Café

Grupper · 50703 inlägg · 1049 ämnen
« · 724171 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Roliga länkar
Jag vet att vi tikare (med vår skadeskjutna kråka) inte borde säga nåt, men lite kul är ändå omröstningen på vk.se.

Sv: Skattepengar !!
slashpuppie: gött

Jaha, ser man på... trodde bara det var de med e-leg som fick innan midsommar...Men det var ju kul, nu ligger jag 3000 mindre back på mitt semesterlån :S.....

mok:

Inte i drinkväg för mig. Gin och Tonic för mig är lika självklar som Surströmmingen i Augusti =)

westerlind:

Jo, sen jag sa till om att hon använde fel skattetabell började hon ju använda rätt. Jag hoppas att jag inte behöver kolla vartenda lönebesked...eller tror du att hon kan försöka smyga tillbaka till 30 igen?

knaskamilla:
Nej. det är inte lika lätt.
Men så intresserad av pengar som du är så misstänker jag att du kollar ditt lönebesked. Då tar det någon sekund att samtidigt kolla vilken skattetabell som används. Men man lär sig av misstagen. Sedan jag första gången råkade ut för det kollar jag alltid skattesatsen, dessutom undviker jag jämkning - fick bara en massa kvarskatt av eländet.

Hade jag totalt glömt bort, men se 915 kr mindre fattig plötsligt. :)

westerlind:

Att jag har rätt att få betalt när jag arbetar? Menar du att det ska vara lika lätt att förstå att man måste kolla vilken skattetabell arbetsgivaren använder sig av (och varför kan inte arbetsgivaren ta reda på vilken skattetabell de ska använda, egentligen?) som att i Sverige inse att när man börjar arbeta ska man ha lön? Vilka krav! Jag märker mer och mer att mitt MVG i Matte A inte räcker så långt här i världen... Jävla Elita Löfblad som lurade i mig att man är smart om man hade VG i Matte A.

räknailla:
Stackarn, jag lider med dig. Men vem berättade att du har rätt att få betalt när du arbetar? Be samma person försöka förklara övriga livets mysterier.

Ibland är det kul med skatt: Fick tillbaka 17.892 kr. Jag är nöjd.

mok: Och jag ska dricka, inte spela alkohol. Jag är trött tror jag =)

Deas: Tänmkte mest att det finns godare saker än tonic att blanda gin med... fyllde på mitt gin föråd i veckan när jag tog en snabb tur till Tyskland.

knaskamilla: Inte lätt nej det är det ingen som sagt :) Gäller o ha kontroll annars kommer staten o slår dej på fingrarna.

mattias - 74: Samma här! Fast jag ska festa i Tranås av alla ställen. Och inte ska jag spela Gin och Tonic, men någon annan form av alkohol lär väl slinka ner :)

mok:

Värdepappren är inte alls mitt fel! Det var ett arv. Pappas fel, möjligtvis. Sedan undrar jag: hur ska jag kunna veta att jag måste kolla så att de drar skatt från rätt tabell, när ingen talat om för mig att jag måste kolla det? Nä, fy fan, det är inte lätt att bli vuxen.

mattias - 74: Tonic? Finns godare saker än det...

knaskamilla: Värdepapprerna får vi skylla på dej men att dom drar för lite skatt är ju en sak men det är ju din skyldighet att kolla det med :)

mok:

För mig kändes det helt oväntat faktikst eftersom jag var mer eller mindre barskrapad men nu är ju helgen i Upssala räddad och kanske en och annan Gin / Tonic extra =)

mok:

Jo, men anledningarna till att jag fick betala tillbaka ifjol var dels att hon som betalar ut min lön hade kört på skattetabell 30 i stället för 33 och dels att jag fick ut 18 000 på någon sorts värdepapper. Inte mitt fel, alltså.

Oh, den kom redan. Nu klarar man sig en vecka till. =)

knaskamilla: Allt är ju ett nollsummespel har man inte gjort rätt för sej under året får man plikta och råkar man ha betalt in för mycket så får man tebax. Summan av kardemumman är liksom konstant.

mattias - 74:

Ja titta, mer pengar helt plötsligt... Härligt att få tillbaka (även om det inte var så mycket) i stället för att betala tillbaka 9000 som jag gjorde ifjol.

mattias - 74: Innan midsommar var det nog aviserat pengarna skulle dimpa ner. Får genast sen när jag kommer hem spana mitt konto.

Återbäring är var mans rättighet... fast i mitt fall så blev det bara 4 795 766,50. Fast nu är jag ju svensk så det blev 29 sek i dagens kurs från Forex. Det gårt frammåt iaf, ifjol så blev det rest med ca 270kr.

Ni som undrar varför jag var rik ett tag så beror det på att jag räknade i Turkiska lira :-) 

mattias - 74:

Äh, är redan ekonomiskt oberoende så det där förändrade inte mitt liv nämnvärt;)

Eller hur var det nu. Kanske menade ekonomiskt beroende, hmm.

mattias - 74: Ser man på. En hundralapp insatt direkt på kontot.

mattias - 74: fick mina 9lappar mitt på dan idag och funderar om jag ska göra något kolkt med dom eller ha lite roligt

mattias - 74: Yep :) Jag cyklade hemifrån fattig vid 16 tiden men nu är jag riiiik :D

Sv: Metallica
Danne_l: Givetvis. Ungefär så jag känner med Manowar och Stratovarious :) Fast de sistnämnda har lite känsla ändå, i vissa låtar.

Skattepengar !!
För er som vill veta så har jag fått mina skattepengar för en timme sedan typ =)

Trodde dom skulle komma till midsommar! För er som väntar in pengar.. Kolla nu =)

Deas:

Tilläg till debatten:)

Givetvis är det ju också så att man ofta börjar någonstans för att under resans gång utveckla sin musiksmak. Som med mycket annat här i livet. Musiken är väl dock en av de saker som är lättast att ta till sig och uteckla och när det gäller just hårdrock börjar nog många med band likt Hammerfall.
Själv började jag med klassisk puderrock i form av Def Leppard. Tar ibland fram en skiva för att bege mig tillbaka i tiden, inte särskilt bra men kul:)

Deas: Jag diggar dom inte så värst mkt.. men de är iaf vad jag hört av andra folk! personligen är jag mest nyfiken om va skillnaden är! folk säger att dom typ lyssnar på blackmetal eller nått? ser ju ut som nå påhitt dom som lyssnar på skiten med :S

88Lindkvist: In Flames? =) På deras senaste skivor tycker jag deras låtar är extrema då det gäller att leva på refrängerna.

Fast jag gillar verkligen In Flames! Det gör jag.

mattias - 74: läste det jag också! å kent kan inte stå under rock!

mattias - 74: Jag tänkte skriva rock/pop men nöjde mig med rock för att provosera hårdrockarna :D Brorsan t,ex fnyser åt mig för att jag gillar Kent.

Denna debatt på fester blir inte lättare då jag också gillar Eminem ;)

Deas: okok.. tror jag börjar fatta :) men alltså de är nån av dom där slags metal där dom inte sjunger så mkt utan mest spelar å har en "refräng" och knappt någon annan text alls.. de är iaf vad jag hört av andra.

Deas:

Du har fel ang en sak! KENT är inte rock! Det är Smörpop!!

Jag glömde Manowar :D De är underbara och faktiskt, ibland, gärna på fyllan, seriöst bra :) Men allt faller ju på texterna :P Jag kan inte lyssna seriöst då han börjar sjunga om Oden, svärd och motorcyklar :)

Deras albumtitlar säger allt!

Kings of Metal
Kingdom of Steel
Blood of my enemies
Warriors of the World osv osv

"Who were these men father?"
"They were the metal kings!"

:D

88Lindkvist: Heavy Metal är väl typ metal :) Alltså hårdare än hårdrock.

Kent är rock, AC/DC hårdrock, Hammerfall hårdrock/metal, heavy metal lite hårdare :P Death och Black Metal är jättehårt, och ofta med en sångare som growlar, dvs brölar ut saker ur strupen. Typ Dimmu Borgir. Skillnaden är som jag förståt det att Black Metal är grupper som är uttalade djävulsdyrkare.

Sen har du powermetal, även kallat hjälte och galopprock :D Där har du edguy, stratovarious, rhapsody osv. Powermetalband kör alltid med dubbelkaggar, gärna keyboard och jobbiga "pling-pong" gitarrer. Sångaren sjunger högt och samtliga texter är patetiskt dåliga (gärna fantasyinspirerade eller om svärd och bågar i största allmänhet).

Själv ser jag t,ex Maiden som metal som ibland gränsar till galopprock. Deras låt The Trooper (som jag älskar, eller älskade iaf) kan väl ses som ett av galopprockens flaggskepp :)

Sen ser jag gärna att jag blir rättad, för jag har säkert en massa fel här då detta bara är min allmänna uppfattning.

mattias - 74:

länk till mp3-snuttar av SLB.

klicka på ikonen till höger om "256" för att göra en 'sneak prelisten'.
Börja med Kingdom Come. 

mattias - 74: Jag gillar verkligen en av skivorna med Baily på sång.

Poffa: Fools tend to agre...ehm, jag menar great minds think alike :) And Justice for All är ett av mina favoritalbum alla kategorier.

Metal Guru:

Fick just reda på av min kompis alisandali att detta är mycket bra musik men jag har ju som sagt aldrig hört talas om dom!! låter helt klart intressant och kolla opp det nu!

mattias - 74:

skojar du? 

Danne_l: Jag var Hammerafall-fan som yngre. Men intressant inlägg! Så kan det säkert vara.

Dream Team: en liten fråga bara... vad äre för skillnad på hevy metal, black metal, death metal å allt va de nu heter? äre same shit eller? :S

Muppers: Tycker dagens metal är ingent å lyssna på! alltså "oldrock" är iaf musik och man hör vad dom sjunger! lyssnar man på nystartade band så äre mest oväsen och nån som har nå skit i halsen som sjunger..

Muppers: I new wave of british heavy metal-svängen så är Priest de oöverträffade konungarna. De kom väl ur den våg som Zeppelin och Sabbath inledde, och sen förde man detta vidare till nya höjder. Och dalar, för man har även haft såna. Maiden håler dock fanan högt, som jag ser det. Visserligen var man aldrig större än pre-Seventh son-plattan, vilket var några år sen, men vilket hårdrocks- eller heavy metal-band var inte det?

Säger som halvflummet ozzys dotter ja.
Black Sabbath kom först inom Metal sen kom Metallica och förfinade det hela. Resten är överskattat och behövs inte.
Så maiden släng er i väggen, tillsammans med allt annat mellan B S och Metallica.
Å speciellt dagens metal, sk kärring rock.

Sv: Depeche Sthlm stadion 7/7-06
Salle:

Som borlängebo så skall jag säga min syn på dom! Jag såg lite av dom på Peace And Love Borlänge förra året och de var väl ok, men musiken tilltalar mig inte så mycket, Sator är grejer det =)

finns ju ett annat band också Mando Diao som jag absolut inte skulle se för allt smör i Småland!

Sv: Depeche Sthlm stadion 7/7-06

mikenomad: Nu måste vi få igång denna tråd för att motverka metalliseringen härinne. :-)

[url=www.sugarplumfairy.nu/]Sugarplum Fairy[/url] från Borlänge och engelska [url=www.muse.mu/]Muse[/url] blir publikvärmare.

mattias - 74: Han heter inte bläjs bäjly utan Den Fete Falsksångaren...

« · 724171 · »