Café

Grupper · 50926 inlägg · 1049 ämnen

Inlägg: 641525

Sv: PLC-programmering

Helg Ernest:

Att det handlar om digital elektronik i grunden vet jag också, jag är som sagt ingen nybörjare på programering utan jag jobbar med det i princip dygnet runt. Då handlar det iofs om C++ och rätt invecklade funktioner för styrning av stora reservkraftsystem baserat på ställverk och dieselmotorer kopplade till generatorer. Men jag har även konstruerat enkare fläktstyrningsprogram till LogoSoft-PLC:n från Siemens osv.

Jag kan kretsarna, men vad jag behöver är en form av uppslagsverk där man redan kan hitta saker som minneskonstruktioner, färdiga moduler kring kommunikation osv. Det är inte enbart logiska kretsar då, utan minneshantering och protokollhantering vid kommunikation via CanBus, ModBus, ProfiBus, ComLi osv.

Dessutom kommer det att handla om avancerad realtidsvisning av grafiska bilder över motorer och ställverk för min del. Det är ju här VB-programeringen kommer in, ett språk jag nästan glömt. Finns det då färdiga programsnuttar för mig så skulle det underlätta och förkorta utvecklingsproceduren av det nya styrsystemet som vi håller på att ta fram.


Sv: Puffes frizon för god musik
Rip Kirby:

Idag är det Torsdag då kör vi Bowie

Jag hade kunnat se honom i Central Park i NY 2007 men biljetterna var slut, det hade varit något att skryta med när man landat på Arlanda

www.youtube.com/watch?v=bsYp9q3QNaQ
Sidan sköts av: Peja