Länkar:
Idag drar KHL-säsongen igång – här är ligans svenskar | Robert PetterssonOmark glödhet på försäsongen | HockeysverigeViktor Fasth utbytt i KHL-premiären | Hockeysverige
Idag drar KHL-säsongen igång – här är ligans svenskar | Robert PetterssonOmark glödhet på försäsongen | HockeysverigeViktor Fasth utbytt i KHL-premiären | Hockeysverige

När det gäller intressant information om KHL är det som regel EnkelP som på Hockeysverige tar fram sådan. Länkat följer ett antal intressanta artiklar av EnkelP inför årets säsong av KHL.
Lite sovrat från dessa.
I år har vi fyra svenskar med anknytning till landets nordligaste lag i KHL.
Linus Omark, Salavat Julajev
Forward, egen Luleå-produkt från 16 års ålder
Viktor Fasth, CSKA
Målvakt, egen Luleå-produkt från 16 års ålder
Маркус Свенссон, Spartak
Ex-Apa, köpespelare till Apan vid 29 års ålder
Henrik Karlsson, Barys (Kazakstan)
Ex-Apa, köpespelare till Apan vid 30 års ålder
Intressant att tre av fyra är målvakter, även om det blir svårt för dessa att upprepa den succé som Anders Nilsson, egen Luleå-produkt från 0 års ålder, gjorde i KHL för två år sedan.
Den största stjärnan är förstås Linus Omark, med fantastiska resultat senaste KHL-säsongen och den kunnige EnkelP tippar att Linus denna säsong blir hela KHL:s poängkung.
Bland vakterna skulle jag förstås tippa att Viktor Fasth från "Luleåförorten" Kalix går bäst. Han fick ta spaden för CSKA som spelade invigningsmatchen för KHL ikväll, borta mot starka Magnitogorsk, men fick lämna över spaden redan tidigt i andra perioden då han släppt in tre mål, efter bara 77% räddningar, och CSKA förlorade till slut med 3-2. Tufft, Viktor, men kom igen bara!
Baras inleder i morgon borta mot Metallurg Novokuznetsk och vi hoppas se apmonstret vid spaden.
Även Spartak inleder i morgon, borta i Helsingfors mot Jokerit och förhoppningsvis får mApkyssen Spartakspaden då.
Och Salavat går också in i elden i morgon, hemma mot Reverstal Cherepovets och naturligtvis kommer Salavat att ha sin stora stjärna Linus Omark på isen:-)
PS. Är det någon som reagerat på att Свенссон låter förvirrande likt C2H5OH? Kan det handla om en rysk "Skogsstjärna" tro?