Café

Grupper · 50677 inlägg · 1049 ämnen
« · 891455 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Döda gitarristers sällskap...
Et tu Brute: Jag vet vem det är. Mest på tur. Tror att du får ge mer ledtrådar för att någon ska knäcka nöten. Alla som läser din tråd söker som dårar efter ett namn, tyvärr är det liiiite mer komplicerat än så.

Mer ledtrådar så ska du se att det löser sig ;o)

Salle: Purples Bolin dog väl den riktiga rockdöden...på riktigt.

En som rymde hemifrån och såg samtliga Cochrans framträdande i Storbritannien var Ritchie Blackmore. Konstigt att han överlevt! Ingen gissning på den "unge entusiasten"?

Sv: Wayne Greskys bortglömda och förträngda låtar
Wayne Gresky: Denna hade jag förträngt fast den är värd att återuppväckas. Schysst svensk gangsta-rap är inte så vanligt.

[url=
www.youtube.com/watch?v=LTQ6kGLGubo]Ro-cee - Gettin All Da Babes[/url]

Et tu Brute: En annan som dog för tidig och på ett ännu mer klassisk rock'n'roll-vis är den som på sätt och viss hyllas i detta collage.

Sen är det ju faktiskt lite kul oskså.

[url=
www.youtube.com/watch?v=_o92Oq6SyDA]http://www.youtube.com/watch?v=_o92Oq6SyDA[/url]

Salle:

Ett rätt. Eddie Cochran som förekommer i filmen, var som sagt inte med i verkligheten som Allsup och Jennings. Cochran var på filminspelning.

Med i bilen när Cochran avled var Gene Vincent. Han överlevde trots svåra skador. Han avled sedan i den högaktningsvärda åldern av 36 år, 11 år senare. Alkohol och smärtstillare ansågs vara orsaken till detta och det missbruket grundade sig i problem hans svårt sargade ben.

Salle: De finns många som sjungit just för detta. Jag antar att du är rätt ute, jagsätter inte emot. Däremot är den absolut värsta låten jag hört i samband med detta Don McLean´s "The day the music died".

Ren och skär hyllning till Boddy Holly och de andra.

Et tu Brute: Det går ju många historier om [url=sv.wikipedia.org/wiki/The_Day_the_Music_Died]"The Day that music died"[/url]. Här sägs det vara Tommy Allsup och Waylon Jennings som klarade sig men den du menade borde väl varit

[url=
www.youtube.com/watch?v=97elblDi3tY]Eddie Cochran[/url]

Sv: 3 från 1 idag
Salle: Kör en liten annorlunda 3 från 1 idag utan musik .

Vad har dessa skivor för Gemensam nämnare ??

www.metal-rules.com/interviews/images/krisiun-pic3.jpg

www.truemetal.org/metalwallpaper/images/motorhead.jpg

www.sci.fi/~jukkam/boa/boadiscg-18_1.JPG

Kanske nått för Metal Guru och Lumber Jack att bita i )).

Salle:

För er som är 100+ eller? ;)

scim: För oss som var med kändes det som ett sånt... :-)

Salle:

Sekelskiftet 80/90?

Et tu Brute:

Det skall naturligtvis vara Buddy Holly och inte "Boddy" :P

Wayne Gresky: Billie Ray Martin i tre olika konstallationer och tidsepoker

Först mitten 80-tal
[url=
www.youtube.com/watch?v=pZYpDIz-J3c]S'Express - Hey Music Lover[/url]

osså sekelskiftet 80/90
[url=
www.youtube.com/watch?v=ADYFgcr9vQE]Electribe 101 - Talking With Myself[/url]

sist mitten 90-tal
[url=
www.youtube.com/watch?v=IskJfrHo1oA]Billie Ray Martin - Your Loving Arms[/url]

Döda gitarristers sällskap...
...är ett outömligt ämne. Drugs and sex and rock'n roll, är oåterkalligt förknippat med ond bråd död. Det finns många vinklar. Jag börja ta pulsen med följande quiz:

Ricardo Valenzuelas liv blev film i och med La Bamba. Enligt filmen avgör en lottdragning platserna i planet som kraschar. Det är helt fel. Han som drar korta stickan i filmen är inte ens med på turnén, som blir det sista i livet för Boddy Holly, Big Bopper och tidigare nämnda Ritchie Valens.

Ändå har han bara ett drygt år kvar att leva den jag söker och som felaktigt förekommer i filmen La Bamba.

Dagen innan sin dödsdag gör han en sista spelning i London. En ung entusiast bär hans gitarr ut till den väntande limousinen. Den unge entusiasten skall senare byta namn och också bli ett stort namn med gitarr. Liksom sin idol kommer han också att dödas i en bilolycka.

Vem är det som felaktigt förekommer i La Bamba och vilket var den unge entusiastens artistnamn? Det går bra att svara med videoinlägg.

Alisandali: Ja den var helt riktig... Ursäkta min otydlighet, det föll visst bort en rad på mitt inlägg.

Salle: Nu efter lite koll på hans hemsida så ser jag att jag inte var fel ute med min gissning .

Alisandali: Och vinnare är...  

Salle: Abslut inte min typ av musik , men gissar på att det är Norman Cook alias Fatboy Slim du söker .

Alisandali: Jag gör en egen istället. Den gemensamma länken till dessa 3 är... Svara med en video, tack.

[url=
www.youtube.com/watch?v=V6GXV0FNEeI]The Housemartins - Caravan Of Love[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=ubxz0CK8XLA]Beat International - Dub Be Good To Me[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=GIF8JBQD_30]Freakpower - Turn On, Tune In, Cop Out[/url]

Alisandali:

Det gick fort. Naturligtvis är det så. Några andra Ballard-hits:

www.youtube.com/watch?v=dBclFpUmv_0

www.youtube.com/watch?v=ZvZyGp-LG4I

www.youtube.com/watch?v=WOUBw2Z7wLc

Den sista med honom själv, även om han nu inte syns i bild. The Omen spelades en hel del i radion på 80-talet och den tror jag han fick behålla för sig själv, men den gick inte att hitta.

Salle: Det är väl pricis som på den tiden vi jagade bilder som galningar , gäller att vara först )).

Alisandali: Ahh jag som precis skulle trycka "skicka meddelande" när det blev grönt ljus i Cafe.

Gissade dock på Rainbow-fronten då de övriga 2 var rätt klara.

Et tu Brute: Gissar på att det är Russ Ballard du söker .

www.youtube.com/watch?v=XPASXhdd934

Dagens Dam. En liten brud med glöd och energi.

www.youtube.com/watch?v=Zdvh3REYO_U

(Ossj devon, vilka minnen den frambringar)

www.youtube.com/watch?v=Z1XMtSHBLwQ

www.youtube.com/watch?v=rnpUKf--VmA

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
MorganaLefaey: När man tycker att lättmjölk, mellanmjölk, "vanlig" mjölk och minimjölk (finns det fortfarande?) är ett för litet urval så finns alltid Tesco...

Man skall inte säga att det är en saltad anmälan men nog låter det som om personen i fråga lagt till lite saker som blev stulet.

Jag vet inte hur ni brukar göra, men inte brukar jag ta med mig en Playstation och ett antal DVD filmer när jag skall ut och springa.

allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/9511

Sv: Vadå inte rättfärdiga dödssstraff?
På temat brott och straff, om än inte dödsstraff:

Sv: Only in US of A
Lumber Jack: Du har ingen frisyr. Det är en frisyr som har Dig.

Salle: "Endast fem manliga frisyrer tillåts." Vad skrôen, det finns ju bara en manlig frisyr och den kommer tydligen inte ens att vara tillåten. Ja se dessa kommunister.

Salle:

Jag tycker det låter fantastiskt. Kim Jong Il for president!

Paddan: Detta borde väl in i en anti-tråd till denna men...

[url=www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1110845,00.html]Regler och bestämmelser är för alla... Nästan[/url]

Dagens Dam. 40 år med Marianne. Övervann sin cancer förra året. Har även gjort en hel del film. Sågs bl. a. i förra årets stora kostymfilm, Marie Antoniette.

www.youtube.com/watch?v=UVSJt5r5n6U

www.youtube.com/watch?v=EUT9V3EhC2w

www.youtube.com/watch?v=jdYVtJhhLVo

och en bonus:

www.youtube.com/watch?v=gMFMi2aj-zc

Metal Guru: Äh, totalförbjud Richard Clayderman!!!!1

Wayne Gresky:
Du behöver totalförbjuda Rapport och Aktuellt, och gissningsvis räcker inte det utan bara bort med tv, film och Internet.

Om du vill få den effekt du är ute efter, alltså.

Paddan: Tragisk historia. Känns som om vissa filmer kan ha inspirerat till dådet. Läge att totalförbjuda Groundhog Day?

Sv: Det finns idioter
Wayne Gresky:
Hur jäkla dum får man bli? :O

De engelska tabloiderna är då för sköna ibland.

Alisandali: Tackar tackar. Ska lyssna lite när jag kommer till en dator som tillåter lite roliga sidor.

MorganaLefaey: Här har du en av deras singlar , tror nog det kan vara den låten du hörde på radion .
Bandet började som en Göteborgsband , men flera av medlemmarna har flyttat till Stocholm nu , och dom låter mycket som Sisters of Mercy .

Salle: Blir liksom lite jobbigt när man inte har vad låten heter och man lär väl få upp ett antal alternativ. Just nu så kan jag inte gå in på youtube eller liknande då vårt upperligt trevliga smartfilter tar bort alla roliga sidor.

Får prova med att endera vänta tills man är hemma eller så kanske man kan skicka ett mail till P3.

MorganaLefaey: Tyvärr verkar ju SR:s utmärkta låtlistesida inte vilja hitta nåt från igår men jag antar att du menade Deathstars.

[url=www.youtube.com/results?search_query=deathstars&search=Search]sök här vetja[/url]

Wayne Gresky: Trådstöld. I går på väg hem från nöjsamheter 21 eller liknande så intervjuade P3 någon från gruppen deathstar som jag aldrig hört talas om. Men jag fann låten de spelade ganska trevlig. även fast jag inte direkt är någon som lyssnar på just den musikstilen. Är det någon som har koll på vilken låt det var?
Vore roligt att veta då jag chansar på att jag inte kommer tycka de andra låtarna håller samma kvalitta.

knaskamilla: Sa någon Cirkus? Circus med Erasure från 1987, en av tidernas gayigaste skivor, men kan man överse detta faktum så är det rätt trevlig synthpop.

Chains Of Love
www.youtube.com/watch?v=VvFgk23O_n0

Sometimes
www.youtube.com/watch?v=WpVYsrelWfE
(Luktar det inte Peters Pop Show?)

Victim of Love
www.youtube.com/watch?v=Q6G6G6A5Zx0
(I en dräkt som med lite välvilja kan föra tankarna till brottning...Själv väljer jag att inte kolla på den här videon. :) )

knaskamilla: Ok, dags då för Flight of the Conchords. Första avsnittet av deras egen serie.

Del 1
youtube.com/watch?v=VN59lpFmvbc&mode=related&search=

Del 2
youtube.com/watch?v=9os61TQuiDc&mode=related&search=

Del 3
youtube.com/watch?v=MP9Ri7-a278&mode=related&search=

Jag tycker att det är dags för lite cirkus i den här tråden. Inte världens bästa kvalitet, men...Sirqus Alfon:

Gasolina
youtube.com/watch?v=IO45JP89j2Y

Hip hop
youtube.com/watch?v=B3BMfzka8Yg

Euro disco
youtube.com/watch?v=bKfVh6l7oQ8

Har ni ännu inte sett dem live men får chansen, ta den!

Parlez vous francais? Om inte kan man alltid nöja sig med att bara titta på Muriel Moreno.

www.youtube.com/watch?v=7PoUcknjdq4

www.youtube.com/watch?v=xSg7oV_Nb9E

www.youtube.com/watch?v=3QmarpLCrfY

(Sista är samma som ettan fast live. Kanske inspelad i Sverige? I slutet på filmen körs E6:an söderut, förbi skyltarna vid Båstad och Skummerslöv)

Salle skrev: "BTO gjorde en spelning i Lund för en massa år (90-talet) sedan"

Undra hur mycket som återstod av originaluppsättningen då? Har för mig att de började försvinna åt olika håll redan vid tidigare nämnda Rock'n Roll Nights.

Vem minns Rainbows gamla keyboardplinkare, Tony Carey? Stor innovatör i videomusikens barndom.

www.youtube.com/watch?v=XX6OdavkPQs

www.youtube.com/watch?v=CO5eg7TBmy8

www.youtube.com/watch?v=svl1t4b1RD4

« · 891455 · »