Inlägg: 1726780
Svarskommentarer
Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Håller med, tror att första steget är att göra axelskydden mjukare/mindre. För om man endast gör hjälmarna bättre så gör man kanske axelskydden ännu hårdare/större. Lite av om du drar kniv så drag jag pistol så drar du kulspruta osv annars...?
Jag undrar också varför en stor del i dramat - de järnhårda axelskydden, överhuvudtaget behöver vara konstruerade att bli sådana farliga verktyg? Man kan tänka att axelskydden är till för att skydda axlar på spelare - och axlar är allvarligt talat inte speciellt utsatta för skador - och då kunde mjuka polerade axelskydd duga utmärkt. Men varför ska dessa förses med en kåpa vars enda funktion nog är att ställa till med maximal skada på en motståndare speciellt om de riktas in mot huvudet.
Klär vi in spelarna mjukt bolstrade inklusive Basses hjälm bör de ha de skydd de behöver och kan dessutom fungera med en fysisk hockey som genom "skyddförändringarna" skulle starkt reducera risk för skador på motståndare.
Känns som frågan om bil. Har haft en rejäl SUV och det har varit bekvämt att sitta så högt och säkert och dundra på med >tre ton bil väl vetande att det för mig varit en rejält säker bil, som jag bara önskat haft ett fungerande skydd mot älgar monterat fram, alternativt som vindrutegaller. Men samtidigt vet jag ju att vid en eventuell kollision skulle min bil inte vara speciellt säker för de flesta andra bilar, som skulle riskera knycklas ihop som ett dragspel. I analogi med en axelskyddförsedd axel i hockey...