Café

Grupper · 50552 inlägg · 1049 ämnen
« · 909137 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Kunskapens dag
Wayne Gresky: Äh, hela hans raljerande faller på att han inte ens vet vilka världens två största länder är.

hellge: Han har ett par poänger. Dock framför han sitt budskap på ett så aggressivt, nedlåtande och arrogant sätt att han snarast får publiken emot sig. Det hörs genanta skratt, men när man ser anletsdragen på åhörarna så ser man att de flesta sitter med taggarna utåt.

Kritiken mot mediebevakning är befogad. Jag minns inte exakt när det var, men för ett antal år sedan drog i stort sett alla svenska medier, tv, radio och tidningar ned på antalet korrespondenter i världen. Det kostade helt enkelt mer än det smakade. Nu har väl SVT kanske en reporter som ska bevaka hela Asien och dessutom hinna producera några reportage till Packat och klart...Den dagliga bevakningen av dessa länder är därför mycket begränsad. Att kräva att den gemene svensken ska köpa oberoende aktuell facklitteratur om läget i Asien tycker jag är lite mycket begärt.

Jag skulle vara tacksam om någon kunde hitta den där listan med Yao Ming han snackar om. Att han är den mest inflytelserika kinesen hittar jag, men på listan över världens mäktigaste kändisar är han inte ens med. Tiger Woods är två där och Annika Sörenstam 83, t ex. För visst är det lätt att klanka ned på folk för att de inte vet vem en basketspelare är, men hur många i publiken skulle kunna nämna tre amerikanska spelare. Spelare som dessutom är skickligare idrottsmän? Hur många kan nämna tre aktiva basebollspelare? hur många kan nämna tre som spelar amerikansk fotboll?

Hur ska man känna till varumjärken som inte går att köpa? Det tar tid att bygga ett varumärke och göra det känt. De kanske inte har pumpat in miljarder i reklam i svensk media som amerikanska och japanska företag. Japan nämner han för övrigt inte. Senast jag kollade låg det annars i Asien.

Sen försöker han få det att framstå som om svenskar helt ska ha missat att det finns oerhört kompetent personal i Asien. Alla som inte suttit med huvudet i en låda de senaste 10 åren vet mycket väl att så är fallet. Det är inte direkt någon nyhet han kommer med. USA har t ex satt i system att importera indiska läkare.

Att den svenska kommersiella radion låter som den gör finns det ingen större motståndare än jag till. Men det är knappast endast asiatisk musik som diskrimineras där.

Men visst lyckas han på sitt sätt med sitt föredrag, eftersom vi sitter här och diskuterar saken. Men annars gör han mest intryck av att vara en blek kopia av Jonas Gardell.

Salle und Poffa:

Jag tycker heller inte att han var vidare sympatisk, snarare tvärt om. Däremot tror jag att det var planerat för att påvisa vår arrogans gentemot omvärlden, ett retoriskt trick helt enkelt.

Det finns en bok som heter ”Världen centrum” av en kille som heter Stefan Johnsson. Den handlar om just detta. Boken är nog den bästa icke skönlitterära bok jag läst. Den består av ett antal relativt korta essäer om just detta ämne. Han har åkt omkring i världen och kollat på vårt klot ur andra perspektiv än vårt eget, bl.a. har han varit och snackat med den spansk-amerikanska sociologen Manuell Castells.

www.panorstedt.se/templates/norstedts/NorBook.aspx?id=21014

Här går det att läsa om hans ”forskning”, den är grymt bara. Sen är det bra mot vårt högmod också. KÖP KÖP!

www.hammarbykyrkan.nu/Varjehanda/Boktips/Stefan%20Jonsson.html

hellge: "Det är väl knappast en hemlighet att Europa trodde sig vara världens mitt ända till Columbus reste till Amerika."

Vadå? Har Framnäsudden förflyttats på något sätt, eller?

hellge: På vilket sätt skiljer sig Europa från Asien i frågan om öst och väst? Vi har Europa i centrum på våra världskartor, världskartor i USA har USA i centrum och köper du en världskarta i Japan har den Japan i centrum.

Världskartor i Kina har bara Kina på sin världskarta.

hellge: Han är en god retoriker då han får fram sitt budskap till publiken. På ett tveksamt och lite plumpt sätt dock.
En god talare kan få fram budskapet utan att nedvärdera på det sättet han gör.
Det är alltså inte budskapet alltså utan tillvägagångssättet som bla jag reagerar på.

Självklart är vi självupptagna. Men det är dom nog där borta också. Varför skulle annars tex Kina censurera internet och förbjuda sitt folk att "informera" sig. Det heter nog "Mittens Rike" av en orsak dessutom.

Poffa:

"Efter att ha sett filmen kan jag bara hålla med dig. Fredrik Härens är ingen bra talare, de som utnämnt honom till årets talare 2006/2007 måste ha haft väldigt få att välja mellan."

Lite roligt att han har fått pris som årets talare och Scim och Poffa dömer ut honom. Jag tror att ni reagerar exakt som han vill att man ska reagera. Demokrati har bara funnits i några hundra år med en liten enklav i Grekland för 2500 år sedan, innan dess var det bara diktatur. Det är väl knappast en hemlighet att Europa trodde sig vara världens mitt ända till Columbus reste till Amerika. Galilei höll på att bli avrättad då han påstod att jorden var rund. Det finns inget mitten på en planet, det finns heller inget öster och väster. Det är en konstruktion som utgår från oss.

Jag tror att han försöker påvisa att vi har ett självupptaget sätt att se på världen.

Poffa: Jag tror att han hade fått ungefär lika många svar från publiken om han hade frågat: Kan ni räkna upp de 10 största företagen i Malå? Hur många av er känner till en nu levande riksspeleman från Dalarna och något av riksspelemannens alster? och Vad heter kommunfullmäktiges ordförande i Uppvidinge kommun?

De frågorna tror jag inte att han själv heller hade klarat.

scim: Efter att ha sett filmen kan jag bara hålla med dig. Fredrik Härens är ingen bra talare, de som utnämnt honom till årets talare 2006/2007 måste ha haft väldigt få att välja mellan.

Han är osäker och använder sig av en teknik som är billig. Han väljer att först locka till skratt och sedan komma med pekpinnar riktade mot publiken. Billigt och osnyggt. Han fångar heller inte publiken på något sätt utan spelar istället överlägsen.

Han väljer dessutom, precis som du säger, att skapa sanningar utifrån antaganden och påståenden. Ungefär som Aftonbladet och Expressen gör. Google är skapat så att om den hittar ett mer förekommande ord i sin databas än vad du skrivit, då föreslår den det. Det bevisar bara att tekniken är längre gången i västvärlden och att fler har tillgång till Internet här, än vad man har i öst. Med andra ord, det finns fler sidor om Hollywood än Bollywood. Att Fredrik Härens blir förvånad över det bevisar bara att han inte vet så mycket som han vill påskina.

Med andra ord är det nämligen systemet i öst, med diktaturer och inskränkta ledare vad det gäller demokrati och frihet, som satt det här i rullning. Det är det som gjort att Kina, Indien och flera andra länder i Asien är så icke-omtalade som de är. Öppenheten har inte alltid funnits där och finns i många fall fortfarande inte.

När han sedan drar upp det här med kostnader för arbetskraft så blir jag bara förbannad. För det han får fram, om än i förtäckta ordalag, är att endera är våra västerländska arbetslagar för stränga, eller så är det okej med folk som arbetar för underlöner och med odrägliga förhållanden. För tro nu inte att arbetskraften är billig i Asien, bara för att de är så vänliga och trevliga.

Om han istället för att ha åkt på bil-karaoke valt att åka ut i utkanterna och sett hur folket lever där så hade han kanske inte snackat så som han gör.

Och så det här med olympiska medaljerna. Varför gör inte en designer i London en medalj som är vacker i hela världen är en lika dum fråga som att ställa frågan "Varför gjorde inte Picasso tavlor som alla i hela världen tycker är vackra?".

hellge:

Jag blir inte ett dugg övertygad, kanske eftersom han är en rätt dålig talare, som du beskriver så uppträder han väldigt nervöst, sedan har han en aggressiv inställning mot publiken. Att hans röstresurser dessutom är väldigt begränsade (nasal och läspande) hjälper ju inte till heller.

Sedan är ju hans upplägg rätt kasst, han lägger fram "sanningar" och meningslösa kunskapstest, och drar helt orimiliga slutsatser utifrån dessa. Hans exempel där han ser det faktum att Google säger "menade du Hollywood" när man söker på Bollywood som ett bevis på att vi är insnöade i det här landet är ju löjligt. Sedan förstår han inte varför vi inte använder det kinesiska medaljsystemet i de OLYMPISKA spelen. Tänk efter.

Sedan är väl arrogans från öst den största anledningen till att världen ser ut som den gör idag. Men det låter han givetvis bli att nämna. Ett bättre upplägg hade varit att ha det som utgångspunkt och sedan varna för att detta är på väg att hända igen, och skippa de löjliga kunskapstesten.

Slutligen: Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Dream Team:

Det där lugna partiet på Victim of Changes är lite av en favvo, han sjunger som en gud där, en metallgud, a Metal God. Just 1982 hade nog denna genre sin absoluta höjdpunkt, än fast den fortsatte långt därefter och rockar än i dag. Screaming for Vengeance är nog den mest heavy metalliska platta jag känner till. Jag tror att farbror E-type rankar den som sin bästa platta. Inledningen med Hellion över till Electric Eye är lysande. Det finns inget svagt spår på den. Dock blir det lite löjligt med alla flygande drakar och sånt.

En kompis tillika gitarrvirtuos som bor ett kvarter bort här brukar hävda att Victim of Changes är världens roligaste låt att spela. Problemet är bara att hitta en sångare som klarar att sjunga den.

scim:

Retorik lär ju betyda "läran om konsten att övertyga". Nog tycker jag han lyckas med sina föresatser - att övertyga. Han försöker påtala att vi i västvärlden är så egenkära och upptagna av oss själva att vi inte ens märker halva jordens befolkning. Nu när 3 miljarder människor i Asien har börjat röra på sig sitter vi fortfarande här med våra gamla självupptagna historieböcker, med CNN:s perspektiv på världen.

Jag tror att han agerar arrogant mot publiken för att visa hur VI faktiskt är. Han är inte ute efter dialog med publiken. Han försöker med retorikens hjälp övertyga. Jag tycker dessutom att han lyckas rätt bra, i varje fall på mig. Dock tycker jag att han ser lite nervös ut. Han borde träna mer.

Den bästa retoriker jag sett är nog ändå Al Gore när han framför sitt budskap i filmen "Inconvenient Truth". Han utför sin uppgift perfekt, men då har man säkert gjort många omtagningar.

Sv: 3 från 1 idag
Här får ni tre från en hjälte som har balanserat på slak lina mellan genialitet och dårskap i hela sitt nu drygt 60-åriga liv. Jag menar Mr Roger Kynard Erickson eller Mr Roky Erickson som är det namn som denna hjälte är mera känd som...:

Han har lixom vart helt galn och skruvad.....
www.youtube.com/watch?v=sGniTDbIvSg

Dylan och Young har alltså en polare som nog hade varit minst lika framgångsrik om inte hjärnan hade spelat honom spratt i en helsikes massa år...
www.youtube.com/watch?v=iX2MLsMrmCc

Efter 20 år på hispan så rockar han likförbannat fett...:
www.youtube.com/watch?v=V8t_602F5tM

Bonus... Det görs film om Roky...:
www.youtube.com/watch?v=sVFLqzJB6qw

Roky har Sverige på turnéplanen...:

Lör, 15 December 2007
21:00 ROKY ERICKSON NALEN-STORA SALEN STOCKHOLM

Sön, 16 December 2007
21:00 ROKY ERICKSON NALEN-STORA SALEN STOCKHOLM

Fre, 21 December 2007
20:00 Roky Erickson RESTAURANG TRÄDGÅRN GÖTEBORG

Roky on då da.......;-)

Volume 31.
Subject: Eye of the Tiger.
Warning:Tidiga Jagger/Richards wannabees
www.youtube.com/watch?v=HHWS0H2JqSU&mode=related&search=

Volume 32.
Subject: Eye of the Tiger.
Warning: Nope knappast men riktigt bra jobbat: Return to Sender
www.youtube.com/watch?v=2-lOZZGogDM

Utom tävlan, originalet:
Subject: Eye of the Tiger (Survivor).
www.youtube.com/watch?v=zVsyEzpKiKo

(Hävdar envist att detta är den bästa hokky-introlåten, riktigt mäktigt att lyssna på dom ca 45 första sekunderna dånande ut ut högtalarna samtidigt som ens favoritspelare "flyger" in på arenans is...)

hellge:

Det måste vara lätt för Fredrik Härens att stå på en scen och peka finger och säga "skäms", när ingen får möjlighet att ifrågasätta det han talar om. Det är inte ett tecken på god retorik.

hellge: Hela konserten från Memphis ´82 är riktigt tung och de låtar som från början karaktäriseras som Priest-klassiker upplevs förstås som ännu tyngre. Victim of Changes blir inte tyngre än såhär..

Exempel 1:

[url=
www.youtube.com/watch?v=qytyndZ-3u4]Judas Priest - Metal Gods - Live Vengeance '82[/url]

Exempel 2:

[url=
www.youtube.com/watch?v=2s-cBPn31ys]Judas Priest - Sinner - Live Vengeance '82[/url]

Också avrundar vi förstås med exempel 3:

[url=
www.youtube.com/watch?v=hXqb_3fR6Ok]Judas Priest - Victim of Changes - Live Vengeance '82[/url]

Synd att de inte låter lika tungt numer. Ja, detta live alltså. När jag nu äntligen fick chans att se dom live (i Scandinavium, vårvintern -05), så var det förstås en Priestkonsert precis som en Priestkonsert ska vara. Med alla klassiska delar inkluderade. Men lika tungt som under slutet av -70 och fram till mitten av -80-talet blir det aldrig. Inte undra på att man fastnade som man gjorde för bandet som liten grabb då man hörde plattan "Unleashed in the East" första gången.

Robban:

Vilken underbar cover på covern de gör Judas. Han sjunger mäktigt så att glasen spricker den gamle Halford på den lugna Diamonds & Rust.

Tack tack!

Sv: Kent
Bissett19:

...och Rednex

Per HApps:

Mycket bra att använda i undervisning. Nog har man haft på känn att det ligger till på detta sätt. Det kommer särkert ännu flrer brutala uppvaknanden för oss västerlänningar. Säkerligen kommer det att kännas ännu mer för de som bor ännu längre väster ut.

Ambroo:

Fortsätt lyssna på Kjell Lönnå du.

mattias - 74: Snacka inte skit om "Ilves luva"
förövrigt så plöjer jag igenom en hel del album med Kent nu samtidigt som jag har ett sk "getöga" på Lazio-Empoli 0-0 efter 51.20

mattias - 74: Bara en sak; Allt är inte på allvar, bara nästan, eller?;-)

65selander:

HAHA JApp. Du då, lappjävel ?? Har du på dig toppluvam ?? :)

mattias - 74: Äckligt bra musik smak, kan den någonsin bli bra?
Borlänge, Leksand, Uppsala? ;-)

Ambroo:

Alla har rätt till sin åsikt inom musik. KENT suger men som sagt så har de fans också och låt det så förbli.

Vissa tycker jag har äcklig musiksmak också. äckligt bra vill säga. =)

T T: Tack för att du väckte upp tråden, verkligen... Iofs så blir man ju inte förvånad när det är en massa MoDoiter och en viss Brynäsare som visar sin kärlek, men hur äcklig musiksmak får man egentligen ha?

Volume 30.
Subject: Never Ending Story (Limahl).
Warning: Allmänheten varnas. Dragonland kör över Limahl i 180 knyck. Och har skoj under tiden.

Volume 29.
Subject: Staying Alive (BeeGees).
Warning: Fladdermushuvudavbitarn och Zappason i unison diskokiller.
"I AM . DISCO MAN!!!"

Det var nån som tyckte man kunde vända på konceptet, och onumrera dem. Jag bryter mot en konvention, och numrerar ändå.

No More Mister Nice Guy gillade jag.
Nu har jag dessutom en svärm att lyssna ikapp.

Samt, var inte blyga. Ni är välkomna att diskutera gudfruktigheter i min tråd.

Poffa: ASäg som det är är, du klarar inter av att Molin sprätter in ett par i Banken.

Förövrigt så är "Ingenting" riktigt bra.

65selander: Jag såg ditt anlete på en bild i Brynäsboken. Då bestämde jag mig för att inte vara hemma när Brynäs är på besök i Övik.

Bissett19: Vad är väl en match mot Brynäs. Säker seger för MODO, sådana kan man missa.

Poffa: Kent den 17:e, jag som hade förväntat mig att få se ditt anlete igen ;-)

Poffa:

Samma dag som Modo-Brynäs?Vad är det för planering?.......;)

Har biljett Fredagen den 16/11,det blir förmodligen en höjdarkväll på Annexet.

Salle: Sitter och lyssnar på den nu, för första gången. Den sitter direkt. Riktigt bra. Tur man har biljetteter till konserten i Stockholm den 17:e november.

Bissett19: Piratat jag... Aldrig!

Fick lyssna på en förhandskopia från en kompis brorsas mosters arbetskollegas kusins vän som känner nån vars mor jobbar granne med en kvällstidnings nöjesreporter. Eller nåt.

Per HApps: Tänkvärt och ögonöppnande men samtidigt tillrättalagt av en mycket god retoriker.

Han sätter dom i publiken på pottan för att sedan kunna få tala utan att nån stör. Jag tror inte att det stämmer att så många kineser kan engelska flytande som han påstår. Inte ens i den gamla brittkolonien Indien är det så utbrett. Att sedan dom kan en massa av vår musik är ju pga av den musiken sjungs på det globala språket engelska. Det spelades nog inte en enda tysk eller fransk hitlåt under hans 6 timmars bilkaraoke-färd på Sri Lanka.

Att han sedan jämför mediautrymme mellan Hillary Clinton och Manmohan Singh är ju en annan sak. Hillary Clintons "chans" att påverka våran (Sveriges) situation inom de kommande åren är otroligt mycket större än vad Indiens nyvalda premiärministers kommer att vara. Om inte Indien skulle göra en drastisk politisk gir åt det extremare hållet och starta ett storkrig eller så. Och då är Hillary Clinton inte ens vald som Demokraternas kanditat till presidentposten.

Men tänkvärt är det hur som haver.

Bissett19:

istället ?? spamma gör jag inte jag bara driver med dig i vanlig ordning!

mattias - 74:

O du fortsätter att spamma runt i alla böcker.

Iställer?

Bissett19:

Kan du inte slänga pengarna på nån musik iställer =)

Bissett19:

har du varit ute och Piratat ska det förståss stå.

Salle:

Singeln släpps ju först på Måndag,har du varit ute på Piratat eller?.......:)

Men okejdå,jag har oxå hört den,den låg i min mailbox i går kväll.
Låten då?Jodå Kentarna levererar alltid,det är lite nytt sound på just denna låt,lite mera disco.Men jag gillar den skarpt,speciellt efter några lyssningar.

Nu får man se fram emot släppet på Måndag där även några remixer av Ingenting finns plus låten Min värld.

Salle: Annars så har du Ambroos favorittråd här.

Sv: Musik.
Då har man precis lyssnat igenom en av hösten stora låtar.
Inte en av deras bästa, efter 1:a genomlyssningen, men ändå klart godkänt.

Vad pratar han om säger ni.

Jo, "Kent - Ingenting" som är första singeln från kommande albumet "Tillbaka till Samtiden"

Per HApps:
Det tragiska är att dom sitter och skrattar.

Robban: Ingen hårdrock men dock udda.

www.youtube.com/watch?v=N-F8uw2FsYc

« · 909137 · »