Frölunda HC

SHL · 60919 inlägg · 3408 ämnen
« · 518748 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Om 4-0 och Semi...
mok: Jo, men då var ju inte VF lika "överlägsna" (om man nu skall använda sådana ord) som de varit denna säsong. Visserligen inga garantier för varken seger eller SM-guld, men en värdemätare är det onekligen....

Årets trupp som VF förfogar över är otroligt bra både som lagmaskin och som individualister. Kombinationen är om inte oslagbar så åtminstonde näst intill. Den största fienden är de själva...

Klinth: Jag ser framförallt två stora risker eller två moment som man måste ta till vara på - intensitet och ödmjukhet.

Ponera att vi nu klarar av Luleå ikväll och har då som heffe påpekade 8 dagars ledighet. Samtidigt går några andra matcher till sex matcher eller sju. Visserligen har de lagen påfrestats mer med högt matchtempo. Är det en fördel att vara igång så hårt hela tiden och sedan möta ett lag där varje kedja går in och kör allt vad de kan och bidrar till att trötta ut det andra laget. Speciellt om laget är fräscht och utvilat.

Eller är det en nackdel för oss att "vila" under de 8 dagarna. Har svårt att se att man kan gå in lika intensivt och med samma matchtempo som lag som varit igång hela tiden. Förhoppningsvis är det väl hårt träningstempo som i så fall körs under uppehållet. Intensitet är viktigt att bevara.

Sedan det där med ödmjukheten. Kan vi behålla ödmjukheten bör det gå vägen. Men man vet ju hur det kan se ut när man överöses av beröm och har ett gigantiskt favoritskap på axlarna.

Fast killarna älskar ju att vinna. Det finns en vinnarkultur i laget som inte fanns där för säg så där en 10 år sedan. Alla presterar max och vill ha speltid.

Vi går förhoppningsvis en härlig vår till mötes.

Klinth: Allt går att stoppa men hur e kanske frågan. Se finalerna 96.....

Dragan 2k: Nästa fråga är ju om detta böka, stöka, knöka, pöka-spel verkligen stoppar Frölunda?

Som det känns så orkar ju Frölunda stå emot och t.o.m spela detta spel lika framgånsrikt som sitt klapp-klapp-spel. Dessutom brukar de ju böka sina motståndare trötta och se till att få klapp-klapp-kontringar som avgör matcherna. Luleå är ju ett bevis på detta, de är effektiva på sitt böka-stöka och ändå.....
Således vinner Frölunda 9 av 10 bökamatcher, 9 av 10 klapp-klapp-matcher.

Frågan som växer fram då är ju: Kan Frölunda över huvud taget stoppas, och i så fall hur?

Dragan 2k: Största chansen att slå Frölunda kanske är att dra ner temp men gäller ju att vara bra på det oxå. DOm andra lagen vill nog föra sitt eget spel så mycket det går. Det är ju det som tagit dom dit dom är nu,.

heffe: Frågan är om vi kommer få se det där njutningsbara klapp-klapp-klapp spelet. Alla lag vet om vilken kraft det är i Frölunda om de tillåts spela just det spelet. Chansen man har att slå ut Frölunda i detta slutspel är att dra ner på tempot, böka, stöka och störa Frölundas uppspel högt upp. Ska man lira böljande hockey fram och tillbaks då vinner Frölunda matchen 9 gånger av 10.

Sv: Fyra raka?
GävleLasse: Man har ju lite taskiga minnen från förra året då vi dängde ut SThlmarna direkt oich fick vila. Sen kom Frölunda aldrig in i matchen igen. Visserligen var HV formtoppade så man vet inte hur det gått ändå. Ser helst dom avgör så kan dom vila sina förkylda o skadade spelare en vecka

Se till att sätta spiken i kistan ikväll, även fast det kanske är frestande med ännu en match med ett fullsatt Scandinavium på Lördag. ;)

mok: Jag håller fortfarande på 8-1 till VF. Men de tippar jag ju alltid. Tror det blir en tuffare och hårdare match än sist.
Wallin och Obsut tillbaka... Skulle snarare tro på uddamåls ledning och sätter sista i tom kasse...32-30 ! Troligt?

Dragan 2k: Håller med dig till viss del... Jag tror inte att de spelar på en nivå som de tror att det räcker för att slå just Luleå. Tror snarare på att Luleå håller i taktpinnen och spelar på ett sätt som ger VF för lite utrymme för att spela snabbt. VF spelar på ett likadant sätt, Luleå har få farliga chanser för defensiven är så stark i VF.

Det de skulle behöva få igång, är klapp-klapp spelet... Såg det stundtals blixtra till senast. För det är så man spelar mot ett defensivt lag som Luleå... Men då måste man ha fokus hela tiden vilket inte Vi har haft hitills. Väldigt dålig fokus i många lägen, speciellt i PP där de står still och passar för lite, måste krympa boxen för att få de snabba sidleds förflyttningarna.

Håller därimot med dig i Luleå-utvisningar... Vi behöver ett bra träningspass i PP i matchtempo... Vi har allt matrial för att spela ut vilket lag som helst... Gäller bara att få det att stämma...

heffe: Möter vi Färjestad, Djurgården, Timrå, Modo eller vilket lag det nu än blir tror jag bestämt att spelet höjer sig automatiskt. Det känns som man nu spelar just så mycket som behövs för att slå motståndet.

Angående powerplay hoppas jag också att vi får igång spelet. Det får gärna vara som du säger en ren toppning i den spelformen.

Det roliga är att man hör alltid från experterna, alltså inte oss i expertpanelen för vi vet ju hur det ligger till, att powerplay och tekningar är viktiga om man vill vinna matcher i slutspel. Vi har, om man bortser från Samuel Påhlsson, inte haft duktiga tekare sedan Ikonens tid. Vi var som vanligt bäst i powerplay under grundserien det året vi vann SM guld senast. I slutspelet knöt det sig rejält och vår PP procent för slutspelet låg på miserabla 5,66%

Men ikväll kan vi hoppas på många utvisningar för Luleå så vi kan få träna powerplay ordentligt. Luleå hade ju den fula ovanan att inte dra på sig utvisningar senast. Nej nu får Bulan, Ledin och allt vad de heter ta sig i kragen och dra på sig lite 2 minutare, gärna några 5 minutare också. Här ska det tränas powerplay.

Dragan 2k: Jag tror och hoppas också det... Det finns ju som du säger ett antal spelare som är små sjuka och har lite skavanker. Kan de bli helt friska vore det bra... Och träning på PP behövs... Och framför allt lite coaching i PP... Jag menar det är bättre att toppa i PP och inte köra med de vanliga 5orna.
T.ex : Affe, Plüss, Nicke, Sundin o Koivisto i en... Behålla backparen och mixa i kedjorna...

VF behöver höja sig minst ett eller två snäpp för att klara nästa motståndare i semi. FBK ser farligare och farligare ut... Och de spelar mot bättre motstånd i mina ögon också...

heffe: Jag tror nog att man lärt sig av förra säsongen där man inte kom in i semifinalen på optimalt sätt. En vilo period hade dock suttit fint. Man kan träna hårt på de moment som inte fungerar som exempelvis powerplay. Dessutom hinner flera småskavanker som vissa spelare kanske lider av bli bra. Skönt att gå in en eventuell semifinal med friska och kuranta spelare.

Sedan om denna förbaskade förkylning som går runt i laget vore släppa hade det ju varit suveränt.

Om 4-0 och Semi...
Bra eller dåligt med 8 dagars vila?? Kan det bli som förra året... Eller kan våra Indianer få vila upp sig, träna bra och komma tillbaka kvickare och utvilade??

Vad tror ni?

Sv: Bästa hemmapubliken..
mok: jess, där har du faktiskt rätt

heffe: Den som lever får se kanske :)

mok: Ja det är väl ändå att drömma... Änglakören är väl ändå på 1000+ eller? Jag hade vart nöjd med hälften och med "klack-ledarn" i klädd indian skrud o 500 "Goa Gubbar" krigsmålade hehe... (Med Goa Gubbar menar jag just det, inte nödvändigtvis GG klacken)

:)

Danne_l: Haha, nu fick du mig att rysa igen.... Fy f*n va mäktigt !

Danne_l: Ja det hade inte vart tokigt att få in lite "fotbolls stämning" av klass i vilken arena som helst. Vi får la drömma :)

mok: Ja, därför hoppas jag på en ny arena, där vi blir av med avståndet mellan sarg-publik... kommer närmare och därmed bättre tryck... Ena kortsidan eller båda med stå-platser... Det trycket som skulle uppstå skulle ta dö på de klena hehe.

Borgen är klassisk och det blir ett j-vla tryck ! Hoppas bara man får tag i biljetter ;)

heffe:

Tänk en klack i storlek ala Änglarna, med den röststyrkan. Vore otroligt mäktigt i en arena som Scandinavium!

heffe: Jo men sittplatserna och utrymmet ställer tyvärr till det lite. Hade det funnit ståplats hade det vart rör. Vänta bara till BOrgen :)

mok: Där har du helt rätt... Frölunda drar mycke publik, men inte det fanatiska "klack-publiken" om du förstår vad jag menar.
Jag tror absolut att det är den mesta publiken, inte den bästa, inte klackmässigt i alla fall...

Tycker att Frölunda borde kunna ha 300-400 av 12000 i en klack i alla fall, den % är det nog i många andra arenor och klubbar... Eller?

mok: Det är just det, när det är dött är det verkligen dött. När det är drag är det däremot oerhört mäktigt. Problemet med en så stor arena.... Krävs bra tryck för att det skall märkas.

Klinth: Mesta hemmapubliken är dte ju utan disskusion sen är det bästa hemmapubliken om dte bara tänder till det där lilla extra. Annars kan det vara rätt dött ibland. men det är det iofs på många ställen runtomkring.,

mok: Är det egentligen bästa hemmapubliken eller mesta hemmapubliken?!?

Bara för att skapa diskussion.....

heffe: Jo då satt du ju närme GG än HV men dom brukar ju vara en del och låta en del så dom överröstade säkerligen GG :)

Annars e det många som klagar eller motståndar supportrar som skriver att dom körde över GG. När dom satt på sektion N typ :)

Klacken i Scandinavium kan bli mycket bättre med den medgången som vart dom senare åren borde klacken vart enorm. Att det är sittplats hjälper ju inte direkt till heller.

mok:

Det lite dumma med Scandinavium är ju också att bortasektionen är större än GG:s sektion. Så när de verkligen fyller bortasektionen blir det ett rejält tryck. Vore ju därför egentligen bättre att även hemmaklacken stod på en liknande sektion, typ K.

mok: Sekt. S runt rad 25-27 vid något tillfälle, och vid Sekt T eller R rad 5... Så närmare GG än de andra...

heffe: Ja max 44 aktiva iaf i GG klacken ibland. Sitter nära så jag har koll vet du :) Men det du säger om ex HV klacken stämmer sådär. Visst e dom många och låter mycket. Men sen beror det på vart du suttit under dessa matcherna. Det är så svårt att låta över hela arenan. Vart satt du då?

mok: Haha, tillåt mig små le... Dom andra 12000... Så GG består av 44 st?
Men jag är fullt beredd att hålla med... När hela "Kålleseum" skriker det är då det låter... Jag som inte står i någon klack kanske inte ska kommentera detta men gör det ändå... Har vid ett flertal tillfällen när HV vart på besök skämts lite för att HV klacken vart större och mer högljudd... Eller är det jag som har inbillat mig?
Skulle vart kul och kunnat haft hela kortsidan bakom motståndarnas mål fylld av en stor klack i stället för två små mitt emot varandra...

För övrigt så sitter jag och ryser redan för jag kom och tänka på ett visst gitarr intro.... 9h 40min till nedsläpp ! ! ! GO VF !

Danne_l: Tror inte dom gör det faktiskt utan dom syftar nog på "klacken" annars har dom uttryckt sej mycket klantigt. Dom borde isåfall skrivit alla dom goa gubbarna i publiken eller liknande..... låter inte så bra iaf. Men vad kan man begära av AB :)

mok:

I det här fallet syftar väl de egentligen inte bara till supporterklubben Goa Gubbar utan man kallar hela publiken för Goa Gubbar. Taskig research;)

mok:

Japp, var bra i i början men ju längre matchen led desto sämre blev det, idag får vi hoppas att det blir bättre, jag kommer att vara där iaf!

danoj: Första kvarten i SCsandinavium var det ju ganska dött på läktarna. Stämningen följde tyvär matchen. Hoppas det kan bli lite mer liv där inne idag. Men risken är om Frölunda tar ledningen att matchen kan dö ut.

mok:

Japp, Synd att bilden ska vara på dom, som sagt så är det ju hela publiken som skapar den magiska atmosfären, inte GG.

danoj: Tröttsamt bara att GG får massa beröm för att stämningen är så bra. Det är ju knappast deras förtjänst. Utan dom 12 000 andra så hade GG inte vart något!

Bästa hemmapubliken..
Har vi i Frölunda, men det var väll ingen större överraskning?

Se länk.

slashpuppie: Det är inte måltipsen vi disskuterar i detta fallet och orkar inte disskutera detta mer här. Är det nån som vill disskutera vidare är ni mer än välkomna att ta det privat med mej.

Gör en kort förtydling:

Matchsnack är helt OK så länge det tillför något och det blir en liten disskusion.

Inlägg med bra resultat är meningslösa och riskerar att bli raderade efter match.

Comprende? :)

Danne_l: Matchen slutar 4-2. Spiken i kistan! Over and out! Hasta la vista!

Danne, vad menas med "...och någon av oss har inte fått in ett enda;)"???

Är det någon speciell person som är denna någon?

Är det möjligen en person som till vardags åker runt i, hur var det du skrev nu???, en sjukdom?

Som tur är är denna sjukdom sjukt snabb i alla fall ;-)

Dream Team: det enda (nästan) som skrivs här nuförtiden är dessa måltips inför matchen...

mok: Men ärligt talat, vad är problemet för dig (och flera andra?) att det skrivs inlägg om matchresultat under matcher som rör Frölunda i Frölundas gästbok? Detta torde väl i sånt fall vara en av få gästböcker här på HS där det inte ses som ok från moderatorhåll med just den typen av inlägg. Visst, det kan se lite fånigt ut om en person sitter och svarar på sina egna inlägg, men hur ofta händer det? Jag tycker det känns lite larvigt jag.

Den här typen av "målservice", eller vad man ska säga, är väl utmärkt inte minst för de som inte har tillgång till matcherna live och kan kanske fungera som en lite bredare onlinerapportering än den som t.ex swehockey har, i.o.m att det väl kanske ofta ges nån slags bild av hur spelet i matcherna ser ut härinne, än att det bara ploppar upp resultat på webben.

darktroll: Har inte sagt att man inte får prata om matchen. Det enda detta gäller är att vi ogillar inlägg enligt nedan, tillför liksom inget och leder inte till nån vettig disskusion. Att sedan disskutera matchen under gången är ju en helt annan femma. sen tycker jag det e ganska tröttsamt när en enda person är inne under matchen och sitter och svarar på sina egna inlägg om matchen.... då fyller ju inlägge ingen funktion alls. Och nej Sannes det e inte bara dej jag syftar på nu :)

0-1 Affe e kung!!!

Och liknande....

mok: Jag förstår din poäng. Men jag tror att inte alla är helt införstådda vilka olika sajter som det finns information att hämta. Många är nybörjare på scenen. Dom kan känna sig väldigt ovälkommna om dom inte tillåts att prata om matcher som håller på att spelas. Det borde ju vara huvud iden med denna sajt att prata om hockey. Vilket är det nybörjarna försöker göra även om Du och andra tycker det är lite jobbigt.

Vf chefen: Nej men dom flesta kikar ju på tv, lyssnar på radio eller kollar swehockey eller liknande. En sak att disskutera matchen men att bara flänga in siffror med målskytt finns det andra stäöllen som sköter bättre. Det är just dom sakerna jag mfl vill slippa.

mattias - 74:

Saab, låter som en sjukdom;)

Ska faktiskt bli riktigt skoj imorgon alltså, tror knappast Luleå lägger sig ner och dör utan kamp. Tror helt enkelt det blir riktigt hett!

Sannes:
Kör på du, så länge man inte bryter mot reglerna på sajten så är det okey för mig. Sen om jag läser inläggen är ju en annan sak, men ska jag vara ärlig är det mångas inlägg jag mer eller mindre ignorerar...särskilt den där Heda...;)

Vf chefen:

Det kommer att bli 6-2 istället.

Ja tänk vad vilket drag det skulle kunna vara här under och efter matcherna, men just nu är det mycket tamt och stelt i skrivandet.

fyra raka segrar för luleå nu ;) hehe nej då detta tar ni

Frölunda gör ett snabbt mål. Sen gör dom ett till. Sen gör dom ett tredje och då är första perioden slut.
I andra händer det inte så mycket mer än att Frölunda petar in 4-0. och spelar fruktansvärt diciplinerat.

I tredje perioden ger Luleå upp och det ramlar in 2-3 frölunda mål.

Grabbarna slappnar av och ser det som klart och Luleå lyckas spräcka Henkes nolla.

Inga slagsmål förekommer i tredje perioden.

7-1 med andra ord.

För övrigt håller jag med Sannes. Mål rapportering stör mig inte ett dugg. Tycker att det skrivs alldeles för lite under matcherna. Helt dött för det mesta. Kan förstå att dom flesta är på matchen och inte kan skriva men när matchen är i Luleå så är det ju inte så många Göteborgare där uppe.

Danne_l:

Kör du också Saab?? ;)

« · 518748 · »