Café

Grupper · 50699 inlägg · 1049 ämnen
« · 770580 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Viktigaste Valfrågan
73Sjöbba: Jag räknade ut att min fackavgift inkl. a-kassa höjs från 345 till ca 600 Kr/månaden.

Meningen är att man skall måsta gå ur facket om man tycker det är för dyrt.
Vilket innebär att du blir överkörd i nästa löneförhandling.

Man skall stå med kepsen i handen, buga och tacka chefen för man har ett jobb.

Vi är påväg tillbaka till 1900 talets början, socialt.

Sv: Lite rolig läsning!
Paddan: helt otroligt vilka knäppgökar det finns.

El Maco: Jaha nu ska a-kassen avgiften höjas, för mig blir det 250 mer i månaden. Det måste innebära att fackavgiften höjs med samma summa.

Det är inte så mycket positivt man har hört än.

Jösses, när man trodde att amerikanska kristna nått gränsen för knäpphet så hittar man då denna site med som de kallar det "Christian Analysis of American Culture". Eller om man så vill siten som skulle få Alfons Åberg att framstå som satan själv och givetvis har man fått med diverse bibelord för att förklara det hemska i de olika filmerna.

Salle: Fy fan vad bra! Skratar så jag gråter.

vhcfan:
"He shouldn't have crawled in there in the first place......smack his ass again!"
Så gulligt :)

Fick den här på mejlen...

Should children witness childbirth?

Due to a power outage, only one paramedic responded to the call.
The house was very dark so the paramedic asked Kathleen, a 3-yr old girl to hold a flashlight high over her mommy so he could see while he helped deliver the baby.
Very diligently, Kathleen did as she was asked.
Heidi pushed and pushed and after a little while, Connor was born.

The paramedic lifted him by his little feet and spanked him on his bottom. Connor began to cry.
The paramedic then thanked Kathleen for her help and asked the wide-eyed 3-yr old what she thought about what she had just witnessed.
Kathleen quickly responded,
"He shouldn't have crawled in there in the first place......smack his ass again!"

Paddan: Det vore inhumant. Fy fan!

Salle: Hmm, är det här något som de kan tänkas spela på Guantanamo?

Stigsson: Han påmminde lite om Adam Sandler när han sjunger sina trevliga sånger men hon var verkligen helt horribel från start.

Salle: Arrrgghhhh, jag lyssnade. Fy satan va uselt! Mer varningar är "lyssning sker på egen risk" krävs nog.

Kan man behöva efter detta för att öronen måste få vila ett bra tag...

OBS! Lyssning sker på egen risk!

[url=www.news.com.au/dailytelegraph/story/0,22049,20590041-5006002,00.html]Glam-modellen Jordan och maken Peter Andre i en hemsk (jul-)duett.[/url]

OBS! Lyssning sker på egen risk!

65selander: Ja dom där var ganska lätt att vricka tungan på måste jag säga :)

"Tre häxor tittar på tre Swatch klockor. Vilken häxa tittar på
vilken Swatch klocka?"

Och nu det hela på engelska....
"Three witches watch three Swatch watches. Which witch watch which
Swatch watch?"

Och nu för de som gått fortsättningskursen...
"Tre könsopererade häxor tittar på tre Swatch klockknappar. Vilken
könsopererad häxa tittar på vilken Swatch klockknapp?"

Och nu det hela på engelska....
"Three switched witches watch three Swatch watch switches. Which
switched witch watch which Swatch watch switch?"

Skatten på snus dubblas. Sveriges alla pissrännestädare jublar.

Sannes: Det är bara en fråga om vilja :)

mangan:
Med andra ord så borde mok kunna betala ditt säsongskort i Scandinavium i många år framåt....

mangan: Gött du menar jag fårt det bättre ställt kommande år alltså :)

El Maco: Går det inte lika bra med hårnät eller hästsvans?

Höginkomsttagare som bor i stor villa utanför stan med två barn, där båda jobbar och kör till jobbet i egen bil är de stora vinnarna mao? Ja den gruppen har ju haft det svårt länge nog nu........

Lumber Jack: äh, klipp dig och skaffa ett jobb nurå.

Helg Ernest: Jo för fan, jag kan nog förvänta mig en mindre hyressänkning på sisådär 150 spänn. I övrigt påverkas jag inte ett skit. Som student lever man under existensminimum hur som haver. Men en kasse öl kan man nog unna sig.

Lumber Jack: Vart det bra för dig nu då ?
Fakta: Förslagen som påverkar privatekonomin
Jobbavdrag på inkomstskatten:

Enligt budgeten ska det ge minskad skatt med 7 500 kronor per år för den som tjänar 200 000 kronor. Skattesänkningen blir 10 700 kronor för den som tjänar 300 000 kronor. För den som har inkomster på 400 000 sänks skatten med 11 200 kronor.

Jobbresor:

Det icke-avdragsgilla beloppet för resor till och från arbetet höjs från 7 000 kronor till 8 000 kronor.

Fastighetsskatten:

Fastighetsskatten fryses för småhus och markvärdets betydelse begränsas till 2 kronor per kvadratmeter med ett tak på 5 000 kronor. Fastighetsskatten för flerbostadshus sänks från 0,5 procent till 0,4 procent från 2007. Samtidigt slopas beskattningen av schablonintäkt för bostadsrättsföreningar.

Arbetslöshetsersättningen:

Taket i arbetslöshetsersättningen sänks till 680 kronor. Ersättningen ska vara 80 procent av lönen i 200 dagar och därefter sänkas till 70 procent. A-kassa ska betalas ut i högst 300 dagar utom för arbetslösa med barn som ska kunna få ersättning i 450 dagar.

Fackföreningsavgift

Slopade avdrag för fackföreningsavgift och avgifter till a-kassan.

Tobak:

Höjd skatt på cigaretter och snus.

Förmögenhet:

Förmögenhetsskatten halveras på finansiella tillgångar, men inte på värdet av villor eller bostadsrätter.

Trafik:

Trafikförsäkringen blir dyrare från den 1 juli 2007.

Hushållsnära tjänster:

Skattereduktion för hushållsnära tjänster från den 1 juli 2007.
Publicerad den 16 oktober 2006 17:51

Alfred Awful: Appropå aktier.
Det är dax att hoppa med i Aktie-sm igen.

Helg Ernest: "har ni tappat all humor iom. regeringsskiftet?"

Nej, men en ganska rejäl portion av den sedan en vän satte en femsiffrigt belopp i West Siberian-aktier, till ett anskaffningsvärde på 1 kr/styck.

Och glöm inte bort att ändra till 'sju år' om en tio-tolv månader.

Helg Ernest:
Då är det kanske dags att uppdatera sin presentation, för den precisionshumor som texten stod för en gång i tiden har falnat till något dammigt och unket.
Ändra åtminstone 'två år' till 'sex år'.

Alfred Awful: Ärligt så klippte jag det från min presentation, för det är ju bara en lustig grej, eller har ni tappat all humor iom. regeringsskiftet? ( c :

knaskamilla: Absolut men det låter ju iaf bra att man får mer stålars i plånboken för då kan man iaf kontrollera sina utgifter själv. L'gga ner sprit, tobak o bilåkande så går man nog pluss :) Ne men blir nog bra tror jag verkar som man kan få ett antal hundringar mer ut efter skatt iaf.

mok:

Jävligt skumt, faktiskt. Det måste väl bli en massa onödigt merarbete?

Lumber Jack: Dte blir lasom vanligt.... dom sänker skatten o höjer andra saker så man ändå står där med samma summa :)

Nu kl 13.00 presenteras statsbugeten med efterföljande debatt. Det ska bli intressant och höra. På med radion och ut i Guds fria natur i några timmar. Trevligt värre.

Lumber Jack:
Ja, men nog vore det klädsamt om ministrar som är med om att besluta om lagar, åtminstonde sa sig vilja följa lagarna, inte trotsa... trotsa till varje pris.

Metal Guru: Det syntes ganska tydligt, jag gillar grävande journ...forumsinläggande. :-)

Ernest kanske har blivit utsatt för Aktiespararnas obehagliga kampanj på sistone och surnat till?

www.aktiespararna.se/start

Alfred Awful:
Jo'rå, har koll på var det kom ifrån.
Vad jag reagerade mest på var att sno en datumstämplad många år gammal text, och inte ens fundera över vad som stod däri.

Batman: Kommande ministrar lär nagelfaras å det grövsta. Nu släpps nog ingen igenom som inte kan visa ett fläckfritt förflutet. Någon som till exempel Tomas Bodström...

Lumber Jack:
Nästa på tur är Billström. Det är mycket sniglar på ögonen nu! ;-)
Fredrik´s omdöme står oxå på tur att ifrågasättas å det grövsta.

Nästa avgång var då klar.

Metal Guru: Ernest har klippt och klistrat från ett kedje-mail som cirkulerade i slutet av 2002, vilket väl även styrks av att Song Networks är köpta av danska TDC och avnoterades 10 januari 2005.

aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,197393,00.html
(längst ner i Anrell-texten)

Men det är väl som vanligt, den där typen av "sanningar" sprids i ideologiska sosse-kretsar in absurdum, ingen Swedbank-sparare ska ju tillåtas ha högre avkastning på sitt sparkapital än vad Swedbank erbjuder på sina bankkonton.

Andra idéer skulle ju kunna sprida ett självständigt tänkande och en känsla av att man kan göra bedömningar själv. Mycket farligt för medlemsantalet i SAP och de rödaste fackförbunden i det långa loppet.

Lumber Jack:
Plötsligt blev A-lagarna devalverade till loosers igen.

Metal Guru: En värdestegring motsvarande panten från 35 064 ölburkar...

Helg Ernest:
Tror att vad du säger är något föråldrat, och du har stulit det någonstans, samt att du inte riktigt har funderat igenom vad du egentligen säger.

Ericsson B 2004.10.15  23.10
Ericsson B 2006.10.16  27.15

Ericsson B för 100.000 för prick 2 år sedan hade idag varit värt 117.532

Chief: Di blå är iallafall dom som minst hade förväntat sej att bli ministrar...alla brallor nere och fingrarna i syltburken! Sossarna är mera maktrutinerade!

Helg Ernest: Gör en snabb överslagsräkning och inser att jag borde sparat mina tomflaskor.

Chief:
Om man köpte Ericsson aktier för 100 000 Kronor för cirka 2 år sedan så är de värda kring 4 600 Kronor idag.

Om man istället köpte Telecom, till exempel Song Networks, för 100 000
Kronor så har man idag kvar 791 Kronor.

Om man var klok och för 2 år sedan gick på bolaget och köpte starköl för 100 000 Kronor, drack ur dem, hade trevligt och idag går och pantar
tomflaskorna så får man 6 741 Kronor.

Är det därför grabbarna på torget kallas A-laget?

Chief: Jo, visst är det så. Alla är ju sin egfen plånbok närmast.
Bara genom att köpa SPCS skatt programet, har jag själv lyckats trixa med att flytta skulder mellan mig och "käringa" så jag vänt mina 2000 Kr restskatt till återbäring istället.

Nä, nu skall jag sussa, Natti natti

Helg Ernest: Håller med dig om att allt vore så mycket bättre om alla ville göra rätt för sig. Men jag tror fortfarande inte att det är bara "di blå" som myglar. Vilket du inte heller tycks tro, läser man vad du skriver så är det ju bara det faktum att det är svårare att göra det som hindrar "arbetare".
Och angående att nolltaxera... Tja, gör man det inom lagens råmärken så är det ju uppenbarligen okej. Vilket innebär att det återigen bara är möjligheterna som stoppar "arbetarna" och inte någon högre moral.

Och TV-licens är det nog inte bara alliansens ministrar som fuskar med. Skulle mediadrevet gå mot Svensson på samma sätt skulle rätt många åka dit misstänker jag. Vilket givetvis inte gör det rätt, men nånstans får man ju ändå sansa sig. Det är en sak att ogilla en viss ideologi eller politik och en helt annan att blunda för verkligheten. Observera dock att jag inte sagt något om politik utan bara påpekat att synen på alliansen som mer mygelbenägna förmodligen är en smula skev. Lite saklig måste man ju ändå vara, oavsett vad man anser om politiken.

Chief: Enkel matematik, borde du också fatta.
Hur faan skall man med en normalinkoms kunna nolltaxera.
Deklart, med nya regeringen kommer ju nästa de arbetslösa bli noll-taxerare, eftersom dom kommer knappt att ha inkomst som genererar skatt.
Ju mer pengar du har, ju mer kan du trolla bort och ju billigare kan du handla.
Sedan kan man ju alltid skita i och betala TV-licens iofsig.
1872 Kr/år
Undra om dom sammkör med Boxer ?
Faan 1872 spänn kan man göra mycket för under ett helt år.
Undra bara vad ? Får nog sätta dom på ett konto i Jersey tills jag kommer på vad jag skall ha pengarna till.

« · 770580 · »