Café

Grupper · 50539 inlägg · 1049 ämnen
« · 1048452 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Det finns idioter
NuMo: Min volvo borde ha slaktats för länge sedan, jag tar nog bort den till hösten.

65selander: Har du ingen L115A3? Kanske ska ta med min på lördag så kan vi öva i parken efter några öl :-)

NuMo: Skönt att höra. Då vet jag att en gör det då du är ute i trafiken.

Poffa: Min volvo tänker. Därför finns den.

Lumber Jack: Så du säger alltså att om en Volvo inte fungerar som den ska så ska vi förbjuda alla Volvo?

I Sverige måste man ta körkort för att få köra bil, man måste visa att man kan hantera ett vapen för att få köpa ett jaktgevär och man måste ha behörighet för att få koppla in el, t ex.

Varför ska det inte räcka med samma tanke kring dessa hundar?

Metal Guru: Belgisk mördarhund. Se bild

Förklarar varvör inte jag fick min L115A3 i julklapp, förbenade moring ;-)

Poffa: Visst är det ägarna som oftast felar. Går det att få bukt på problemet då? Även om det skulle finnas lag på kopplade hundar, så är det nog många som skulle strunta i det. Det lär väl i såfall knappast bli prioriterat av polisen.

Hundar är ett flockdjur. Dom har 1 ledare att se upp till. I en flerbarnsfamilj så ser sig hunden ofta att den står över något barn t.ex. Det är inte heller ovanligt att hunden försöker klättra på stegen och även ta över flocken om ledaren inte är tillräckligt stark.

Poffa:
"Det enda som ska ses över är ägarna. Se till att de tvingas gå en utbildning och visa att de kan hantera dessa hundar."

Lägger till att olika hundraser kräver olika av sina hundägare.
Jag som vallar en Belgisk Mördarhund är kanske helt olämplig att ha tax, medan en ägare till en fluffig accessoar till dammtuss kommer ha svårigheter att ta hand om/hantera en Amstaff..

Poffa: Enda anledningen att man inte förbjuder dessa potentella mördarhundar är ju svårigheten att fastslå vilken ras det är som står framför dem. Som sagt. Det finns ju idioter.

Poffa: Dysfunktionella bilar beläggs med körförbud. Förbjud bilprovningen och LTG.

Poffa: Att länka till en artikel i expressen som är en kort översättning från daily mail tycker jag är direkt genant. Det står ju inte ett piss om hur studien är gjord. Tas det t ex hänsyn till hur vanliga hundarna är? Tas de någon hänsyn till hur den bitne agerat? Det är nog bra mycket vanligare att människor klappar en främmande knähund än främmande pitbull, iaf folk med dålig hundvana.

Hundar är extremt sönderavlade och genetiskt defekta djur. Det inger inte direkt förtroende. Stora delar av "projekt sällskapshund" är olika former av djurplågeri i nutid och genom historien. Så som den djurvän jag är låter jag bli att skaffa en hund.

NuMo: Om du inte tiger snart, då jäklar...

Poffa: Kattägare borde få ha tigrar.

NuMo & LJ: Det är inte föraren som är orsaken till bilolyckan, det är bilen. Förbjud bilen.

mattias - 74: "Får jag inte tro det ?"

Jodå, du får tro vad du vill, oavsett hur fel det är.

Det enda som ska ses över är ägarna. Se till att de tvingas gå en utbildning och visa att de kan hantera dessa hundar.

Lumber Jack:
Du kan ju alltid försöka närma dig mitt Belgiska fullblod med en slaktmask, så ska vi se vad som händer... ;0)

Lumber Jack: :-)

Poffa: "Bingo! Alltså, det är inte fel på hunden, det är fel på den som äger hunden"

Prexis. Makthavarna i USA har rätt. Det är inte vapnet som dödar, utan mannen som håller i vapnet, därför så skall det vara tillåtet att vapen ligger herrelöst överallt i hemmen.

Ja, inte om man heter Saddam iofs.

Metal Guru: Tomten! Nä nu jävlar, fram med slaktmasken!

mattias - 74:
Belgisk mördarhund. Se bild.

Metal Guru:

vad har du för ras ??

mattias - 74:
Nej, det är en löptik.

Poffa: Precis, och det är inte vapen som dödar. Det är människor.

Poffa:
Min jycke löper just nu. Ändå går jag med henne utan koppel.
Fast nu har jag det åtminstone med.

Största problemet är ekorrar. För dem brukar hon se före mig.

Metal Guru:

Är det en fyllhund ??

mattias - 74:
Du behöver komma hem till mig på besök, och träffa min livsfarliga hund som uppfostrats att kasta sig över Leksingar, och slicka dem till döds i ansiktet.

Efteråt kan jag visa mina Maiden-singlar. ;0)

73Sjöbba: " Enl. egna obekräftade studier av hundägare så resonerar kanske 90% av ägarna att: Min hund är så snäll, den kan gå lös."

Bingo! Alltså, det är inte fel på hunden, det är fel på den som äger hunden.

Lumber Jack:

De flesta av förortskidsen har ju hundarna som beskydd och det är väl inte därför man har en hund ? Det är ett välkänt faktum att många kriminella element använder dessa hundar för allt annat än att kela med !

mattias - 74: Vadå förbjuda? Menar du att förortskidsen med taskig självkänsla från diversa obskyra macho(sub)kulturer ska måsta dra om kring på pudlar och golden retirevers? Det inger ju ingen respekt!

Poffa:

Jag utgår ifrån vad jag ser och hör på Tv och i media ÖHT. Att pitbullattackerna skulle vara mindre än att en Tax ger sig på människor ger jag som sagt inte ett skit för. Får jag inte tro det ?

I Norge och Danmark är hundarna föbjudna att äga och det kanske är dags att se över lagstiftningen i Sverige också ?

Verkar ju som om de flesta hundar av den här rasen biter folk trots att ägarna normalt sett skall vara " normala "

Poffa: Äh, bite me!

Enl. egna obekräftade studier av hundägare så resonerar kanske 90% av ägarna att: Min hund är så snäll, den kan gå lös.
Sedan kan en frestelse dyka upp och dom inte har kontrollen över hunden.

Att man inte läser så mycket om taxar lär väl bero på att det inte blir i närheten av dom skador som kan bli t.ex av en Pitbull eller Amstaff.

mattias - 74: Kan det vara så att det är din tro pga hur media skriver om det? Om en på svenska veterinärförbundet säger att det stämmer så får du väl trots allt tro på det?

73Sjöbba: Självklart, men återigen. Det är inte hunden som ska förbjudas. Det är ägaren som inte klarar av hunden. Det handlar om uppfostran och att hunden vet vem det är som bestämmer.

Vad det gäller krav på koppel så finns det mig veterligt ingen generell sådan. Däremot kan varje enskild kommun införa sådana krav.

Poffa:

Jag har iaf inte läst om nägra Taxar som överfaller människor. Pitbullattackerna blir fler och fler.

mattias - 74: Vet du, jag litar mer på den där studien än på din hemkomponerade fundering.

"Johan Beck-Friis på Svenska veterinärförbundet berättar att studien stämmer med hans erfarenheter."

Poffa: Sedan lär ju ett bett från en pitbull vara ca. 100 gånger värre än från en knähund.

Poffa:

den där brittiska studien ger jag inte mycket för, det är knappast taxar som biter människor i Sverige eller hur ??

Jag har iaf inte läst eller hört nånting om Taxattacker i Sverige . Har du ??

Pitbulls är farliga oavsett om ägarna är bra eller inte det har man ju sett och hört om vid ett flertal tillfällen.

mattias - 74: Om hunden kan komma lös och bita någon har ägaren gjort ett fel. Så enkelt är det. Har man inte 110% koll på hunden så ska den vara i koppel.

Dessutom, kollar man i den här artikeln så ser man vilka hundar som biter folk mest. Inte direkt kamphundar i topp.

Poffa:

det har ju hänt att även de s.k bra ägarna har haft svårt att kontrollera dessa hundar eftersom de har kampinstinkten i sig. Det har man läst i debatter m.m Tycker nog problemet med dessa hundar är ytterst allvarligt.

hunden i det här exemplet kanske inte hade bitit nån tidigare och då tyder det ju på att det inte är ägarnas fel eller ?

mattias - 74: Förbjud inte hundarna, förbjud folk som inte kan hantera dem att äga sådana hundar.

Lumber Jack:

Ytterligare en allvarlig incident med s.k Kamphundar. Vad är det som gör att just dessa hundar inte går att uppfostra på rätt sätt eller hur man skall uttrycka sig.

Jag vet att det finns bra ägare men nog är det tråkigt att man skall vara rädd själv när man ser en pitbull? Skall det vara så ?? Min hundrädsla blir värre och värre trots att jag har försökt göra sig av med den genom åren. Det hela startade i 4:e klass när en schäfer kom fram och bet mig utan vidare som dessutom sprang lös. Sedan dess sitter det i.

Borde dessa sk Kamphundar förbjudas??

Schäfer rottweiller samt dobberman är 3 andra sorter som jag har en oerhört rädsla för. Ibland händer det att jag går en omväg om jag är ute och går eller springer i skogen när man möter folk som har hundarna lösa i skogen, det får man väl inte ha ?? Skall man känna så här och vad kan jag göra ? Vill bli av med den här rädslan .

Sv: Goda röda viner, ett rent nöje
Salle: Håll käften.

Sv: Goda röda viner, ett rent nöje
Poffa:

Nu när det snart är sommar och snart semester, så skulle lite vintips kanske kunna passa? Jag, som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst hur skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött.

De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.

Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten eller på uteplatsen..

När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin.

Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:

- Oöverträffat

- Innovativt

- Preliminärt

- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:

- Västkustskt

- Konstitutionerad

- Substantiera

- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:

- Tack, men jag vill inte ha sex ikväll.

- Nej tack, ingen mer sprit för min del.

- Ledsen, du är inte riktigt min typ

Hoppas ni får användning av mina goda råd!

Sv: HS Summit?
Metal Guru: Du får komma till Gbg om 2v. Då lär du va inne om du ska lyssna på Maiden. Finns inga hotellrum att få tag på pga det...

Metal Guru: Iron Maiden är väl ungefär lika inne som Wham, Toto och Simply Red? Vill man vara inne i Stockholm ikväll beger man sig till Berns och kollar på Cat Power. Tyvärr är jag 50 mil bort.

mattias - 74:
Sa inte att vi skulle köpa. Jag ville bara visa att vi är 'inne'.

Metal Guru:

Du gillade ju inte Nymetall ??

Alisandali:
Vi ska kika efter Maiden-plattor.

Nu drar jag ner till Fjollträsk och hoppas möta upp ett par av er från HS på Lördag i Hagaparken .

Fredagen är redan räddad genom att jag och Metal Guru kör en vända i stans skivbörser .

Sv: 3 från 1 idag
Lumber Jack: Haha!. Ett historiskt inlägg i debatten. Lika bra som läspande hårdrockare som pratar mycket och gärna.

« · 1048452 · »