sig, det anspelar på klassisk parskapsfenomen. Jag rekommenderar att man spelar klippet, eller flera delar av det, många gånger. Det blir nämligen bara bättre då.

Sv: När bildades hårdrocken?

Jag har under midsommarhelgen lyssnat ett flertal gånger på Blue Cheer's "Vincebus Eruptum", och beslutat mig för att den plattans distade gitarr som antingen nöter riff eller ylar solon, den plattans energiskt dunkande bas och hamrande trummor, är hårdrock och ingenting annat än hårdrock (om man plockar bort de första två låtarna som covrar blues och 50-talsrock). Här hör vi även flera låtar med ett utdraget kakofoniskt outro, som absolut inte fanns i sextiotalens hårda rock - med ett klent undantag av Who's "My Generation".

Här hör vi hårdrock för första gången i dess ursprungliga opolerade råa form. Detta är inte frågan om sextiotalsrock, som råkat bli lite hårdare än andra genom en överstyrd gitarr - som Who, Yardbirds eller Cream. Detta är inte musik i form av Hendrix blues-onani, som kan vara hård - men mer hårdblues än hårdrock.

Vincebus Eruptum kom i januari 1968. Både Iron Butterfly's "Heavy" och Steppenwolf's första kom samma månad, men ingen av dem är i närheten av att vara så banbrytande som Blue Cheer.

Sv: Trevlig midsommar!
87bth01: Han kanske frös ihjäl för att det var svalt?

87bth01:
Kanske denna?

www.youtube.com/watch?v=dDrvXXUAbRc

MorganaLefaey:
Är det inte den där som Hjalle och Heavy gjorde? Har för mig att det handlar om det. Fast jag har för mig att han frös ihjäl, inte svalt ihjäl...

65selander: Arbete imorgon för min del.

Ställer en liten fråga här.
Ni som är hemma i kväll varför är ni det?
Själv så är jag hemma för att jag inte orkar åka upp till Vemdalen eftersom jag blåser på lång weekend till Ladenburg/Düsseldorf nu på onsdag

Är faktiskt skönt att vara själv. Kan se på fotbollen utan att någon tjattrar, äta mina korvar i fred, dricka min pilsner och snart min Captain Morgan i fred. :-)

Paddan: En riktig höjdare. Ronny med fru driver fö ett Cafe inte många sekunders gångväg från där jag bor.

Paddan: wunderbar

MorganaLefaey: Euskefeurat, tja det kan väl fungera.

MorganaLefaey: Då man som vanligt är ute i god tid, så spinner jag vidare på Trevlig midsommar, med en fråga vilka låtar ett riktigt midsommarfirande måste ha. Ni kanske ser att det är för att hjälpa mig lite att jaga då seglingen inte verkar bli av och man måste sitta ute på ön och lyssna på musik och sjunga allsång i stället.

mattias - 74: Tyvärr inte den. Verkar vara någon som heter Hoven droven - Mer och mer och mer.

hem.passagen.se/bjarnar/hoven.htm

Men att få tag på den låten verkar va omöjligt.

MorganaLefaey:

Den enda låten om en amazonsång jag känner till är denna

Helg Ernest: Någon som vet vad denna låt heter som jag måste finna innan midsommarfirandet verkligen kan ta fart. Den handlar om en som åker i en amazon och är på väg till Arjeplog när han svalt i hjäl och dog.

Knepigt att folk jagar den då jag har för mig att den handlar om vintern. Men please help

Trevlig midsommar!
En färsk undersökning visar att polacker kliar sig på snoppen 30 ggr/timmen och sover med handen innanför kasongerna.
Tänk på det när du äter jordgubbar.

Glad midsommar!

Sv: Det finns idioter
Jag låter länken tala för sig själv.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander:

Du kan få receptet på tunnbröd om du vill.

Helg Ernest:
Tina Turner var fanimej ingen kartläsare... ;0)

NuMo: Farfar körde bil när han var svårt sjuk i leukemi och gick hårt på morfin mot smärtorna. Hade promenerat till farmor och farfar en dag när jag var i stan. Skulle gå till lillasyster därifrån men det regnade så farfar sa att han skulle köra mig. Jag försökte avstyra det med att det är bara ett par kilometer att gå och jag har paraply, men han envisades. Satte mig till slut i bilen och var skitskraj - farfar körde redan innan han fick leukemi och gick på morfin som en tok. Han svor åt alla andra bilister och ibland kändes det som att han försökte ramma dem. Så fort vi kom in till stan bad jag honom att släppa av mig eftersom jag skulle in på gatans första butik, vilket jag egentligen inte skulle. Farfar var livsfarlig i trafiken men svor åt alla andra eftersom han tyckte att de körde som kärringar, men han insåg aldrig att han kanske själv var lite för aggressiv i trafiken - inte ens när han gick på morfin fast det dövade nog å andra sidan tankeförmågan också. Det är ren tur att han inte orsakade någon olycka.

Farfar borde inte ha haft körkortet kvar det sista året innan han dog. Han var livsfarlig och det var ren tur att han inte orsakade någon större trafikolycka.

Helg Ernest: Ang F1. Min 84-åriga farmor kliver upp kl 05.00 och kollar F1 om det krävs. Fick höra det av farsan för ett halvår sedan och undrade hur gumman blev intresserad av F1. Tydligen blev hon det redan när min yngsta farbror bodde hemma och har följt det sedan dess. Dessutom fixar tanten ungdomlig mat. Senast jag var "hem" skulle hon bjuda på tomat och basilikapaj. Pappa rynkade på näsan men jag tyckte att det var skoj att farmor hänger med fortfarande.

När det gäller bilkörning är min farmor däremot inge vidare. Dagen efter hon fick körkort backade hon in i grindstolpen på gården och har sedan dess aldrig kört bil, så när farfar dog och de bodde bredvid Fjällnäs slott var hon tvungen att flytta in till centrum. Med hennes dåliga höfter höll hon inte direkt F1-fart på väg till butiken.

Ang. män och kvinnor så vet man aldrig. I måndags under förmiddagsfikat satt vi och diskuterade skattepengar och vilka som fått dem respektive inte fått dem. Diskussionen kom in på sambeskattning och efter att en tjej undrat varför inte hon hade fått skattepengarna ännu. Jag sa att det troligen berodde på sambeskattningen. En annan tjej sa då att "Sara har fått sina skattepangar, men inte jag". Jag svarade då att de nog inte var att anse som sambos på det sättet, jag trodde de var kombos. Tjejen svarade att "men vi är ju gifta".

Shit! Började fundera över om jag hade skämtat om fjollor eller flator på jobbet eller sagt något nedlåtande. Kunde inte komma på något jag har sagt så jag hoppas att jag inte har sagt något dumt. Tjejen i fråga är jättegullig och oflatig så jag skulle aldrig ha kunnat gissa mig till hur det låg till.

knaskamilla: öh om jag ger dig denna bild så borde jag få ett packe bröd.

Tänk varm choklad med tunnbröd med Lätt och Lagom och ett gäng skivor med hästkött :-)

Vad jag kan förstå så är det detta gamla tidens militanta veganer fast de slogs om ett nyktert samhälle

NuMo: Är det inte konstigt?
Matlagning = Kockar = Män
Bakning Bagare/Konditor = Män
Hästhoppningseliten (Tjejsport) = Män
Hur många kvinnor har ni ens hört talas om i en F1 bil?
Tina Turner var kartläsare, mao hon körde ej. Varför inte det om kvinnor kör så bra?

på 70 talet fanns det en bilrute strimer med texten
Kvinnor kör bättre än ...... Höns

Natti natti

knaskamilla: Längtar redan. Vart är karl´n när man behöver nybakt egentligen?

NuMo:

Det är mer westerlinds specialitet, men jag ska se vad jag kan göra.

knaskamilla: Fantastiskt. Kan du inte skicka ett bröd på posten till mig?

NuMo:

Baka tunnbröd. Jag har ägnat nästan tre timmar åt det. Väldigt effektivt tidsfördriv.

Grymt segt tempo på den här sajten. Inte har man något att göra på Xperteleven heller. Ingen anledning att komentera något i ÖA. Blocket har man läst, i onödan som vanligt för man har inte råd att köpa något ändå. Aftonbladet, lusläst. Expressen, läst, ÖA, läst. Tradera! Nähe. Inte idag. Borde sluta köpa saker. Nä, nu vet jag inte vad jag skall göra längre.

65selander:

Minst 16 000 kör rattfulla varje dag. Som Poffa nämnt är det nog många som är missbrukare av de där. Sen gissar jag att det också är en stor del "jag drack igår, nu är det dagen efter så därför kan jag köra"-förare. 150 döda i alhoholrelaterade (bil)olyckor varje år, 1 800 svårt skadade. Om 400 dör varje år så är det alltså 250 som dör av annan anledning än att alkohol varit inblandad.

För övrigt håller jag med NuMo. Låt mig köra, men fickparkera gärna åt mig.

Wayne Gresky: Vem har sagt något om att spärra in?

Dessutom är läkare tvugna att rapportera personer under sådan medicinering som gör dem olämpliga som bilförare till vägverket.

Och nej, jag tog inte med dem i gruppen drogpåverkade. Jag pratar om de som tar droger utan att ha det som medicin.

Och oavsett vad ni än försöker få till i form av autopiloter med mera, så finns det redan idag ett enkelt sätt att få bort den mest överrepresenterade gruppen i alla olycksstatistiker. Alkolås.

« · 1046497 · »