Luleå HF

SHL · 121334 inlägg · 893 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
LL: Visst kan Nagander ha fått oförtjänt med skit, men igår vare någon situation han var klart först till ena hörnet i egen zon på en puck hade ganska gått om tid att få bort den, men blev ståendes där och fick en kille på sig så de blev satta under en längre press som sedan ledde till utvisning och sedemera Malmö-mål.

Nagander är knappast prototypen för framtida spelare, stor och relativt orörlig och lägger man till att han är långsam i reaktionerna på plan så blir det ingen bra kombination. Jag ser helt enkelt inte någon större potential för honom på ES-nivå. I ett lag som krigar i botten av elitserien så kommer han kanske platsa som 6-7:e back, men vill man tillhöra top 4 och gå långt i slutspel så fyller han ingen funktion.

Möjligen skulle saker och ting kunna förändras om han fick lira ett eller två år i allsvenskan i ett 1:a backpar där han kan få mycket speltid. Å därmed utveckla alla sidor av spelet, men att det skulle ske genom sin begränsade roll i LHF känns osannolikt.

LL: Det har du helt rätt i. Men du vet hur snacket går allmänt, även om Nagander sitter på bänken är det hans fel om Luleå släpper in ett mål. Det räcker att han var inne för fem byten tidigare.

Hävdar fortfarande att Nagander kommer att bli en riktig bra Elitserieback. Naturligtvis så tror ju ingen mig men å andra sidan så trodde ingen mig heller när jag sa att Finnström skulle bli en riktigt bra back. Dessutom så visade Nagander under avslutningen av förra säsongen att han är just, riktigt bra. Även igår gjorde han en helt okej match

Förresten, så här skrev jag innan matchen i går kväll:

"Vi får hoppas på lite tur och att Bartecko-kedjan får in ett par puckar."

Man kan väl kanske säga att jag fick vad jag önskade :-)

Lövva: jag tyckte inte att Leinonen var så dålig utan tvärtom kanske bättre än jag har sett honom på hela säsongen. Visst, några returer blev det men de flesta styrdes ju faktiskt ut åt hörnorna till. Några returer kommer alltid att hamna i farliga lägen, det kan man inte undvika.

Sedan fortsätter jag att med en dåres envishet hävda att Nagander dels får mer skit än han förtjänar, och dels fortfarande kan bli en bra elitserieback. Visst, han har tre utvisningar i går och den han drog på sig i den andra perioden var helt onödig, men de andra två tar han i kampen framför mål, och i ärlighetens namn tycker jag efter att ha sett reprisen att det är helt obegripligt att han får den utvisningen han fick i tredje. Jag fattar inte var Rådbjer hittar den förseelsen, om jag ska vara ärlig. Nagander är större och starkare än MIF-spelaren i den situationen, helt enkelt. Visst, med alla friska i LHF är han sjundeback, men så förbankat genomusel som många vill göra gällande är han inte.

Bra i kvällens match:

Surovy såklart. Maken till dominans får en att tänka tillbaks på Kuceras glansdagar.

Tre viktiga poäng. Extra viktiga med tanke på att Frölunda återigen vann och inte mycket talar väl för att den fina trenden de är inne i skall brytas

Kerman fick göra mål, även om det var lite......... så räknas ju alla mål. Dessutom tycker jag han jobbade på bättre än tidigare

Dåligt idag:

Med risk för att låta upprepande, men spelet i boxplay är under all kritik. Skulle vi "bara" släppa in ett mål under en match i den spelformen får man ju nästan vara nöjd. Nä, skärpning på den fronten behövs verkligen.

Powerplay spelet såg även de ganska tafattigt ut. Mycket slarv och alldeles för många "långsamma" pass.

Leinonens målvaktsspel känns just nu allt annat än stabilt. Många oberäkniga returer (eller så kan man ju ta för givet att dem går rakt ut).

Tekningarna....

Kommentatorernas nötande av att så fort en Malmö spelare åkte ut så var det "otur" eller "oundvikligt"

Att se Dave King i Malmö båset. Världens mest överskattade tränare

Bolivar: saknaden av Chabada kändes inte så stor i spelet fem mot fem tack vare Surovy, men oj vad han hade behövts i fem mot fyra!

Aliline: Nagander hade en ruskigt onödig som gav 3-4, annars var det väl inte fullt så onödiga även om jag alltid tycker att utvisningar är onödiga eftersom man inte behöver dra på sig sådana om man spelar rätt i förstaläget.

LL: Ja, framåt ser det riktigt bra ut. När Chabada är tillbaka har vi 2 riktigt bra femmor. Kan sedan Isaksson, Jesse och Kerman komma igång kan det bli riktigt kul efter jul.

LL: Hoppas verkligen det lossnar för Kerman. LL, såg du matchen? tog luleå "bra" utvisningar?

Nu blir det hockeykväll strax. :)

LL: Surovy levererar verkligen nu. Kerman sköt hela sex skott på mål idag, säkert ungefär lika många som han gjort sammanlagt sedan Karjala Cup.

LL: En och annan återvändare från NHL har blivit sågad för att de börjat trögt men kommit mer och mer. Tomas Jonsson blev helsågad då han kom hem men det vände för honom efter juluppehållet. "isen känndes som en ocean" sa han. Grejen är bara den att över 50% av matcherna i grundserien spelas på hösten.

...och nu kan väl ingen längre kalla Surovy för flopp. Fan, killen är trots sin tröga start nu uppe i ett poängsnitt på en pinne per match. I dag var han i en helt egen division på banan. Det hände något nästan varje gång han hade pucken.

Såg ni förresten skillnaden på Kerman före och efter målet? Plötsligt träffar han mål med nästan vartenda skott, till och med från snåla vinklar.

Pessimisten: äh, var ju rutinerat av Nagander att dra på sig en utvisning så att det skulle bli utrymme för Surocvy och Bartecko att kontra ;-)

Salcin: Därför Slarvilahti -> bänken

Livrädd varje gång Nagge är på isen, kan hända vadsomhelst i form av en idiotutvising eller indianare.

LL: Gäller att hålla sig helt från utvisningar. boxplay = nästan garanterat mål för motstånarna.

Bolivar: jo, det är ju helt klart den kedjan som får mest tryck. Fast det måste bli mindre raggarhockey i form av en-och-en-ruscher i den sista perioden. MIF får alldeles för många vändningar i mittzon mot stillastående Luleå-spelare. Den sista perioden kan bli riktigt jobbig om det fortsätter så här. Visst uppsving för LHF dock sista fyra-fem, tycker jag, men inte tillräckligt för att det ska kännas lugnt.

LL: Vår NHL-kedja är starka när dom kommer in i anfallszon. Förhoppningsvis kan det avgöra matchen.

Helt stillastående nu. Mera rörelse och se till att hålla i pucken när vi väl får den, tack.

Jesper Jonsson: Det känns ostabilt just nu. Håll ut lule.

LL: Och nu BP igen. Puh, inte bra för hjärtat

Hur kan man vara så jävla kassa i bp? MIF har haft två pp och fått göra två pissenkla mål.

Bolivar: Boxplay, suck vilken akilleshäl för Luleå detta måste man få ordning på!

Albert Hall: Dags för ett stim till nu :-)

Jesper Jonsson: Nu gjorde vi tre på mindre än tre minuter. Verkar som om målen på bortaplan kommer i stim numera.

Jesper Jonsson: Positivt med Surovy, som efter poängtorkan i inledningen av säsongen nu nästan är uppe i 1 PPG 26p/28m.

Vore mycket värt om Kerman kunde börja producera också efter sitt slumpmål idag.

Aliline: skönt puckarna rullar in i ett sånt här träskmöte.

Hade de gjordet mot mora med så kunde man varit nöjd. LHC får väl nästan oxå räknas in i en sån match där vi borde vinna.

Aliline: kanske är det ett sådant där mål Kerman behöver? Tycker faktiskt att han har varit rätt bra den här matchen. Och så ser vi ju vad Niinimäki är kapabel till när han lägger manken till. En enorm skillnad på hans spel i dag jämfört med matchen mot Linköping.

Äntligen ett till mål för Kerman. :D

tk75: Var det inte så att ni måste skicka Modig till Bofors ifall ni vill plocka hem Rautio

tk75: enligt avtalet med Bofors ska vi i så fall skicka ner Modig dit, men det går ju inte under JVM. Bofors lär knappast nöja sig med att få Jim Karlsson i stället, så det där blir en knivig situation.

LL kan vi ta hem rautio från bofors?

Både Chabada och Sandström borta, illa. All in på MIF.

LL: då är vi två om det

tk75: förstajedjan ser ju inte särskilt tung ut.

Vi får hoppas på lite tur och att Bartecko-kedjan får in ett par puckar. Jag räknar inte med några poäng ikväll.

Pessimisten: vårt lag mot malmö

1 17. HYNNING, Fredrik 20. ISAKSSON, Magnus 30. OMARK, Linus
backar 11. SKRBEK, Pavel 32. SAVILAHTI-NAGANDER, Per

2 34. SUROVY, Tomas 25. BARTECKO, Lubos 19. RENBERG, Mikael
backar 43. OBSUT, Jaroslav 28. ÅKERSTRÖM, Roger

3 kedja 23. KERMAN, Kalle 15. NIINIMÄKI, Jesse 29. LINDGREN, Viktor

6. PUKKA, Mikko 10. SARAVO, Pekka

4 21. BURSTRÖM, Anders 24. HARJU, Johan 27. LINDQVIST, Robin

Goalkeepers 33. MODIG, Mattias
93. LEINONEN, Tero källa swehockey

Karoliina: Byta simmar-Tero mot fladder-Gusten. Låter stabilt. Det ryktas om panikvärvning av målvakt när Modig spelar JVM.

Karoliina: jag hoppas att du får rätt men jag kan tror något annat efter i lördags match där han hade 73% i räddning :))

tk75: inte blir det torsk eller annan fisk. Jag ska hem o supporterbaka för vinst.

Karoliina: nä nä gusten är ej lägre vår målvakt enligt någon så är han trea i fbk . men vi har ju alltid Rautio, David i Bofors IK
står 93 i dag så blir det stor torsk

tk75: Japp. Det är bara att plocka hem Gusten från Almtuna. Han nollade Rögle igår. Och så talar han vackert och norrbottniskt blygsamt i Upplandsradion. Kändisvarning lokalt...:-)

Pessimisten: Varför ska Tero Leinonen få chans på chans ?
Han är inte bra just nu
Är modig borta än ?

Lindberg Råkkar: Nu är det ju tur att vi inte förlorar någon back till JVM. Fast Tella är säkert fortfarande bättre än Slarvilahti...

Fint att XP har något om att LHF gjort en förfrågan hos Tellströms agent, om Åkerström är på väg lägga av så kanske man kan se något halvbra i Tellström men annars känns det ju inte riktigt som rätt väg att gå. Om det inte är för att bredda truppen i fall man förlorar 4 man till JVM.

Metal Guru: ajajaj. Där ser man vikten av rätt utrustning för att skydda annan utrustning av vikt!

LL:
Helt offtopic - men med viss anknytning:
Den märkligaste 5-a-side-match i fotboll jag varit med om spelades i Diöshallen/Uppsala. Mitt lag spelade som gudar. I slutet på första halvlek ledde vi med 8-0 då de strökontrar, skjuter mot mål och vår målis räddar. Med klockspelet. Han viker sig dubbel, är inte kontaktbar och vi får bära av honom av plan.
Han är fortsatt 'ur spel', och vi tvingas sätta en utespelare i mål. De gör 8-1 innan pausvilan. Då har vi ledare redan burit ut ynglingen på toaletten, där han i ensamhet får undersöka huruvida apparaten överhuvudtaget fungerar.

I andra halvlek fortsätter vi med utespelaren i mål. Vårt stadiga defensiva spel är som bortblåst, och de gör 8-2, 8-3 och... rätt vad det är leder de med 8-9.
Vår målvakt kommer ut igen, säger 'alles ok', och vi kan spela de sista fem minutrarna med honom mellan stolparna, och gör matchens sista mål.

Slutresultat: 9-9. Halvlekssiffror: 8-1, 1-8.
Bestående Effekt. Målvakten skaffade susp.

Metal Guru: ja, det var förstås också ett tänkbart skäl. Man vill väl kanske inte stå på isen inför ett par tusen människor och korrigera sådana saker så då är det väl lämpligt att byta. I båset kan man ju vara lite mer diskret, menar jag.

Jaha.
I vår matchchatt trodde vi att Tero bara kunde spela pth, men plötsligt hade fått den ptv i suspen.

Förtydligande: det har aldrig sagts att man byter förstemålis med hänvisning till en skada. Däremot har det sagts att man byter för att Tero ska vara i form tills att Modig ska spela JVM, och det är det resonemanget jag tycker är lite skumt.

Jesper Jonsson: det har jag missat i så fall. Men jag tycker i alla fall att hattandet känns konstigt.

« · 797328 · »