Inlägg: 1714953
Svarskommentarer
Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven kommer du ihåg att jag nämnde Luleåtjejjer Maria Omberg, målvakt i de stenhårda Luleå-damerna i Riksserien?
Hon är firtfsrande junior och kommer stå för killarna i J20 i matchen mot apan ni på fredag. Såhär skriver Kuriren på en betalsida så jag kopierar texten:
"ISHOCKEY/LULEÅ Maria Omberg har storspelat mellan stolparna i Riksserien. Nu har målvakten kallats in för att spela med Luleå Hockeys äldsta herrjuniorer.
Omberg har hållit nollan fem gånger och har en räddningsprocent på 93 – siffror som gör henne till Riksseriens tredje bästa målvakt.
Och 20-åringens succé mellan stolparna har inte gått omärkt förbi.
Nu har hon blivit uttagen i Luleå Hockeys J20-lag till mötet med Skellefteå på fredag.
För första gången i Luleå tar en kvinna plats med de äldsta herrjuniorerna.
– Det är ett jättekvitto på vår målvaktstradition i klubben men också ett kvitto för Maria och det hårda jobb som hon lagt ner. Nu får hon chansen i den miljön och det är såklart kul. Hon ligger till stor del bakom våra framgångar defensivt och att vi släpper in minst mål i Riksserien, säger Luleå Hockey/MSSK-tränaren Fredrik Glader.
Vad säger du om hennes säsong så här långt?
– Fantastisk är ordet. Hennes utveckling är enorm och hon är en trygghet för oss, säger Glader och fortsätter:
– För mig kommer det inte som en förvåning som har sett henne på nära håll det två senaste säsongerna. Däremot är nog alla övriga tränare i Riksserien det."
Tänk om hon släcker apans juniorer och gör så att de missar top-10 för 1:a gången på år och dagar. Det är någonting visst med LHF och målvakter......*Myllys*
Hon är firtfsrande junior och kommer stå för killarna i J20 i matchen mot apan ni på fredag. Såhär skriver Kuriren på en betalsida så jag kopierar texten:
"ISHOCKEY/LULEÅ Maria Omberg har storspelat mellan stolparna i Riksserien. Nu har målvakten kallats in för att spela med Luleå Hockeys äldsta herrjuniorer.
Omberg har hållit nollan fem gånger och har en räddningsprocent på 93 – siffror som gör henne till Riksseriens tredje bästa målvakt.
Och 20-åringens succé mellan stolparna har inte gått omärkt förbi.
Nu har hon blivit uttagen i Luleå Hockeys J20-lag till mötet med Skellefteå på fredag.
För första gången i Luleå tar en kvinna plats med de äldsta herrjuniorerna.
– Det är ett jättekvitto på vår målvaktstradition i klubben men också ett kvitto för Maria och det hårda jobb som hon lagt ner. Nu får hon chansen i den miljön och det är såklart kul. Hon ligger till stor del bakom våra framgångar defensivt och att vi släpper in minst mål i Riksserien, säger Luleå Hockey/MSSK-tränaren Fredrik Glader.
Vad säger du om hennes säsong så här långt?
– Fantastisk är ordet. Hennes utveckling är enorm och hon är en trygghet för oss, säger Glader och fortsätter:
– För mig kommer det inte som en förvåning som har sett henne på nära håll det två senaste säsongerna. Däremot är nog alla övriga tränare i Riksserien det."
Tänk om hon släcker apans juniorer och gör så att de missar top-10 för 1:a gången på år och dagar. Det är någonting visst med LHF och målvakter......*Myllys*
Oilers vinner i OT 4-3 mot San Jose vars målvakt hade 80% 16/20 medan Anders Nilly Nilsson hade 89,3% räddningar genom att ta 25 av 28 skott.
Det är faktiskt Oilers fjärde vinst i rad och i morgon fredag möter man topplaget NY Rangers med King Henrik vid spaden. Spännande match!