Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen
« · 1080892 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Det finns idioter
Lumber Jack: Åhå, jag är mer bevandrad inom den klassiska amerikanska litteraturen.

Wayne Gresky: Den som är lite bevandrad i den klassiska svenska litteraturen vet att de som försöker dränka katter får sitt straff och blir evigt förföljda av dem.

Wayne Gresky:

Skulle aldrig skaffa råttor !

mattias - 74: Ponera att du har problem med råttor hemma, tar du dem också till veterinären?

Personligen anser jag faktumet att folk har djur i små lägenheter är ett mycket värre när det gäller djurplågeri än hur de tas av daga. Rent krasst så tycker jag inte att man ska ha djur i stadsmiljö.

Wayne Gresky:

Jag vet inte om jag valt nåt av alternativen. Jag hade tagit katten till en veterinär och gett den en spruta.

Att pengar till veterinärskostnader inte finns kanske stämmer men man kan ju göra en avbetalning som med det mesta nu för tiden.

Dock finns det folk som resonerar som du beskriver att de slår ihjäl den själv men jag är djurälskare och jag vill att mina djur skall ha det så bra som möjligt. dessutom skulle jag inte våga slå ihjäl den. Jag är för mesig och för mycket av en mjukis för det .

mattias - 74: För mig är det ganska uppenbart att han haft för avsikt att ta livet av katten, inte att plåga den. Hade han vetat att det var ok att slå en brödkavel i huvudet men inte att dränka den så hade han antagligen använt det första alternativet. Jag tycker att domen känns ganska vettig utan att veta några närmare detaljer. Han är knappast den förste som dränkt en katt.

Rätt ynkligt att läsa Veterinärförbundets protektionistiska uttalande. Det är uppenbart att de bara är rädda för att tappa lite av sin kundkrets.

Poffa:

dränkning av en katt verkar ju inte vara det, även om jag nog tycker det och många fler med mig.

mattias - 74: Djurplågeri är när man plågar ett djur. Uppenbarligen har rätten kommit fram till att det inte går att bevisa att katten plågades då mannen avlivade katten.

Wayne Gresky:

Om inte det här räknas som djurplågeri så undrar jag vad det är som gör det ?

Sådana här människor skulle man bara vilja ge en riktigt fet smäll på käften

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Apropå absolut ingenting men ändå. Men Vemdalen har något mer än ohälsosamt leverne.

Sv: Roliga länkar
Metal Guru:

Det har sina ups-and-downs.

De två största downs-en är tentaperioder och att man inte tjänar så bra.

Poffa: hahaha, den avslutande argumenteringen är ju fullständigt briljant :-)

Ha ha ha, Poffa:
Åh vad kul det måste vara att vara student!

Okej, det är ingen länk. Och ja, den är nog gammal för en del. Själv läste jag den för flera år sedan, men snubblade över den igen i natt. Och jag skrattade gott igen.

--------------------------

(The following is an actual question given on a University of Washington chemistry mid term.)

Bonus Question: Is Hell exothermic (gives off heat) or endothermic
(absorbs heat)?

Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law,
(gas cools off when it expands and heats up when it is compressed) or
some variant.  One student, however, wrote the following:

First, we need to know how the mass of Hell is changing in time.  So we
need to know the rate that souls are moving into Hell and the rate at
which they are leaving.  We can safely assume that once a soul gets to
Hell, it will not leave.  Therefore, no souls are leaving.

As for how many souls are entering Hell, let's look at the different
religions that exist in the world today.  Some of these religions state
that if you are not a member of their religion, you will go to Hell.
Since there are more than one of these religions and since people
generally do not belong to more than one religion, we can project that
all souls go to Hell.  With birth and death rates as they are, we can
expect the number of souls in Hell to increase exponentially.

Now, we look at the rate of change of the volume in Hell because Boyle's
law states that in order for the temperature and pressure in Hell to
stay the same, the volume of Hell has to expand proportionately as souls
are added.  This gives two possibilities:

1. If Hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls
      enter Hell, then the temperature and pressure in Hell will
      increase until all Hell breaks loose.
   2. If Hell is expanding at a rate faster than the increase of souls
      in Hell, then the temperature and pressure will drop until Hell
      freezes over.

So which is it?  If we accept the postulate given to me by Teresa
Morrison during my freshman year, that "...it will be a cold day in Hell
before I sleep with you," and take into account the fact that I still
have not succeeded in having sexual relations with her, then #2 cannot
be true.

Thus, Hell is exothermic and will not freeze.

Sv: Musik.
Buena Vista Social Club - Chan Chan
www.youtube.com/watch?v=6JEdf7XsV5g

Buena Vista Social Club - Ruben Gonzalez - piano solo
www.youtube.com/watch?v=zmm_XUiWXtE

Wayne Gresky:

Bo Kaspers Orkester feat. Ernst-Hugo Järegård

www.youtube.com/watch?v=wxuZOkMIZEU

Ungefär sådär 1.30 in går Ernst-Hugo lös på BKO:s "Vi kommer aldrig att dö"

1999 drog de till Cuba för att spana in fenomenet Buena Vista Social Club och gjorde låten "Undantag" i Mambo-takt

www.youtube.com/watch?v=qb4-nmX_ZvY

Wayne Gresky:

De fyra första av Bo Kasper är helt okey. De två efter det duger rätt bra.

Söndag i sängen (1993)
På hotell (1994)
Amerika (1996)
I centrum (1998)

Låten "Ett & Noll" är för övrigt signaturmelodi till P1:s radioprogram Filosofiska rummet. Bara en sån sak.

"Det går en man omkring i mina skor" är en annan favorittext, likaså
""Vi kommer aldrig att dö" som åtminstone är halvbra poesi.

Wayne Gresky: Kaos är en helt fantastisk skiva.

Wayne Gresky:

Såg deras spelning på peace and love 2007 och tyckte att jag kanske borde ge dom en chans då jag tyckte dom gjorde en bra spelning :)

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Jag visste inte att kronprinsessan Victoria dejtar Boxer-Robert?!?

Sv: framtidens bränsle
Per HApps: Ett avsnitt av Captain Slow´s (James May) serie om "Big Ideas". Denna gång handlar det om olika energialternativ för att försöka försörja jordens energibehov, som exempelvis soltorn mm.

Episode 3, del 1
www.youtube.com/watch?v=MfO-Gzq0gJ4&feature=related

Episode 3, del 2 (solar tower)
www.youtube.com/watch?v=3OKbeb2Rank&feature=related

Episode 3, del 3 (space elevator)
www.youtube.com/watch?v=TVM31dvngmE&feature=related

Episode 3, del 4 (tidal power)
www.youtube.com/watch?v=xk6MunHaaik

Episode 3, del 5 (jet stream power, fusion power)
www.youtube.com/watch?v=Hnm9SQibHjQ

Episode 3, del 6
www.youtube.com/watch?v=xbri-JxSf5E

Sv: Viktigaste Valfrågan
Lumber Jack:

Den var rätt bra den där presentationen av de båda kandidaterna. Båda verkade rätt maktlystna, Obama offrade de "sina" för att nå makten och McCain var ju beredd att byta parti.

Det kommer ett program till...

Wayne Gresky:
själv brukar jag lyssna på Hawkwind. Då får jag alla förekommande musikstilar (och en handfull som inte förekommer) på en gång mixade i en matberedare - och se'n utkörda i högtalarsystemet.

mattias - 74: Jag har länge undrat vilka det egentligen är som lyssnar på Bo-Kaspers. Nu vet jag! :)

Själv lyssnar jag på Ice Cube idag, som den smygraplyssnande indiesynthhårdrockskapunkswingpopdubbluesklassisktälskare jag är.

mattias - 74: Det kanske kommer som en överraskning för dig men vi andra har sedan länge räknat ut att du egentligen är en mjukis ;-)

Metal Guru:

Egentligen borde jag inte skriva detta hårdrockare som jag är men jag har faktikst införskaffat mig Bo Kaspers Nya platta som visade sig vara en positiv överraskning .

Så nu vet alla att jag är en smygpoppare:)

Sv: 3 från 1 idag

Helg Ernest: Jag säger inte emot.

Men samtidigt så vill jag slå ett slag för Farfisa-orgeln. Vad skulle Pink Floyd, tidiga Gyllene Tider mfl varit utan den.

[url=se.youtube.com/watch?v=oudZJX4AXG0]Gyllene Tider - Ljudet av ett annat hjärta[/url]

[url=se.youtube.com/watch?v=BOFilsK4rPw]B 52's - Rock Lobster[/url]

[url=se.youtube.com/watch?v=zR1n0Wb18e0]The Creeps - Ohh I Like It[/url]

Sen länkar jag in en annan Creepslåt som är grym.
The Creeps - Lovemagic
Ändå grymmare var den live då Hasse i ett långt solo gungade orgeln fram och tillbaka för att få dess svängande tongenerator att variera i hastighet.
Han höll på att tappa den flera gånger såg det ut som men den var säkrad med nåt slags elastiskt bälte såg man efteråt.

Sv: Världsekonomins kollaps
Beezer, jag var inte riktigt klar:

Det kan mycket väl vara så att du har rätt. En ren nattväktarstat kan mycket väl fungera bättre på bubblor och finanskriser än en stat där folkvalda har ett visst inflytande. Hur mycket detta inflytande ska vara är en smaksak.

Som jag kan förstå det vill du mycket längre än den amerikanska modellen som av nattväktar-diggarna ses som allt för långt till vänster.

Problemet för mig med en sådan nattväktarstat är att det finns allt för många människor som slås ut. Marknaden är inte beredd att ta hand om dem som man inte kan tjäna pengar på. Därför går det bort i min värld.

”Nattväktarnördarna” brukar säga att man aldrig har fått testa nattväktarstaten fullt ut. Detta låter ohyggligt likt vad Marxisterna säger om sin lära. De fick inte heller köra sin grej. Jag menar att de båda extremerna bara är utopier och fungerar bara i teorin.

Sv: Viktigaste Valfrågan
Lumber Jack:

Den ska jag se. Hoppas den är välgjord.

Metal Guru:

Ja, många har väl reviderat det nu de senaste veckorna.

Beezer: Du har helt klart poänger när det gäller räntor, bubblor och sedelpressar. Jag saknar helt ekonomisk bildning och därför ska jag inte ge mig in ekonomiska teorier. Jag uttalar mig istället i form av cyniker och människokännare. En ren marknadsekonomi av det anarkistiska slag som du förespråkar leder bara till monopol och karteller. Så länge du diskuterar ämnet med en sådan övertygelse att det snarare påminner om en religion än ekonomisk teori så tänker jag allt sitta kvar på hästen. När du kryper ut ur skyttegraven så kan jag hoppa ned och ta ett snack med dig på din nivå.

hellge:
"Greenspan uppfattas allmänt som en mycket kompetent centralbankschef."

Fel.
Greenspan uppfattades allmänt som en mycket kompetent centralbankschef.

Beezer:

Om det nu är så att Greenspan är en keynesian? Det är väl den före detta ordföranden för amerikanska centralbanken Allan Greenspan som mest mixtrade med räntan. Greenspan uppfattas allmänt som en mycket kompetent centralbankschef. Dessutom är han tillsammans med Milton Friedman den kändaste av alla nyliberaler.

Med andra ord låter det som du har börjat dissa era gamla hjältar och kalla dem för Keynesianister. Är det bara du och dina nattväktarvänner som är renläriga?

Om jag får gissa är det Ayn Rand som är din husgud

nerds.love.marisa.se/index.php/Objektivism_(Ayn_Rand)

Jag har inte läst hela den lunta du skickade med, det jag läste var allt för kliniskt, renlärigt och i mitt tycke ogenomförbart.

Beezer:
Här har vi dagens boktips.

Wayne Gresky:

Ni får gärna raljera över min förmåga att uttrycka mig med argument som enligt er inte biter,det bjuder jag med ett leende på!

Det verkar som staterna är beredda att blåsa upp ballongen en gång till med sina "planekonomiska räntor" de är på väg nedåt.
Det kommer sluta med ytterligare en bubbla som brister inom sinom tid. Inte mig emot, det ger fina svängningar på världens börser
som går att tjäna pengar på. Det mina vänner, är det som många av dessa "fatcats" på Wallstreet inser och vill ha regleringar för
att skapa obalanser i ekonomin. Helt marknadsmässiga förutsättningar skulle inte ge möjlighet till dessa enorma bubblor och därmed
mindre möjlighet att tjäna stora stålar snabbt.

Fundera på vad som sker med penningvärdet på sikt när det pumpas ut massor med "billiga" pengar i systemet. Sänder med en länk för
lite upplysning, men den viftas väl bort på sedvanligt maner.

"Wayne Gresky @ The highest level" Kliv ned några steg från den höga häst du sitter på....

Sv: Dansband
Dream Team:

Jag kan faktiskt förklara de fula kläderna. Jag tror inte att det är så fortfarande (med tanke på att moderna dansband ser rätt normala ut), men förr i tiden var det i alla fall så att för att när det gällde skatten få göra avdrag för arbetskläder var kläderna tvungna att vara kläder som man inte skulle kunna (eller vilja...) använda för privat bruk.

knaskamilla: Jag tycker namnet "Bergslagstrollet med Alexanders" får statuera exempel just där. Hur tänkte man? Eller tänkte man alls är förmodligen en bättre fråga?

Max Rogers "Äntligen fredag" från -78 gör sitt för att stå ut på annat sätt än i namnet. De är utklädda till kolmårdens pingviner allihop, från karln som inte alls var beredd ute på högerkanten, till mördarroboten med crewcut i mitten och den överförfriskade vilden uppe till vänster som fäst blicken nedanför kameran och som tycks ha en väldigt lång högerarm.
Tja, apan i mitten säger egentligen allt. Fantastiskt.

Vi avslutar väl med ett tredje och sista prov på hur det kan se ut. Rune-Lennarts med Titti. Lägg märke till att de hittade FEM likadana skjortor till de sex musikanterna. Sedan fick den lockige herrn, som klänger släpande mot trädet, fixa fram en egen skjorta som ser nästan likadan ut som de andras bortsett från att den har gula blommor. Ja, jag säger då det.

Salle:

Jag tycker att man kan anta att alla band som man aldrig hört talas om innan och som heter något dansbandstöntigt är ironiska.

250kg kärlek: Jannex ska vara Jannez förstås.

Salle: Jag ska villigt erkänna att efter giftermål och barn så har jag inte dansat mer än ett fåtal gånger under en 6- årsperiod. Så din historia kring Perikles stämmer säkert. Bandet levde på lånad tid redan då.

En stor anledning till att man sökte sig till just detta band, och Martinez, Jannex, Boogart, Sannex var väl för att det oftast dök upp riktigt bra folk som kunde dansa då.

Stigsson: Kan ju hoppas att det är humor i namnet Glennartz som kommer i nåt avsnitt framöver. Samt att dom är från GBG...

250kg kärlek: Jag är också uppvuxen med Perikles.
Dom och Martinez var ju de unga och hippa banden när man var ung.

Tyvärr så är inte Perikles och i synnerhet Pex så ung och hipp längre, och detta faktum påminner mig att man inte är 20 längre om du fattar vad jag menar. Så för mig personligen så kan dom få sluta igår så att man slipper bli påmind hela tiden. För minnet blir ju sämre och sämre så det glömmer jag emellanåt.

250kg kärlek: Till Larz Kristerz försvar ska väl sägas att dom började för ett antal år sedan som ett parodiband, därav namnet. När sen killarna upptäckte att det gick att tjäna pengar på skiten så har dom fortsatt och behållit namnet.

Salle: Själv är man uppvuxen med Perikles. Minns tillbaka då man for land och rike runt. Perikles turnéplan låg till grund för var man styrde kosan. Glömmer aldrig utedanserna med just det nämnda bandet då de förvandlades till "Pex and the boys", körde AC/DC och andra rätt tunga grupper. Då var det tryck vill jag lova.

Här ett smakprov från "dansbandet" Perikles.

www.youtube.com/watch?v=Y6NjKZkOo2c

Sv: 3 från 1 idag
Den här helgen är jag på Fleet Foxes-humör och tänkte dela med mig, det borde finnas någon annan här som inte är helt tondöv...

He Doesn't Know Why
www.youtube.com/watch?v=brZTvGIzeGg

Blue Ridge Mountains
www.youtube.com/watch?v=dx7_Gmr4qMM

Your Protector
www.youtube.com/watch?v=5O52raYzXvk

250kg kärlek:

Jag tror att Scotts och de där skojarna var anledningen till Dates fall. Att sen gamlingarna röstade på de två mogenbanden är ju inte så konstigt, men det var nog "ungdomar" som röstade vidare Scotts och kanske Larz Kristerz...

250kg kärlek: Intresse för styrdans har ju väldigt lite med dansbandsmusik att göra egentligen.

Idog foxxare till trots så har jag svårt att se nöjet att dansa till vissa av de "mogna" banden. De långsamma låtarna är inte långsamma och de snabba inte snabba utan allt går i samma tempo på nåt underligt vis. har dom inte lärt sig det ännu månne?

De moderna banden kan ju spela i olika tempo och man har ju dansat allt från så långsamma tryckare att man knappt kan göra annat att stå still och kramas till att med stor möda hinna "springa" runt i takt till AC/DC mm.

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Salle:

De visade en snutt.

« · 1080892 · »