Café

Grupper · 50698 inlägg · 1049 ämnen
« · 784880 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Viktigaste Valfrågan
mattias - 74: Själv tycker jag nog att ska ta och skaffa ett jobb i stället för att hålla på fördriva tiden med att söka och vänta och puscha lite. Titta på mig. Jag har jobb.

NuMo: Få se nu, här föreslår Borg en mildring av dagens regler om hur du straffas om du inte aktivt söker jobb när du upprätthåller ersättning från A-kassan, och vänsterflygeln går i taket. Är systemet där du helt stängs av från A-kassan bättre?

mok:

det brukar jag göra även om man kanske innerst inne vet att tjänsten är tillsatt så brukar jag alltid stressa på dom lite !!

mok: Nu börjar du ju närma dig mina takter. Kapa av några kropsdelar på dem. Inte nog med att de är ruttna soffliggare som inte vill ha jobb. De är bidragsfuskare också, vilket en arbetsvillig arbetare aldrig är. Människor som saknar kroppsdelar skulle alltså hjälpa arbetsgivaren att direkt se att det är en arbetsskygg parasit han har att göra med. så då slipper han anställa honom, samtidigt som det svenska folket kan se hur en sån ser ut, vilket ger en energikick som arbetgivarna har nytta av.

mattias - 74: Det e ju så som du säger därför får man ju slå en pling själv ibland om man e extra intresserad.

mok:

tro mig, de som känner mig vet att jag inte gör annat än att gå hemma på att fundera om att man skall få ett jobb, nackdelen är ju det att de flesta av arbetsgivarna är dåliga på och höra av sig. Hur svårt kan det vara att skicka iväg ett mail eller ringa liksom!!

mattias - 74: Söker man jobb aktivt så kan man ju inte göra mycket mer liksom då försöker man ju allt vad man kan men att bara ligga hemma o få lite cash varje månad utan att anstränga sej för att få ett jobb... dom skall dom som sagt sätta åt. men fan fuskar dom dra in pengarna en hel månad istället för bara en dag.

NuMo:

hehe kanske det !!

Men fortfarande ställer jag mig frågande till Varför AF vill att en del måste flytta mot sin vilja, tänk om du har småbarn tex och nyss blivit a lös! Jobbig sits!

Dragan 2k:

Fick bara ett sommarvikariat nu som slutade sista september, det finnsbara massa vikariat, svårt att få en fast anställning inom tex kommunen om du inte har tillräckligt med LAS dagar !!

Men som sagt så söker jag massa jobb och hoppas få ett snart , jag är en man som lever på hoppet!!

mattias - 74: kapa av ett ben och sparka sen ur dem ur a-kassan. Det ger dubbla tydliga budskap.

mattias - 74: Vad fasen är du utan jobb nu igen Mattias?

mok:

Jag söker ju aktivt jobb iaf så jag går säker dessutom redovisar jag alla sökta jobb för AF.Tror jag sökt 4 st bara idag!

Däremot finns det dom som bara går hemma och inte bryr sig om att söka och där håller jag med om att det bör stramas åt lite men böter kanske är lite väl drastiskt eller!! Fast annars vet man inte vad de skall göra åt soffliggare!!

mok: Det bästa blir då att den som ligger ner söker jobbet som finansminister, så att rätt person direkt får se vilka som inte ligger ner.

NuMo: En del säger ju "sparka inte på dom som ligger ner"... men om man ligger ner borde man visa tendenser att rese sej upp självmant annars förtjänar man en spark i röva :)

Fick faktiskt denna frågan idag när jag var på stan o spatserade från en tidning som skulle publicera detta imorgon :)

mok: Jag säger som Borg: Blotta hotet om att man kommer att skära an en kroppsdel, innebär nog att man hellre söker ett jobb.

NuMo: Tycker dom lägger fram rubriken snyggt iaf "Borg vill ge arbetslösa bötar" det e ju inte riktigt så hemskt som det låter men jag tycler det e helt rätt. Är du arbetslös och inte söker jobb skall du f*n ha böter. Skulle dom kapa en kroppsdel blir dom ju bara förtidpensionerade :) Men klart då sjunker ju arbetslösheten....

Nu fattar jag ingenting. Vadan denna flathet. Är det inte bättre att t.ex. hugga av en kroppsdel, förslagvis ett finger av bidragsfuskaren?

www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c11%5c13%5c3565

Sv: Maidens nya singel
mattias - 74: Set-listan ser ut så här:

1. Different World
2. These Colours Don't Run
3. 1000 Suns
4. The Pilgrim
5. The Longest Day
6. Out of the Shadows
7. Benjamin Breeg
8. Greater Good of God
9. Lord of Light
10. The Legacy
11. Fear of the Dark
12. Iron Maiden

(Encore)

13. 2 Minutes to Midnight
14. The Evil that Men Do
15. Hallowed Be Thy Name

Med andra ord varken The Trooper eller The Number of the Beast. Kul att de kör alla låtar från senaste skivan. Mindre än en vecka kvar till en hel helg med Maiden. De nordiska turne-t-shirtsen ser riktigt trevliga ut dessutom.

Sv: Roliga länkar
Lumber Jack: Ja visst är det.

MorganaLefaey: Det är skönt med rationella människor.

Imponerande.

Vad tycker du om barnarbete?

Sv: Är datorn dum ?
Poffa: Tack för hjälpen! Det var det jag sökte

Sv: Tv-tipset
65selander: Tackar, hade ju glömt bort att jag skulle komma ihåg att Black Books var en riktigt sevärd serie. Men nu kom jag ihåg att jag tyckte det.

Salle:
Undra på varför USA ensam står för 25% av världens utsläpp av växthusgaser :((

Sv: Tv-tipset

Slänger in en [url=tvlinks.voodeedoo.org]länk[/url] på en sida som har ett uppbåd utav program som ni kan se på er dator.

VLC är ruskigt bra och enkel. Den tar dessutom så gott som alla olika format på en gång, samt att filen inte behöver vara hel för att man skall se på den. Den tar dessutom nästan ingen kraft alls från datorn din, vilket kan vara bra om du pysslar på med mycket. En annan spelare som man kan rekommendera är mpc som är underbar att pyssla med om man har rätt codec nedladdad. Nu minns jag inte vad den jag har heter, men den har underbara funktioner som är riktigt lätta att lära sig. Med den codec jag har där så kan har den faktiskt svalt filer som inte vlc har klarat.

73Sjöbba: Läs den här tråden, kanske kan hjälpa dig lite.

Poffa: Det enda som funkar är just vlc och jag har provat med nya codecs och jag blir alldeles tossig

73Sjöbba: Det enklaste är att spela upp Xvid-filer med t ex VLC. Låter som att du har ett problem med någon codec för just Xvid.

Poffa: Tror att framförallt är xvidformat som ställer till det

73Sjöbba: Med winamp-fil, menar du då en playlist? Filer som .m3u och liknande?

Jag har ett bekymmer med att när jag öppnar t.ex en winamp-fil då låser sig explorer och winampspelaren. Mp3 filer funkar klockrent. Jag har hört flera med samma problem.
Nu vill jag höra några experttips från datanördarna här inne på HS

Salle: Det gör du säkert. Som sagt imponerande. Undra om djurlivet i sjön skulle klara av att mätta alla som bodde uppe på isen. Det tror jag däremot skulle bli lite problem. Men om alla bosätter sig där, så finns ju en hel del mark att odla grödor och djur på.

MorganaLefaey: Ok rå... Mina befolkningssiffror var från när jag bodde där nere. Men om man räknar med att alla spädbarn fortfarande klänger på sina mammor så kanske jag klarar mig ändå på nått sätt.

Salle. Hmmm. nästan i alla fall. 5,6 miljarder kvadrat meter blir den väl i ungefärliga tal. Men är vi inte nästan uppe i 6 eller 7 miljarder på planeten nu? Men det är ganska imponerande hur som hellst det du nämner.

MorganaLefaey: Fast fortfarande är Vänern så stor att hela jordens befolkning med varsin kvm yta  skulle få plats på den.

Metal Guru: Jo det är ganska stora sjöar det där. Den största av dem är väl runt 82.000 kvadrat kilometer, vilket kanske inte säger så mycket man om man istället säger att sverige är ca 450.000 vilket gör att Lake Superior ungefär är en femtedel av sveriges yta. Lite att gå runt för nybyggarna om man säger så. Sverige då..... Ja vi stoltserar ju med Vänern som väl är någonstans runt 5600 vilket inte direkt tar den till någon framstående plats på listan över största sjöar som då toppas av Kaspiska havet på ca 370.000 kvadrat kilometer.

Sv: På spåret
RocknRolf2:
Åh! Ett till Hoa-fan! Håller med om Wikegård, han ska hålla sig till hockeyn!
Hoa är ju både karismatisk och kunnig, tillbaka med honom! :D

MorganaLefaey:
På tal om O'Hare och den geografiska vinkligen vi nyligen hade här;

Först då man flyger över de stora sjöarna fattar man vilka enorma innanhav det är.

Salle: Har faktiskt inte varit på LAX men det blir nog en resa dit snart. Men tänkte försöka mig på lite mer österut innan det bär av åt det andra hållet.

Men riktigt snyggt att få se hur det ser på en bild hur trafiken ser ut över världens trafikrikaste flygplats.

MorganaLefaey: Los Angeles Intl (LAX) har ju "bara" 2 parallella banor men dom används både för start och landning samtidig under högtrafik. Där kunde man se upp till 2 dussin plan på Final Approach ligga i linje och sen var det än fler som fanns runt omkring i olika patterns.

Mäktigt för flyggalningar som en annan.

Metal Guru: Jo jag kan inte annat än att hålla med. Otroligt hur de håller koll på det hela. Nu skall man inte glömma att det finns ytterligare platser att landa på i det området vilket måste göra luften ännu tätare med flyg. Om man kollar på den där länken igen så kan man ibland se när flygen har en ruskigt fint led in där ledet nästan går ända till Baltimore, men som sagt i förhållande till O'hare så är nog inte det där så svårt att hålla koll på. 

MorganaLefaey:
Hade 5tim på O'hare en gång. Det var fyra parallella landningsbanor, två på var sida om terminalen där jag satt. Två runaways var för ankommande, två för avgående. Var 30:e sekund kom två plan in för landning, två plan lyfte.

Man satt helt fascinerad och tittade på febriliteten...

Nu vet jag inte om man skall kalla detta rolig länk, men tänkte att det kunde vara en intressant länk att titta på. Är ganska glad att jag inte är flygledare över det området. Nu är detta ändå inte i närheten av O'hare som har ca 80.000 flight operations per månad, vilket borde ge ungefär 110 flyg per timme som endera startar eller landar.

tracker.flightview.com/htNYNJPA/CurrentTrafficMap.asp?ap=EWR

LL: Det förändrar inte att man, troligen mot sin vilja, var en av de Sovjetrepubliker som var medlem i NATO.

Salle: jag gissade också på Albanien som blev ett ner maoistiskt och Kina-orienterat land och som mycket riktigt gick ur Warzawapakten. Skandal!

Lumber Jack: fast baltstaterna var inte officiella och suveräna stater då, de blev ju inte fria från Sovjet förrän efter WP:s upplösning så det är korrekt att Lettland aldrig var med i WP. En slamkrypare, visst, men Lettland har som eget och suveränt land aldrig varit med i Warszawa-pakten.

Salle: Jo det måste man nog säga. Faktiskt försökt reta en sådan där lite. (mogen som man är) när man var där nere och kollade till peterskyrkan. Lite intressant var att vi först var tvungen att gå och köpa en sjal till dåvarande fästmön så att hon kunde dölja sina axlar mm så att hon kunde få komma in.

MorganaLefaey: För övrigt så är väl Vatikanan dubbel neutrala med tanke på att deras arme är Schweizisk.

Salle: Tiddade lite skevt ser det ut som. Såg nu när jag förstorade kartan att de som du säger är inringade små vita pluppar. Då funkade inte heller skämtet om kraften vatikanen kunde bidra med.

« · 784880 · »