Café

Grupper · 50924 inlägg · 1049 ämnen

Inlägg: 966086

Sv: Kärnkraftsfrågan.
Metal Guru: Ok att du kan med såna medium kan använda dig av turbiner på samma sätt som våra kärnkraftverk när det gäller geotermi och dylika "lågvärdiga" energikällor. Men detta ger fortfarande en energiförlust som är väsentligt större än om man bara körde det via en värmeväxlare och sen vidare ut i ex fjärrvärmenät.

Det är ju i den omvandlingen (vatten till ånga) som dagens svenska kärnkraftsverk tappar den största delen av sin energi som nån nämnde tidigare idag. Dessutom släpper man ut en stor mängd kylvatten som inte gör annat än värmer vattnet utanför kraftverken. Denna borde användas till fjärrvärme istället.

Sv: Puffes frizon för god musik
Rip Kirby:

Idag är det Torsdag då kör vi Bowie

Jag hade kunnat se honom i Central Park i NY 2007 men biljetterna var slut, det hade varit något att skryta med när man landat på Arlanda

www.youtube.com/watch?v=bsYp9q3QNaQ
Sidan sköts av: Peja