Poffa: En annan låt som är helt suverän live är faktiskt Afraid to shoot strangers. Finns en fin version på A real live one som är inspelad i Globen. Mycket röj var det på den spelningen kan man säga.
Ska man räkna upp topp 3 så tror jag min lista skulle se ut så här.
Att Iron Maiden skulle vara hårt eller svårt i dagens musikvärld är väl knappast sant. Mycket för att musiken på senare tid blivit tyngre, hårdare och svårare. När det väl begav sig, början och mitten av åttiotalet, så räknades dock Maiden som rätt hårda. Musiken har ju utvecklats. In Flames har många anhängare i Sverige, hade de spelat samma musik på åttiotalet hade det aldrig gått hem bland de breda massorna.
Det som jag tycker är lite lustigt är dock att många (de som vill får ta åt sig) har fått för sig att de enda som har bra musiksmak är de som lyssnar på band som inte har för stora skaror anhängare, band som spelar svår musik som inte spelas på P3 och så vidare.
Lyssnar man på Kent, Takida, Iron Maiden, Kate Ryan, Sven Ingvars eller vad de nu må vara, då har man helt plötsligt tråkig musiksmak och man har fallit i den komersiella fällan. Sådana påståenden är trista.
Wayne Gresky: Instämmer, har aldrig förstått storheten med IM. Det som dyker upp i min hjärna när jag hör deras musik är lättlyssnat och relativt ointressant. De hängivna fansen verkar dock gärna påpeka att IM är hårt och svårt, men den övertaliga supporterskaran motsäger det på ett väldigt effektivt sätt.
Spelningen de gjorde på Ullevi senast var ju en spelning där de endast spelade låtar från de 4 första skivorna för att de yngre fansen skulle få höra de gamla melodierna. Phanton Of The opera hade de inte spelat på över 20 år innan konserten på Ullevi. maiden har attraherat yngre fans genom åren samt att de har bibehållit sina gamla fans. Min gissning är att de spelar i minst 5 år till. Sedan skall man komma ihåg att i Sverige är dem större än i något annat land. Steve Harris sa i en intervju att han kunde tänka sig och bosätta sig i sverige när han går i pension. Skall se om jag kan övertala honom och flytta till Uppsala :)
mattias - 74: Nu blir ju alla Poffas favoritgrupper uppräknade. :) Jag har sett konserter på tv för att försöka inse storheten...men misslyckats. Fansen har väl helt enkelt stannat i sin musikaliska utveckling i fjortonårsåldern. Lite kul dock att Bruce är hängiven trainspotter. :)
Fjortisrock ?? Är det därför det är mestadels 50 60 och 70 talister i deras publik eller vad menar du egentligen ? Har du sett Maiden själv förresten . Maiden kallas kungarna av Heavy metal av många och vill du lyssna på fjortisrock så kan jag rekommendera Takida eller Kent!
Metal Guru: Jag håller med dig och Paddan. Jag skulle bra mycket hellre se Led Zeppelin live. ...Och sisådär 700 andra band också. Om IM är kungar av någon genré så är det fjortisrock med monstergimmicks.
Jag har sett dom på Ullevi också men jag måste säga att Stadion är nånting alldeles speciellt med Maiden. Det är min 3:e på stadion 2000, 2003 och så nu.
Recensionerna från Gates Of Metal i Bologna gör ju inte att man längtar mindre till nästa Onsdag
Vill du inte se Låtlistan så råder jag dig att INTE klicka på länken :)
mattias - 74: Stadion, sånt trams. Ullevi, där kommer det vara bäst någonsin.
Woe to You Oh Earth and Sea for the Devil sends the beast with wrath because he knows the time is short Let him who hath understanding reckon the number of the beast for it is a human number its number is six hundred and sixty six
När du pratar om skatteprivilegier för de rika, är det faktiska privilegier då eller är det i själva verket bara ett elegant sätt att uttrycka bristen av progressiv beskattning? Detta är en fråga och inte ett påstående, är inte så insatt i amerikansk skattepolitik.
Wayne Gresky: De stora skillnaderna är väl att McCain vill inte att USA ska dra tillbaka styrkorna från Irak, medan Obama vill sätta upp en tidsgräns för USAs inblandning i Irak.
McCain vill inte se en allomfattande sjukförsäkring för de amerikanska medborgarna, medan Obama vill införa en sådan.
Obama vill dra tillbaka mycket av, eller alla skattesänkningarna för de rika i USA som Bush infört under sin tid som president. McCain vill inte dra in på skatteprivilegierna för de rika men kan tänka sig att högst motvilligt lätta lite på skattetrycket för medelinkomsttagarna.
Men hur det än blir så ligger väl både demokrater och republikaner längre till höger än vårt regeringsparti.
Wayne Gresky: Själva fördelen med att välja ett datum mitt i sommaren är just att det är mitt i sommaren. Rent statistiskt ska då vädret vara som varmast.
Taskigt upplever jag det inte som, är mindre stressad faktiskt, nu slipper jag ora mig för att jag inte hinner sy klart alla små flaggor, utan de blir bara den stora och en eller två vimplar ;)
Det är synd att så få kan komma, förhoppningsviss kan vi köra ngt nästa år, kanske i en annan stad och så :)
Nu var det iofs preliminäranmälningar, men jag kan hålla med om att det är taskigt. Jag glömde helt enkelt bort att meddela det här, när jag för någon vecka sedan insåg att det fick bli tåg ner på måndagen för vidare färd mot England i stället för att åka ner redan på lördagen. Jag hade länge en sorts romantiserad bild av att jag och mina vänner skulle ta en bil ner tillsammans på lördagen, men det förstod jag till slut skulle inte bli av.
Jag har dock svårt att tro att någon kommer att göra som 73Sjöbba skrev och skylla på något tonårsdisco.
Trazan är på fortfarande med, än så länge i alla fall...
Buss strejekn hindrar inte oss till att komma till Hagaparken, de är inte alls lång vägg att gå från Odenplan, kanske inte den vakraste men den är inte lång :)
Hoppas verkligen att fler kan komma, kan man inte så kan man inte.. inte så mycket att göra..
73Sjöbba: Det där var nog ditt bästa inlägg någonsin. Massavhopp fem dagar innan är ett hån mot arrangörerna och kanske ännu taskigare mot den som köpt en långväga resa enkom för att delta. Nu kanske det finns någon sån iofs, men det hade kunnat göra det.
Jag har uppdaterat undersidan med att ta bort de senaste frånfällena. Vädert ser åtminstone ut att bli betydligt bättre än nu till helgen.
Om vi blir väldigt få får vi göra om i programet - brännboll blir ganska meningslöst på en handfull entusiaster. Vi kanske inte heller behöver vara i Hagaparken - vilket kanske kan vara besvärligt om busstrejken behagar fortsätta.
Så, vilka är fortfarande på, och vilka tänker skamset lämna w.o..?
difzi: Hade jag anmält mig så hade jag kommit, nu kommer jag att vara ute på släpvagnssemester under den 12 juli, den enda ursäkten jag köper är mattias-74 som har en far som har en dålig hälsa, sedan kan man skylla på tonårsdisco mm. Cred till dig och metal gurun som har givit engagemang mm. för att driva genom detta.
jaja, imorgon ska jag köpa alkolås till min commondore 64
www.youtube.com/watch?v=crxsXWYWvN8