Inlägg: 1231753
Svarskommentarer
Sv: Kärnkraftsfrågan.
scim: Med risk att framstå som aningen radikal så anser jag att det största miljöproblemet på jorden är mängden människor. 20 miljarder morotsätare är inte hållbart även om alla hoppar fram på pogosticks. Pressar man ned jordens befolkning till 1 miljard så fixar sig många av de andra problemen på samma gång.
Apråpå transportsektorns beroende av olja, vad som är än värre är jordbrukets beroende av olja. Det är inte bara traktorerna som slukar mängder diesel, en övervägande majoritet av konstgödslet och bekämpningsmedlen är deriverade från olja...ja förutom alla eviga transporter då. 10 kalorier för varje kalori mat som sagt...
Till just jordbruket såg jag en möjlig lösning på en dokumentär häromveckan. Den handlade om permakultur, dvs att man odlar flera kompletterande grödor tillsammans, istället för den monokultur som hela jordbruksindustirn numera är uppbyggd kring. Jag har även för mig att jag hört något liknande på SVT's "Ställ om".