Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen
« · 1064428 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge:

Fast kanske ändå, om man lyfter diskussionen en bit, blir det en ideologisk diskurs.

Hans sätt att se på brott och straff är inte helt i nyliberalismens anda. Den är nog mer konservativ. Eller?

scim:

"Hursomhelst förstår jag inte vad det har att göra med en straffrättslig diskussion?"

Inte jag heller

hellge: Om jag läser Beezers presentation så framstår han snarare som nyliberal. Hursomhelst förstår jag inte vad det har att göra med en straffrättslig diskussion?

Beezer: Man tar alltid en viss hänsyn till om en person varit påverkad av ngt när straffet ska utmätas.
Ngt annat vore orimligt. Sen får man väl bedöma från fall till fall hur stor hänsyn som ska tas.
Men det var som sagt inte det som var själva poängen utan bristen på proportion mellan det Östberg gjort och strafflängden.

Angående ditt exempel med Malexander så är vi inne på den eviga frågan: när anses en brottsling isf vara "botad" och inte längre nån fara för hederliga medborgare?
Exemplet tycker jag dessutom inte kan jämställas med Annika Östbergfallet.
Där handlar det knappast om ngn yrkeskriminell livsfarlig brottsling som medvetet har begått grova brott.

Sen frågade jag inte om du tycker att dina barn skall sona sina brott utan om du anser 30 års fängelse eller mer vara ett normalt straff för hennes inblandning i det brott hon begått?

Huge:

Tittar man på de Beezers presentation så ser man att han förmodligen står rätt långt till höger om George W Bush. Personligen blir jag mer skrämd av sådana extrema högerspöken än jag blir av marxister, dock sympatiserar jag med ingendera.

Beezer: Vad tycker du om att dina hjältar i Washington nu förstatligar hela den gigantiska bostadsmarknaden?

Kollar man vidare i presentationen ser man ett stort förakt mot välfärd, dvs mot kommunal finasierad skola och regional finansierad sjukvård. Det finns dock många som ser detta system som en mänsklig rättighet. Med HDI - Human development Index får man en mycket bättre bild av hur det står till i ett samhälle. Oavsett vilket välfärdsmått man använder ligger vi i Sverige i topp. Här är ett exempel:

sv.wikipedia.org/wiki/HDI

Huge: Du nämner att hon var narotikapåverkad, skulle det vara en förmildrande omständighet!? Det är nog ingen som tvingat i henne narkotikan, tvärtom understryker det bara att vi har med en korkad individ att göra.

Hade ett fall med polismördare här i min trakt för 10 år sedan, Malexandermorden. I det fallet har du minst en av de tre som "bara" var medhjälpare. Jag vill inte att sådana typer skall finnas ute i samhället. Här anser jag att säkerheten för hederliga medborgare måste gå före allt annat.

Om ngt av mina barn skulle sätta sig såpass i klistret så tycker jag de skall sona sitt straff, åtminstone som jag ser på saken utan att det har hänt.

Vi kan vända på resonemanget och höra vad du har för åsikter om dina närmaste skulle bli mördade?

Beezer: Ingen förringar allvaret i brotten och det lidande som offren fått utstå.
Vår medierapportering handlar dessutom inte om ngn sorts avkortning av straffet utan om att hon borde få straffet tidsbestämt.
Du och jänkarna tänker dock lite för mkt med hjärtat och låter hämndmotivet få alltför stor plats vid straffbedömningen.
Hon var narkotikapåverkad då brotten begicks och hjälpte väl vad jag vet till med att ladda ett vapen. Sen kan man bara spekulera i vad vapnet skulle användas till från första början. Knappast till att avsiktligt döda en polis utan sannolikt för att begå ett rån. Tror inte att hon vid laddandet kunde överblicka konsekvenserna för vad en annan person ev kunde tänkas göra, dvs skjuta en polis till döds.

Det finns öht ingen proportion mellan graden av allvar i brottet och strafflängden, som jag ser det.
Skulle vara intressant att veta ifall du haft samma åsikter om strafflängd och behandling i övrigt om ex din egen son eller dotter hade begått exakt samma brott?

Huge: Hon har medhjälpt till dubbelmord varav den ena var polis. Dessutom rån. 2 familjers liv i spillror för all framtid. Jag tycker medierapporteringen i Sverige kring denna grovt kriminella kvinna är patetisk. Hon sitter bra där hon sitter.

Beezer: En svartvit svepande floskel som inte tar nån som helst hänsyn till de omständigheter som förelegat när ngn begått ett brott.
I en normal rättsstat tar man hänsyn till såna saker och bestämmer sen straffet därefter.
Men inte i USA.
Frihetens och rättvisans stamort på jorden.

Huge: "If you can´t do the time, don´t do the crime!"

Sv: Vart hittar jag hemsidan?

Boråsindian: Jag vidarebefodrar tacket till några som är dj-vulskt duktiga på att hitta just hemsidor...

[url=www.google.se/]Google[/url]

Salle: tackar så mycket!

Boråsindian:

[url=www.warriorsmovie.co.uk/]The Warriors Movie Site[/url]

[url=www.imdb.com/title/tt0080120/]IMDB's sida om The Warriors[/url]

och som bonus
[url=www.rockstargames.com/thewarriors/]Spelet baserat på filmen[/url]

Vart hittar jag hemsidan?
Någon i vårt vida land, som vet vad filmen The Warriors har för hemsida?

mattias - 74: USA är ett patetiskt land vad gäller brott, straff och rättvisa.
Bara det att man tillsammans med ett gäng avskyvärda diktaturer världen över har dödsstraff säger allt.
När men sen hörde på radion hur nämndens ordförande yrade om att Annika måste börja berätta exakt vad som hände och visa ånger, då begrep man hur korkat system dom använder därborta.
På toppen så ska anhöriga till offret sitta med och ha synpunkter under dessa förhör, där man ska bestämme ifall hon ska få ett tidsbestämt straff eller inte.
Hela upplägget verkar vara styrt av den religion som genomsyrar hela det amerikanska samhället.
I det fallet är man i princip inte bättre än araberna där religionen styr det mesta.
Det är ju rent löjligt att en narkotikapåverkad människa som visserligen varit på plats men inte aktivt deltagit ska få sitta på livstid.

Portello:

Avslag för svenskan Annika Östberg igen i Kalifornien och nu står det definitivt klart att hon inte får sitta av resterande tiden av sitt straff i Sverige, Jag vet inte vad jag skall tycka men varför låter dom inte henne sitta av straffet i Sverige om det är det hon nu vill?

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.

Eftersom det numera inte är hockey på torsdagskvällar, slänger jag in den här:

Hade låten varit lite längre hade den sannolikt fått ett eget nummer i min svarta bok, men nu blir det bara så här:

Tenacious D - Heaven and Hell (Black Sabbath)

Idag så har jag fått kultklassikern Starzinger på DVD.7 timmar njutning väntar!

För er som inte kommer ihåg, är för gammal/ung eller någon annan anledning vet vad det är se länk.

Sv: Roliga länkar

Metal Guru: Det kan vara en fördel att inte köra emot rött...

[url=

www.youtube.com/watch?v=TqHgpZZCFQk]Förklara den för Folksam[/url]

Sv: 3 från 1 idag
65selander:Aldrig hört langebro förut. Men riktigt skön låt måste jag säga.
Roligt att läsa kommentarerna också. Tydligen lite liv om vem som gjorde låten först. Snack om någon italienare samt att det kan vara taget från en engelsk gammal folkmusiklåt.

Tycker dock inte den är lika bra den italienska versionen.

Sv: ARMAGEDON Jordens undergång år 2036

Shit pomfritt.
Hög tid att skriva sitt testamente. Eller, ääh...

Den jag missade att göra rätt är en slagdänga från Irland.
Hovet var deras hem i Sverige [url=
www.youtube.com/watch?v=TehFZ38kt6o]Lizzy[/url]

Lumber Jack: Kör tre låtar som betyder en hel del för mig.
1: Hva gør vi nu lille [url=
www.youtube.com/watch?v=3W-s4pCPs5k]du[/url]
2: [url=
www.youtube.com/watch?v=omDlmQHhXdI]Langebro[/url]
Denna är en teater tappning, och den är [url=
www.youtube.com/watch?v=BUkBZGnoLas]grym[/url]
3: [
www.youtube.com/watch?v=TehFZ38kt6o]världsbäst[/url]

Man kan köra tills man blöder, det finns en hel del låtar som påminner en om sitt liv. Denna är en riktig slagdänga från tiden man gjorde lumpen.
God natt [url=
www.youtube.com/watch?v=z9OGfBGOCpk]Foreigner[/url]

Friman SR: Då kör vi en med ST (som Truilljo i ärlighetens namn föstörde). Det först independentband som tog sig i på Billboards Top 100.

NuMo-låten

www.youtube.com/watch?v=vXK0Hjfkrgw

Obegriplig text! Reagan är efterkrigstidens störste politiker utan konkurrens. Karln ska ha ett postumt Nobels Fredspris, annars finns det inget värde i dynamitkungens eftermäle. Men i vilket fall som helst, här i en underbar adernalinkick och med fin gammal bootleg-känsla. Något dagens ungdom aldrig kommer att förstå.

www.youtube.com/watch?v=JgwpTEZAZ2o&feature=related

Som den pedagog jag är. Så att kidsen förstår.

www.youtube.com/watch?v=zRSyvJ9Fn2Q

Metallica har gjort en helt OK platta...

Lite Rob Trujillo know how...

Jazzå...:
www.youtube.com/watch?v=Bm5d-Ep3794&feature=related

Before....:
www.youtube.com/watch?v=ZJqOYx2XO5Q

Nu...:
www.youtube.com/watch?v=Wfdz7J5-2j4&feature=related

Grottmannen Rob e en cool räkel...

Rock on...

Sv: Citat värda att memorera.
Don't get saucy with me, Bernaise.

Friman SR: Yngwie om Dregen (med tanke på citat-temat):

"Den här grabben är det synd om, han är ju tondöv!"

Så ni inte ruttnar, så ni inte dör...

www.youtube.com/watch?v=IbLRf0j80wU

Grabbar som vet vad livet går ut på...

www.youtube.com/watch?v=K6Mw6b1T50U&feature=related

å, så jävla bra...
www.youtube.com/watch?v=Z5nppa3cEjM

Han Iggy, spela inte golf med honom för då åker ni på stryk....

Rock on...

Förresten då Dregen...:

www.youtube.com/watch?v=k7MAj4rVnU8&feature=related

...när han var en Hellacopter...

www.youtube.com/watch?v=jDdU-10DVq4

...å som en sidekick...

www.youtube.com/watch?v=IS-UMfUD5Hw

Ba så ni vet... Rock on....

Per HApps:
My hair!
Ifallet från en skyskrapa.

I'm so terrific I have my own toll-free number: 1-800-UNBELIEVABLE.

Nu när det finns gafflar, varför envisas kineserna med deras pinnar? -Jerry Seinfeld

Per HApps: Undra vart det gamla VHS-bandet kan finnas. Det var ett tag sen.

Lumber Jack:
Some play hard to get, i play hard to want.

Per HApps:
"I Kempis är vi oslagbara"
Bäckman inför avgörande matchen i finalserien -99 :-)

Per HApps: Ford Fairlaine!

I was up all night long eating swedish meatballs.

Ambroo:
"Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk."

hellge: Ozzy på frågan om hur det var att vara just Ozzy:

"It could have been worse, I could have been Sting."

Alisandali: Kuken står på Mats Olsson - Eddie M

Jag skulle aldrig vilja vara medlem i en klubb som accepterar mig som medlem - Groucho Marx

Jag glömmer aldrig ett ansikte, men i ert fall är jag villig att göra ett undantag - Groucho Marx

Metal Guru:

Frank Zappa hade många sidor för utom sin musik, bl a var han en fantastisk politisk debattör.

Här i det amerikanska programmet "Crossfire" från 1986. Mannen var före sin tid. Den som orkar kan kolla på det här. Speciellt kul är att se de konservativa gubbarna hur upprörda de blir medan Zappa behåller lugnet.

www.youtube.com/watch?v=8ISil7IHzxc

“Outside of a dog, a book is a man’s best friend, inside a dog it’s too dark to read.”

Groucho Marx

Citat värda att memorera.
Interviewer: You have long hair... does that make you a hippie?
Frank Zappa: You have a wooden leg... does that make you a table?

Bolivar:
Då är vi tre. Har vi koll på hur vi kopplar in oss på stamnätet utan att bli upptäckta - i och för sig bör vi ju kunna försvinna omärkligt från brottsplatsen, så det problemet kanse bara är teoretiskt..?

Alisandali: Jag kan nog också vara med. Kanske man kan se lite fler hemmamatcher.

« · 1064428 · »