Café

Grupper · 50698 inlägg · 1049 ämnen
« · 785356 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Roliga länkar
Även Galenskaparna får till det ibland.

Sv: Viktigaste Valfrågan
Dream Team:
Off topic, är det bara Linnea som går på invigning i LA eller var du med oxå?

;-)

Frisco:
"Jag har aldrig gått in och försökt ändra tex att Stilla Havet och Norra Ishavet ska vara samma hav trots att Berings Sund är 8,5 mil brett."

Vad gäller världshaven så är väl allt vatten däri sammanhängande, och med en gemensam yta på samma höjd (förståss lite varierat pga väder, vind och andra himlakroppars dragningskraft).

Så allt är nog - trots allt - samma hav, oavsett vad människan har kallat vattnet i efterhand.

Sv: Maidens nya singel
Boråsindian: Har bara sett bilder på Iron Maiden Online Club:

greentmusic.de/sven/nordic_tour_06.gif

Priser har jag ingen aning om men jag skulle inte bli förvånad om de går på 300 eller mer.

NuMo: Jag tror att du överdriver lite. Jag har ju träffat dig och frugan hemma hos Appelberg.

knaskamilla: Det är deras enda chans att träffa mig.

NuMo:

Jag tror du ska tolka Dream Teams feltolkning som att om du ger upp hockeyn kommer du att få träffa familjen. Fast jag vet inte om det är riktigt sant, jag vet med bestämdhet att jag sett både frugan och sonen på hockey.

Frisco:
Nu tror jag du vävde in vindruvor i fruktkompotten.

Metal Guru: Det har du rätt i.

-Vad jobbar du med?
-Jag är havsman!

Äpplen och Päron, Frisco:
Definitionen på 'hav' och 'sjö' är något skiljt från varandra.

Metal Guru: Jag har aldrig gått in och försökt ändra tex att Stilla Havet och Norra Ishavet ska vara samma hav trots att Berings Sund är 8,5 mil brett. Man kanske ska börja med att göra en egen atlas?

Sv: Maidens nya singel
HF: Tja, vart hittar du turne t-shirtsen? Så man kan se priser mm.

Frisco:
Har jag fel i mitt resonemang?

Metal Guru: Grattis! Du har skrivit egen historia:-)

Nix, Frisco:

Vad är definitionen på det geografiska begreppet "sjö"?
Både Michigan och Huron har gemensam höjd på sin vattenyta.
Det sund som skiljer sjöarna åt är på det smalaste stället 5800m.

Rent tekniskt sett är det en och samma sjö.
Se'n att man av historiska skäl valt att kalla högerhalvan av sjön för Michigan och vänsterhalvan för Huron hör liksom inte hit.

MorganaLefaey: Det är nog Stilla Havet han menar.

wap.hockeysnack.com
Där ser man, fick för mig att den var störst och körde lite stats på den. Trodde man hade lite koll på det hela. Vilken är då större? Ontario är väl minst och michigan kan väl inte heller vara större? Eller nu blir man fundersam. Den på h som man aldrig kommar på vad den heter minns jag inte hur stor den är. Hourare nä så heter den väl inte. Får krypa till korset och erkänna att minnet inte är så bra som det borde.

NuMo: Eeh.. ja, du skriver ju t.o.m det. Starkt, riktigt starkt att missa det.

Dream Team: Fast jag har ju ett jobb.

Metal Guru: Orsasjön?

MorganaLefaey:
"Jo det är ganska stora sjöar det där. Den största av dem är väl runt 82.000 kvadrat kilometer, vilket kanske inte säger så mycket man om man istället säger att sverige är ca 450.000 vilket gör att Lake Superior ungefär är en femtedel av sveriges yta."

Den största av de stora sjöarrna i Kanada/USA är 117.000 kvadratkilometrar till ytan, och är INTE Lake Superior eller Övre Sjön.

NuMo: "Dessutom så har jag väldigt svårt att pussla ihop arbetstiderna så att jag kan se Modo spela. Ibland måste jag jobba samtidigt som det är match och inga stora möjligheter att följa matchen ens via radio."

Livet kan hårt för en hockeysupporter. Fråga mig, jag vet. Ibland får man t.o.m välja ett helt bortse från hockeyn ens som ett alternativ. Själv var jag tvungen att flytta närmare 90 mil för att jag skulle ge mig själv chansen till ett jobb. Hockeyn då, hur gick det med den, frågar du? Ja, jag har sett tre matcher under en och en halv säsong. Såhär långt vill säga, för jag har en till match inbokad i början av december.

Mitt råd: Släpp hockeyn. Ja, om det nu är det som håller dig kvar och i slutänden är det som håller dig ifrån möjligheten till ett jobb. Det kan bara jobbigt. Eller rättare sagt, det är jobbigt. Men ibland behöver du bortse från vissa "självklara" saker som alltid funnits, till förmån för de saker som kanske inte är fullt så självklara, eller som i alla lägen inte bör ses som självklara. Som ett jobb, t.ex.

Dragan 2k: Klart att du får tycka så. Det är ju dessutom sant så att tycka annorlunda är ju bara befängt.

JD: Underbar länk. Så fantastiskt roligt. Får man tycka det? Äh vad säger jag. Jag är Dragan. Klart jag får tycka det.

Kanske inte riktigt PK, men rätt kul ändå...

Sv: På spåret
Lumber Jack:

"Baltstaterna tillhörde Warzawapakten vare sig de ville eller inte då man under den aktuella tiden var en del av Sovjetunionen. Skandal!"

Nu ska du inte frånta mig den outsägligt stora glädjen jag kände när jag lyckades pricka in Lettland på den frågan :-)

Visst var de med i form av Sovjetunionen. Aber, om man nu ska försvara herrar programledare så fanns ju inte staten/nationen Lettland på den tiden. Visst, rent geografiskt fanns de med, som en del av Sovjet. Politiskt fanns de dock inte med. Att då påstå att de var med i Warsavapakten är väl ungefär som att jag skulle påstå att min fastighet hade en friggebod 1973, när det faktiskt inte byggdes förrän 1999 :-)

Ääääh... jag vill bara att jag ska få helrätt på den där frågan :-)

NuMo: "människor som är på väg upp"... Rulltrappsoperatör på Läkerol Arena.

Lumber Jack: Ja, de vet att ta för sig när det erbjuds.

NuMo: I vikt...

mattias - 74: Arbetsförmedlare. Hehe!. Nej förresten, jag jobbar med människor som är på väg upp.

NuMo:

Att inte trffa sin familj är ju naturligtvis inte bra men som sagt så är det ju A och O med en stabil ekonomi, men jag ger inte upp måste vara stark om man skall få ett jobb!

vad jobbar du med förresten ??

mattias - 74: Du har ju SSAB, Kvarnsveden och Ovako i dina hemtrakter.
Kan du dessutom resa ett par mil har du ju Grycksbo också.
Några av dessa har säkert ett jobb. Kvarnsveden har ju nyss byggt ut, så dom kan ju behöva. SSAB har nyss organiserat om, så det fattas säkert där någonstans, när verkligheten kommer i kapp konsulterna.

NuMo: Jo, det är väl lite grann så som jag uppfattar det. Men det där citatet var faktiskt på det sätt som handläggaren på AF uttryckte det när hon förklarade det förträffliga i det nya systemet där man inte längre godtar vidimerade betygskopior.

Själv har jag inga större visioner, ja förutom ett SM-guld till våren, en lärartjänst med snälla och fogliga elever som enbart har MVG i alla ämnen och en miljonvinst på lotto till helgen.

Paddan: " Allt för att lättare kunna matcha arbetssökande mot jobb som motsvarar dina meriter"

Är inte det ett knep för att få folk att sluta vara visionärer och ägna tiden åt att hålla sig på mattan, där de hör hemma.

mattias - 74: "att du har ett fast jobb är ju bra gför dig"

Säg inte det. Jag träffar ju aldrig familjen i stort sett. Dessutom så har jag väldigt svårt att pussla ihop arbetstiderna så att jag kan se Modo spela. Ibland måste jag jobba samtidigt som det är match och inga stora möjligheter att följa matchen ens via radio. Lönen är strax över A-kassan så där kan ju vara glad. Du förstår hur jag längtar tills de sänker A-kassan, för lite skillnad bör det ju vara, annars kanske jag hellre vill vara arbetslös. Det jobbiga för mig är inte att orka kliva upp till ett arbete, utan att orka vara vaken tills det börjar. Sen är man antagligen tvingad att vara vaken på jobbet också, när man äntligen har chansen att sova. - Nä, fast jobb kan vara ett mindre helvete. Det slutar väl med skilsmässa. men det kan det vara värt. Jag har ju i alla fall lite mer lön än vad man får i A-kassa, som sagt.

Salle: Det kanske är därför som man nu, när man skriver ny handlingsplan eller liknande, enligt det senaste utspelet från högre ort kräver att du kan uppvisa originalbetyg och/eller vidimerade arbetsgivarintyg för att handläggare på arbetsförmedlingen skall kunna verifiera dina meriter. Allt för att lättare kunna matcha arbetssökande mot jobb som motsvarar dina meriter... och säkert för att lättare kunna samköra uppgifter från diverse register.

Salle: Det kan ju verka horribelt, men det skapar ju mer jobb. Det är ju också löftet från Borg. - Mer jobb. Nu måste arbetsgivarana anställa folk som tar hand om ansökningar till raketforskeriet.

mattias - 74: Jag har ju ett bra förslag till vad man skall göra åt smäå orter. Bygga stora orter av dem. Se där. Nu finns det att göra.

Lumber Jack: Och Borgs förslag är att man inte stängs av mer än en dag åt gången och att man inte kan stängas av helt från A-kassan längre. Otroligt! Vad skall man göra härnäst. Ge fallskärmar och pensionsförmåner till de som inte får tag i ett jobb?

Lumber Jack: Sen spelar det idag dessutom ingen roll vilket jobb du söker.

Om man söker jobb som raketforskare, verkställande direktör eller nåt man faktiskt har chans att få. Huvudsaken är sökandet.

mattias - 74: NuMo är sarkastisk.

NuMo: Jajamen, idag kan arbetsförmedligen kräva att du exempelvis söker 20 jobb i månaden och gör du inte det stängs du helt av från A-kassan. Det är hårda bud det, allt eller inget.

NuMo: Får man ta vilket jobb man vill? I sådana fall tar jag jobbet under prinsessan Madeleine.

NuMo:

Det är inte så enkelt att få ett jobb på en liten ort skall du veta, att du har ett fast jobb är ju bra gför dig men jag vet att det dyker opp ett snart !!

har du varit Arbetslös nån gång ?? Tror itne du har det för då skulle du inte skriva som du gör.

Det är frustrerande och man blir less på det mesta över att inte kunna kliva opp och åka till arbetet på morgonen! I somras mådde jag bättre än på länge när jag hade ett jobb!!!

mattias - 74: "Men tror mig ! Jag vill inget hellre än att ha ett jobb!"

Jo, den har man ju hört ett antal gånger av de som inte har något jobb. Stabiliteten skapas ju nu genom att regeringen skapar utrymme till stabilitet, så du kan tryggt ta ett jobb nu i stället för att bara önska dig.

Lumber Jack: Menar du på allvar att Borg föreslagit att man skall slopa det gamla "straffsystemet", till förmån för det här? I övrigt håller jag med dig om nackskottt och så där.

NuMo: Nej för fan, vi kör lite stalinistiskt istället. Nackskott mot hunger, arbetslöshet, opositionella uttalanden och ynkligt försvarsspel.

NuMo:

Jo men jag söker dagligen ringer tom runt till företag och åker ut och frågar men i Borlänge där jag bor är det svårt !! Men tror mig ! Jag vill inget hellre än att ha ett jobb! Sedan är man ju i den åldern också där man längtar efter Familj och Barn m.m och då måste en stabil ekonomi finnas där !!

NuMo: Bidragsfusk, det är klart man sysslar med sånt. Har du en aning om hur svårt det är att klä på bina klänningar inför varje föreställning av The Beehive after dark.

Själv vägrar jag att söka jobb. Jag finns ju i telefonkatalogen, så är det någon skola i Sverige eller någon annanstans som vill anställa mig får de helt enkelt ringa upp mig. Svårare än så kan det väl inte vara.

Lumber Jack: Varför skall vi ha en förmildring. Kan du förklara det?

« · 785356 · »