Luleå Hockey/MSSK spöade DamGården ikväll och klara för semifinal redan. DamPölsan har 2-0 i matcher mot DamApan men ligger under i dagens match med 2-1 inför tredje perioden. Danderyds Damer har 1-1 i matcher mot DaMooDoo, spelledigt idag.
Luleå. missade ju gludet i 2025 eftersom vårt ankare Hiirikoski var skadad. Och nu i skadades hon i OS och är borta hela slutspel. Detsamma gäller Lisa Johansson som inte kunde åka till OS då hon skadats i match mot DamPölsan och nu är borta hela slutspelet.
Så vi lär inte kunna konkurrera i år heller. Om FuskRenset åker seglar väl DamPölsan upp som huvudfavorit, sedan de öst upp pengar och snott finskor från Luleå.
Fast ... vore ju i så fall ännu kuligare om Lady Wolves tar det.
Hå hå, jaja, håhå, jaja, hör vare blåser i träa i da. Lady Wolves utklassar FuskRenset med 3-1. Leder nu denna kvartsfinal med 2-1 i matcher och redan morgon 15.30 spelas fjärde matchen! Då sitter jag bortbjuden på middag - inför Djurgårn-Luleå kl. 18.00 - men kommer att följa underhållningen mellan Lady Wolves och FuskRenset.
Nyss PP för Lady Wolves, ej mål., Fortfarande 3-2 6 min kvar nu och ett massivt tryck från DamRenset, fr a Håll Och Painen.
På läktarna >1000 personer, i Sveriges Arsle drog de 300 drygt i tidigare matcherna.
Men nu får DamRenset PP igen! Tidigare har de varit tveksamt dömda men nu slår de rekord - ett gäng spelare från båda lagen kämpar vid sarg och då åker en DamUlfv ut för Delay! Uselt!
Och under PP en tek, då fiskrensare hannaolsson först viker sig framåt och skallar motståndaren i magen, sedan slänger hon sig bakåt ned på isen. Och motståndaren blir utvisad!
Sven.Savage: Det var spännande värre, mkt tack vare de randiga igen. Men damulvarna stod emot de regerande mästarna och leder rättvist med 2-1 i matcher. Jag skriver här Sven, då ingen tycks intresserad när det blir segrar inne i vårt forum, (desto roligare tycks det vara att skriva vid förlust)
Årets upplaga av Damulvarna har ngt grit i sig och bra ork som det ser ut. Påminner om herrarna årgång 97, inte skickligast men viker sig inte Ny spännande match imorn
Satan-i-Gatan - en damrensare slår en Limpan-passning till målsidan som passeras bakifrån, och även om Ida Boman står kvar flyter pucken in för Fiskarna.
DamUlfven får sitt första PP mitt i andra perioden. Först segt att få till det, när DamFiskarna checkar högt. Men när Ulfven får igång sitt PP är det rejält och ett väldigt tryck mot Rensarvakten. DamRensetståt dock emot PP-tiden ut, men när de pustar över det smäller DamUlfven in 3-0!
Därefter har DamRenset fått in en puck och ställningen när vi nu har paus inför tredje perioden är 3-1. DamUlfven inleder tredje perioden med PP 1,5 minut.
Härlig intervju, en av DamUlfvarne, i paus: - Vi ger dom inte så mycket tid, då är dom inte så jäkla duktig. - Nej, inte göre så krångligt för oss själv, utan ta skötten när vi har chansen och inte funder så myck.
En av Ulvens centrar är Löwenhielm - bara en sån sak! Känslorna följer till Gösta Berlings saga och kavaljerernas utsvävningar i de löwenhielmska salongerna. Då blir ju kopplingen till Lady Wolf och Michelle Pfeiffer i den härliga Jach Nichelson-rullen tydning. Sniff, sniff. Vidare till Harriet Löwenhielmskt tuberkulösa centrallyriska mästerverk så enkelt och så stort där hon säger, som man föreställer sig DamUlfvarna gäckar Ränset med Tag mig! Håll mig!
Sven.Savage: Skall också ned och fysiskt fostra mina triceps idag. Sjukt underskattat som fredagsnöje. Väljer dock att kombinera med delta-och kringliggande muskulatur.
DamRenset har redan haft två PP, men Ida Boman och de andra ulfvarne försvarar sig stabilt och med tyngd. Jämfört med Fiskarnas vakt och övriga spelare som verkar mer hysteriskt icke samordnade och vakten känns stressad.
Gillar det man ser av DamUlfven, lite finsk hockey på något sätt.
Och där sitter 2-0! med 2 min kvar av perioden. Och mycket nära 3-0 30 sekunder senare. DamUlfven verkar ha smitas av HerrRensets sedan mer än 30 år etablerade Avenyformgrop varje vår.
Perioden över, 2-0, 14-17 i skott. Just nu ser det ut som att det kommer att blåsa i träa ida.
Nu går jag ner till gymmet, dags för pex, trix och sådant - och tar förstås med mig matchen för att få njuta och få inspiration.
ELFBIF: Leskinen är en favoritback, tycker att han har överblick, passsäkerhet och snabbhet för att bli ypperligt användbar i anfallszon. Även om han kanske ännu inte nått max efter skadan trots 28 matcher för Luleå nu.
Ser att i Tappara lag han på 0,6-0.7 poäng mer match, 3-4 ggr så mycket assist som mål. I Luleå har han 3 mål 6 assist på 28 matcher.
Hörde "Inget halvvägs" en pod med några lokaljournalister från Luleå som jag bedömer mer insatta än någon. De tror att Bulan fortsatt satsar på Allard och Laaksonen som priobackar i PP i slutspelet. Vilket gör det lite svårare för t ex Erik G, Jesper och Leskinen att få samma utrymme.
Så med allt sådant sammantaget och med gissning om hur Luleå kan komma att förändras gissar jag att 2 assist per match är för högt, möjligen även 1 per match.
mattias - 74: Jo, väntat. TILLÄGG: Avstängd 1 match. Rätt väntat.
Synd att de inte kunde tagit bort den felaktiga utvisningen på Levtchi. vilket inneburit att vi fått: 11 sek 5 mot 4 1.49 5 mot 3 3.11 5 mot 4 Nu har jag jobbat i natt och kan vara lite förvirrad men förstår fortfarande inte varför Levtchi fick sitta 2 min när Trottoaren målade efter 1.30, medan Koblar fick komma in redan efter 1 minut då Luleå målade.
Sven.Savage: Utan tvekan vill laget nog helst slippa en veckas väntan, de minns troligen hur det gick förra våren efter ett sådant uppehåll Nej helst vill jag att vi klarar åttondelen och att vi där får möta Djurgården. Det skulle kännas lite retro
eltifoso: Såg slutet av matchen och då var det ju bara Malmet det handlade om, som tryckte på så det sjöng av slagskotten. Tufft att tappa två pinnar efter att ha haft alla tre när 59 min spelats. Trots det fortfarande chans att ta sjätteplatsen av oss- Undrar vad som är bäst för er i slutspelet? Att vila en dryg vecka innan det är dags för kvartsfinal? Eller att få spöa Djurgårn, lite klassikermöte? Undrar om det inte är bäst att spela på, vara uppe i slutspelstempo. Att inte spela under åttondelarna kanske lägger lite lättja över det hela?
Min största förhoppningen visavi Warulfven i år vore om ni lyckades slå ut både FiskRenset och DamRenset i år. De båda har ju njutit topptips under säsongen och borde väl kunna köra på, men det finns definitivt tar deras såväl herrar som damer så att de kan sätta sig i vårsolen på Avenyn och snacka kommande sparkboll över en pilsner eller två.
Cardigan Daffipoff: Håller med. Malmet, Timret och Djurgårn kan nog ta enstaka matcher men knappast hota på allvar.
Warulfven borde ha potential att slå varje lag i varje match men där handlar det nog mer om att det kräver att de själva och abbotten kan bli intresserade av det. Nu, när det är slutspel, borde de ju vara beredda.
Sven.Savage: Godkväll! Vi tog en poäng ikväll och närmar oss därmed säkrat nytt kontrakt och kanske till och med åttondelsfinal Hoppas på DIF där och sen fiskrenset som vi slagit två ggr redan denna säsong
Cardigan Daffipoff: Finns förstås ju en liten risk/chans för att Warulfven kan spöa Fiskgänget och då får de därefter möta Apan i semi. Och i andra semin kan det då bli ..... hm, hur var det nu?
Sven.Savage: Tack för de fina orden. Tror Luleå i sina bästa stunder rår på SAIK, och kan ni toppa formen likt ifjol går det aldrig att räkna bort er. Låter som ganska troliga semifinaler, och där väljer jag nog hellre Sillstryparna än SAIK. I det gänget får jag bjuda tillbaka och välja Luleå om vi saknas i finalen.
mattias - 74: Ja, mycket starkt av er att ha kommit igång så starkt mot seriens slut och tänka att det var väl Tompa som fixade Filip till spaden? Synd att Öret plockat pinnar på slutet, men en Trottoar i spritt språngande form kan nog bli svår för HuVa att möta.
Och nu har vi följande fyra matcher kvar för dessa lag:
Djurgårdens IF - Luleå HF Linköping HC - Luleå HF Luleå HF - Rögle BK Luleå HF - Färjestad BK
Linköping HC - Brynäs IF Brynäs IF - IF Malmö Redhawks Örebro HK - Brynäs IF Brynäs IF - HV 71
IF Malmö Redhawks - Skellefteå AIK Brynäs IF - IF Malmö Redhawks IF Malmö Redhawks - Leksands IF Frölunda HC - IF Malmö Redhawks
Rögle BK - Färjestad BK Färjestad BK - HV 71 Färjestad BK - Timrå IK Luleå HF - Färjestad BK
Har Pölsan tagit plats #5 för gott nu? Ja, mycket talar för det. Det känns som att Pölsorne kan ta alla 12 poäng dessa matcher. Medan Luleå kan tappa flera match.
Kan Luleå försvara #6 mot Malmet? Ja, sannolikt, för Malmet har bara svåra motståndare nu, förutom eventuellt Trottoaren som kanske är klara för kval då redan.
Kan Luleå försvara #6 mot Warulfven? Det är inte säkert. Fullt möjligt att Warulfven tar in 6 p på de tre matcherna innan sista matchen - borta mot Luleå. Och då kan de nå samma poäng som Luleå och passera på målskillnad. Men tack för att ni släppte 2 p lite onödigt mot Malmet, ulvar, för annars hade det sett värre ut för Luleå med Warulfven bara 4 p efter.
Sven.Savage: Leksand har ju känts hopplösa denna säsong, men har vaknat till på allvar. Vilket glädjer mig, jag tycker de hör hemma i SHL. Personligen hade jag hoppats på Linköping eller Örebro i kval om jag inte kan få båda.
• Frölunda HC - Rögle BK 2-3 ot • HV 71 - Linköping HC 3-4 ps • Leksands IF - Luleå HF 3-1 • IF Malmö Redhawks - Färjestad BK 2-1 ot • Örebro HK - Djurgårdens IF 4-1 • Timrå IK - Brynäs IF 1-4 • Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK 4-1
Tufft för HuVa att tappa 2 pinnar på straffläggning.
Också tufft för Warulfven att ha ledningen i slutet, men släppa in kvittering och sedan torska i övertid sedan stackars Larmi gjort en dundertavla. Men det kan bli viktigt för oss att Warulfven tappade 2 pinnar där, eftersom de nog lurade att ta toppsexplats av Luleå.
Trist, när vi nu släpper 3 poäng mot Trottoaren, att Öret spöar Djurgårn. Börjar nog luta mot Trottoaren mot HuVa i kvalet trots allt. HuVa har ju tappat stilen lite på sistone. Kan de stå emot TrottoarKanten i kval, om det blir så?
Den där lille trottoaren Koblar är för j-a bra. 4,5 min kvar och ensam lyckas Koblar forecheckande tvinga Luleå att stå i burskydd 1,5 min. Allard och andra har ingen att passa till, därefter snor trottoaren chans dubbla frilägen mot Luleå, den andra sitter till 3-1.
Luleå började inte spela på riktigt förrän tredje perioden, men det räckte inte, efter domarkollapsen att visa ut Levtchi för att han blev kastad omkull genom en slewfoot, samt att Luleå släpper fram trottoarer som går på chans.
Ja, det var trist. Men inte oväntat.
Undrar vad Öhlund i efterhand kommenterar 2 min på Levtchi, samt att han får sitta 25 sek extra sedan trottoaren målat?
BJ#21: Jo. Vi brände mycket mot Apan, och de blev skakade. Men kom inte upp på samma nivå mot Fiskrenset och idag klart sömnigare. Tror inte man känner att man måste vinna denna match.
• Frölunda HC - Rögle BK 1-1 • HV 71 - Linköping HC 2-2 • Leksands IF - Luleå HF 1-0 • IF Malmö Redhawks - Färjestad BK 0-1 • Örebro HK - Djurgårdens IF 2-1 • Timrå IK - Brynäs IF 1-2 • Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK 3-1
Fint för Trottoaren, men lite obra för dem att Öret leder sin match. Djurgårn har tyvärr Marmenlind med spaden och han tyck krympa vid de båda mål han släppt in - en större vakt hade varit att föredra där.
Men lika eller uddamålsledningar över lag.
Tänk om Luleå börjar spela Luleåhockey i tredje period. Då kan man helt klart vända detta. Men det blir nog mer troligt samma avvattnade spel matchen ut. Känns ju som att vi bara femteplatsen att tappa och det tänder inte Luleå. Plastjö i kvarten känner man sig nog hemma med.
Nej, nu är Luleå trötta och blir långsamma mot snabba trottoarer. Undantaget O'Neill som alltid. Tog nyss själv in pucken i anfallszon, fintade två trottoarer att köpa korv, lägger cross till Luleåspelare i skottet som försöker göra mål genom magplattan på trottoarvakte tyvärr - och det är inte första gången idag.
Nja. Om inte Luleå kan komma igång blir det svårt att ta poäng idag, inte oväntat.
Trottoarkanterna fortsätter jaga framåt med lite chansartat spel gåre så gåre. Ett sådant läge smäller en trottoar vid sargen in puck till s k bortre stolpen förbi Lassi. Dit kommer Cehlaric med fart, men Hedqvist är med, har klubban under Pistol Petes klubba, men orkar inte lyfta den och då blir det mål.
1-0 för Leksand.
Luleå känns lite energisvagare än tidigare matcherna och konstigt vore det väl annars. Sedan spelar Luleå anfallsspel ordentligt för att komma till chanser, medan TrottoarKanten mer chansar och går också mer rakt mot mål med gåresågåre-hockeyn.
BJ#21: Tycker Trottoarna chansar och går på men att Luleå relativt väl försvarar sig bra. Trottoarerna har fått skjuta fler skott, men som regel får Lassi se skotten och sådant skräder inte. När Lule tar puck är de väldigt samspelsäkra mot försök till trottoar-foreplay som inte skrämmer alls - samtidigt som Luleå trycker på bra i trottoarzonen när masarna har puck.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Luleå. missade ju gludet i 2025 eftersom vårt ankare Hiirikoski var skadad. Och nu i skadades hon i OS och är borta hela slutspel. Detsamma gäller Lisa Johansson som inte kunde åka till OS då hon skadats i match mot DamPölsan och nu är borta hela slutspelet.
Så vi lär inte kunna konkurrera i år heller. Om FuskRenset åker seglar väl DamPölsan upp som huvudfavorit, sedan de öst upp pengar och snott finskor från Luleå.
Fast ... vore ju i så fall ännu kuligare om Lady Wolves tar det.