Luleå HF

SHL · 121291 inlägg · 893 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
Linkan: Håller med. För mig är det yttertst tvivelaktigt om det finns något Luleå Hockey kvar. Känns allt som oftast att det är ett gäng halvhjärtade figurer som försöker axla vad andra har presterat tidigare. Luleå Hockey som förening har tappat sin identitet. Allt vi var bra på tidigare har vi tappat. Plus lite till då.

Håller med. För många i laget försöker visa upp sig, spelar för NHL kontrakt, och försöker allmänt bara få ett så bra förhandlingsläge som möjligt inför vårens kontraktförhandlingar.

Vars är de spelare som ör stolta att representera klubben? Vars är de ledare som verkligen brinner för sin uppgift och kan finna en lite gnutta självkritik Vars är ledningen som strävar åt samma håll, som inte går ut i media med olika budskap.

Men framförallt, vars är Luleå Hockey?

Vissa tycker säkerligen att man gnäller för mycket. Men hellre ett sämre lag som kämpar å kommer åtta i serien en ett stjärngäng som glider å kommer sjua i serien.

För er som inte har insett det så tillhör årets upplaga till kategori två.

Opionen var alltid snabb i att kritisera Tavve, liksom de alltid är snabba med att försvara Lener. Men vad folk verkar strunta i är att Tavve tog oss till tre raka semi finaler med betydligt blygsammare lag på pappret än vad Lener förfogar över. Men trots det så uteblir kritiken över Lener....

Ähh, nu har jag gnällt nog. Nu ska jag fortsätta att lyssna på Wikegård när han hyllar Bremberg och Hörnqvist

Lövva: Roligast i dag var ändå Staffan Lindeborg som försökte förklara att sckyrovy eller vad han heter inte var Luleås Surovy, han glömde dock att surovy är slovak!

Lövva: Det är ju även kul när avgående sportchef Modig, hånar Luleås chanser att knyta till sig Ledin Nordan och Surovy för att det inte finns pengar. Visst det kan ju vara för att tona ner förväntingarna men jag tycker ändå att det är fel.

Fast Surovy är nog förlorad för NHL, skulle gärna se Brankó Radivojevic som ersättare och jag vet att han trivdes här.

Linkan: Äh Modig vet ju inte ens ett halvt rätt engång, Känns som om han sitter och förstör så mye som möjligt innan han slutar....

Surovy han är nog förlorad till NHL men vilken klubb vet inte, Hans agent Michalek sitter väl redan och nystar i det ämnet....

Ledin kommer nog hem till Luleå iom hans sociala situation med barnen och barnvakter är inbte optimal i Karlstad, Han vill upp och då kan ju inte Modig precis säga tyvärr åt han om nu inte Modig sitter och hånflinar här ska förstöras te max......

Sedan vem som blir sportchef ser ut att bli en rysare, Lehto + Osten har sökt och nu avslöjar Magnus Nyström i sin blogg att Jim Brithen verkar ock så sökt samma tjänst, 2st Skåningar i Lule nja optimalt tevksamt iom Brithen känns som en duvunge men tydligen så finns bland ansökningarna också en annan fd elitserietränare också men det är ingen från NBTN!

NallePhu: Jag har ingen aning vem som är mest lämpad men ofta lever ju många på namnet. men rimligt vis borde Brihten och Osten ha fina kontakter för det är väl vad man tror att man bör ha.. iaf Osten lär ju kräva en hel del av sin omgivning det kan jag bara se som positivt.

Ledin behövs! värva!

Blir det video-Britta så är det tack och hej från mig...

Pessimisten: Behöver det vara så dåligt) Videobritta är trots allt ett relativt aktat namn i hokkysverige

Hannu Neimi: Jo, och förvisso, men inte ett aktat namn hos mig. Lika svårt som jag hade haft att acceptera Bräkman som tränare i LHF när det var på tapeten, då vete fasiken om man t o m skulle ha föredragit Skrikegård. Fast man ska väl inte önska för mycket, Leners kontrakt går ju också ut och inget har ju ännu sagt om hans framtid, annat än att han vill ha kvar vissa nyckelnamn för att fortsätta och att klubben mer eller mindre sagt att det har vi inte råd med. Det känns som att vi fortfarande står och stampar i slutet av 90-talets ekonomiska misär och inte tar oss ur fläcken. Hur lockar man sponsorer från utanför primärområdet med uttalanden om att vi inte ens har råd att behålla det vi har och att det där med SM-glud senast 2008 bara är nåt vi säger till de ricktiga sup-hårtrarna för att de ska hålla käft och froza. Är ju bara ärkefånet skåneuffe som fortfarande ylar om SM-glud, givetvis i år och garanterat nästa säsong. Tyvärr ser nog kvalserien ut som ett svart mer realistiskt alternativ. Man undrar vad som händer om Mora slår Skellefteå igen, är med i racet till de ska möta oss i en ångestladdad lördagsmatch (vi brukar vara bra på att förlora dem)?

Fortsätter lite i Sven-mode här och plockar fram lite stats:

Lördagsmatcher:

Hemma: 6 matcher, 2 segrar, 1 OT (vunnen), 3 förluster, 8p
Borta: 8 matcher, 1 seger, 2 OT (vinster), 5 förluster, 7p.

Totalt: 14 matcher, 15p

Vi har inte vunnit någon lördagsmatch under ordinarie matchtid sedan vi slog TIK med 5-2 den 25 november 2006.

Lördagsmatcherna har blivit målrika med siffror som 4-5, 5-6, 5-3, 4-5, 5-3 och nu senast 8-3.

I ingen av de 14 matcherna har någon målis hållt nollan.

De mest notabla och smärtsamma förlusterna är: LHF-HV 5-6, LHF-Mora 4-5, LHF-AIK 2-3 och nu senast FBK-LHF 8-3.

Pessimisten: Mja vad Skåneuffe yrar om är en annan femma, Den snubben ville placera leClair på statt och ge han en halv hyfsad lön och lira i Luleå.
Det är ju ett av hans exempel på hybris och ingen eftertanke kring vad som känns realistiskt sett, Sedan så har ju alla lag målsättning SM-Guld men för luleå är ju kvartsfinalen ett hinder nu mer....

Kvalserie nej så mörkt kan vi inte se det ännu iaf men visst finns det där i bakhuvudet att det kan gå så illa......

NallePhu: nä inte ska vi kvala oss kvar vi ska fixa detta ändå men hur 17 det ska gå tillväga med ett försvar som läker och vi kan ej vinna dom viktigaste matcherna nästa veckas matcher gäller liv/död ..

tk75: Jag tror inte vi har någon chans mot Frölunda, kanske om de ställer sömntutan Salo i mål för att Gistedt är "sliten" efter landslagsspel...

Därefter kommer måstematcherna:

AIK borta
TIK hemma
MIF borta
MIK hemma
DIF borta

Här bör det nog bli 10-12 poäng. Bara att hoppas att Mora tappat stinget till den där lördagsmatchen i Coop Arena.

Tänk, hemska, ryyysliga tanke att vi MÅSTE vinna mot Brynäs i säsongens sista match...

Fast vi har väl ett par livlinor:

o Linköpings usla trend fortsätter

o Mora återgår till normal poängskörd

Däremot lär vi missa slutspel om fortsätter att vara ett varannanmatchlag som förlorar matcher mot viktiga streckmotståndare.

tk75: Mja alla hem och ha försvarsspel + satsa på kontringar skit i om publiken buar, JAg menar heller vinna med 1-0 är torska med 7-4....

Pessimisten: "Tänk, hemska, ryyysliga tanke att vi MÅSTE vinna mot Brynäs i säsongens sista match..."

Så där (med varierande motståndare) har du sagt i rätt många år :-) Jag tror du kan vara lugn, det ska ändå rätt mycket till för att MIK ska komma ikapp oss. Sju poäng med åtta respektive nio matcher kvar att spela är trots allt rätt mycket. Vinner LHF två av de åtta som är kvar (inte helt orimligt ens i din värld, väl?) så måste MIK vinna fem av nio och ta minst en poäng i en sjätte, men troligen två eftersom de är mer än 20 mål efter oss vad avser målskillnad. Jag garanterar inte att vi slipper kval, men jag är inte särskilt orolig för den biten. Det kommer hur som helst tämligen garanterat inte att krävas 10-12 poäng för att slippa kval, jag är till och med tveksam till att det kan bli kval ens teoretiskt om vi skulle ta så pass många poäng eftersom det är ganska många inbördes möten kvar mellan lagen just bakom oss plus att vi i så fall har tagit poäng av ett eller flera av de lagen.

Jag var för övrigt och spelade hockeyturnering på Hovet i dag. Domare var Ulf Rönnmark och din stora idol Kuben. Jag borde kanske ha passat på att ta Kubens autograf och skickat till dig? :-)

Sorry, blev lite fel där. Vinner vi två måste MIK förstås vinna fyra av nio plus ta minst en pinne i en femte, och inget annat.

Kvällens motivation-slår-klass-tips:

Brynäs-DIF 2 2,95
Frölunda-FBK 1 2,05
HV-LHC 2 3,30
Mora-AIK 1 1,85

Brynäs-DIF 2 2,95 (rätt)
Frölunda-FBK 1 2,05 (jättefel)
HV-LHC 2 3,30 (rätt)
Mora-AIK 1 1,85 (rätt)

...i ett trippelsystem gav iaf 17 gånger pengarna, även om FBK-missen var praktfull...

(på torsdag satsas lämpligtvis en stor del av denna vinst på Frölunda)

Pessimisten: Jag tror på seger, VF ska ju slänga in Salo i kassen och lyckas vi inte vinna då så kan vi lika gärna lägga ned klubben för gott.

Lindberg Råkkar: vi får också hoppas att försvarsträningen under landslagsuppehållet har gett effekt. Senast jag kollade i tabellen var vi trea vad gäller gjorda mål och näst sämst vad gäller insläppta - och då har vi ändå en av seriens bästa målvakter statistiskt sett.

För oss utsocknes går förresten kvällens match på tv (Säsongskortet) så man får i alla fall se det hela ske, hur det nu än går.

Dagens hockeytips:

BIF-AIK 2 2,95
DIF-TIK 1 1,90
HV-MODO X 3,05

(dubbelsystem 5,61 - 9,00)

LHF-VF 2 2,65

LL: För en gångs skull känner man sig orolig inför matchen. Vinst ikväll och slutspelet känns helt klart inom räckhåll medan förlust skulle kännas tungt. Av någon anledning brukar vi oftast ha problem efter uppehållen.

Bolivar: många lag har problem direkt efter uppehåll, man är inte uppe i tempo direkt från start, och inte blir det ju bättre av att Frölunda har en match i benen och har fått lite tempo i kroppen. Den första perioden blir snuskigt viktig, LHF måste se till att hålla tätt där och helst vara i ledningen, annars blir det tungt.

jag tror inte att vi fixar detta i år på grund av vi inte vinner våra sex poängs matcher . vi kan spela bra mot topplag men inte när det gäller att vinna mot lag bakom oss jag tror att vi blir 10 i år .
LL matchen går på tv

tk75: nåja, ett par sexpoängsmatcher har vi trots allt vunnit. Vi slog tex Linköping borta för ett par veckor sedan, och ett par andra har vi också vunnit.

Jag är fortfarande optimist och tror att vi grejar slutspelsplatsen till sist, men nog ska det erkännas att lite nervöst är det allt.

LL: tänk på oss som ska dit nervös har jag varit hela dagen ju

tk75: Det känns lika nervigt som inför vilken kvartsfinal somhelst...

Pessimisten: Sen Salo annonserats ut överallt i media som målvakt så är jag inte ett dugg nervös. Iofs kan det också bero på att jag gett upp allt om om denna upplaga av Luleå. Det jag är mest lees på är att man kommer ha Åkerström istället för Nagander på planen. Allt för att han ska komma upp i sina en miljon matcher, dessutom känns det lite osäkert med Modig i kassen.

Lindberg Råkkar: Det lär väl bli tjat om match 900 för Ågi. Nu är det ju 900 Elitserien+slutspel det handlar om. Till 800 Elitserie-matcher är det fyra kvar, om jag minns siffrorna rätt.

Av matchens tio första tekningar har Luleå vunnit... en. Det håller inte att teka så svagt.

...och 0-1. Precis det som inte fick ske. Nu gäller det för LHF att visa karaktär.

LL: Vad annat att vänta vid spel 5 mot 3 för Indianerna???
Det är väl som vanligt med luleå denna säsong viker ned sig så fort det går emot....

LL: Första PP var riktigt bra men efter det känns det inte bra.

Bolivar: usch, vilken dålig period utom korta sekvenser. Nervöst, långsamt och stirrigt.

LL: Ja, men i slutet och senaste PP började det se lite bättre ut.

Bolivar: jo, mot slutet tog det sig en aning. Får hoppas att det var rinkrosten som släppte. Tekningarna blev också bättre.

Två perioder kvar. I nuläget är vi en poäng från kvalplats, bara så ni vet...

LL: Det känns underligt att sitta och hoppas att BIF och FBK ska vinna sina matcher.

Vad fan, är det P16-laget som är på isen? Knappt ett enda skott i fem mot tre på nästan en och en halv minut. USELT.

Sådärja, äntligen ett pp värt namnet och 1-1. Hoppas att det här kan få igång Luleå.

Huvvaligen vilket bedrövligt box play vi har... tyvärr känns det som om det bara är att hoppas på tur och en domare som blundar för Luleå-utvisningar för att vi ska greja några poäng i dag.

Frölunda har inte särskilt många chanser i den här perioden, men jag kan inte komma ifrån att det känns helstirrigt i Luleå så fort pucken är i egen försvarszon. 20 nervösa minuter återstår.

LL: Ja, inte känner man sig lika säker som Åkerström på vinst. Kul att han i alla fall tror på laget.

Bolivar: ...men ett snabbt 2-1 av Luleå i alla fall.

Herrejistanes så virrigt det kan vara i egen zon... till sist kunde inte ens Sjöberg blunda längre och var tvungen att blåsa för Luleå-utvisning. Han hade väl kunnat ta fem stycken på 30 sekunder om han hade velat.

LL: Vi verkar livrädda så snart deras 1:a kedja är inne.

Bolivar: 3-1 nu, kan det kanske ge LHF lite lugn och trygghet?

LL: Äntligen börjar vår NHL-kedja komma igång :-D

Tio minuter kvar, nu är det bara sarg-ut vid minsta press som gäller.

Usch vilken dålig straff av Hynning. Alldeles för långsamt.

17.29 och utvisning på Frölunda, nu ska det fan i mig vara vinst. Håll pucken i spel nu, Luleå!

« · 830750 · »