Café

Grupper · 50538 inlägg · 1049 ämnen
« · 1048408 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Det finns idioter
mattias - 74: Om hunden kan komma lös och bita någon har ägaren gjort ett fel. Så enkelt är det. Har man inte 110% koll på hunden så ska den vara i koppel.

Dessutom, kollar man i den här artikeln så ser man vilka hundar som biter folk mest. Inte direkt kamphundar i topp.

Poffa:

det har ju hänt att även de s.k bra ägarna har haft svårt att kontrollera dessa hundar eftersom de har kampinstinkten i sig. Det har man läst i debatter m.m Tycker nog problemet med dessa hundar är ytterst allvarligt.

hunden i det här exemplet kanske inte hade bitit nån tidigare och då tyder det ju på att det inte är ägarnas fel eller ?

mattias - 74: Förbjud inte hundarna, förbjud folk som inte kan hantera dem att äga sådana hundar.

Lumber Jack:

Ytterligare en allvarlig incident med s.k Kamphundar. Vad är det som gör att just dessa hundar inte går att uppfostra på rätt sätt eller hur man skall uttrycka sig.

Jag vet att det finns bra ägare men nog är det tråkigt att man skall vara rädd själv när man ser en pitbull? Skall det vara så ?? Min hundrädsla blir värre och värre trots att jag har försökt göra sig av med den genom åren. Det hela startade i 4:e klass när en schäfer kom fram och bet mig utan vidare som dessutom sprang lös. Sedan dess sitter det i.

Borde dessa sk Kamphundar förbjudas??

Schäfer rottweiller samt dobberman är 3 andra sorter som jag har en oerhört rädsla för. Ibland händer det att jag går en omväg om jag är ute och går eller springer i skogen när man möter folk som har hundarna lösa i skogen, det får man väl inte ha ?? Skall man känna så här och vad kan jag göra ? Vill bli av med den här rädslan .

Sv: Goda röda viner, ett rent nöje
Salle: Håll käften.

Sv: Goda röda viner, ett rent nöje
Poffa:

Nu när det snart är sommar och snart semester, så skulle lite vintips kanske kunna passa? Jag, som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst hur skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött.

De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.

Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten eller på uteplatsen..

När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin.

Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:

- Oöverträffat

- Innovativt

- Preliminärt

- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:

- Västkustskt

- Konstitutionerad

- Substantiera

- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:

- Tack, men jag vill inte ha sex ikväll.

- Nej tack, ingen mer sprit för min del.

- Ledsen, du är inte riktigt min typ

Hoppas ni får användning av mina goda råd!

Sv: HS Summit?
Metal Guru: Du får komma till Gbg om 2v. Då lär du va inne om du ska lyssna på Maiden. Finns inga hotellrum att få tag på pga det...

Metal Guru: Iron Maiden är väl ungefär lika inne som Wham, Toto och Simply Red? Vill man vara inne i Stockholm ikväll beger man sig till Berns och kollar på Cat Power. Tyvärr är jag 50 mil bort.

mattias - 74:
Sa inte att vi skulle köpa. Jag ville bara visa att vi är 'inne'.

Metal Guru:

Du gillade ju inte Nymetall ??

Alisandali:
Vi ska kika efter Maiden-plattor.

Nu drar jag ner till Fjollträsk och hoppas möta upp ett par av er från HS på Lördag i Hagaparken .

Fredagen är redan räddad genom att jag och Metal Guru kör en vända i stans skivbörser .

Sv: 3 från 1 idag
Lumber Jack: Haha!. Ett historiskt inlägg i debatten. Lika bra som läspande hårdrockare som pratar mycket och gärna.

scim: Vi får helt enkelt plocka in en objektivröst för att avgöra det hela, c:a 3.59 in i inslaget.

www.youtube.com/watch?v=crxsXWYWvN8

Poffa: En annan låt som är helt suverän live är faktiskt Afraid to shoot strangers. Finns en fin version på A real live one som är inspelad i Globen. Mycket röj var det på den spelningen kan man säga. 

Ska man räkna upp topp 3 så tror jag min lista skulle se ut så här. 

Rime of the ancient mariner

Hallowed be thy name 

Seventh son of a seventh son 

med en stark utmanare i 2 minutes to midnight.  

Att Iron Maiden skulle vara hårt eller svårt i dagens musikvärld är väl knappast sant. Mycket för att musiken på senare tid blivit tyngre, hårdare och svårare. När det väl begav sig, början och mitten av åttiotalet, så räknades dock Maiden som rätt hårda. Musiken har ju utvecklats. In Flames har många anhängare i Sverige, hade de spelat samma musik på åttiotalet hade det aldrig gått hem bland de breda massorna.

Det som jag tycker är lite lustigt är dock att många (de som vill får ta åt sig) har fått för sig att de enda som har bra musiksmak är de som lyssnar på band som inte har för stora skaror anhängare, band som spelar svår musik som inte spelas på P3 och så vidare.

Lyssnar man på Kent, Takida, Iron Maiden, Kate Ryan, Sven Ingvars eller vad de nu må vara, då har man helt plötsligt tråkig musiksmak och man har fallit i den komersiella fällan. Sådana påståenden är trista.

Wayne Gresky: Instämmer, har aldrig förstått storheten med IM. Det som dyker upp i min hjärna när jag hör deras musik är lättlyssnat och relativt ointressant. De hängivna fansen verkar dock gärna påpeka att IM är hårt och svårt, men den övertaliga supporterskaran motsäger det på ett väldigt effektivt sätt.

Wayne Gresky:

Hehe

Spelningen de gjorde på Ullevi senast var ju en spelning där de endast spelade låtar från de 4 första skivorna för att de yngre fansen skulle få höra de gamla melodierna. Phanton Of The opera hade de inte spelat på över 20 år innan konserten på Ullevi. maiden har attraherat yngre fans genom åren samt att de har bibehållit sina gamla fans. Min gissning är att de spelar i minst 5 år till. Sedan skall man komma ihåg att i Sverige är dem större än i något annat land. Steve Harris sa i en intervju att han kunde tänka sig och bosätta sig i sverige när han går i pension. Skall se om jag kan övertala honom och flytta till Uppsala :)

mattias - 74: Nu blir ju alla Poffas favoritgrupper uppräknade. :)
Jag har sett konserter på tv för att försöka inse storheten...men misslyckats. Fansen har väl helt enkelt stannat i sin musikaliska utveckling i fjortonårsåldern.
Lite kul dock att Bruce är hängiven trainspotter. :)

Wayne Gresky:

Fjortisrock ?? Är det därför det är mestadels 50 60 och 70 talister i deras publik eller vad menar du egentligen ? Har du sett Maiden själv förresten . Maiden kallas kungarna av Heavy metal av många och vill du lyssna på fjortisrock så kan jag rekommendera Takida eller Kent!

Metal Guru: Jag håller med dig och Paddan. Jag skulle bra mycket hellre se Led Zeppelin live. ...Och sisådär 700 andra band också. Om IM är kungar av någon genré så är det fjortisrock med monstergimmicks.

Poffa:

Hallowed Be Thy Name är den överlägset bästa låten med Maiden. Bättre blir det inte.

Paddan: HAHA sicken lirare hittade en Queen klassiker också

www.youtube.com/watch?v=RwqjFmlYdNg&feature=related

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Volume 50.
Subject: Sweet Child of Mine (Guns 'n Roses)
Warning: Stunning Hand Farting Performance.

Tack Paddan:
Känns som om vi ska gräva fram en annan tråd...

Poffa: Äh, jag tycker de där Iron Maiden ser tråkiga ut. Typisk soffunderhållning.

www.youtube.com/watch?v=S1WKYmx4i1Q

Jävla taffelfinger. Jaja, den första länken funkade sådär. Men ni kan säkert hitta den själva på tuben.

HF: Jag kan tyvärr inte vara på två platser samtidigt, därför får jag stå över Stadion.

Mina favoriter? Okej då:

The Trooper
http://www.youtube.com/watch?v=ahNWc6OnNDY

Fear of the Dark (live är den sanslöst bra)
http://www.youtube.com/watch?v=28GaKoCuobU

Hallowed be thy Name
http://www.youtube.com/watch?v=iSTBlbylMzM

Fear of the dark är inte top3 vad det gäller bästa låtar, men den skapar ett sånt otroligt jävla drag live så man kan inte annat än ha med den.

Metal Guru:

Nej du begriper dig inte på bra musik :)

mattias - 74:
Jag har för mig att jag sett Maiden nån gång, men jag brukar inte vara så förtjust i sån där nymetall. 

HF:

Jag hade hellre hört 22 Acacia Avenue istället för Powerslave men som du säger denna konsert kommer att bli hur jävla bra som helst.

Sv: Barack Obama Vs John McCain
scim: Det var väl snarare en ordvrängning, tror jag.

En liten skiss från Wall Street Journal av de båda presidentkandidaternas förslag för 2009.
blogs.wsj.com/wealth/2008/07/02/how-the-rich-would-fare-under-obama-mccain/

"Mr. Obama sees taxes as a way to ease inequality, while Mr. McCain sees them as a way to encourage economic growth by helping the top."

Och en svensk kommentar
ekonomistas.se/2008/07/04/hur-skulle-obama-och-mccain-beskatta-de-rika/

Poffa: Självklart besöker man båda konserterna! Borde ha besökt nån mer, men det sket sig med Wacken och övriga norden.

Mina foavoriter på denna turne är nog:

Power slave
www.youtube.com/watch?v=9ZGCY0DCrsg

Revelations
www.youtube.com/watch?v=ClM5Hqktook

Rime of the Ancient Mariner
www.youtube.com/watch?v=P9MFKhahthQ

Möjligen tycker jag de kunde bytt ut nån låt från Seventh Son... till nån från Somwhere in Time.

Men vafan, hur jävla bra som helst kommer det att bli i vilket fall.

Poffa:

Jag har sett dom på Ullevi också men jag måste säga att Stadion är nånting alldeles speciellt med Maiden. Det är min 3:e på stadion 2000, 2003 och så nu.

Recensionerna från Gates Of Metal i Bologna gör ju inte att man längtar mindre till nästa Onsdag

Vill du inte se Låtlistan så råder jag dig att INTE klicka på länken :)

mattias - 74: Stadion, sånt trams. Ullevi, där kommer det vara bäst någonsin.

Woe to You Oh Earth and Sea
for the Devil sends the beast with wrath
because he knows the time is short
Let him who hath understanding
reckon the number of the beast
for it is a human number
its number is six hundred and sixty six

Metal Guru:

Bara 1 vecka kvar nu tills man få se kungarna av Heavy Metal på stadion.

Vi värmer opp

Aces High

www.youtube.com/watch?v=4Sam5omG0v0

The Clairvoyant

www.youtube.com/watch?v=WM2vO7O_N7Y

Hallowed Be Thy Name

www.youtube.com/watch?v=iSTBlbylMzM

Dessa 3 låtar kommer spelas Tro mig.

Up The IRONS !!!!

Paddan:

När du pratar om skatteprivilegier för de rika, är det faktiska privilegier då eller är det i själva verket bara ett elegant sätt att uttrycka bristen av progressiv beskattning? Detta är en fråga och inte ett påstående, är inte så insatt i amerikansk skattepolitik.

Wayne Gresky: De stora skillnaderna är väl att McCain vill inte att USA ska dra tillbaka styrkorna från Irak, medan Obama vill sätta upp en tidsgräns för USAs inblandning i Irak.

McCain vill inte se en allomfattande sjukförsäkring för de amerikanska medborgarna, medan Obama vill införa en sådan.

Obama vill dra tillbaka mycket av, eller alla skattesänkningarna för de rika i USA som Bush infört under sin tid som president. McCain vill inte dra in på skatteprivilegierna för de rika men kan tänka sig att högst motvilligt lätta lite på skattetrycket för medelinkomsttagarna.

Men hur det än blir så ligger väl både demokrater och republikaner längre till höger än vårt regeringsparti.

Bafucin: Det är väl därför man ska bry sig?

70 Rodrigues: Vet inye varför man skall bry sig överhuvudtaget. USA gör ju i alla fall precis som de vill, oavsett president:-(

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Tänk vad man tydligen kan upptäcka i sin behå ibland. Själv har jag aldrig haft såna bekymmer, än...

"A teenager was stunned to find that a baby bat had been curled up inside her bra for five hours - as she was wearing it."

Wayne Gresky:
Själva fördelen med att välja ett datum mitt i sommaren är just att det är mitt i sommaren. Rent statistiskt ska då vädret vara som varmast.

difzi: Jag menar som Kamilla menar.

difzi:

Jag tror nog att han menade att för framtida försök tänka på den aspekten.

Wayne Gresky:

Du menar att vi nu några få dagar innan ska byta datum??

Bolivar: Att välja en annan tidpunkt än mitt i juli kan nog vara en bra början om man vill dra mer folk.

difzi: Vi får se till att ha en riktigt trevlig dag så blir det säkert fler som kommer nästa år.

knaskamilla:

Taskigt upplever jag det inte som, är mindre stressad faktiskt, nu slipper jag ora mig för att jag inte hinner sy klart alla små flaggor, utan de blir bara den stora och en eller två vimplar ;)

Det är synd att så få kan komma, förhoppningsviss kan vi köra ngt nästa år, kanske i en annan stad och så :)

El Maco:

Som det ser ut nu kan de tyvärr regna, men sådant ädrar de stup i kvarten känns de som, så länge de inte öser är det väl okej?

Plan B finns inte än, Pub är ett alternativ, men då är det kväll som gäller och dit kan vi gå oavsett efter alla lekar. För de som vill och har råd.

Wayne Gresky:

Nu var det iofs preliminäranmälningar, men jag kan hålla med om att det är taskigt. Jag glömde helt enkelt bort att meddela det här, när jag för någon vecka sedan insåg att det fick bli tåg ner på måndagen för vidare färd mot England i stället för att åka ner redan på lördagen. Jag hade länge en sorts romantiserad bild av att jag och mina vänner skulle ta en bil ner tillsammans på lördagen, men det förstod jag till slut skulle inte bli av.

Jag har dock svårt att tro att någon kommer att göra som 73Sjöbba skrev och skylla på något tonårsdisco.

« · 1048408 · »