Luleå HF

SHL · 121405 inlägg · 893 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
Paddan: joo, det var visst en skillnad på en hokkyspelare och en polsk målare. Och för att länkbomba så bidrar jag med som följer:www.skatteverket.se/skattekontoren/mittregionen/gavle/info/sink.4.18e1b10334ebe8bc80002226.html

Salcin: "Har vi inte råd med Bartecko nu finns inget som talar för att vi skulle ha råd nästa säsong heller, nä Bartecko lär vi knappast se i LHF-tröjan igen."

Där har du förmodligen fel. Får inte Bartecko ett NHL-kontrakt talar det mesta för att han spelar i Luleå nästa säsong - på ett "riktigt" kontrakt dessutom, dvs ingen artistskattevariant.

För övrigt vore Anders Burström mycket välkommen tillbaka om han fortfarande är motiverad och tycker att hockey är kul. En skicklig utvisningsdödare som dessutom kan göra en och annan poäng framåt har alla lag nytta av. Att det har gått trögt i SSK oroar mig inte ett dugg, för vilka spelare har lyckats i den klubben på senare år? Inte är det många.

Själv börjar jag nästan undra om Luleå har blivit en stadsdel i Örebro. "Det går aaaaaldrig" hör man hela tiden. Ser ni inte framstegen som LHF har gjort i vinter? Chrunak har satt eld i arslet på hela föreningen och det finns en optimism och en vilja till nytänkande som inte har funnits på många herrans år. Luleå ligger längre fram med planeringen och värvandet för nästa säsong än man någonsin har gjort. Jag ser i nuläget ingen som helst anledning att vi ska förvänta oss dussinspelare som nyförvärv, annat än kanske som utfyllnad för att bredda truppen. Eller tycker du att vi har värvat sopor till den här säsongen? Vi värvade en riktigt vass målvakt, vi värvade Saravo (som i mina ögon är klasser bättre än Mäntylä), vi fick tillbaka Skrbek och sedan var det ju de där killarna som heter Bartecko och Orszagh också... visst försvann Vladi och Bartecko är inte med hela slutspelet om vi överlever kvarten, men tanken med att ta in Bartecko så tidigt var ju för att man ville ge laget en stabil tabellplacering så tidigt som möjligt så att planerandet för nästa säsong inte skulle behöva omfatta en plan B, dvs vad man gör vid en degradering. Nu har LHF skapat sig en liten plattform från vilken man ska satsa vidare, och hur det går får vi se. Men jag ser ingen anledning till att säga "det går aaaaaldrig".

Skit i Bartecko. Ni har ju Linus Omark.

Läs denna artikel om honom:

hockeymagasinet.fpgroup.se/cldoc/hm/nyheter/

Är det någon som vet var lag 1 - 4 väljer motståndare till kvartsfinalerna? Canal+, Hockeykväll eller TV4?

Bolivar:

Obekräftade uppgifter säger C+ klockan 21.30.

Poffa: Dett lottas i Canal+ direkt efter matcherna samt följs upp på Hockeykväll i SVT.

65selander o Poffa: Tack för infon. :-)

LL:

"Får inte Bartecko ett NHL-kontrakt talar det mesta för att han spelar i Luleå nästa säsong - på ett "riktigt" kontrakt dessutom, dvs ingen artistskattevariant."

Det sceniariot gillar nog inte Lule-kassören. Det blir då svensk normalskatt för Bartecko nästa år. Samt svensk normalskatt för Bartecko för detta år - i efterhand.

En pissig deal, rent ut sagt. 

Metal Guru: de är knappast några växelpengar

Metal Guru: Fel, hävdar jag. Nog är det väl ändå så att så länge han inte arbetar i Sverige innan det har gått 365 dagar sedan han kom till Luleå så blir det inte eftertaxering för den här säsongen? Det som gäller är såvitt jag vet 180 dagar under den senaste 365-dagarsperioden så om han återvänder 366 dagar efter förra årets ankomst så kommer det ju att vara som mest 179 dagar de senaste 365 som han har spelat på artistskatt och detta minskar ju för varje dag vilket iofs är irrelevant, men i alla fall. Att det blir normalskatt för nästa säsong och därpå följande år har man ju självklart räknat med och man får väl utgå från att det är budgeterat för det också.

Drömscenario för ikväll: Vi vinner borta mot MoDo samtidigt som Mora slår FBK.
Så får det bli.

Portello: hoppas du har rätt :)

LL: Du har rätt. Bartecko måste hålla sig från Sverige i ett halvår. Sedan kan han till och med teckna ett nytt artistkontrakt om parterna nu vill det.

Jag tror till exempel, utan att våga ta gift på det, att Mandarinville lirat tre raka säsonger på artistkontrakt i Timrå.

Renberg är borta från kvällen fight i Twin Peaks Arena

Portello: jag är inte så säker på att det är ett drömscenario. Jag säger inte att det garanterat är så, men det KAN långsiktigt vara bättre med en förlust ikväll - framför allt om FBK skulle torska (vilket de iofs knappast gör). Hanterar man en eventuell förlust på rätt sätt så kommer Luleå att gå in i slutspelet med en revanschlust, men når man fjärdeplatsen mot alla odds så blir det en massa jublande och hyllande reportage i tidningen och man får förklara succén gång på gång - och vips har man glömt bort slutspelet och är inte mentalt redo när det drar igång. Vad som är ett drömscenario är alltså egentligen en fråga om hur laget hanterar det mentala - det kan ju också bli så att man får ett sjuhelvetes självförtroende om det nu skulle bli en fjärdeplats.

LL:
1 kvartsfinalserie mot FBK hade varit 40-60 i fördel FBK
Mot LHC 30-70
mot Frölunda 1-99

Så denna säsongsavslutinng gör att vi med största sannolikhet får möta Frölunda och då är det godnatt.

Salcin: nja, jag tror att vi har minst lika bra chans mot LHC som mot FBK. Tre av fyra matcher mellan oss och LHC har slutat oavgjorda vid full tid och den tredje avgjorde LHC med två minuter kvar av matchen.

Kickans kusin Viktor Lindgren gör 2-2 och därmed sitt första elitseriemål. Grattis Kickan! ;-)

Albert Hall: just nu har vi fjärdeplatsen. Mora har vänt och vi leder. Mycket kvar ännu, men chansen finns fortfarande (fast jag tror nog att FBK vänder i sista).

LL: jahapp, där kom FBK:s kvittering. Jaja, vi tog tillbaka fjärdeplatsen under några minuter i alla fall :-)

LL: Känns iaf bra att det blir åtminstine en bra period innan slutspelet, 3-0 och 14-4 i skott är riktigt bra.

Salcin: håller med, att göra 3-0 och 14-4 i skott mot Modo i Kempehallen är riktigt bra gjort. Det här kan vara det som får fart på grejorna igen för Luleå.

LL:Hoppas det och att ledningen håller, skulle kännas tryggare med en 5te plats för att eliminera risken för Frölunda även om det i slutändan nog ändå blir Mora/Brynäs som väljs av HV och Frölunda.

Så är det klart att vi slutar femma.Intressant å se vem vi får möta.

Portello: Läste någonstans att LHC skulle göra en intern lottning om valet skulle stå mellan Modo/Luleå.

Salcin: enligt Canal+ så lät det som om LHC skulle välja Modo, men vi får väl se om några minuter.

Roger Melin fegar och säger att LHC drog lott om vilket lag de skulle välja av oss och Modo. Bullshit, säger jag...

Då blev det alltså inte FBK. Intressant!

Portello: Då blir det Oslagbar på måndag!

LL: Skönt att vi kunde lira lite hockey ikväll till skillnad mot den senaste tidens ohockey. Det hade varit jobbigt att gå in i slutspelet med ytterligare en förlust. Nu vet vi ju att vi är på väg upp formmässigt.

Det kan bli en rolig kvartsfinalserie även om naturligtvis LHC är skyhöga favoriter. Nyckelmatchen är som vanligt match 1 om man börjar hemma med den här typen av serie. Vinst där och vi kan nog vara med och jävlas ett tag.

Albert Hall: Jag får väl gratulera till att ni fått LHC i kvarten, jag som trodde att vi själva skulle tvingas att möta de där hemska albinokatterna. Istället får vi ju försöka mäta krafter med Espresso & Co

Albert Hall: Dock en vinst på de senaste 13 slutspels matcherna är ju ingen rolig statistik å minnas. Men å andra sidan så är ju sviter till för att brytas.

Kommer ju förmodligen bli en het och målfattig föreställning och visst kan vi rubba LHC men då krävs det vinst i den första matchen. Annars blir det en brant, brant uppförsbacke.

Trots förlust idag för LHC så måste jag säga att dom imponerde stort, ja förutom diciplinen då. Och matchen i sig höll ju något av slutspels karraktär.

Oj, nu längtar man nå obeskrivbart. Bara fem dagar kvar...

Tyvärr så sätter jobbet krokben för mig ikväll.Synd, hade velat kolla in säsongen första derby mot Skellefteå.
Blir intressant att höra rapporterna när man kommer hem ikväll.

Portello: truppen till dagens match ser ju inte direkt spännande ut.
harju som 2e center.

uj vad tunt

Jesper Jonsson:
Mikael Renberg, Jesse Ninimäki, Martin Chabada
Viktor Lindgren, Johan Harju, Kalle Kerman
Tomas Wallgren, Urban Omark, Anders Burström
Mikael Lidhammar, Markus Johansson, Johan Välitalo.

Inga kedjeformationer som ger övriga ES-lag skrämselhicka direkt.

Salcin: Johan Välitalo, är han släkt med Göte?

Paddan: Götes har då en son i Björklövens J20 (i fjol J18) som är målvakt och heter Daniel...född 88

Salcin: Undra om det är någon sida som har live-rapportering från matchen?

Portello: Ingen som jag känner till iaf.

Salcin: Kuriren.nu samt norran.se brukar ju ha det under säsongen.Men vette tusan om dom gör det på försäsongen.

Hepp, nedsläpp snart

Aliline: 1-0 till Luleå efter första. Om jag hörde rätt i allt oljud så var det Obsut som nätade.

2-1 till Luleå efter två prerioder.Obsut och Wallgren målskyttar.Tydligen hade Skellefteå haft otroligt mycke PP i andra perioden.Bla hade dom 3 ramträffar.

Portello: slut 3-2 , skönt att hockeysäsongen är igång igen.

Salcin: jesses 3-1 var väl det som var ngt att se

annars bedrövlig match som vanligt i första för säsongen

wap.hockeysnack.com
Resultatet spelar ju ingen roll. Så länge vi vinner.

Portello:
ZZZZ..vi gör bort ramträffarna nu å sätter dom när det gäller ist.

skellefteå_elit:
Jepp, nu är man här igen, torkat ut liksom fisken isommar, men gud vad man har längtat ändå, det här är ju liksom livet ändå!!

Match mot Löven ikväll. Blir säkert svårare än de flesta tror, Löven är inget dåligt gäng och har lirat jämnt både mot Modo och Skellefteå vad jag vet.

Saker jag ska kolla på ikväll:

- Surovy, börjar han snart visa nått?
- Renberg, nedbantad och lätt som en fjäder som imponerat väldeliga på försäsongen.
- Åkerström, kan han verkligen spela ett spel utan att använda klubban runt motståndare efter att ha gjort det under sina dryga 20 år i elitserien?
- Övriga backar. Håller ersättarna till Savilahti och Obsut?
- Burströms BP-spel.
- Domarnivån och hur spelarna har anpassad sig till den.

Kanske håller jag öga på även vad ställningen är, men den är inte så viktig. Särskilt om vi inte vinner.

Albert Hall: 3-0 och 46-16 i skott.
Mål: Chabada,Skrbek och Kerman.

Uppsnappat från SF, blir intressant att höra din rapport över punkterna du skulle titta på ikväll.

« · 684860 · »