Luleå HF

SHL · 121333 inlägg · 893 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
pekka: Nä, Jarmo Mylliiis slog ut Super-Tommy i OS i Nagano 1998. Landsförrädare Salo fortsatte sedan med det härliga svanhoppet mot Belarus...

Julvilan är över för djurgården och endast Tomas Wallgren är borta
Det är nu vårt lag brukar hitta formen bir det även så i år ??

Tippar 2-5 till oss

tk75: boxplay hela perioden och 1-0 till DIF, känns inte bra alls detta.

"Snurren" Persson är lika värdelös som vanligt, kan man tänka. Vaffö är han inte lika mycket hemmadomare i Poop Arena? 4-0 är ju rätt hemmabetonat.

Wow, det tog halva matchen innan vi fick något pp...

Pessimisten: Där vi inte ens tog oss in i deras zon, nä det här lär gå åt helvete.

Låter som en en riktig sunkmatch händer ingenting.

Salcin: fy satan

tk75: vad in h-e kerman gör mål kan göra det ?

tk75: Man kokar av ilska när man ser Luleå uppträdande i en sån här match. Man möter ett bottenlag utan självförtroende och borde med rätta gå in och köra över dom istället står man stilla och tittar undrandes vad som händer på isen. Halva laget såg inte ens ut att kunna stå på skridskorna, Burra såg ut som bambi i 30 min. Modig höll ensam kvar Luleå i matchen och utan honom hade 5,6-0 var befogat efter 40 min spel. Med Obsut tillbaka återgick försvarsspelet till att suga enormt mycket, han och Sandström gjorde en genomusel match och lägger man till at Åkerström såg ut som 50 år idag fick kampera ihop med stackars Nagander så förstår man hur illa det var. Pukka och Saravo orkade inte bära upp laget själva, Obsut är en enda stor gåta för tillfället. Han jobbar inget i egen zon, han följer aldrig med framåt och fyller på, han gör fanimej ingenting annat än ställer till oreda för egna laget när han är inne och spelar. Hade hellre sett Nyberg-Nagander spela men Nyberg fick inte ens följa med, kanske är han sjuk?
Skrbek saknas enormt, snälla kom tillbaka!!
Bartecko är inte ens 50% av vad han var ifjol, nu när man saknar en massa junisar måste han kliva fram. Men det händer ingenting i anfallsväg längre, när sedan Hynning har en bedrövlig afton och inte ens Chabada lyckas blire såklart kris. När Jesse-Harju-Kerman är det bästa vi har framåt så kan man inte ens pissa på ett uselt skitlag som DIF.
Renberg klev av i 3:e, Kerman åkte på en riktig bentackling i slutet såg ut som eb rejäl lårkaka så han kanske missar nästa match. Likaså fick Jesse en rejäl propp i sista bytet, det såg inte heller bra ut för hans del då han linkade betänkligt. Renberg linkade numera som vanligt av i början av 3:e, jag har svårt att se hur han ska kunna fortsätta en säsong till.

Luleå av slutade i alla fall matchen hyffsat, efter 0-2 som man släppte in i PP så började man i alla fall åka skridskor och forechecka DIF stabbiga och värdelösa backar så man tryck. Varför man inte gjorde det från start är för mig en gåta, DIF fick mtachen serverad på silverfat och lyckades med stor möda vinna med 2-1. 3 bortgivna poäng och istället för en positiv trend så tar vi som vanligt 2 steg tillbaka.

Idag är det väldig få spelare som förtjänar något annat en underkänt betyg. Modig var klart bäst i laget idag, sen var det många hack ned till Saravo och Pukka som gjorde sitt bästa men var för ensamma. Framåt var Surovy bäst även om han var långt ifrån bra, var 2 mot 1 med Bartecko i 3 mot 4!! men vägrade passa utan gick på ett skitavslut. Det var kasst, men annars körde han långa byten och försökte mest av alla hela tiden och var även nära trycka in en kvittering i 3:e.
Resten kan ju fundera på varför man spelade lika oinspirerat och värdelöst som i dom där hemmamatcherna man hade mot bla Linköping och Mora.

Lindberg Råkkar: Tja, det kanske beror på att vi i våra värsta stunder också ÄR ett bottenlag. Förvisso kan vi slå formlag som Frölunda, men då hade vi ju sop-Salo som toksilade. Laget är obalanserat, men det har ju tjatat mig blå om sedan augusti. För stort hopp i kvalitet mellan back 4 och 5, den totala avsaknaden av tekande och spelfördelande centrar, frånvaron av elaka Jämtin/Ledin-typer som kan ta smällarna framför mål. Vi har yttrar av världsklass, men vad hjälper det...

Pessimisten: Håller med dig till 100%, försökt föra samma resonemang själv men bara fått bannor. Men det går ändå hyggligt trots back och centerbrist. Vi fixar oss nog till slutspel men tror inte att LHF kommer att spela bra över en längre tid typ sex segrar i rad eller nåt i den stilen. Det kommer att bli up and downs resten av säsongen och en 4-6 plats, ut i kvarten med 2-4 i matcher mot det lag som väljer LHF.

Pessimisten: Ja självklart så är ju centerbristen ett stort problem, det tillsammans med att både Janne och Obsut gör 2 bedrövliga säsonger där deras dagsform pendlar upp och ned mer än en hiss i Kaknästornet gör ju backsidan oerhört sårbar. Mer sårbar än den behöver vara, men tyvärr hade det väldigt lite att göra medutgången av matchen mot DIF igår. DIF är ett värdelöst bottenlag som saknar allt vad självförtroende heter, deras spel är stressigt och haffsigt och saknar struktur. LHF borde lärt av sina plattmatcher tidigare att det inte går att komma ut och vara tama, man måste spela med aggresivitet och skridskoåkning, två förhållandesvis enkla saker och det gick alldeles utmärkt att slå till. När man blev sura på sig själva vid 0-2, men vid 0-1 åkte man runt och lallade på utan att bry sig.
Men så fort man ändrade sitt spel, började forechecka med 2 man och sätta press på sopor som Fernholm och Pettersson i DIF så fick man tag i spelet, man vann puck i anfallszon eller i mittzonen. I annat fal gick pucken till icing, man kontrollerade allt som hände på isen och DIF skapade ingenting. Så varför startar man inte matchen så?
Man möter ett sämre lag och måste givetvis ta kontroll över händelserna, visa att vi bestämmer. Vi gjorde det förra gången vi var i Globen men igår såg det istället ut som om man suttit och åkt buss i 15h och var alldeles yrvakna när man kom ut på isen.
Timrå har fritt fall ala Mora för 2 år sedan, LHC faller lika hårt dom vilket ger oss chans på chans att närma oss topp 4 men varje gång ger vi bort den utan att bry oss. Det är irriterande, speciellt som det nu väntar ett gäng tuffare matcher. Nu ser ju småkronorna ut att få respass rätt tidigt, så kanske behöver våra kids inte missa så många fler matcher.
Får man kalla hem sina J-spelare nuförtiden?
Missar de slutspelet känns det ju onödigt ha grabbarna där om vi fortfarande har skador på Kerman och Renberg.

Lindberg Råkkar: "Nu ser ju småkronorna ut att få respass rätt tidigt"

Bygger du det på att man fått stryk i en match mot storfavoriten Kanada?

Stigsson: Jag bygger det på att man inte såg alltför bra ut i premiären och brukar ha problem mot t.ex USA, när nu även Tyskland fått en fin start och har 5p redan så kan det bli tungt för Sverige som har måstematcher mot Slovakien och Tyskland följt av en stentuff drabbning mot USA. Småkronorna har ju tidigare haft problem att prestera på topp i matcher som gäller något, dessutom ser jag rätt stora brister i laget. Speciellt på backsidan där vi är väldigt svaga, mest stora och stabbiga killar som är rätt orörliga och framförallt ofta stressade med pucken vilket leder till massa felpass i uppspelen.
Sen verkar ju Bäckström ha noll kemi med Bergfors och Lindqvist, Bergfors kör ju bara solo och försöker gå på egna avslut.

Lindberg Råkkar: Kerman knäskad, Renberg axeln ur led, Niinimäki ont i foten, Skrbek sjuk (igen).

De fult förvärvade slantarna på Djurgården rullas nu över till HV. Bara hoppas att 200 spänn motspel kan köpa en seger...

Pessimisten: ja mina 200*2 köpte fan en djurgårdsseger.

enda positiva var väl att platserna var värda betydligt mer och att djurgårdsklacken tog ett lovvärt initiv till nationalsåg när tekniken inte ville.

Nu är 0-2 i globen så nu skall jag fan inte se nå mer matcher där

Jesper Jonsson: Kul i JVM. Sverige 3 Domarna 3, låter som LHF i Elitserien. Snygg tripping av linjemannen... Omark och Isaksson tokdominerar, men inte fan får de chansen i de powerplay de fixar...

Enligt dagens kuriren låter det som att bara Renberg missar kvällens match av de som blev skadade mot DIF.Bara hoppas att det stämmer.
Är helt inställd på att vi förlorar ikväll, så killarna får gärna se till attt jag får fel.

Portello: utan renberg faller vi som ett korthus ihop

Nu har man bara lyssnat på radion men det verkar som om Luleå kämpat till sista blodsdroppen i kvällens match bara för att få betalt genom en hedersam förlust. Tyvärr funkade inte taktiken med att oddsa på HV utan man gick ju med vinst idag konstigt nog.
Obsut fick sig en rejäl känga av L-G i webradion å även om man tar hans ord med en nypa salt före mesta så är det verkligen inte positivt att han har en sådan svag period just nu.
Hursomhelst är DIF 6p närmare nu och både Mora och Schtaan har matcher till godo på oss nu, medans vi har tuff match mot Brynäs hemma och sedan LHC borta som blir torsk med största säkerhet.
Usch känns riktigt tungt just nu å med tanke på att de får uppehåll nu fram till 4:e så gör dom väl ytterligare en plattmatch då.

Lindberg Råkkar: starkt att endå gå jämt med hv

och kul med lidhammarpoäng.

men trist torsk trots allt.
och hann inte spela innan ss sänkte hv till 2grr

Jesper Jonsson: Inga kommentarer om Hynnings poängskörd? Nåja, när Renberg gör poäng i förlustmatcher så brukar de ju inte räknas, så vi säger väl samma lika för Hynning...

Tyvärr sa jag ju innan att det mer skulle handla om HV:s inställning än vad Luleå kan/orkar prestera. HV gasade på varje gång vi var nära, men höll på att slarva bort de tre självklara poängen genom att bara ha ett måls marginal i slutminutrarna. Det är då själva fan att vi inte kan klämma in puckar trots flera 5-mot-3 i andra, där var en av de stora förlustorsakerna, för Rådbjer var hakningspetig åt båda hållen (däremot så får man tackla precis hur man vill armar, armbågar, klubba, mängder med skär osv). Hur många chanser behöver Bartecko och Harju för att sätta mer än en puck? Bartecko missade öppet mål, Harju missade två frilägen (de satte iofs varsin, men ändå). Hade HV kört på direkt från början så hade man kunnat gå hem efter två perioder, istf att lida alla helvetes KVAL ända till den logiska slutsignalen.

Luleå och Timrå (och till viss del LHC) är seriens sjunkbomber just nu. Det här ser inte alls bra ut...

Lindberg Råkkar: Ang Brynäs matchen den 4:e så kan du slappna av. Brynäs har aldrig vunnit borta när jag har varit i Luleå, och jag är där då.

Fast någongång så skall det ju vara den första ;-)

65selander: Vill du Brynäs väl så stannar du hemma.

Bissett19: Jag skall f-n vara med om en seger så...

Pessimisten: Den där knätacklingen på kalle k var utomordentligt ful,
verkligen synd att ni inte vann både för er och för oss. (mot dif)

wap.hockeysnack.com
Ang matchen i morgon så undrar jag om platserna som benäms som "skymd" om dom är värdelösa eller inte. Har inte bestämt mig om det blir sitt eller stå ännu.

65selander:
Du kan väl bara be Hightower från Polisskolan, som kommer sitta framför dig, att ni helt enkelt byter plats?

65selander: Det brukar röra sig om rad 1, antar jag. Inte så kul att försöka se igenom fotografer, spelare och ledare i båsen...

www.luleahockey.se/templates/Page.aspx?id=570

65selander: klart du ska stå selander ;) du är ju ungdommen själv ^^

88Lindkvist: Jo ett år äldre men troligtvis så köper jag en ståplats, fast det blir långt till baren då ;-)

Inför kvällens match så saknas bara JVM-spelarna samt Wallgren.Skönt att framför allt backsidan är komplett igen.Nu är det bara hoppas att killarna visar vem som bestämmer i Coop Arena.Tyvärr missar man matchen pga jobb, men man får väl följa den via nätet.

Portello: Har iofs ingen aning om hur spelet ser ut, men 0-2 efter 13 minuter är ju... inte så bra. Fan, jag hade en positiv känsla inför den här matchen, jag var rätt säker på vinst men nu ser det ju inget vidare ut. OK, matchen är inte slut ännu, men att vända tvåmålsunderlägen har inte precis varit Luleås bästa gren den här säsongen. Kan på rak arm inte påminna mig en enda match där vi har vänt tvåmålsunderläge till seger eller ens en poäng.

5-7 i skott i första perioden. Verkar vara riktig rock'n'roll-hockey i konsumladan...

LL: Boorkahockey;)

Flera Brynäsutvisningar men inga fler mål för LHF, antar att 1-3 kommer i tom kasse snart. Trist med torsk, tycker jag.

LL: Har det hänt Leinonen något? Han byttes ut.

Torsk igen, och för första gången den här säsongen har vi tre torsk i rad. Inte bra.

Fast det som känns mest trist är att det känns som om vi undan för undan under säsongen har tappat det positiva momentum som förra säsongen innebar. Nu är vi tillbaka i samma gråa vardag där egentligen inget nytt har hänt på ganska många år. Förra säsongen blev mer som en semester från det vanliga än ett långsiktigt trendbrott. Jag tror fortfarande att vi går till slutspel, men det känns som om det nästan kvittar bara vi slipper kvala. Vi kommer ändå med största sannolikhet att åka ut med 4-1 eller 4-2 i kvarten.

Aliline: ingen aning om vad som hände. Däremot kan jag inte riktigt förstå varför man inte satsar fullt ut på Modig som förstekeeper. Leinonen har inte nått sin kapacitet den här säsongen, medan Modig stadigt blir bättre och bättre.

LL: Fattar inte heller den biten, Modig är klar etta och Leinonen spelar utan självförtroende. Sen går han ut och gnäller i media och blir belönad med att få spela, patetiskt uselt av Lener. Ska man lira Tero ska det vara ibortamatcher mot lag som FBK, Modo, HV, VF och LHC där vi ändå inte har ngt att hämta.

Börjar bli orolig nu, tycker vi har liknande trend som Timrå haft senaste 20 omgångarna. Vi är inget lag längre där alla jobbar för varandra, vilket varit ett av de stora kännetecknena som fått oss att klättra efter jul.
Många spelar åker runt och fisåker lite för sig själva, åker och väntar på att någon annan ska ta tag i saker och ting. Dessutom har nog Lener stor del i det ... en spelare som Obsut som är sämt på plan får alltid lira sina 30 min/match medans om Nagander gör ett misstag så blir det bänken direkt.
Desamma gäller en sån som Kerman som får börja matchen med Lidhammar och Marcus Johansson, när det sedan går kasst och man kastar om i femmorna blir han bänkad trots att han inte är sämre än någon annan. Känns så fel att en sån som Lidhammar får spela med Surovy och Bartecko före Kerman. Sånt kan omöjligt skapa bra stämning inom laget.

När man satsade i slutet borde man bänkat spelare som Hynning, Bartecko, Obsut och Åkerström men istället får såna ännu mer speltid trots att de varit sämst på plan.
Känns som att säsongen står och faller med att vår JVM-trio kommer hem och dominerar i matcherna framöver. Skulle de hamna i en svacka efter sitt matchande så ligger vi klart risigt till för kvalserien. 12p till DIF har blivit 3p, 12p till VF som kunde varit 18p om man spelat hockey i skandinavium är 4p, nu vi får väl tacka LHC att de körde över Mora.

Nu känns det befogat med en oro som aldrig förr, förut kunde vi luta oss mot bra spel på hemmaplan men det är som bortblåst å eftersom bortastatistiken är långt ifrån den vi hade ifjol så kommer det bli en hård kamp för att undvika 11:e platsen.

Lindberg Råkkar: Vi är så veka att jag fortfarande undrar om matchen bjöd på någon tackling. Mer smälla på i junior-VM. Klart att det passar smurf-Brynäs som handsken. Vi är riktigt usla när inte ens Chabada är bra. Surovy också i formsvacka. Leinonen släpper returer och silar som vore han Tommy Salo. Inte vet jag om Hynning och Bartecko ska bänkas, men seg-Åkerström och pet-Obsut kan jag hålla med om. Hynning ska väl isf vara för att han är lite ego ibland, kanske med all rätt med tanke på att han iaf har producerat något.

Undrar om Lener vill ha någon fortsättning? Laget är ju från grunden felkomponerat och saker flera viktiga ingredienser, fast det där har jag ju tjatat mig blå om. Det är TKs och sportchefens (till viss del, har ju inte fått så lång tid att göra nåt) fel. Man kan inte trolla med halva verktygslådan borta. Tekningar och centerspel är ju ett sorgebarn. Vad blev tekningarna? 5% v 95% för Lind & Co? Vi hamnar hela tiden i tidsnöd och press när vi alltid ska jaga puck för att få kontroll.

Här kommer en svart prediktion:

Den 2 mars 2007 ca kl 21.15 kommer Brynäs att förpassa LHF till sin första kvalserie i Elitseriehistorien. Vårt ständiga bogeyteam från 1993 och framåt gör helt enkelt bara sådana saker. Så går det när man hyllar Sandlin före matchen och för att de stal vårt guld 1993.

Pessimisten: Såg Johan Harju tackla i andra perioden. Såg någon Luleå vinna en tekning.
Den tysta minuten för Tommy Sandlin känndes senkommen.

Hannu Neimi: Sandlin har väl aldrig gjort ngt för Luleå, den där tysta minuten kändes helt malplacerad. Att man sedan läste upp han självbiografi på 200 sidor innan gjorde det bara värre.

Lindberg Råkkar: Kändes som om det lät påtvingat av Hockeyligan.

Lindberg Råkkar: Sandlin är en stor profil inom svensk hockey och på sitt sätt värd en tyst minut men att göra den tysta minuten en dryg vecka efter övriga hockeysverige känns lite off.

wap.hockeysnack.com
Hedringen utav Sandlin kan kännas senkommen. Tror att mycket beror på att att vi Brynäs var på besök. Ni Lulingar visade en respekt som var gudomlig. Nog för att vissa Gävle bor inte förstår vilken guru "TOMMY" var.. Il proffisori

Lindberg Råkkar: vi har ändå så pass många bra spelare i laget att vi ska kunna greja ett slutspel - men det är klart, ligger det något i alla rykten om osämja i laget så kan det gå åt helvete hur bra spelare vi än har.

Jag har gärna kvar Lener nästa säsong, men då måste han få chansen att jobba med ett lag som i alla fall har EN renodlad center av någorlunda kvalitet. Av alla misslyckanden i år måste det totala fiaskot med att ersätta Nordan ses som det största, för där har Nobbe o co inte ens varit nära att lyckas. Lener sade ju faktiskt redan tidigt i höstas att Nordan skulle komma att saknas mer än vad de flesta kunde förstå om han inte ersattes, och han har tveklöst haft rätt i det. Man kan inte göra guld av gråsten, så enkelt är det. Att tvingas spela Bartecko som center är ett gigantiskt resursslöseri. Lener vill spela med en eller två toppfemmor och sedan gnuggare som ska bereda vägen för topplirarna, men som truppen ser ut i dag så blir det varken hackat eller malet. Hur man än sätter ihop femmorna så blir det inte optimalt, det blir alltid någon som får spela på fel position eller i fel sammanhang.

LL: En av nackdelarna med en spelartrupp med många nationaliteter är att det lätt blir många grupperingar. Tjeckor mot sovaker, finnar mot pitebor, kalixbor mot tornedalningar etc.
Speciellt i motgång är det svårt att hålla ihop en främlingslegion..oops jag menar förstås etnisk splittrad trupp.

Hannu Neimi:
Pratar ni om vilka ni ska värva från Mora nu?

(sorry pojks...)

« · 804799 · »