Café

Grupper · 50924 inlägg · 1049 ämnen

Inlägg: 2717197

Sv: Zon för politiska diskussioner
Peja: Inte i dagsläget, men från och med 2026 kommer CSRD även gälla ALLA företag med mer än 10 anställda (och därmed kommer ESG bli en viktig faktor).

Storföretagen gnuggar händerna då detta i princip kommer eliminera konkurrensen från mindre företag. Jag må vara kapitalist i grunden, men skräms samtidigt av en värld där Amazon, Meta, Google, Apple eller Musk för delen, har en sådan makt att de kan reglera marknaden och avgöra utfallet i demokratiska val.

Jag vill hitta tillbaka till mer traditionellt entreprenörskap, dvs:

1. Identifiera en produkt folk efterfrågar som inte finns på marknaden
2. Påvisa behovet för att locka investerare
3. Ta fram produkten
4. Make money

Kapitalismen vi har idag handlar snarare om att dra igång initiativ som subventioneras av staten och sedan sälja sina andelar i företaget innan det går åt helvete.

På ett ironiskt vis är jag betydligt mer vänster än t.ex. J F K, då jag synar vilka som tjänar på H2GS, Northvolt, vibdkraftsutbyggnaden osv.

Sv: Puffes frizon för god musik
Rip Kirby:

Idag är det Torsdag då kör vi Bowie

Jag hade kunnat se honom i Central Park i NY 2007 men biljetterna var slut, det hade varit något att skryta med när man landat på Arlanda

www.youtube.com/watch?v=bsYp9q3QNaQ
Sidan sköts av: Peja