73Sjöbba: Tack! Absolut så länge vi möter topplag så tar vi ju onekligen poäng just nu:-) Jag nöjer mig med en 10 plats, känns viktigast att fixa nytt kontrakt.
Linkan: Distanserad verkar lite eljest så att säga, har egentligen aldrig föstått vitsen med att fjanta runt i en massa motståndarplank. Varje lag har sitt så att säga. ja, det tightar till sig. Viktiga matcher den här veckan. Topplagens humör kan bli en avgörande faktor i streckstriden. De kan visa inställning en dagen för att ställa in skridskorna nästa
Hannu Neimi: Tycker det är dags att Luleå vinner mot Skellefteå på bortaplan, vet inte hur skadeläget ser ut men jag antar att Renberg är tillbaks i spel, säkert på spelhumör! annars ser jag Luleå som favoriter då vi nästan har fullt lag och borde slå Skellefteå.
Som sagt "viktiga veckan" fortsätter med match mot Skellefteå och Brynäs.
Linkan: Tyvärr tycker jag det har funnits många tillfällen då vi "borde" slagit Skellefteå men inte tagit chansen. Vi har för övrigt inte vunnit en tävlingsmatch nere i Skellefteå sedan 1989, dags å bryta den dystra trenden!
Linkan: vore skoj att få trycka dit skaik och deras dryga fans på torsdag. De hånar Luleå ordentligt och har gjort så sedan sommaren. Som om det skulle vara en extrem skillnad mellan lagen.
Hannu Neimi: Dem har verkligen drabbats av storhetsvansinne, mycket pga Renberg övergången. Men vad de totalt verkar ha glömt bort är att dem fortfarande kan missa slutspel, till och med hamna i kvalserien. Och det är ju aboslut inte omöjligt då dem av tradition burkar vara sämst när det gäller. Deras extremt tunga skadelista lär ju inte heller bättra på situationen.
Njaa, hade jag varit Skellefte supporter så hade jag nog försökt att hålla bägge fötterna på jorden. Hellre en mjuk landning än en krasch.
Hannu Neimi: Visst vore en seger att föredra istället för att ta 2 steg tillbaka igen. Vad är oddsen på att Modig kommer göra 2 bra matcher i rad? :) För inte kan man väl peta någon som hållit nollan? Det provade ju FBK med tidigare när man stoppade in Riksman och det slutade med 0-5 i början av 2:a innan han blev utbytt.
Lövva: Det ligger mer bakom att Chrunak lämnar Luleå, Det är inte bara host host skämtet utan kan ge mig fan på att han blev obekväm för klanen så dom fick läge att göra av sig med han iom utalandet han gjorde!
Lövva: tänk att vi skulle konkurera med Rögle om spelare istället för Leksand..tragiska jävla skit förening. Medans Leksand värva NHL rutin i jakten på elitserien så försöker vi värva spelare som passerat bäst före datum redan för flera år sen.
Inget är klart, men det luktar illa dessutom det Crunak vill påtrycka i media är okså ett tecken att allt är helt offside i föreningen.
Nu gäller det att vinna derbyt och sitta hemma och hoppas på Daniel Johanssson medans Leksands fans får hoppas på Grosek pch Petteri Nummelin mm...lite skillnad och ändå spelar vi i elitserien..
Men jag hoppas Husse har nått bra i kikaren, nog siktar vi väl högre än en avdankad Brynäs spelare? känns som vi lika gärrna kan låta bli att värva om det inte är nån kanon värvning.
Såg att Toporowski är på väg bort från sin finska klubb han vore en drömvärvning för mig iallafall. bättre måslkytt lär vi inte få tag på denna säsong.
Linkan: Carter gick väl till Lugano och Morrison till Finland. Lär väl bara bli en tidsfråga innan Toppa har skrivit på för någon liten sketen finsk klubb.
Skellefteå gjorde ju också klart med en spelare. Snart har alla värvat utom vi. Vi måste ha in en förstärkning i truppen. Tror förvisso att vi kommer att värva en också, låter så på Husse. Men som du säger, om vi ej värvar en spelare som tillför spets så kan vi lika gärna låta bli. Hellre kasta in en junior för att bredda laget än en avdankad halvdan lirare.
Jag byter tråd. Ser att Modig för fortsatt förtroende. Kan inte påstå att Modig var skyldig till något av baklänges målen mot Skellefteå, men jag hade nog hellre sett Gusten i mål. Han känns stabilare på alla plan. Skulle vilja påstå att Modig känns som vad Gusten gjorde innan han gick till Almtuna. Dvs lite osäker samt att inte ha full kontroll över hur han släpper returena.
Sedan hoppas jag verkligen att Lidhammar får chansen istället för Burra. Som många har konstaterat så har jhan sett sina bästa hockeydagar. Nu mera verkar det som att det går lite väl fort för vår käre lagkapten. Låt honom spela i BP, för där håller han fortfarande bra klass. Tycker att luleå måste tänka på framtiden (Lidhammar) före trotjänare ( Burström)
PEN: håller inte alls med, LHF smäller på och tacklar och går in i situationerna så nog är de med i matchen alltid. Däremot sprider Modig en enorm osäkerhet i egen zon, så fort han ska spela pucken med klubban så blir det totalfel.
Undrar vilket geni det är som har tänkt ut att det alltid är den LHF-spelare som är längst bak i banan som ska ha pucken i pp? Tacka fan för att vi aldrig kommer in i zon när fyra spelare tvingas stå på blå och vänta på att killen längst bak ska hitta på något. Att försvara sig mot sådant spel är ju hur enkelt som helst.
LL: Genien finns i tegelbyggnaden vid Coop där sitter de ansvariga, Och det tror jag du vet också LL!!
Jag fattar inte varför dom någongång KAN testa ett snabbt pass genom mittzon i PP, Men dom kan ju vara rädda att det fungerar och det blir ett mål......
LL: Jävligt tungt, det var så nära en trea. Om LHF fått till en lyckad vänding idag hade det gett en riktigt injektion. Men nu är det skit och två pinnar av sex möjliga i två superviktiga matcher.
Hannu Neimi: vi vinner hela tiden mot fel lag. Tänk dig att vi byter ut vinsterna hemma mot FBK mot två treor mot Brynäs, att vi byter ut vinsten mot LHC mot vinst mot SSK, och att vi byter ut vinsten mot Frölunda borta mot vinst i 1-4-torsken mot SSK före jul - då hade vi fortfarande haft 50 poäng, men vi hade varit tre poäng före Brynäs och fem poäng före SSK. Inget jätteavstånd, men ett klart bättre utgångsläge än i dag.
LL: Jävla pisslag, som vanligt superkass inledning där man inte ens är förberedd att backarna ska bli checkade högt. Miettinen totalt usel matchen igenom och är väl nästan direkt ansvarig för både 0-1 och 0-2. Bartecko är en skugga av sitt forna jag och han hade man kunna placera på bänken tillsammans med Larose. Något är jävligt fel när enda formationen som utmärkte sig 1:a 30 min var 4:e linen som tuggade på i alla lägen och satte massa tacklingar medans resten av laget stod stilla och tittade på när dom var inne på isen.
Varför har vi elitseriens sämsta coacher? Chabadas line har just varit inne i PP och haft 2 puckar i stolpen och tokpressat, man får chansen i 5 mot 3 2xRoger tar timeout och stoppar in vilka då .... jo Bartecko-Miettinen och Skrbek. Hur i jävla helvete tänker nötterna i båset. Nu blir det 100% kvalserien och troligen åker vi ur oxå.
Tyvärr är det nog så, grejen är ju den att nervar man ihop i elitserien så kommer man ganska garanterat att göra det i kvalserien också. Och tränarna har en stor del i det.
LL: Kan se en inre syn hur bortastå är invaderat av vitblåa masar som jublar och sjunger. Ett nervigt och handlingsförlamat LHF på isen. En chockad hemmapublik som vankar hem en fin vårviterkväll. Lokaltidngarna spekulerar hyrvida SSAB kommer att sponsra med samma belopp. Konsumchefen krystar om att vi ska tillbaka men ingen vet hur.
LL: Bertecko, Obsut mfl uttalar sig om att de kan tänka sig att stanna men ingen tror dem. Janne Sandström går till skaik. Harju till Frölunda, Omark chansar med NHL. Stommen blir Robinx2, sagge, Lindgren, Lidhammar, Isaksson och en trött burra. Kanske man kan lyckas behålla chabada och Larose och Lavander. Ett jätteproblem för den allsvenska föreningen blir att man har tre målvakter kontrakterade. Mest troligt fockas David Rautio pga att han ej har mäktiga kontakter i föreningen men till hans fördel kanske Modig förknippas med degraderingen. LHF:s organisation bantas ordentligt. Kvar blir bara Janne Dannberg på grund av att han är först in. (ja kanske någon till). Föreningen försöker ändå med bagdadbob uttalanden ge intryck i media om att man siktar uppåt. NSD och NK kommer i sin tur att drabbas av kraftiga nedskärningar på sportredaktionerna. Sportsidorna blir liksom hockeyn medioker. Den ljusnade framtid..håhåjajaja
alfnisse: Känns föga troligt. Men förhoppningsvis kan Modo vara på anfallshumör vilket ger oss en chans. Backar dem hem har dem i princip säkrat segern på förhand.
Tycker Luleå gör en helt okej match, spelmässigt. Vi var ju ärligt talat överlägsna Brynäs men skillnaden är att vi får kämpa som fan för våra mål medans Brynäs får dem gratis.
0-1 Obsut driver upp pucken längs sargkanten i egen zon. Han och Meittinen åker in i varann och genast så bjuds Brynäs på ett tre-mot-ett läge vilket naturligtvis resulterar i mål
0-2 Modig släpper en Modig patenterad retur rakt ut vilket också resulterar i mål. Målvaktstavla!
2-3 Modig släpper än en gång en Modig petenterad retur, men han försöker rätta till det med att täcka passet från Brynäs spelaren som befinner sig bakom (!) mål vilket också naturligtivs resulterar i mål. Dubbel målvaktstavla!!
Topplag som HV har råd att bjuda på billiga baklängesmål då det vet att en normal kväll så gör dem 4-5 mål framåt. Så är inte fallet för Luleå då dem redan på förhand kan vara tämligen säkra på att det endast kommer att göra 2-3 mål. Då måste försvarsspelet vara så gott som felfritt. Men tyvärr har vi gjort det som vana att bjuda på mål allt för ofta.
Framåt var det väl helt okej. Men egentligen var det väl bara två kedjor som producerade framåt.
Chabada - Harju - Lavander följde upp en riktigt stark match nere i Skellefte med en minst lika stark match idag. Ett mål av Lavander samt två stolpskott. Sen så skapde de målchanser i VARENDA byte dem var inne. Dem skulle defentivt varit inne på isen när vi fick chansen i fem mot tre.
Lindqvist - Isaksson - Lidhammar är en fröjd att se. Vilken fart och vilken vilja. Och idag, VILKA TACKLIGAR!. Underbart att se. Kul att två av dem fick vara inne på ett framlängesmål. Och återigen bevisar Lidhammar varför han skall spela istället för Burström. Lidhammars två första perioder var helt lysande! Tyvärr mattades han aningens i tredje men det är ju inte så svårt att förstå. Få kan spela i det tempot han drog upp i en hel match.
Luleå hade faktiskt sju forwards idag som var bra. Det sjunde var Omark. Men Tairvainen, Meittinen, Bartecko, Lindgren, Larose och Burström (de få byten han fick spela) kan man kräva betydligt mer av. Lindgren är väl närmast att få godkänt. Larose längs ifrån. Som tur var bänkades han i den tredje perioden. Kanske dags att ta sig en funderare på om vi skall behålla honom säsongen ut. Jag tycker inte det. Han tillför knappt någonting ute på isen och för dem pengarna han tjänar kan man kräva BETYDLIGT mer.
Meittinen behöver man dock inte vara orolig över. Jämnheten själv överraskade med en sällsynt blek match men alla måste få ha en dålig dag. Det hör som sagt inte till vanligheten att han gör en dålig match.
Tairvainen däremot är tillbaka till uselt slag som han var före jul. Han glänste till i tre fyra matcher men nu är han tillbaks på underkänd nivå.
Samtliga backar får godkänt idag, men med viss frågetecken på Skrbek som verkligen blandade och gav. Växlade briljanta prestationer med mindre lyckade grejer.
Modig i målet får klart icke godkänt och nu hoppas jag verkligen att han har gjort sin sista match för säsongen. Vi är verkligen inte i det läget då vi kan låta darrlövet Modig stå. Två riktiga tavlor idag och en rad yttligare osäkra ingripanden. Och va fan ska han hela tiden bakom mål att göra?
Någonting måste hända nu. Tåget har gått flera gånger men trots att Luleå konstant har blivit kvarlämnade på perrongen så finns tåget i sikte. Men för att hoppa på det krävs en hel del. Man MÅSTE börja vinna mot bottenkolegorna, annars blir det kvalserien.
Som sagt, ikväll var många bra, ett fåtal var dåliga men tyvärr räcker det för att vi ej skall få med oss tre poäng.
Och för att återkomma till Burra så hoppas jag verkligen en förlängning från Luleås sida inte är aktuell. Tyvärr så håller han inte elitserieklass och då ska man heller inte spela. Visst, han är väldigt duktig på att döda utvisningar, men det är det många som är. Att döda utvisningar handlar inte så mycket om att vara duktig hockeyspelare utan snarare att ha rätt inställning. Finns säkerligen en hel del juniorer som skulle kunna döda utvisningar minst lika bra
Nu är det ny ödesmatch på måndag (vilken i ordningen). Bara att hoppas att Burström och Larose är fortsatt bänkade. Pukka kvar på läktaren och att Harju och Isak kedjan fortsätter i samma stuk samtidigt som Bartecko och Meittinen linan vaknar till liv. Och självklart får vi hoppas på att Gusten är tillbaks mellan stolparna.
Apropå den matchen. Undra om Krizan kommer att vara avstängd den matchen. Han kastade trots allt handsken på Öberg vilket inte var direkt snyggt. Men om han skulle bli avstängd så tror jag knappast det hinner börja gälla innan måndag, diciplinnämnden är ju inte kända för att fatta snabba beslut
knaskamilla: Vad han fick för straff i den aktuella matchen har ju visats sig inte spela någon större roll. Men jag är väl dock inne på ditt spår, tror inte han blir avstängd. Men nog överreagerade han väldigt mycket. Öberg rörde ju inte han speciellt mycket.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?