Luleå HF

SHL · 121335 inlägg · 893 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
LL: Visst kan Nagander ha fått oförtjänt med skit, men igår vare någon situation han var klart först till ena hörnet i egen zon på en puck hade ganska gått om tid att få bort den, men blev ståendes där och fick en kille på sig så de blev satta under en längre press som sedan ledde till utvisning och sedemera Malmö-mål.

Nagander är knappast prototypen för framtida spelare, stor och relativt orörlig och lägger man till att han är långsam i reaktionerna på plan så blir det ingen bra kombination. Jag ser helt enkelt inte någon större potential för honom på ES-nivå. I ett lag som krigar i botten av elitserien så kommer han kanske platsa som 6-7:e back, men vill man tillhöra top 4 och gå långt i slutspel så fyller han ingen funktion.

Möjligen skulle saker och ting kunna förändras om han fick lira ett eller två år i allsvenskan i ett 1:a backpar där han kan få mycket speltid. Å därmed utveckla alla sidor av spelet, men att det skulle ske genom sin begränsade roll i LHF känns osannolikt.

LL: Har du inte lärt dig att vissa lulingar har någon form av tvångstanke - minst en, och helst fler, lulingar (helst unga som ännu inte nått i närheten av karriärens höddpunkt) måste sågas till varje pris varenda år. Sagge, Frallan, Gusten (vars insats Nordmark senast var så rörd av att han grät), Ledin, Fabeb (hånad av många) och Emil är bara några exempel.

Det tråkiga är ju att många av dem skulle ha kunnat utgöra en del av stommen i laget om de fått lite tid på sig, men jag förstår dem om om de flyttar när lagets egna fans ägnar sig åt personförföljelse av dem på lagets egna plank så till den grad att gränsen för mobbning för längesedan passerats. Vem fan vill spela för sådana fans?

Ge de unga chansen och såga dem inte vid första bästa misstag. I annat fall är vi snart i det läget att vi måste värva ALLA spelare, som Pungen gjort sedan de tog sig upp, för att öht få ihop ett lag. Unga spelare utan elitserierutin måste få göra misstag utan att totalsågas. Ingen är perfekt redan från början.

Alla som ägnat sig åt personförföljelse av unga spelare med talang och potential under deras ES-begynnelse - ÄT SKIT! Och skriv helst inte mer någonstans om de spelare ni ämnar att förfölja och jaga bort från föreningen när de kunnat bli vad de har talang till hos oss i stället för någon annanstans. Gå i terapi hos någon som kan förklara att eran personförföljelse beror på era egna tillkortakommanden i olika sammanhang i stället.

Lövva: Vad använder du för matchtröja nuförtiden?

Kickan: Tuukka Mäntylä hänger fortfarande kvar. Men jag är som i valet å kvalet vem som skall bli nästa spelare att pryda min rygg. Ett alternativ är ju att fortsätta med 25:orna men samtidigt känns det lite tråkigt. Möjligtvis hoppar jag fram fem nummer å kör på nummer 30. Som sagt, velar fram å tillbaks

Kickan: Nu får du väl skärpa dig lite. Det verkar vara lite väl mycket helium i huvudet hos en del av de du säger jagats bort av dina imaginära gnällspikar. De har i det allra felsta fall begärt en extremt hög ersättning och sedan vänt sig till högstbjudande med hjälp av penningkåta agenter ute efter feta andelar viskande ord om adepternas stora värde på "marknaden".

Kickan: Alltså visst vill man ha en stomme av egna spelare om det är möjligt, men jag vill hellre se ett lag som kan kriga om SM-Guld nästan varje säsong. Det har publiken i Linköping fattat lixom i många andra delar av landet. Ingen betalar 5-6000/år för rena nöjet att se ett lindansargäng som med mycket tur kan ta sig till slutspel.

Att Gusten håller nollan i en match i Allsvenskan betyder ingenting, Almtuna har dessutom spöat rätt många topplag hemma. Att det skulle göra Gusten till en bättre målvakt än Rautio och Modig är bara dumt tänkande.

Fabbe har man ju sett match efter match och han har legat på samma nivå konstant. I mitt tycke är han en alldeles utmärkt checkingline spelare som kan producera lagom i en sådan roll. Men han ville ha pengar som sen spelare i top 2 formationer och då känns det naturligt låta han gå vidare och spendera pengarna bättre.
Frallan orkar jag inte ens kommentera, antar t.o.m Calle gett upp om hans storhet efter att ha haft honom i VF under 20 matcher.
Ingen av de två har väl skapat några större rubriker i VF än så länge utan har en rätt likartad roll som de hade i LHF men med avsevärt bättre betalt kan man väl tänka sig.
Nagander har varit ombytt för Luleå i 120+ matcher, hur många han spelat i vet jag inte. Men när ska man kräva att han tar nästa steg? Hur stort tålamod ska man ha med en spelare? 200, 300 matcher?
Det är långt ifrån alla som är lämpade för spel i elitserien, en sådan som Jonas Johansson var ju bäst tränad i LHF och platsade ändå inte för spel i högsta serien. Han saknade helt enkelt spelförståelsen för att bli effektiv på den nivån.

Jag tycker spelare som Omark och Viktor tagit enorma kliv framåt den här säsongen, jag är väldigt svag för den sistnämda som har en helt oustanding speed som han utnyttjar ofta när han utmanar motståndarbackar. Visst får unga spelare göra misstag sånt har jag inget problem med. Men när de inte lär sig tav dessa så är ju läget helt plötsligt ett annat.

Lindberg Råkkar: victor visste man väl skulle bli bra bara han var skadefri vilket är hans aber.

Omark likaså även om han är väl puckkär och stopppar upp spelet ganska ofta.

Robin men han åker mest och letar tacklingar och är för svag offensivt

Harju är väl den som jag dömt ut men som man nog omvärdera. Tycker han gör ett ganska bra jobb. Däremot är han ju den offesiva kraft som han var som junior.

Wallgren vetefan. Men som checkingspelare i stil med robin visst.

isaksson. står väl och trampar lite tycker jag men verkar vara lite av favvo hos lener.

Lindberg Råkkar: Viktor är alltid bäst i mina ögon, men det beror nog delvis på att jag har känt honom långt längre än innan andra LHF-supportar fick upp ögonen för honom. Typ nu, undantaget Jante och West som visste att man kunde förvänta sig nästan hur mycket helst av honom redan när han var i TV-pucksåldern.

Jag övertygade Viktor om att MooDoos hockeygym inte skulle betyda annat än Mamma Mias pizza och en plats längst ut på bänken när han nådde senioråldern, och att Leksand definitivt inte var något att satsa på framför mammas köttbullar. Han valde rätt och drog med sig Ville (lillstrimmastipendiaten, numera hos Asplöven) och Daniel (numera Fjollgårdens supermålis) så att alla hamnade hos oss. Vicke kan bli jävligt bra! Han har en oerhörd talang och dessutom förmåga att jobba hem. Om två-tre år är han våran nya stjärna. Han lär inte hora sig hos Färjestad eller liknande i första taget så förlorar vi honom förlorar vi honom utomlands.

Jag älskar Omark också.

Grejen var väl främst att jag anser att man inte skall hugga så hårt på de unga som är nya i ES. Låt dem få tid på sig att anpassa sig efter miljön och tempot och tillåt att de inte är bäst första säsongen och att de gör misstag ibland. Sågningarna från otåliga suportrar som förväntar sig stordåd från deras första ES-match ska inte få sänka dem. Om de inte på allvar är katastrofer (annat än med supportrarnas mått mätt men uppenbarligen inte tränarnas) så sänk dem inte och kör inte deras självförtroende i botten genom personförföljelse.

Varför öht älta vad som är dåligt för övrigt, om det inte är KONSTRUKTIVT. Hur många gånger skriver LHF:s fans konstruktiv kritik till någon? Sågar man bara rakt av så borde ju den det berör bara bajsa på skiten. Fast det gör de inte. De är unga och sårbara och påverkas oerhört mycket av den feedback de får. Tyvärr är ju sågningar och negativ kritik eftersom många skribenter verkar ha ett behov av att klanka ner även på deras egna vid minsta misstag. Troligen beror det på deras eget obefintliga självförtroende eller deras obefintliga (det är alltid de som påstår sig vara män som gnäller) kuk. Om de inte kan tillfredsställa någon och är beroende av att någon jobbar hårt för att inte bara tillfredsställa honom utan även själv bli tillfredsställd är det väl ingen annan än deras eget fel (ja möjligen deras föräldrars dårå).

Pessimisten: Ledda och Hento är knappast de flesta.

Lövva: någon på Fåns har isf klagat på att du ena matchen gapat "Ut med Surovy" för att i nästa match hylla honom. Skribenten verkar ha stört sig på dig en längre tid pga vad han ansett vara irrationellt och inkonsekvent agerande fån dig i samband med matcherna.

Själv vet jag inget om det eftersom jag sällan är i den stad som känns mest hemma - Luleå - men jag hopas att du inte är en kappvändare som t ex skulle bua åt en av de poängbästa (Niini) när han har pucken och skulle behöva få känna på supportrarnas stöd.

Vem fan vill kämpa för ett lag vars supportrar buar trots att man är en av de poängbästa? Jag inser mer och mer att många LHF-supportrar är riktiga IDIOTER. Tyvärr kan de sänka klubben i längden.

Jahapp, vad tror panelen om matchen mot Modo ikväll? Själv tror jag att det blir väldigt svårt att ens få med sig en poäng, Modo har varit ruggigt bra på sista tiden och inte bara vunnit sina matcher, de har vunnit klart och utan diskussion. Vi får kanske sätta vårt hopp till den gamla klyschan "men någon gång ska väl även deras vinstsvit ta slut" :-)

LL: Vi har en grym segersvit. Hela 1 match i rad:-)

LL: Ähh inte kan vi torska 3 i rad hemma, det tolererar inte jag som supporter i alla fall. Kommer de ut och spelar lika oinspirerat och tafatt som mot LHC och Mora kommer jag bränna ned ishallen så man slipper gå dit mer den här säsongen.

Utöver det så brukar ju Modo komma hit och försöka tråka sönder sig själva, det spelar ingen roll om de så har Peter Forsberg i laget för deras mål är ändå att vinna matchen med 1-0 varken mer eller mindre.
Modo, LHC tillsammans med Timrå är nog de lag man ser fram emot minst att kolla på då de aldrig försöker spela någon rolig hockey utan bara konstant krympa ytor och minimera misstag i egen zon och satsa allt på att kontra med max 2 man.

Hoppas vi får straffa dom lika bra som sist då vi vann med 5-1 lr ngt sånt hemma, efter att ha vänt 0-1 om jag inte minns helt fel.

Lindberg Råkkar: Vi hade två raka hemmaförluster då vi tog emot MOdo hemma senast. Har för mig att Modo var formstarka då med.

Frisco: Men nu jäklar blir det åka av, för nu har Hella hittat en klubba med mål i. Det blir 7-2 till MoDo och Hella gör fyra mål, Pasi gör två och Skröder gör ett SH-mål

Lindberg Råkkar: Äh. Hur ska vi annars kunna vinna borta mot Luleå. Ikväll blir det tråk tråk tråk, annars får vi dyng.

Frisco: det stämmer ju, jag fick för mig att ni vann mot Brynäs men det blev ju kryss i den matchen. Jag tar på mig dumstruten omedelbart :-)

Lindberg Råkkar: "Ähh inte kan vi torska 3 i rad hemma".

Johodå!

Undrar hur många som stryks en timme innan match. (Kolla länken)

Pessimisten: "Dom är helt hundra, i alla fall fysiskt, säger Roger Rönnberg."

Avd. direkt från Sidsjön?

LL: Däremot har vi 6 segrar i rad hemmaplan. 1-0 6-1 6-2 6-2 8-2 5-2

tk75: enligt mig blire dyngstryk idag

Jesper Jonsson: du verkar få rätt. :( 1-5 nu.

Fy fan så dåligt. Vi är inte ens nära. Första perioden var ganska ok, med lite tur hade vi till och med varit i ledningen, men den andra perioden är tveklöst det sämsta jag har sett den här säsongen. Visst, spelarna försöker men så jävla dåligt de spelar... det är ju öppen gata för Modo i vartenda anfall.

Vi får hoppas att den här utskåpningen kan bli en väckarklocka. Det går inte att kämpa bara varannan match, vi är inte så bra. Ödmjukhet inför uppgiften, brukade Taavola prata om - och det borde en del i LHF fundera över en stund efter dagens insats.

Kickan: Aldrig buat ut Surovy. Däremot var jag, liksom många andra, frustrerad över att han ej producerade i början av säsongen. Men samtidgt så sa jag hela tiden att han kommer säkerligen igång, och SOM han kom igång också! Snart leder han nog poängligan.

Däremot är jag inte lika säker på Kerman kommer igång. Är snarare ganska säker på att han inte kommer att göra det. Stundtals så verkar han vara i en annan värld och ser bara ut att längta bort. Tycker man skall skeppa honom. Givet! (Skulle han nu, mot förmodan att producera så är jag den första att erkänna att ajg hade fel ang. honom)

Däremot Jessie så har jag aldrig tyckt att han har varit speciellt dålig. I jämförelse m ed Kerman så jobbar han ju faktist riktigt hårt. Tror bänkningen av honom har att göra med något som Luleås ledning inte vill gå ut med. Att han inte jobbar nog hårt känns föga troligt eftersom Lener väljer att spela med honom i boxplay, när han väl spelar alltså.
Dessutom har ju Jessie producerat vilket inte Kerman har.

Lövva: Sundström leder snart poängligan ;)

Jag har gått på hemma matcher i snart i 20 år trodde att jag sett allt men det mitt kära luleåhockey vissa i går va över allt jag skäms över att våra spelare inte vissar mer hjärta hade vi några backar på isen i går ? vet inte om jag ska gå på match mot FBK i morgon måste tänka över detta i kväll i så fall är det första gången jag stanar hemma . fast å andra sidan är det nu gubbarna behöver vårt stöd men är dom värta det ??

tk75: Värre förluster har nog Luleå Hockey inkasserat. Själv har jag sett Luleå förlora mot Medle och Kågedalen då det begav sig.

Vad ska man tro om dagens match? Ska Luleå skriva historia och för första gången förlora fyra raka hemmamatcher sedan vi avancerda upp till elitserien?

Hoppas verkligen att man slipper vara med om det.Men om vi ska vinna så MÅSTE boxplay-spelet fungera ikväll.Annars känns det kört.

Portello: säger bara hen-T0

Portello: jag blir faktiskt inte alls särskilt förvånad om vi vinner i dag, även om FBK är favoriter på förhand. När man läste vad spelarna sade i artiklarna efter Modo-matchen så verkar det som om de var rätt så förbannade på sig själva, vilket är något jag delvis har saknat tidigare. Det bör finnas gott om revanschlust i LHF i dag.

Och egentligen är det rätt anmärkningsvärt att vi på över 20 säsonger inte har någon längre svit av hemmaförluster än tre matcher. Det kan inte vara så hemskt många lag som har ett så bra facit.

Nä nu gör man sej redo för allvaret, tar på sej sin röda snygga signerade matchtröja och drar till Konsum-arenan för att hjälpa till att knäcka den otrevliga sviten av ovunna hemmamatcher!

(någon pilsner ska väl oxå slinka ner i en torr/hes sittplatsstrupe!)

Må väl alla hokky-vänner

LL: 1-0 i derbyt redan så kan man lungt dra sig mot coop
och 150 fräscha på team hento så blire inte vinst idag ja då vetefan hur vi skall vinna

Jesper Jonsson: Då är det 300 spänn mottippat. Måste ju bränna det man håvade in på Modo-matchen...

Herrejissesjävlar, ser på onlinen att vi har total backbrist i dag. Att döma av laguppställningen får det det väl närmast ses som en bragd om vi skulle lyckas ta en pinne (jo, jag vet att FBK saknar några spelare också men de är ju lite mer att ta av, så att säga).

LL: Två pinnar idag trots skadorna - det utgår jag ifrån att man får vara jäkligt nöjd med. Det kan komma att visa sig vara oerhört viktiga poäng vad det lider. (och Nagander får poäng vid båda målen!)

LL: Fy faan vad skönt, med alla motgångar så reser sej boysen på 9 och fightas på alla händer och fötter, säger bara grattis!

Ingen nämd, ingen glöm - tycker det var en riktog lagseger idag.

Stod upp och applåderade länge efter #32:s ribba-in-slagga, jag som en av dom största kritikerna fick lite pay-back och var skitglad för det :-))

Sen glömmer vi lätt alla domslut som gick oss emot vad gäller utvisningar/straffslag ocg segermålet som såg ut som en solklar offside...

LHF lever i allra högsta grad...

björn power: ..struntar vi svenskan dessutom ;-)

björn power: Men frågan är om det första målet i sudden skulle dömmas bort? Var inte en FBK:are på den innan Bartecko fick den? Då ska det ju inte bli bortdömt för handpass.

Portello: Vart som ett ? när det dömdes bort så jag vet nada, men 2-1 var solklar offside (jag har inte sett på ev. highlights..) men vi vann 2 pinnar rättvist tycker jag (Lärking är ingen favvo precis..).

Portello: på Hockeyligans highlights säger de att det dömdes bort för hög klubba, i så fall är det mer förståeligt även om det på de halvsuddiga bilderna inte såg ut som om Surovy var på pucken.

Vad vi garanterat kan konstatera är att Hento blev duktigt uppsnurrad av Bartecko vid 2-1. Han hamnade inte på läktaren, han var inte ens kvar i hallen.

björn power: jag tyckte inte att det såg ut som offside på 2-1, men det är ju inte världens skarpaste bilder på highlightsen (inte för mig i alla fall på 2Mbit-lina)

Portello: Jag tyckte då handpassen var solklar, alla missade ju pucken innan den hamnade på Barteckos blad. Jag var så säker så reste mig inte ens upp för att jubla. 2-1 kändes som klar offside, jag sitter ju högt upp på ABB läktaren och då ser man ju inte vart pucken är hos Surovy när han tar in den i zon, så det målet kanske var okej. Det var ju rättvist sett till matchen för vi kämpade och slet medans FBK åkte runt och såsade.
Nagander gjorde kanske sitt livs match idag och det var ytterst välkommet.
Härligt mål och sedan en strålande pass till 2-1 också.
Däremellan var hans spel stabilt utom vid två tillfällen. Först när han och Nyberg lät Söderström sno åt sig pucken och komma till avslut och sen även i 2:a när han drällde i egen zon och ramlade.
Han skulle givetvis fått matchens lirare priset,

Saravo och farbror Åkerström slet ordentligt.

Lindberg Råkkar:

Jag kollade också direkt på Lärking vid det första suddenmålet eftesom det kändes lite mystiskt med diverse handbollspel. Lärking gjorde tvättabort tecken och det var nog helt okey.

Det andra luktade offside men jag är inte smack säker. Nära var det ia alla fall, men det får det ju vara.

Jag tyckte annars att vi gjorde en mycket bra laginsats. Vi saknade tre av våra absolut bästa backar, Obsut, Skrbek och Sandström, från vår redan tunna backtrupp. En offensiv forward född 86, Johan Harju gick in på en av backplatserna och gjorde ett helt okey jobb. Renberg gick av efter halva matchen (var det axeln den här gången?) dessutom saknades ju Wallgren. Fast i Lule har finns ju inte kulturen att det är okey att losa bara för att man har några nyckelspelare borta så vi tog ju en faktiskt mycker välförtjänt tvåa i alla fall. Mot Färjestad. Borde nog faktiskt ändå varit en trea.

Jag måste åndå hylla de backar som fanns kvar. Mycket, mycket bra var ju Saravo. En klippa som nästan påminde om torsdagens Timander i Coop Arena. Dessutom kan jag inte låta bli att gilla legenden Åkerström. Gubben lirar på rutin, men som han gör det! Det märks verkligen att han vet hur hockey ska spelas samt att han varit med förut.

Dessutom visar Savilahti-Nagander att han faktiskt kan spela hockey trots alla belackare. Visst, han gjorde ett par misstag idag med. Men jag tycker absolut att killen är på rätt väg. Mycket hänger nog på självförtroendet.

(Då har jag inte ens nämnt att han gjorde ett mål och en ass.)

Albert Hall: Hade varit tungt att få två mål underkända i en förlängning...

Det var ju bra att man tvingades pröva Slarvilahti i pp. Han kan ju iaf skjuta rätt sorts skott och han är rightare. Han borde få fler chanser i det spelet om herrarna i båset fattat rätt, även när de tre är tillbaka.

Färjestad såg väldigt bleka ut. Var Jörgen Jönsson ens med? (kändes det som) Synd att vi skall låta en sån talangslös brunkare som Kåberg göra mål. Svagt av Pukka och Modig där.

Jaha, hur länge blir Renberg borta nudå.

F ö LR och JJ börjar inte #17 bränna lika mycket som #23 gjorde förra säsongen? Räcker ju inte ens med öppet mål, juh...

Christer Lärking, 20 år i Elitserien utan någonsomhelst koll på läget. Sopa! Jag var hoppande galen efter första perioden. Var nog första gången denna säsong som jag blev riktigt upprörd och högljudd, jag har verkligen försökt lägga band på mig. Karln tar verkligen priset, han och Kuben är i en sopklass för sig. Professionellt inkompetenta...

Albert Hall: Offsiden vid 2-1 tycker jag fortfarande är klar men inte lika solklar som jag tyckte live, "but who cares", vi brukar få så mycket motdomslut själva..
Glöm inte #2 Marcus Nyberg, inte många fel där inte..

Igen, lilla vågen fär den bespottade #32 Per S-N som gjort 2 bra matcher på raken, finns tydligen hopp om något bra...

Pessimisten: Du glömmer "vimseborg", HAN var ett skämt till domare när han dömde här tidigare i höst..
(Måste ta mej en allvarlig funderare på om/när jag såg en BRA domare senast i COOP.. Hmm.. minns inte, ber att få återkomma)

björn power: Brukar tycka Ulf Rönnmark är duktig, dock inte senast då han liknade den gamle rådisen, gamla regelboken dom 2 första för att börja med den nya i 3:e...

björn power: Kurmann? :)

« · 797328 · »