FINAL
När vi nu är rörande överens, kan du förklara för mig varför nallebjörn Davidsson nästan konstant ska diskutera med domarna.
Jag vet inte om jag känner till någon kapten som snackar så ofantligt mycket.
Hmm jag har ju iofs hört att ni är mer fåordiga norröver så det kanske helt enkelt är en kulturkrock norr - syd? :)
Sorry kunde inte låta bli.
Men att JD skulle vara mer hos domarna än exempelvis Jörgen Jönsson håller jag inte med om. Jag antar att han har något tänkvärt att diskutera med domaren... Vi har ju som du vet en del spelare som vissa domare har väldigt lätt att skicka ut från plan av den enkla anledningen att de bär 47, 50 och 97 på ryggen. Samt att det allt som oftast brukar vara fria slag på 50 och 97 framför kasen. Säger inte att det är så, för vad han säger kan han bara svara på själv, men det skulle kunna vara så.
RINKENS RIDDARE
Av Dagens Nyheter skänkt hederspris, 62/63-77/78.
Av Hockeyjournalisternas Kamratförening och JOFA
skänkt hederspris, 97/98-
97/98, Patric Kjellberg, Djurgårdens IF
98/99, Frantisek Kaberle, Modo HK
99/00, Mats Lindberg, AIK
00/01, Mikael Johansson, Djurgårdens IF
01/02, Mattias Weinhandl, Modo HK
02/03, Johan Davidsson, HV71
03/04, Johan Davidsson, HV71
04/05, Johan Davidsson, HV 71
05/06, Fredrik Bremberg, Djurgården
06/07, Anders Söderberg, Skellefteå AIK
Det är ju lite märkligt att den som tilldelats detta gentlemannapris flest gånger, skulle vara något stort pain in the ass på domarkåren.
Jag tycker inte att man skall beklaga förluster. Sådana yttringar hör till looserkulturerna, men det är ju möjligt att du hör hemma där. Däremot, om du nu har så stora sympatier, så skulle du kunna gratta LHC:arna i deras gb.
Klart att man kan bli irriterad på mindre begåvade utvisningar. Fast igår orsakade inte Ward och Jämtin mer än 4 minuters bp tillsammans. Det fanns andra saker som var betydligt mer irriterande och matchavgörande.
Exempelvis ett backpar som var inne på fyra backlängesmål varav den ena "bjuder" på två och den andre var något sparsammare.
Johan och Melin steg av banan med -3 i protokollet. Sådant håller ju knappast om man tänkt vinna borta mot LHC, även om nu Johan är förlåten för första målet.
Vad som visar sig vara onödiga utvisningar eller inte, är lite svårt att sia om i dagsläget, då en enskild match i finalserien, kan visa sig spela mindre roll.
Hur som helst. HV satte två i pp och en på straff. LHC utnyttjade bara ett pp. Både HV som LHC förfogar över ett vasst pp. Fast när vi kommer till bp spelar HV i en division för sig själva så här långt.
Så visst, det finns säkert all anledning att återkomma i ämnet onödiga utvisningar. Igår hade det dock ingen avgörande betydelse.
Det är rätt att han är protokollförd för 10 minuter. Fast det jag diskuterar här är mer eller mindre onödiga utvisningar. Naturligtvis kan man ju betrakta samtliga utvisningar som onödiga. Allra onödigast måste ändå de anses vara som resulterar i bp och baklängesmål.
För Wards del innebar i själva verket, hans 10 minuter i protokollet, att laget fick spela med en man mindre under 2 minuter och 9 sekunder.
Dom övriga kvittades eller inföll när matchtiden gått ut och det tycker jag är riktigt bra utvisningar om man nu skall sitta i båset öht. Dessutom utnyttjade inte LHC det numerära övertaget under hans drygt två minuter i snickeboa.
I kategorin onödiga utvisningar kanske man annars kan placera Jonas Junland uppenbara holdingutvisning, när det endast gått 9 sekunder på Lance första tvåminutare. Där sumpade han ett pp för LHC.
Saxat från HV-fantasten:
"Linköping-HV71 i måndags sågs av 745 000 tittare. Det är Kanal 5:s bästa tittarsiffra i år, enligt Dagens Media. Finalen, som inte sägs beröra mer än de inblandade parterna, hade därmed en kvarts miljon fler tittare än TV4 hade när fotbollsallsvenskans sista omgång sändes i höstas."
"TV4 fortsätter att sura över att man tappade rättigheterna till SM-slutspelet. Igår påstods i ett inslag i sporten att SM-finalen var iskall, medan kvalserien (som TV4 har rättigheterna till) var glödhet och det som lockade hockeypubliken.
I förra veckan var HV71 dragplåstret nummer ett i Kanal 5. TV-kanalens i särklass största tittarsiffor var från den sjätte semifinalen mellan Timrå och HV71. 630 000 tittade på dessa "bonnalag" som ingen i övriga Sverige bryr sig om. Mer än 5 x Jönköpings kommun alltså.
Glödheta kvalserien då? Miljonpublik? Nej, bästa tittarsiffran i förra veckan var på hela 245 000."
http://www.hvfantasten.com/
Rubrikerna speglar, som vanligt, inte gemene mans uppfattning utan är, som vanligt, ett nytt desperat försök att skapa rubriker och kränga några blad till...
Nu skiter vi i detta och laddar för match igen. 2-0 i matchserien till LHC skulle smaka namnam, eller hur? :)
Visst känns det en aning krystat. Men det skall ju vara antingen svart eller vitt. Fast och andra sidan så är ju kvalserien mer raffinerad än på länge och det är möjligt att jag sett lite mer KS-hockey än vanligt (hur man nu skall hinna med).
Fast man kan ju även se det här med ett tredje öga. ES-publiksnitt slog rekord i år. Snittpubliken i KS är den högsta sedan 1982 (fast då var det bara fyra lag).
Under omständigheterna torde svensk hockey stå sig ganska stark. Förmodligen starkare än någonsin, med tanke på rekordnoteringarna i arenorna och det allt bredare TV-utbudet.
Så nu väntar jag bara på nya krigsrubriker, där svensk hockeys snara sotdöd kommer att kungöras på helsideuppslag...Fast först skall LHC får sig en redig omgång i KA ;-)
Har en otäck känsla i magen idag och blir inte förvånad om det blir reducerat ikväll. Men men - bara hoppas vi kan upprepa match 1. Full fart frammåt!
Vad jag skulle säga är att, den Italienska fotbollen har krypit sig in i svensk ishockey,.... Det är rent ut sagt skit!!!
Fan det är ju pinsamt och se dessa två, från att vara elitseriens såkallade flåbusar till 2 ballerinor som kastar sig för minsta lilla.
Nä skam för ishockeyn är det!!!
Hv krigade verkligen till sig denna seger. Även om jag trodde att Ledin helt själv skulle förstöra chanserna eftersom karln var rejält överhettad från start och såg ruskigt ovårdad ut till en början. Lyckligtvis lyckades Kenta tygla hans känslor och förmå övriga laget att kämpa sig till denna seger.
Annars är det anmärkningsvärt hur svårt HV har för LHC. Är det LHC som spelar ett sådant spel som inte passar HV eller ser HV-spelarna lite loja ut? Med semifinalen i färskt minne så tycker jag att HV-spelarna såg betydligt mer fokuserad ut. Någon med större hockeykunskaper kanske kan förtälja sanningen?
HV lär behöva de två kommande hemmamatcherna, annars kan det bli tufft. Matchboll redan i nästa hemma för LHC (med en förlust nu senast i Cloetta center) borgar för att det kommer bli oerhört tufft för HV att ta en till så tätt inpå.
Jag håller i alla fall en tumme för HV71. Om inte annat skulle det vara skoj för Kenta att visa att han gjorde ett bra val då han skrev på för er.
Lycka till!