janersa: Ursäkta men JJ var inte rätt för FBK, trots hans historia i laget.FBK har för mig alltid i modern tid varit ett lag som spelat offensivt och med kraft, nu är Färjestad en Växjökopia och det finns inte i deras gener att spela så tråkigt, så för eran skull så hoppas jag det är för det bättre även om det blir jobbigare för oss andra
Kåge: Bättre är oklart, mer underhållande tveklöst Men säger igen, det kan inte varit en överraskning att JJ propagerar tråkigt spel. De ville väl spela tråkigt och kanske gå förbi en kvart trodde jag
Men som åskådare blir man ju lycklig om det spelas mer underhållande igen, bara folk tar ett tidigt uttåg i slutspelet igen med svängdörrshockey och livat på läktarna
eltifoso: Så det är inte Olssons kunnande i sig som kommer att förändra saker utan bara att JJ är borta? Då blir allt bättre?
Vill du verkligen få tillbaka "svängdörrshockeyn" a la förra säsongen? Där vi tokanfaller och lämnar över hela försvarsspelet åt målvakterna? Vi gör 4, 5 mål framåt men torskar ändå i slutänden?
Min analys (för vad den är värd): JJ fick faktiskt tätt bakåt i början, hans försvarsstrategi fungerade. Men i takt med kritiken när inte anfallet fungerade så fick JJ kalla fötter och började satsa mer på anfall igen, något jag tycker märkts de senaste kanske 10 matcherna. Tycker inte vi spelat tråkhockey då utan faktiskt försökt framåt, men resultatet har istället blivit någon slags mitt-emellan-kompromiss där varken anfall eller försvar fungerat optimalt. Och så kan vi naturligtvis inte ha det.
Om laget är byggt för anfall vet jag inte om jag helt håller med om. Tog vi t.ex. inte hit några riktigt stora backar för att få tätt bakåt i första hand och inte för att de förväntades bidra till någon större offensiv produktion?
Att JJ får gå tror jag i första hand beror på att han verkar ha gett upp. Inför tv-kamerorna igår sa han "Jag är trött på att förlora". Det säger egentligen allt. En sådan tränare kan inte vara kvar.
janersa: Jag!? Det är inte jag som sparkat JJ Säger bara att med all säkerhet blir det roligare nu och alla som gnällt blir väl lyckliga nu med offensiv hockey igen
Skittråkigt att en ikon med tröjan i taket osv får sparken men ishockey är en jävligt hård sport både på och utanför isen och det är resultaten och utfallet som räknas och det vet alla inblandade mycket väl om.
eltifoso: Det är inte hållbart att spelet har hackat betänkligt är ingen överdrift vi har varit usla och JJ har gömt sig i katakomberna. Jag fick rätt enkelbiljett för JJ. Nu tror jag att vi får det tufft att ta oss till slutspel men nu finns ännu hoppet.
Olsson måste vara någon typ av paniklösning, eller? Hans tränarmeriter är Västerås i HA samt något uppdrag i österrikiska ligan. Han måste vara den minst meriterade tränaren i SHL. Jag blir misstänksam. Har vi någon annan på lut, någon med ett fylligare CV? Hur fort gick det här egentligen? Har det bubblat i hemlighet under en tid? Varför skedde inte bytet i så fall under uppehållet för ett par veckor sedan? Allt verkar vara ett hastverk.
eltifoso: Tror inte detta ska falla på JJ, utan Wallin som litat för mycket på det gamla gardet som var som bäst för sex, sju år sedan. Den ende som lämnat är Lindkvist i övrig är alla andra kvar och tänker på Nygren, Åslund, Linus, Nygård och Steen exempelvis. Dom är helt enkelt inte tillräckligt bra, fina namn på tröjorna men det är inget i dom längre. Känns som FBK haft svårt att imponera de senaste säsongerna på grund av just detta. Wallin, om han får vara kvar, får nog bygga nytt från grunden
eltifoso: Christer Olsson var en favoritspelare på 90-talet. Hoppas han ger Noel Fransén chansen, om han inte slår igenom i Färjestad kommer han att göra det någon annanstans. Hade gärna tagit mig an honom i Brynäs.
Peja: Nu blev denna redan intressanta säsong än mer intressant FBK har ju flera exempel på när ny tränare under säsong resulterat i guld Per Bäckman, Perra Jonson, Mitell för att nämna de jag får upp i huvudet snabbt Så minst tre av våra tio guld har kommit då tränaren fått sparken , en bra procentsats
eltifoso: Kul med ännu en match idag iaf Förhoppningvis frejdigare spel, resultatet är av underordnad betydelse för mig som åskådare Den känns mer viktig för spelare och anställda Jag önskar underhållning.
janersa: idag kommer Färjestad vinna till 100% - de gamla trötta, mätta och tjuriga gubbarna kommer för en gångs skull kämpa … och efteråt kommer alla vara nöjda med Wallins senaste rockad… men glädjen kommer bli kortvarig…. Snart är gubbarna missnöjda med något nytt och sedan är man tillbaka på ruta ett igen och man fortsätter i mittfåran.
eltifoso: Ha ha! Minns att min salig far var på matchen och var helt tom i blicken när han kom hem. Men var inte typ halva ordinarie laget skadade den gången?
eltifoso: Roligt att kolla på iaf Men spelmässigt lär det ju ta en tid för nya tränaren att sätta avtryck Bra energi på läktarna också, men det är det alltid mot djurgården iofs
Får hoppas alla klarar sig efter matchen, och slipper åka ambulans
Svanru: Håller med. Usel, tråkig hockey från bägge lag. Lite plus för DIF sista fem. Syns att två av SHLs formsvagaste lag möts. Ett av dem har dessutom bytt tränare och spelarna ser lite förvirrade ut. COs ansikte är inte precis det mest avspända jag sett, men det var å andra sidan inte JJs heller.
eltifoso: Då tycker jag matchen mot Växjö var roligare att se. Den första perioden idag var minst sagt medioker. Tror knappast den "nya" tränarstaben kommer att göra någon avgörande skillnad. Den värvades i somras tillsammans med JJ för att fungera med hans spelfilosofi. Förändringarna kommer att bli marginella.
janersa: Nu kommer elddopet. Vi har 3 pinnar till plats 11 och 10 pinnar till plats 13. Vi möter HV i nästa match blir det en förlust även där är vi i riskzonen att hamna än längre ner. Nu är det verklighet inte fantasier som en viss kommentator här tror. Jag vill belysa vår inkompetens ett mål på 24 PP är det sämsta någonsin men det finns säker någon här som tycker det är ganska ok. Det går säkert hitta någon som är sämre lycka till men dagens PP visar att vi är urusla.
Svanru: Jag är besviken på att vi inte kunde visa upp mer energi trots förändringarna. Det var lojt och tafatt i första, och när vi väl kom igång så var det samma hönsgård som den senaste tiden, oordnat försvar, inga linjer i anfallet, uselt PP etc etc. Någon kan säga att den nya tränarstaben behöver få tid på sig, men vi har inte den tiden. Ska de först behöva spela in ett nytt system i 10, 15 matcher ja var i tabellen kommer vi då att befinna oss? Och bara tre poäng till plats 11, den marginalen kan ätas upp fortare än man tror.
janersa: ” Ska de först behöva spela in ett nytt system i 10, 15 matcher ja var i tabellen kommer vi då att befinna oss? ” Teoretiskt sett kan vi ligga någonstans mellan plats 5 och 13 känns det som Blir en spännande avslutning på grundserien även i år Kul att matcherna fortfarande gäller ngt
Flis: Jag har varit inne på det tidigare, bedrövligt att sparka klubbens konung. En person som betytt så mycket genom åren både för FBK och landslaget. Jag menar Jörgen gjorde väl ett väldigt bra jobb med Växjö?
Wallin gav honom ett gäng gamla fördettingar som passerat bäst före datum för fem , sex år sedan. Tror Wallin hoppats att dom skulle leverera en säsong till men nu är sagan slut , lägg därtill en väldigt svag backsida. FBK kommer tvingas att bygga om från grunden till nästa säsong och får kämpa för överlevnad denna innevarande. Menar inte att dom kommer åka ur men möjligen att nå play i, bättre ser det inte ut just nu.
eltifoso: viktig streckmatch för våra damer idag , på hemmais mot Linköping Poäng är välbehövligt för att hålla sig ovanför strecket en stund till Lets go
Flis: I storklubbar som Brynäs och Färjestad, som har en tradition av offensiv hockey, går det inte att hålla på med en defensiv hockey a la Växjö. Helt övertygad om att Jönsson hade fått kicken så småningom även vid goda ... | Läs mer
Och är Christer Olsson rätt man att ta över?