Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Frisco:
"Jag har aldrig gått in och försökt ändra tex att Stilla Havet och Norra Ishavet ska vara samma hav trots att Berings Sund är 8,5 mil brett."
Vad gäller världshaven så är väl allt vatten däri sammanhängande, och med en gemensam yta på samma höjd (förståss lite varierat pga väder, vind och andra himlakroppars dragningskraft).
Så allt är nog - trots allt - samma hav, oavsett vad människan har kallat vattnet i efterhand.
Äpplen och Päron, Frisco:
Definitionen på 'hav' och 'sjö' är något skiljt från varandra.
Nix, Frisco:
Vad är definitionen på det geografiska begreppet "sjö"?
Både Michigan och Huron har gemensam höjd på sin vattenyta.
Det sund som skiljer sjöarna åt är på det smalaste stället 5800m.
Rent tekniskt sett är det en och samma sjö.
Se'n att man av historiska skäl valt att kalla högerhalvan av sjön för Michigan och vänsterhalvan för Huron hör liksom inte hit.
MorganaLefaey:
"Jo det är ganska stora sjöar det där. Den största av dem är väl runt 82.000 kvadrat kilometer, vilket kanske inte säger så mycket man om man istället säger att sverige är ca 450.000 vilket gör att Lake Superior ungefär är en femtedel av sveriges yta."
Den största av de stora sjöarrna i Kanada/USA är 117.000 kvadratkilometrar till ytan, och är INTE Lake Superior eller Övre Sjön.
Dragan 2k: Klart att du får tycka så. Det är ju dessutom sant så att tycka annorlunda är ju bara befängt.
NuMo: Jo, det är väl lite grann så som jag uppfattar det. Men det där citatet var faktiskt på det sätt som handläggaren på AF uttryckte det när hon förklarade det förträffliga i det nya systemet där man inte längre godtar vidimerade betygskopior.
Själv har jag inga större visioner, ja förutom ett SM-guld till våren, en lärartjänst med snälla och fogliga elever som enbart har MVG i alla ämnen och en miljonvinst på lotto till helgen.
Lumber Jack: Sen spelar det idag dessutom ingen roll vilket jobb du söker.
Om man söker jobb som raketforskare, verkställande direktör eller nåt man faktiskt har chans att få. Huvudsaken är sökandet.
NuMo: Bidragsfusk, det är klart man sysslar med sånt. Har du en aning om hur svårt det är att klä på bina klänningar inför varje föreställning av The Beehive after dark.
Själv vägrar jag att söka jobb. Jag finns ju i telefonkatalogen, så är det någon skola i Sverige eller någon annanstans som vill anställa mig får de helt enkelt ringa upp mig. Svårare än så kan det väl inte vara.