Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen
« · 1055445 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Viktigaste Valfrågan
Poffa: Det skulle väl vara ytterst rimligt? Att ensamstående ska beskattas dubbelt mot personer som bor i hushåll med flera boende är inget annat än diskriminering.

Poffa: Public Service kostar 100 kronor, vi tar 100 kronor ur statsbudgeten. Avgiften betalas alltså efter bärkraft av alla som betalar skatt.

Lumber Jack: När det gäller SVT:s oberoende skulle det enklaste vara att helt enkelt klubba en gång för alla att en viss procent av BNP ska gå till SVT. Då skulle man slippa politisk inblandning i ett kortare perspektiv iaf.

Lumber Jack: " Själv tycker jag man kan lägga det på skattsedeln, det är smidigast och billigast så."

Ska ett flerpersonshushåll därmed betala mer för Public Service än vad ett enpersonshushåll gör?

Poffa: I övrigt se Waynes inlägg om demokratiaspekten.

Poffa: Därför att du vill att: "På så sätt betalar man för de kanaler man vill ha, istället för att betala för en massa skit som visas." Om SVT ska börja jaga tittare på detta sätt så är det inte kvalitet som räknas utan tittare. Finansieringen blir avhängd tittarsiffror - kvaliteten kommer att försämras.

Stora tunga produktioner som exempelvis SVT:s dramaserier och den undersökande journalistiken kommer direkt bli lidande. Dessa har mycket höga tittarsiffror men kostar avsevärda summor. TV 4 gör inga sådana satsningar eftersom det inte ger någon vinst trots höga tittarsiffror. Visst kan man ifrågasätta varför TV köper in vissa Sportevenmang, men samtidigt är det bra att de genomför stora produktioner då de är de enda som klarar av det (även om man köper in mycket av produktionen nu för tiden).

Själv tycker jag man kan lägga det på skattsedeln, det är smidigast och billigast så.

Sv: Det finns idioter
Det här skulle lika gärna kunna postas i tråden "det finns genier". Innovativt är ordet!

Poffa: Någon form av public service är ett måste för demokratin. Vi såg vid reklamradioreformen vilken total katastrof det blev ur mångfaldssynpunkt. Antalet ägare inom radion har dessutom minskat hela tiden. Gissningsvis kommer samma utveckling att ske inom televisionen.

Nyhetsbevakning och folkbildande verksamhet är något vi måste ha i så fri form som möjligt. Sedan kan det ju diskuteras vad som ska visas i övrigt, men de stora kommersiella kanalerna har ju inte direkt gjort sig kända för sina kurosawakavalkader, danska tv-serier och caféprogram.

Den kommersiella televisionen tar bara hänsyn till vinster och reklamintäkter, det behövs en motvikt till detta. Sen kan man givetvis diskutera om OS ska gå i SVT eller i Canal Plus, men efter att ha sett TV4 misshandla fotbolls-EM så känns det rätt bra att det är reklamfritt. (Även om jag själv bara tittat 4 minuter på spektaklet så här långt.)

Lumber Jack: Public Service finns där för att ge oss ett berikat programutbud, som det så fint heter. I dagens läge har dock ordet public service mer betydelsen "icke-komersiell, licensbelagd TV och Radio".

Public Service i dess nuvarande form är ett utdöende fenomen som med dagens teknologiska utveckling är passé om tio år. Och med tanke på vad som borde ingå i Public Service-utbudet så drar sig SVT mer och mer bort från det.

Nyheter, debatter och viss kultur är kvar, men det satsas istället enorma summor från de licenser vi betalar in till evenemang som sport, dyra TV-serier, Schlagerfestivaler och så vidare.

Ska Public Service fortsätta vara reklamfri så är det dags att radikalt förändra SVT.

och du, varför skulle det automatiskt bli ett nytt TV4?

Lumber Jack: Dessutom finns det ju bättre exempel än TV4 som man kan använda för påvisa kvalitén av kommersiell TV-produktion, t.ex. TV8, Canal+, Discovery etc.

Sedan kan man ju iofs ifrågasätta att etermedia ens ska vara det den främsta kanalen för Public Service. Broadcast bör ju ha spelat ut sin roll inom några år.

Lumber Jack:

Nej, du har helt rätt, vissa delar av SVT's utbud är kollektiva nyttigheter. Dit räknas dock inte saker som idrottsevenamang, egenproducerade nöjesprogram, inköpta TV-serier och liknande. Tar man bort dessa delar och istället satsar på nyheter, kultur och samhällsprogram lär man ju kapa driftskostnaderna rejält.

Poffa: Jo tjena, en enda stor och fin TV 4-värld med fullständig kultur och kunskapsskymning. Public Service är för viktigt för att göras om till betalkanal där tittarsiffrorna styr. Har du gått och blivit dumliberal på gamla dagar?

knaskamilla: Om man la det på skatten, ska då ett hushåll med två vuxna få betala dubbelt så mycket än ett hushåll med en person?

Ta bort TV-avgiften, koda kanalerna och se till att man måste betala abbonemang. Dela upp kanalerna på samma sätt som vissa andra gör, så man har en eller två sportkanaler, en filmkanal, en kulturkanal, en underhållningskanal och en nyhetskanal.

På så sätt betalar man för de kanaler man vill ha, istället för att betala för en massa skit som visas.

knaskamilla:

Ett litet räkneexempel för att se dumheten i ditt resonemang (reservation för räknefel):

Det är alltså 3900' hushåll som är avgiftsskyldiga enligt radiotjänst beräkningar. Av dessa betalar 3400'. Avgiften är på 2032:- vilket innebär att man får in drygt 6,9 miljarder per år. Slår man ut den summan på antalet avgiftsskyldiga ger det en årsavgift på 1771:-, vilket innebär c:a 20:- billigare per månad.

Tar man även hänsyn till att man skulle minska uppbördskostnaden (162mkr) om alla betalade så skulle det isåfall innebära en årsavgift på 1730 per hushåll, eller 25:- billigare per månad.

Du tycker alltså att en månadsbesparing på 25:- är tillräckligt argument för att avgiftsbelägga hela befolkningen för en tjänst de inte nödvändigtvis nyttjar?

Vore det då inte bättre att omdefiniera Public Service till att inte täcka in idrottsevenemang och annat som knappast kan klassas som en kollektiv nyttighet?

scim:

Inte så tydligt, alltså.

knaskamilla: Ja du har uttryckt dig tydligt, du vill att andra ska betala dina nöjen.

scim:

Det var du som svarade när jag skrev mitt hålla med om skatten-inlägg. Nåväl, jag orkar inte tjafsa med dig just nu. Allt jag tycker finns redan i skrift här.

knaskamilla: Riktade du den frågan till mig? Isåfall varför?

scim:

Hur många var det som jobbade med att jaga smitare nu igen?

knaskamilla:

Det fungerar väl visst, SVT existerar väl? Det spelar ingen roll hur billigt det än skulle bli för dig om alla skulle betala, det skulle bli väldigt dyrt för de som är totalt ointresserade av TV i allmänhet och SVT i synnerhet.

Vi kanske ska använda ditt förslag även för musik. Eftersom vissa inte betalar för den musik de lyssnar på, så får alla betala för den. Hur dyrt kan det bli om man slår ut det på alla skattebetalare?

scim:

Det handlar ju om ett system som inte fungerar, det där med TV-licens. Jag ser hellre att alla betalar lite än att vissa betalar mycket. Hur dyrt kan det bli om man slår ut det på alla skattebetalare?

knaskamilla:

Jag förstår inte alls din tankegång här. Eftersom du som tittar lite är tvungen att betala fullt pris så ska de som inte tittar alls också betala fullt pris?

Det finns mycket i skattesystemet som inte är "rättvist", men jag ser inte meningen med att tillföra ytterligare "orättvisa".

scim:

Ja, det bästa vore ju att ingen skulle behöva betala alls, men som det är nu är det bara löjligt. Har man en TV betalar man dyra pengar för ett digital-TV-abonnemang för att kunna kolla på kanaler man är intresserad av, och därutöver förväntas man betala ännu mer dyra pengar för kanaler man inte kollar (eller lyssnar) på. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala för det jag ser på SVT, d.v.s. typ OS och melodifestivaler, men inte 2000 kronor om året (eller vad nu TV-avgiften är på). Det finns ingen rättvisa i att alla med TV ska behöva betala men de utan ska slippa. Ska det betalas kan lika gärna alla dela på skiten!

scim: Här är f.ö. en ännu intressantare modell, signerat nationalekonomen Danne Nordling (se länk).

knaskamilla:

Vad är det du säger? Skattebördan i Sverige är väl tillräckligt hög redan, och det sista vi behöver är väl att börja finansiera TV-kanaler via skattesystemet också.

SVT ska givetvis finansieras av en avgift, men självklart ska bara de som tittar betala. Gör som alla andra, kryptera kanalerna och sälj abonnemang.

Jag förstår inte vitsen av att skattepengar ska gå till att finansiera köp av rättigheter till idrottsevenemang, producering av dokusåpor och andra dumheter.

För att inte tala om vilket fint stavfel jag gjorde. Ömkring.. ja se var får jag allt ifrån.

knaskamilla: Vilket fint faktafel i inledningen av artikeln. Där står det att ömkring en halv miljon hushåll inte betalar tv-licensen, vilket väl skulle ha gjort att jag i princip är den enda i Sverige som betalar tv-licens. Lite längre ner i artikeln är det tydligen 13% av hushållen som fuskar med tv-licensen.

Wayne Gresky:

Jag är för. Ska alla med TV behöva betala för kanaler de inte tittar på kan väl de utan TV också betala. Dessutom känns det som att summan skulle bli mycket mindre om den lades på skatten och man kunde rensa bort lite folk som inte har bättre saker för sig på dagarna än att jaga licenssmitare.

Dagens debattartikel om tv-licensen.

Sv: Only in US of A
Död bigfoot funnen! Jag håller en lätt skeptisk inställning tills vidare..

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Bad_Brett:
Jag tycker att det låter som om Toshiba spärrat den för att 'skydda sina kunder'.
De du köpt den av har säkerligen stått inför samma problem som du, och bör känna till både fallgropar, genvägar och återvändsgränder.

Metal Guru:

Jo, det är klart att jag kan göra det, men samtidigt så känns det som att de har spärrat den just för att man inte ska kunna göra det jag vill göra.

Bad_Brett:
Jag tycker du ska ta denna diskussion med de du köpt datorn ifrån.
De bör veta mer om den än vad du kan tala om för oss - så risken är större att du får rätt svar från dem.

För lite drygt en månad sedan köpte jag en Laptop från Toshiba med en AMD 64 Athlon X2-processor. Den har ett integrerat ATI Radeon x1250-grafikkort. Detta kort fungerar så att det lånar RAM-minne, vilket jag har gott av (3 GB). ATI skryter med att man manuellt skall kunna ställa in hur mycket minne man vill använda, men i mitt Catalyst Control Center är den funktionen borttagen (vilket troligtvis beror på att GPU:n är integrerad med moderkortet. Jag fick ett tips att gå in BIOS:en och ändra, men även där har Toshiba inkluderat en barnsäker variant utan några spännande funktioner för att hindra nybörjare från att paja sina datorer och utnyttja garantin.

Kortet skall kunna utnyttja 512 MB RAM, men grundinställningen lär ligga på 128 MB. Kanske har man gjort så för att inte datorn ska bli överhettad, vad vet jag, men jag vill i alla fall ha möjligheten att ändra det själv.

Datorn kom med förinstallerat operativssystem och använder sig av ett "backup-system" där man kan återställa allt till det ursprungliga. Jag har alltså inga CD-skivor och disketter med drivrutiner och dylikt, så jag är inte så pigg på att krasha datorn med en riskfylld BIOS-uppdatering.

Så mina frågor är:

1. Är det någon som har liknande erfarenheter av detta och vet om det överhuvudtaget är möjligt att manuellt ställa in hur mycket grafikminne en integrerad GPU skall använda sig av?

2. Finns det någon möjlighet att uppdatera BIOS:en för att få fler alternativ? Hur går jag i sådana fall tillväga? Min nuvarande heter InsydeH20 och har som sagt inga spännande funktioner. Den ser ut ungefär så här:
www.dosv.jp/mb_bb/img/2007/05/ecs_01_07.jpg

3. Om jag krashar min BIOS, kan jag nollställa moderkortet på samma sätt i en Laptop som jag gör på en stationär, dvs rycka ur batteriet i 10 sekunder?

4. Finns det något program som tillåter manuell ändring av RAM för integrerade grafikkort (Hexeditor eller dylikt)?

Tack på förhand!

Sv: Otroligt att det finns folk som i princip går över lik
Helg Ernest: Nu var väl sambon inte pappa till dottern. Och med tanke på att sambon varit svår att nå, så kanske det i själva verket var den slutgiltiga åtgärden för att få en lösning på problemet.

Med tanke på den minst sagt knapphändiga informationen ska man inte vara för snabb att döma någon av de inblandade.

Helg Ernest: du lyckas lista ut väldigt mycket ur väldigt lite information. Nästan lite Sherlock Holmes-klass på dina slutsatser.

Wayne Gresky: Han har ju dugt till hennes avlidne mor.
Dom kanske har varit sambo i 30 år. Förmodligen längre, eftersom dom verkar vara äldre. Lägenheten har dom ju tydligen köpt ilag.
Bara principen, att promt skall ha ut sitt arv.
När min mor dog, så fick jag skriva på ett papper att Farsan skulle få sitta kvar i orubatt bo, som det heter.
Man kan ju inte rasera en mäniskas hela tillvara, precis som dom inte har nog av att deras livskamrat har gått bort.
Jag tycker det är helt moraliskt förkastlöigt att aggera som dottern gjort.

Helg Ernest: Artikeln är ju väldigt knapphändig när det gäller bakgrundsinformation så jag förstår inte riktigt hur du kan uttala dig i fallet. Hur gamla är de inblandade? Vilket förhållande har de haft? Hur ser dotterns levnadssituation ut? Halva lägenheten lär inbringa ett värde på en miljon kronor. Den summan skulle kunna göra nytta i de flesta familjer.

Otroligt att det finns folk som i princip går över lik
Snacka om kåt på pengar.
Måste vara nått fel då man gör sådant.

Tänk på det, skriv avtal eller gift er, så ni inte hamnar i samma situation.

Sv: Festivaler sommaren 2008
Då var då sommarens bästa festival slut och oj vad lyckad den var. Alla artister dök upp. Vädret struntade fullständigt i de katastrofala prognoserna och musiken underbar. Jag lider med alla musikvänner som inte besökte Way Out West 2008.

Ok, vi glömmer Lightspeed Champion, det gick bra att dricka öl då men sen var det magiska popkonserter som avlöste varandra med ett lagom varierat startfält.

Först lite lugnt med:
Iron and Wine - Naked As We Came
www.youtube.com/watch?v=Nd-A-iiPoLg&feature=related

Sen lite stökigare 60-talsrock:
The Sonics - Strychnine
www.youtube.com/watch?v=f7Nffq0bOgE

Lite perfekt studsig sommarpop:
Franz Ferdinand - Take Me Out
www.youtube.com/watch?v=BGdMLux4FvE

Ett av historiens mer inflytelserika band:
Sonic Youth - Teenage Riot
www.youtube.com/watch?v=lhlx18cGKiU

Bandet som gjorde en av fjolårets absolut bästa skivor:
The National - Mistaken For Strangers
www.youtube.com/watch?v=cgRsYkKb1eI

Bandet med de högsta topparna:
Yeasayer - Wait for the Summer
www.youtube.com/watch?v=soJTAnJt4LE

Lite svenskt:
The Caesars - Jerk It Out
www.youtube.com/watch?v=p7vRPtdm4mA

Världens mest hypade indieband?
Fleet Foxes - White Winter Hymnal
www.youtube.com/watch?v=DrQRS40OKNE

Alltid roliga live:
The Flaming Lips - Yoshimi Battles The Pink Robots
www.youtube.com/watch?v=Hq-W-4Izjwc&feature=related

Och så den perfekta avslutningen på en kanonhelg:
Neil Young - Needle & The Damage Done
www.youtube.com/watch?v=Gvb65dCMjZI&feature=related

Mest överraskad blev jag faktiskt av att jag gick på N.E.R.D och blev verkligen överraskad. Två trummisar som bara satt och manglade ut tunga beats. Sen genomled man ju lite Grinderman, Håkan Hellström, Mando Diao, Broder Daniel, Sigur Ros mm på köpet, smällar man kan ta känns det som.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
MorganaLefaey: Haha. See Ice Cube säga "You crazy fool" till Woody Harrelson - hehe. Nej. Det känns helt off:-) Det finns bara en BA.

Paddan: Hade nog velat ha ett riktigt muskelberg i stället för Ice Cube. Men  det där kommer bli en film som man bara måste se för att minnas tillbaka och skratta åt.

Dragan 2k: Jo, när jag sett Ice Cube har jag instinktivt alltid tänkt "Men gud, det är ju han som ÄR BA Baracus".

Äntligen säger jag bara.

Som vi har väntat på detta:

www.aftonbladet.se/nojesliv/film/article3071788.ab

Den kommer ge kalkon en helt ny innebörd.

Helg Ernest: 100+ innan eller efter man hade käkat menyn?

mangan: Jag vet ej om den finns kvar? Men fd. Frasses i Timrå
hade en burgarmeny som hette +100. Då syftade det till vikten av dom som köpte den. Det var 4 x 150 Gr, + strips och dricka.
Har för mig att den gick på 150 Kr.

By the way så är det världsklassbasket på SVT1 just, nu

mangan: Finns faktiskt nått ställe i Götet som skall ha en 1kg burgare... minns dock inte vart.

Sv: Roliga länkar
65selander:
www.youtube.com/watch?v=L2LdHH0hmHY
Pappa Costanza är ju helt fantastisk

Sv: Musik.

Inatt börjar vi på Budokan:

[URL=

www.youtube.com/watch?v=ODqxUgDP4Q0]Skaka Paradiset[/URL]

Och hamnar någon annanstans:

[URL=
www.youtube.com/watch?v=QdMEQ2fU7HA]Snöblind[/URL]

« · 1055445 · »