Pågår tydligen matcher. I helt ointressanta HV-Schtaa har HV 1-0 efter första. I något intressantare Pungen-Lustan tog Lustan 1-0 efter en halv minut men sju min senare har Lustan vänt till 1-2. Fortsättning följer!
Ännu mer intressant kvalserien där Gurkan tar 2-0 på Djurgårn efter första men nu 2-1 i början av andra. Vidare har Malmoe 1-0 på Öret men det vänder nog. Slutligen 0-0 Gnaget-Rögle.
Och så går vi över till kvalet till Allsvenskan. Pite ligger tyvärr under med 1-2 mot Kallingarna efter första, annars har vi Hästen-Burkölen 1-0 samt Tingsryd-Trojorna 0-1.
Det vore ju lite intressant om Pite kunde avancera till Allsvenskan, tidigare år vore det riktigt intressant man nu, när vi har Asplöven uppe, känns det mer tveksamt, eftersom vi haft så utmärkt samarbete med Asplöven, medan Pite valt att krångls i tjugo år sedan de fått för sig att de, och inte Luleå, borde lira i Elitserien.
Men nog vore det intressant med två Norrbottenslag i Allsvenskan. Ser gärna att högsta divisionerna i hockeyn domineras av lag från norra Sverige, bl a för att motverka dräneringen till sydbotten.
Pite har ju börjat serien överraskande bra, visserligen inledde de med att bli krossade hemma av Hästen, men Hästen ser ut att krossa alla andra så det är nog bara andra platsen att fightas om. Och Pite har följt upp med att besegra båda ex-allsvenskarna tingsryd och troja borta. Nu idag har de bottenlaget kallingarna och fixar de den matchen har de därefter dubbelmöte med burkölen vilket också kan bli görbart hoppas man. Jaja, det ger sig.
Pite-Kallingarna nu 2-3 och tingsryd-Troja 0-2.
Ett steg upp har Malmö-Öret lyft till 2-2 medan Aros drar iväg till 3-1 på DIF.
Och högst upp i slutspelet har det varit målfritt senaste 20-30 minuterna.
Patrik Källstr: Visst skulle vi ha förlorat sudden igår men vann på mycket tur och viss skicklighet. Skicklighet genom Rautio som inte silade de chanser läjkrarna hade och genom Kukan-Olle som målade snyggt på Luleås enda egentliga chans under y´tio minuter.
Men tar man hela matchen igår var vi överlägset värda vinst fram till 0-3 i tredje. Och matchen innan förlorade vi med uddamål sedan vi haft puck i stolpar och dansande på mållinje, dvs då vann läjkrarna på flyt.
Nu vet vi inte om Luleå tar en semifinalplats ens. Mest troligt gör vi det väl inte. Men läjkrarna håller en stabil hög nivå och skulle vi lyckas besegra dem och gå till semi är det bara för att vi varit ännu bättre och i så fall vill jag absolut påstå att vi är värda att vara där.
Jag hade väntat mig mycket mer av MooDoo i slutspelet. Men att åka ut i åttondelsfinal efter att ha förlorat två snabba mot usla HV och inte ens nå kvartsfinal...att då räkna fram att man är"värda" en plats i semifinal bygger på kalkyler där jag får erkänna att jag inte behärskar din hockey-matematiska nivå...
Sven.Savage:Haha, ja förlåt...det drog iväg med stadsprat istället för hockey, men det är kul det å :) . Det där du pratar om att köpcentrum har växt i utkanterna av städerna syns här i Gurkstaden också där ett massivt köpcentrum byggts i Erikslund som snott många butiker från bl.a centrum.
Jaja, nog om detta nu...kul att Västerås leder över DIFarna, hoppas det fortsätter så här :)
Nä, dags att se sista perren mellan Lustan och pungen, den enda serie förutom vår då som lever ännu :)
Sven.Savage:
Kvalet till Allsvenskan är lite sorgligt som Skövdebo. Jag har sett Skövde vinna mot både Tingsryd och Hästen denna säsong, och det välförtjänt! Om man bara fick en bättre målvakt och gjorde sig av med backar som Gummi och Albin Andersson så skulle Skövde likagärna kunna vara med i denna kvalserie.... Erkgärds har skrivit på för ännu ett år i SIK. För er som inte vet men är nyfikna så kan jag berätta att han kom till Skövde från Hästen efter att ha blivit ertappad med att ha legat med sportchefens fru i Hästen. Detta är sanna bekräftelser då ja känner flera som spelat i Skövde och känner laget väl.
M.Lemiux:Inget att låta för för, det förbättrar bara tråden:-)
Imponerande av Gurkan att ha 3-1 på Djurgården inför sista perioden, det hade jag aldrig trott.
I slutspelet har Lustan nu 1-3 på Pungen och en period kvar. Jahaja, Lustan studsar tillbaka. Nu ser det ju ut som att de tar tillbaka det s k momentumet och kanske Pungen har sprattlat klart snart?
Och tredjeperioderna rullar också i allsvenska kvalet i vilket tingsryd reducerat 1-2 på trojorna.
Patrik Källstr: He he he, hockey har alltid varit en sexmagnet, ryktesspridning likaså. På hemmaplan värvade vi upp en målkung för ett antal år sedan men var tvungen skeppa honom då han jufsade på spelarfruarna. Något senare hade vi en massa fina junisar vi tog upp i A-laget men den ena valde att jufsa på den andres flickvän och de äldre spelarna förklarade att han fick dra. Vad tror du om Melin då? Fick han foten av Warulfven för att Ulfven av princip sparkar alla tränare som inte är wermlömskingar eller intresserade han fru Loob för swinging?
Att Hästen nu går så starkt i kvalet är sannerligen oväntat efter den säsong de haft. Skövde var ju minst sagt med under hela första serien och matchade nästan Hästen då, och började också Allettan bra genom att spöa Tingsryd i första matchen. Sedan vann man ju också andra matchen borta mot just Hästen på straffar. Fram till dess såg allt bra ut. Men sedan tappade man allt och förlorade 11/12 återstående matcher. Bättre lycka nästa år.
Stackars pite, allt som kan gå åt helvete går åt helvete, att döma av Murphy's första lag, pessimisternas grundregel.
På ÅTTA sekunder går Kallingarna från 2-3 till 2-5 i början av tredje.
Tur i oturen att pitborna är så ohejdat framåt av naturen, de hittar alltid någon att skylla på (gärna lule) eller får på något knepigt sätt fram hur de kommer att nå månen ändå.
Sven.Savage:
Sen så spydde flera av de bästa spelarna i båset under en match mot Kallinge vilket ledde till att de fick ställa i en match mot Vimmerby, saknade de bästa spelarna pga magsjuka mot Förorten Mariestad. Sen att Fredrik Ljunggren låter Gummi spela är ett under. Alla som satt sin fot i Billingehov vet vad jag pratar om... Det är helt otroligt. Värre än när Niklas Ljunggren spelade i första kedjan tillsammans med Jonathan Bremer. Usch, vill inte ens tänka på det backparet :P
Men det jag menar är att det är inte mycket som skiljer. När Skövde spelar bra så kan de lätt slå lag som Kallinge, Tingsryd och Hästen...
Efter 54 mållösa minuter på Hovet tröttnar Röglarna och sätter 0-1 vilket väcker Gnaget som kvittrar 1-1 inom två minuter. Tre min kvar av match och då tycker janmats att det är läge att ta en utvisning för interference.
I Tingsryd blev det målfest i tredje. I underläge 0-2 mot trojorna vänder tingsryd upp till 3-2 men trojorna svarar och vinner med 3-4. Starkt.
Huge: Håller med du. Att media och zebror så blundar för det fulspel som Schtaan kör är obegripligt och skamligt. Överste fulgrisen jimmie t o m hävdas vara viktig, nyttig, duktig när han inte är annat än en medioker heffaklump som bara sysslar med brottning och klubbslag/krok/trip på isen.
Jag tycker att det var ärligare när de lånade Wernblom som var tuff på riktigt och alltid kul att se, han tog upp Schtaan till Elitserien, men deras nuvarande fulspel är bara trist.
Vunnerborg var ju konsekvent och plockade ut Schleffte-sppelare efter noter men de gnällde ju så nu får de oftast slippa Vinnerborg. Möter man Schtaan behöver man som regel den domaren för att ha chans, då håller de sig något på mattan och man kan koncentrera sig på hocley...
Nu börjar de tre hockeyområdena nå vägs ände för idag.
I kvalet till Allsvenskan fick vi:
Piteå HC - Kallinge-Ronneby IF 2-5
HC Vita Hästen - IF Björklöven 3-2
Tingsryds AIF - IF Troja/Ljungby 3-4
Vilket innebär att Hästen seglar ifrån rejält - har nu maximala 12p medan 2an bara har 6p. Faktiskt har pite kvar andraplatsen, men Kallinge hemma var helt enkelt en match de skulle vinna och nu har de ännu tuffare motstånd framför sig. Vi kan väl räkna med att Hästen galopperar upp men den andra platsen är vidöppen.
Sven.Savage:
Fan! Jag vill ju att Hästen ska stanna i Div.1 och år efter år få möta lag som skövde ;)
Detta trodde jag verkligen inte efter att ha sett Skövde möta Hästen. Är Löven och Troja så här dåliga? Detta innebär att det inte skiljer mycket mellan exempelvis Hästen Timrå just nu :D
I kvalet till SHL lite oväntade resultat kan man tycka:
VIK Västerås HK - Djurgårdens IF 3-1
IF Malmö Redhawks - Örebro HK 3-2
AIK - Rögle BK 1-1 och straffar följer
Gnaget har 4-3 vinst under SHL på straffar, Röglarna har samma siffror men i Allsvenskan.
Men Röglarna är väl landets mest överraskande lag?
Redigerad kommentar
Oj vilken straffläggning på Hovet.
Röglarna - pölsasonen emil milin sätter 0-1 och för övrigt bara missade straffar till avgörande straff 6 då Gnaget kvittrar.
Därefter fyra missade straffar i rad.
Följd av firma Tessler (för Rögle) - Nylander (för Gnaget) som lägger följande sex straffar som alla går i mål till dess att att Nylander missar sista och Röglarna tar bonuspinnen.
Öret drog inte ifrån som man kunde trott men leder serien följda av Rögle och Malmö. Detta Rögle! Härom året gick man hela vägen från playoff ända upp i Elitserien och i år var man helt borta men gnuggade sig in i Playoff och vann de matcherna och nu lirar man kvalserie ligger på SHL-plats!
På söndag kl. 16.00 har vi....Rögle-Malmoe!
Slutligen har det lirats slutspel ikväll.
Oungen torskade hemma med 2-3 mot Värsta Köplustan och nu står det 2-2 i matcher. Tre matcher återstår varav två liras i Scandal-I-Analium medan en i Closetta.
Lustan har alltså återtagit initiativet nu. Fortsättning följer!
I Jönköping är Schtaan svaga men lyckas genom George III kvittra med tre minuter kvar och förlängning väntar.
Mycket konstigt att detta HV som varit så uselt i SHL lyckades plocka bort MooDoo och därefter hållit så jämnt skägg, minst sagt, med Schleffte varje match även om de torskar vaje gång och med ödets onani faller de väl i förlängning också. Så kan Schtaan i historieböckerna påstå att de var ööööööverlägsna i kvarten 4-0 i matcher medan vi alla insatta vet att skillnaden varit liten och 2-2 nu bättre skulle motsvarat vad vi sett på isen.
Huge: He he. Ja, pollenerarens historiska insats är imponerande och inte bara att detta Ängelholm i ett halvt sekel funnits med på något vis, dessutom har man levererat en massa bra hockeykrigare på ett sätt som borde vara omöjligt för ett litet skånskt obygdsamhälle.
När byggaren i Malmö köpte ihop lag och SM i början av nittiotalet och byggde stoooora arenan och började transpirera med Looben om att de skulle in i SHL, i KHL, i NHL, i Universum! kan jag inte undgå att gilla att Röglarna skiter i det och äger ned Malmoe då och då. Känns som att sporten vinner över marknaden som en flygande humla:-)
Jodå, jag vet hur det var där, hade turen att det oftast gick bra för Luleå när jag var där och då stod den publik som hade landets högsta krav för en vrålande tystnad;-)
DJ Hemp: Men nog gillar jag byggherren, inte bara det att han köpte av Warulfven en landslagsfemma för att ta SM i början av nittiotalet, att han gick ut med skruvdragaren och borrade hål i däcket på en Hemglassbil var ju också en höjdare. Under många år var det populärt att skälla Malmoe för uppkomling och köpelag men jag har alltid försvarat dem och gillade den hockey de presterade typ den store finnen som latade sig 55 minuter men la 5 baljor på övrig tid, duktiga vakter och tränare som skulle spela äckligt disciplinerat:-) Hellre än Krok-och ryggsäsckshockeyn från det wermlömdks landskapet...
Tillägg: nu kom jag ihåg namnet: Juha Rihijärvi. Jävlar vilka baljor han kunde stänka in!
Redigerad kommentar
Lat-Schtaan har börjat lira hockey efter drygt fyra matchers latspel och nu behöver inte HVs materialare jobba med skridskoskenorna längre eftersom varje HV-spelare enbart går på knäna.
Oj, vad de håller på, varför? Det är ju först i morgon det blir hockey. På riktigt.
Redigerad kommentar
DJ Hemp: Ja, ett fruktansvärt slut på den kvalserien och värst av allt att tappa platsen mot lokalkonkurrenten, kan det bli värre?
Samtidigt ett bevis på hur fantastisk kvalserien varit så många år och det vete fan om inte kvalserien varit överlägset slutspelet många gånger, tänk bara känslan för lag som Timrå och Luleå och alla andra förstås när vi lyckats!
Utmärkt att man vidgar SHL till 14 lag men hoppas att ändringarna inte plockar bort all nerv från Allsvenskan till SHL, vilket jag tyvärr tror att det gör: en avslutande sjumatchuppgörelse kan nog inte matcha den hemska och underbara kvalserien.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
DJ Hemp:Kollade upp kvalserien 2008 nu och oj, vilken eländig läsning med Malmoe-ögon. Man ledde överlägset efter sex omgångar då man vunnit allt enkelt förutom att man tappade matchen mot kusinerna från landet Rögle trots att man ledde med 1-3 efter halva matchen.
De fyra avslutande tre uddamålsförluster förutom oavgjort mot Röglarna i näst sista och så sista mot Trottoarkanten som man förlorar med 5-4 två minuter in på sudden, samtidigt som Röglarna har 1-1 mot Mora vid tidpunkten 59.33 men innan 60.00 har man hunnit med 2-1, 3-1 (tom kasse) och 3-2...man kan förstå känslorna för Malmoe-supportrarna där, efter vissa slutspelskamper mellan Luleå och Pölsan...
Redigerad kommentar
DJ Hemp: Jo, he he. Schtaan är skitförbannade eftersom de menar att HVaren krockade ned deras vakt men nog ser det ut som att SkAIK-backen är på HVaren också som därmed har skäl att skylla tillbaka och det känns trevligt att SkAIKs fulspel framför båda målen får betalt kvitterat:-)
Kalabalik i arenan. Konferencien har ropatr ut vinsten, publiken hurrat, HV-spelarna lämnat arenan, men SkAIK står kvar och kräver ändring. Wallsson skäller ut Sjöqvistarn. Hoppas de skickar upp Bert på presskonferensen.
3-0 i matcher och gny som kryyvarpätarä. He he:-)
Lärling signalerade att han skulle ringa, men sedan sket han i det. Jag undrar om man överhuvudtaget kan ringa på en sådan sak, vad ska frågan gälla?
Redigerad kommentar
He he, nu har man fått se många repriser från olika vinklar och det ser faktiskt regelvidrigt ut. Det verkar som att Liket Lindström åker ända fram och stannar strax innan vakt, men hans vänstra grilla står en millimeter från vaktens högra, och dessutom långt fram, t o m inne i målgården väl? Sedan ska Liket försöka gå till höger om målet och det är inte möjligt utan att han drar vaktens ben. Var Likets agerande en följd av att SkAIK-backen tryckte på honom? Nja...kanske, om man ser liite mer på det hela kan man nog avgöra helt.
Nja, jag lutar kanske mot att det inte borde godkännas, men möjligen skulle man, om man ser efter ordentligt, kunna bedöma att det skulle aldrig hänt om inte SkAIK-backen åkt på liket. Men jag skulle nog om det var en Luleå-målvakt, bli skitförbannad men inte förvånad om ett sådant mål gjordes på oss.