Café

Grupper · 50539 inlägg · 1049 ämnen
« · 1043385 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Återbäringen
Idag kom skatte återbäringen, här. (Timrå)
Är dom lika snabb i resten av Sverige också?
Jasså, du har inte kollat ditt konto?

Min fru ringde telefonbanken av en slump för att kolla saldot.
Vipps hade det ökat ( c :

Ja, ja hon har tillbringat eftermiddagen i Birsta köpcentrum.

Det var den videokameran de.

Är det ett generellt kvinno problem, att har man pengar, så brinner dom så man måste göra av med dom direkt?

Sv: Viktigaste Valfrågan
knaskamilla: Nepp, jag tillhör den där avarten som läst enstaka kurser och sedan kompletterat med 60 poäng pedagogik, metodik och sånt tjafs för att få ut en lärarexamen istället för det lapptäcke till minikurser som de "vanliga" lärarna läser.

Paddan:

En termin, alltså. Det låter mer bekant. Läste du också viktiga ämnen som Läroplansteori typ 1000 poäng?

knaskamilla: Själv har jag för mig att jag läste 20 poäng pedagogik, uppdelat på två 10-poängskurser. Det jag dock vet är att vår lärare var världens mest opedagogiska forskarstuderande i pedagogik.

hellge:

Jag har svårt att tro att lärarna läste 1,5 år pedagogik. Men det kanske är ändrat i nya systemet.

knaskamilla:

Ett och ett halft år pedagogik är nog tillräckligt, tror jag. Däremot kan man ha olika didaktiska och pedagogiska inslag under tiden man läser sin specialämnen.

Men som sagt, att förskolelärare (dagis), fritidspedagoger, låg-, mellan, högstadlärare och gymnasielärare ska läsa pedagogik ihop är som sagt dumt. Det är viss skillnad på de didaktiska inslagen för en 2-åring och en 19-årig naturvetare.

Paddan:

Oavsett vad man tycker om den stränge Björklund så tror jag han är inne på rätt spår. Det måste bli lugnare, tystare och mer arbetsro. Mycket av skolans svårigheter ligger där.

hellge:

Det är faktiskt helt åt pipsvängen att förskollärare, fritidspedagoger och lärare läser ihop. Okej, nu heter det något annat, men jag antar att konceptet är ungefär detsamma. På den utbildning jag gick fick alla t.ex. samma praktikuppgifter, och det säger sig självt att en förskollärare som jobbar med tvååringar inte kan göra samma sak som en lärare som jobbar med tolvåringar. Jag har dessutom för mig att jag som fritidspedagog har läst mer pedagogik än vad lärarna har, det känns också helt befängt.

hellge: Sedan kan man ju också diskutera det vettiga i att förskolepedagoger har gått om exempelvis oss senarelärare i lönestatistiken, om jag inte minns helt galet. Vad är det som gör just dessa lärare så mycket viktigare?

Vidare kan man ju också diskutera det vettiga i att, så fort elever övergår från mellanstadie till högstadie så anses det fullt legitimt att dra in så gott som all hjälp från specialpedagoger och elevassistenter. Eller ska man här kanske skylla det hela på kommunaliseringen.

Större befogenhet att avvisa en/eller flera elever vore också välkommet. Som det är nu har man bara rätt att avvisa eleven från den aktuella lektionen, inte från en hel skoldag eller en längre tid. Inte ens om man anser att det föreligger fara för elevens egen hälsa eller klasskamraters och lärares hälsa.

Mobiltelefoner blir också ett allt större gissel. Ofta söker elever situationer "där något händer" så man kan lägga upp något coolt på Youtube. Jag vet att många av mina kollegor, och även jag själv, helst skulle se att det skulle bli ett totalförbud för mobiltelefoner under skoltid.

För vissa elever kan det vara positivt att använda en musikspelare antingen en separat eller kopplad till mobilen, men för de flesta innebär det bara ytterligare ett distraktionsmoment som gör att undervisningen blir än mer lidande och det tar längre och längre tid att hålla en genomgång för att eleverna befinner sig som i en kokong och är ibland nästan inte kontaktbara på grund av exempelvis hörlurar med ljuddämpande funktion.

Fast det där med krav är inte helt oproblematiskt. Alla kan inte handtera det.

Paddan & Gresky:

Det här är verkligen viktigaste valfrågan, men jag vet inte om jag helt känner igen det han beskriver, de teoretiska gymnasieprogrammen håller fortfarande hög klass. Och många elever skulle sopa banan med motsvarande elever för 25 år sedan. Den tid vi lever i är mycket, mycket mer komplicerad än den Kaj Attorps levde i.

Jag tror dock att den stränge Jan Björklund har en hel del rätt i hans åtgärdsprogram för att skapa en bättre skola.

Några saker som borde göras och en sån sak är göra mindre klasser, från förskolan till gymnasiet. Att vara 30 och ibland 35 elever är helt åt h-vete. Det borde aldrig vara över 20 elever. Egentligen är även det för många. Vissa klasser är upp mot 35 elever och det förstår vem som helst att det inte funkar.

En annan sak är att skapa mer arbetsro. Det går inte lära sig något det är för hög ljudnivå. Ljudnivån hänger delvis hop med antalet, men det är inte hela sanningen. Läraren måste få tillbaka befogenheter avvisa de som inte kan sköta sig. Det är föräldrarnas sak att uppfostra, inte läraren. Sen finns det alltid de som hamnar i kläm, men de får man hjälpa på annat sätt.

Upp med lärarlönen 25-30 procent, vilket skulle göra att läraryrkets status höjdes.

En annan sak är lärarutbildningen som dels måste delas upp på minst tre olika delar. Nu läser både förskolepedagogerna och gymnasielärarna ihop, de läser samma pedagogik. Det finns en hel del att göra för lärarutbildningen men mer tävling och konkurrens skulle också göra utbildningen bättre.

Helt klart är att det går att ställa mer krav, från lärarutbildningen över till de minsta och vidare till de äldsta eleverna.

Wayne Gresky: Det är ju intressant när man diskuterar med kollegor som jobbat i varje fall i 20-talet år som lärare och de säger att "sånt som man tidigare lärde ut till elever i årskurs sex anses nu ligga på en sån svår nivå att det knappt skulle gå att använda dessa texter för undervisning i årskurs nio".

Sedan så är det konstigt att dagens generation, som i princip anses vara uppväxta med datorn kopplad till navelsträngen har så ofantligt svårt att använda datorn som ett arbetsredskap för att leta och sammanställa fakta... om inte denna fakta finns tillgänglig att klippa och klistra från Wikipedia eller Youtube.

Sv: Festivaler sommaren 2008
Är det någon fler än jag som är på väg till Sweden Rock? Jag och mina "girlies" åker imorgon...

Sv: Fråga experterna
Lägg ner.

knaskamilla: En aktuell artikel på området.

Poffa:
men va fan - är ni inga tävlingsmänniskor???

Salle: Om Sigrid, som åker flyg för andra gången på 10 år, gör så så köper jag det där med flockmentaliteten. Men att guldkortsresenärer gör samma sak kan inte bero på detta.

Det roliga i det hela är ju att det oftast är dessa vana resenärer som börjar det hela med att stå i kö. Tittar man så ser man sälla, för att inte säga aldrig, Sigrid där framme utan snarare en kostymklädd medelålders man med portfölj och ett stressat utseende.

Oftast sitter dessa på gång-plats också, vilket gör att de får resa sig när de som ska sitta innanför kommer ombord. De gillar heller inte att det sitter en yngre kille i jeans och företagets piké mitt bland dem. Man är som en katt bland hermelinerna. Jag roas av det och jag tycker det är som småroligt att driva med dem.

Wayne Gresky:

En annan sak som vore bra är om alla som har fönsterplats går före alla som har gångplats.

Salle: Folk är dumma i huvudet, det är den enda teorin jag lyckats komma på hittills. Själv brukar jag gå in sist. Då brukar även de flesta redan ha hittat sin plats och fått upp sitt handbagage så man slipper köa i planet.

Poffa:

Det är mycket som är konstigt vad gäller folk och flyg. Som t.ex. varför folk inte kan följa instruktioner av typen "alla från rad 14 och bakåt ombeds ta den bakre ingången till planet".

Poffa: Flockmentaliteten. Det räcker med att ett par resenärer är lite osäkra på hur det går till och går fram till disken för att många andra skall hänga på.

Men jag har sett samma sak och förundrats hur vana (affärs-)resenärer "går på" detta trick.

Sitter på Arlanda och har bestämt mig för att studera människors beteende lite. Jag valde den intressanta frågeställningen "Varför stå 20 minuter i kö, för en plats som redan är bestämd?"

Folk har nämligen fått för sig att det är smart att ställa sig i kön till ombordstigningen ungefär 20-30 minuter innan det är dags för boarding. Själv brukar jag sitta lugnt och skratta åt det hela, då jag vet att jag redan har en plats reserverad för mig.

Jag kan förstå beteendet på de flighter där det är "free seating", alltså att man får sitta där man vill. Men på SAS flighter till t ex Göteborg så tycker vana resenärer det är vettigt att stå 30 minuter i kö, istället för att sitta ner och ta det lugnt.

Kan någon förklara detta beteende så vore jag tacksam.

Sv: Roliga länkar
Det är väl antagligen någon som postat den här, men den funkar som favorit i repris också.

Sv: Musik.
Robban: Då får vi väl köra en liten kavalkad om 3 Var har jag fått den siffran ifrån?)

www.youtube.com/watch?v=6F1Mk6U5zVY

www.youtube.com/watch?v=sgzn7VyoqEw&feature=related

www.youtube.com/watch?v=zcNjnDEMtjA&feature=related

Sv: Musik.
En legend har lämnat jordelivet och gått vidare.
V I F Bo Diddley.

Sv: Raritetstråden.
Glover och Dio kör lite tecknat.

www.youtube.com/watch?v=oADfmYQWmW8

Sv: Raritetstråden.
Screaming Lord Sutch and the Savages.
Ritchie Blackmore 1965.

Sv: Det finns idioter
Vad är grejen med att INTE helt enkelt vara nöjd med att de pixelerat ens ansikte när de först skrev om ämnet, utan sedan ställa upp på intervju?!

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
En visa som varit med i den här tråden några gånger tidigare, men jag tror inte den här versionen har dykt upp.

Subject: Jump (Van Halen)
Warning: Sönderspelad låt
Performer: Roddy Frame (Aztec Camera)

Subject: Ray of Light (Madonna)
Warning: Madonna
Performer: Iggy Pop

Subject: Back In The USA (Chuck Berry)
Performer: DKT/MC5 + Lemmy

Subject: 21st Century Digital Boy (Digitaalimies) (av Bad Religion)
Warning: På finska
Performer: Paha Uskon

Sv: Trafiksäkerhet
mattias - 74:

Ett av de största problemen i trafiken idag är att folk inte kör bil...de åker bara.
Vajer räcken plockas idag bort på vissa sträckor för att de är för dyrt att reparera dem......Sträckan Borlänge -Säter som du tog upp reparerar Skanska i snitt ca 120ggr på ett år till en kostnad av ca 20000/gång.

Den vägen blir enfältsdelen väldigt smal,för att unvika problemen med påkörd vajer så skulle den vart utbytt mot fasta betongbarriärer. Det hade gett en mycke större säkerhet och även minskat skador på fordon som kör in dem.

Paddan:
Det är ju absolut ingen som redan kör 120+ på 110 sträckorna..

Ok vi tar och klämmer in en till, off topic dessutom!

Subject: We Have All The Time In The World (Louis Armstrong)
Warning: Larvigt bra
Performer: My Bloody Valentine

Subject: Peaches (The Stranglers)
Performer: Dub Pistols feat. Rodney P & Terry Hall

MorganaLefaey: Aha, en sorts fetisch menar du? Själv tycker jag att det var fascinerande när det blev ramaskri i pressen när man "på några särskilt utvalda ställen" skulle öka hastighetsgränsen på försök till hela 120 kilometer i timmen. Det skulle ju få katastrofala följder för Nollvisionen sades det, folk skulle dö som flugor bara för att de fick tillåtelse att köra 10 kilometer i timmen fortare än normalt.

Paddan: Men paddan.... det kallas för tändning på sådana bilar.

MorganaLefaey: Jag tycker att alla bilar som drivs på etanol eller metanol ska ha alkolås.

Metal Guru:

Här har du en låt som passar in under denna tråd.

Hoppas han inte försöker sig på en karriär som Hårdrockssångare !

USCH!

Hyllningskonsert eller inte, varför väljer man just Snoop Dogg att framföra detta mästerverk ?

MorganaLefaey:

Träd är inte människor. Vad ska vi göra av vägarna då förresten? Tennisplaner?

mattias - 74: Tycker att det är ganska knepigt att man inte kan få igenom att alla nya bilar som säljs i sverige skall ha alkolås. Nog för att det redan finns en massa bilar utan, men någonstans måste man börja. Tror inte speciellt mycket beror på 110 eller 100 km/h, då som poffa säger olyckorna till stor del beror på fylla och annat.

scim: Ja du startade ju den kampanjen kom jag på. Men tänk om alla skulle göra som du. Då blir det säkert någon som dör på kuppen. 
Bättre att bara ställa av den än att ställa den mot ett träd.  

Wayne Gresky:

Och om vi tar bort bilarna då slipper vi samtidigt lösa bränslefrågan.

MorganaLefaey: Ta bort vägarna, då finns det hopp om nollvisionen.

MorganaLefaey:

Synd att inte Vägverket fattar det då !

mattias - 74: Förbjud samtal i mobiltelefon som inte har handsfree och ta bort mitträcken och gör 2+1 vägar till 2+2 samtidigt som man höger försäkringspremierna till det dubbla om man inte har alkolås på bilen så får man nog bort en himla massa olyckor i trafiken.

Poffa:

Jag tänkte också posta det där men det var ju bra att du gjorde det.

När jag åker från mina föräldrar så är det en sträcka mellan Borlänge - Säter som innehåller just den här typen av mitträcken m.m Allt som oftast hör man att folk kört in i det där räcket titt som tätt. Klart som fan det beror på att folk kör för fort eller sysslar med annat. Klart vi skall ha 130 KM på vägarna. Vore det inte bättre att höja hastigheten på 110 vägar som inte innehåller mitträcken eftersom man lätt skulle kunna ha 130 där utan några som helst problem.

Om folk gav fan i så mycket annat som du skriver och körde bil istället så slipper dom köra in i mitträcket m.m

Håller med dig !

« · 1043385 · »