Trazan är på fortfarande med, än så länge i alla fall...
Buss strejekn hindrar inte oss till att komma till Hagaparken, de är inte alls lång vägg att gå från Odenplan, kanske inte den vakraste men den är inte lång :)
Hoppas verkligen att fler kan komma, kan man inte så kan man inte.. inte så mycket att göra..
73Sjöbba: Det där var nog ditt bästa inlägg någonsin. Massavhopp fem dagar innan är ett hån mot arrangörerna och kanske ännu taskigare mot den som köpt en långväga resa enkom för att delta. Nu kanske det finns någon sån iofs, men det hade kunnat göra det.
Jag har uppdaterat undersidan med att ta bort de senaste frånfällena. Vädert ser åtminstone ut att bli betydligt bättre än nu till helgen.
Om vi blir väldigt få får vi göra om i programet - brännboll blir ganska meningslöst på en handfull entusiaster. Vi kanske inte heller behöver vara i Hagaparken - vilket kanske kan vara besvärligt om busstrejken behagar fortsätta.
Så, vilka är fortfarande på, och vilka tänker skamset lämna w.o..?
difzi: Hade jag anmält mig så hade jag kommit, nu kommer jag att vara ute på släpvagnssemester under den 12 juli, den enda ursäkten jag köper är mattias-74 som har en far som har en dålig hälsa, sedan kan man skylla på tonårsdisco mm. Cred till dig och metal gurun som har givit engagemang mm. för att driva genom detta.
jaja, imorgon ska jag köpa alkolås till min commondore 64
För er som inte hittar till Hagaparken och inte vill ge sig ut på en upptäcksfärd i Stockholm, kommer jag att möta upp på centralen vid spottkoppen, mitt emot där man köper biljetter för långfärdståg, finns även en MC Donalnds i närheten. Om ni är intresserade av att bli upphämtade så skicka brev eller bubbla till mig så jag vet hur många de blir och så får ni också mer exakt tid och annan nödvändig info (beror på lite när folk kommer till sthlm och så, men tanken är kring 12.30)
Poffa: längtar är bara förnamnet. Jag kikade lite på gameplay-videon, det ser sjukt bra ut. Bara att hoppas att man har dator nog för att spela det när det kommer, annars är det bara till att köpa en ny maskin.
LL: Jag förstår. Men det är klart, jag har ju spelat Diablo II sex eller sju gånger i singelspelarläge. Ett par gånger i co-op-läge och även slaktat kossor i den gömda världen som man kan ta sig till när man förpassat alla tre "prime evils" till evigheten.
LL: Själv har jag bara spelat Diablo, och jag förmodar att jag för att kunna spela Diablo3 skulle behöva en monsterdator. Kanske FRA har någon över som de kan låna ut, tänkte tjänster och gentjänster...
Per HApps: Jag uppfattar det som om det är vissa av expressens sidor som går riktigt segt och det brukar sammanfalla med deras reklam för jobbexpressen.se.
Poffa: Att vara öppen och ärlig är alltid att föredra. Det gäller såväl inom företaget som utåt mot kund.
Jobbar själv inom säkerhetsbranchen med inriktining på tekniska lösningar av värdeskydd, passagekontroll, övervakning och personskydd. Inom företaget har alla en grundläggande kunskap inom de olika systemen eftersom systemen oftast integreras med varandra. Vi har delat upp huvudansvaret sinsemellan så att någon alltid har en fördjupad kompetens i systemen. Min kollega som huvudsakligen driftsätter inbrottslarm skulle inte utan min hjälp driftsätta ett större passagesystem och detta vet han, chefen och kunderna om. Däremot kan han, med lite telefonsupport från min sida, felsöka och åtgärda driftstörningar av olika slag om jag inte har möjlighet att infinna mig. Här gäller det förvisso att jag har en hyffsat klar bild om läget hos kunden.
Policyn inom företaget är i alla fall att rätt person ska vara på rätt plats. Allt för att trovärdigheten och kvaliteten på det vi levererar skall hålla på lång sikt. Detta har vi diskuterat på personalmöten där var och en fått dels utvärdera sig själv, men även kollegorna och utefter dessa möten har ansvarsområden fördelats ut.
Vems beslut är det att en person plötsligt efter 12(?) år ska ut på fältet och driftsätta? Det är väl denne som ska informeras om förutsättningarna och problemen och slutligen avgöra huruvida det är rätt eller fel att skicka ut honom på uppdraget.
MorganaLefaey: Att skicka iväg personen på ett uppdrag och "låta det går fel" känns helt uteslutet. Mest för att det inte skulle vara rätt mot honom själv då han får stå där och ta skit från kunden, något som verkligen kan sänka honom helt.
Slutprov, som Selander skrev om, har jag också funderat på. Tyvärr kommer jag nog inte hinna med det alternativet då tanken är att vi ska vara på två olika driftsättningar samtidigt. Det här är dock det jag helst skulle vilja göra. Då kanske han själv inser problemet. Risken är dock att han tror sig ha lärt sig dessa fel också och därmed är bättre rustad för en kommande ensam driftsättning.
Tyvärr handlar det ju om en kombination av erfarenhet och problemlösning. Och det är biten med problemlösning som han saknar. Tyvärr tror jag inte en, två eller tio driftsättningar tillsammans med mig eller min rutinerade kollega skulle göra honom redo för en ensam driftsättning.
Poffa: Ett alternativ är att man om man tror företaget skulle klara av en smäll som taskigt utförande skulle medföra skickar iväg karln på ett uppdrag för att sedan låta det hela ha sin gång därefter. Men det kanske inte direkt är så lojalt mot företaget eller sig själv i långa loppet.
Finns nog egentligen inget enkelt sätt att säga det på, utan man får hoppas att personen i fråga är så professionell att han förstår situationen och kanske följer med en extra gång innan han rycker ut själv.
Det bäste vore ju om ni kunde åka ut tillsammans så att han får göra en egen driftsättning själv där du inte hjälper till förrän det spårar ur. Något sorts slutprov.
Krasst sett så är det ju även firmans rykte som står på spel.
Det här är en känslig fråga som säkert flera har råkat ut för.
Inom företaget ingår det rätt ofta att personal ska åka ut i Sverige och driftsätta anläggningar som vi tillverkat. Och trots att jag är en av de senast anställda (4½ år sedan) så har jag blivit en av två "rutinerade" driftsättare, trots att det inte är min huvudsysselsättning.
Och det beror mycket på att jag fått bra utbildning av den andra rutinerade kollegan. En kollega som slår mig på fingrarna på varenda punkt när det gäller driftsättning och som jag ringer till om jag stöter på problem.
I samband med mina senaste driftsättningar hade jag med mig en annan kollega som var med för att se och lära. Och med 12 år i branschen som provare i vårt provrum så hade jag höga förhoppningar att han skulle ta in detta snabbt och kunna avlasta oss två som är ute mycket.
Tyvärr blev jag besviken och känner att han inte klarar att åka på driftsättningar ensam. Han själv tror dock att han skulle klara det hela och han räknar med att till hösten få göra sin egen första ensamma driftsättning.
Hur fasen säger man då detta och krossar hans självförtroende? Hade personen varit i min ålder och inte så erfaren i övrigt hade jag nog sagt det rätt ut. Men att gå och säga detta till någon som åldersmässigt kan vara min farsa och som jobbat i branschen långt mer än dubbelt så länge som mig känns besvärligt.
Det kommer heller inte ses med blida ögon bland vissa andra här på jobbet. På verkstaden och provningen, finns det ingen som varit anställd här mindre än 14 år. Och nu ska en snorunge som jag berätta för en av deras kollegor att han inte duger till.
Att låta chefen ta det hela är ju naturligtvis ett alternativ, men man behöver ju inte vara raketforskare för att inse att det är undertecknad som i grund och botten "tagit beslutet".
Hur skulle ni vilja få beskedet? Inte inför andra är naturligtvis gyllene regel nummer ett. Men sedan?
Jag besökte den populära siten facebook.com och klickade i att jag i fortsättning ville ha sidan publicerad för mig på svenska. Strax efter detta så dök följande mening upp högt upp på en sida jag besökte "En av din kompis har en krossa på du". Nog för att svenska ska vara ett svårt språk rent gramattiskt men lite bättre än så borde väl översättningsfunktionen fungera? Ett gott skratt fick jag i vilket fall. :-)
Metal Guru: MIF hade en block mot ordet "hora", det blev utbytt till ****. Det funkade inget vidare när de försökte prata om Modo-spelaren Miloslav ****va.