Historik
Föregående · 28 · NästaKompletterande svar från Cattis:
Situationsrummet och dess referensgrupp hanteras som vilken anmälare som helst. Dom har inget med DN att göra.
Svar från DN:ns sekreterare Cattis Zethelius
1, Vem har rätt att göra en anmälan, vart finns detta reglerat?
Vem som helst kan göra en anmälan men disciplinnämnden är bara skyldig att ta upp anmälningar gjorda av personer berörda av matchen, såsom domare, spelare, ledare.
2. Vart ska anmälan ställas
Det beror på vilken serie det gäller. SHL, HockeyAllsvenskan, Riksserien, J20 SuperElit, J18 Allsvenskan, alla SM-slutspel och alla internationella matcher handläggs av Svenska Ishockeyförbundet. Övriga serier handläggs av distrikt eller region, där SIF är andra instans om ett ärende överklagas.
3. Vilka uppgifter ska anmälan innehålla
Information om spelare/ledare, klubb, match, händelsebeskrivning. Anmälan ska även vara underskriven.
Disciplinnämndens adress för anmälningar är: [email protected]
Angående situationsrummet svarar Cattis:
SHL har valt att ha ett situationsrum där dom tittar på händelser från matcherna. Vad gäller deras exakta rutiner så får du vända dig till Christer Lärking på SHL som är ansvarig för situationsrummet. Övriga serier är inte berörda av situationsrummet.
Tillägg:
Cam Abbott, gammal spelare
Källa:
www.shl.se/domare/spelarnas-sakerhet/referensgruppen
Hittade ett uttalande från Ramsay i en gammal artikel:
Vem är det som gör anmälan?
– I princip kan alla anmäla, men vi är skyldiga att ta upp en anmälan som kommer från domaren eller från någon av parterna i matchen, alltså något av lagen eller spelaren som blir utsatt för tacklingen. Sen har vi även en anmälningsfunktion på förbundet. Det är Tomas Thorsbrink och Micke Lundström som kan anmäla i efterhand. Dessutom tar vi upp anmälningar från SHL:s domarchef, Peter Andersson.Som ni vet har SHL bildat en referensgrupp där man tittar på händelser efteråt.
– Det finns även privatanmälningar. Det finns alltså personer som har sett en match och gör en anmälan till oss. Vi kan ta upp sådana anmälningar, men vi måste inte göra det. Praxis i nämnden är att vi inte tar upp dom ärendena eftersom vi anser att har domarna, lagen och spelarna haft chansen att anmäla så är ganska uttömmande. Under min tid i nämnden har vi bara tagit upp något enskilt fall från en privatanmälan.
Länk:
www.hockeysverige.se/2014/12/14/disciplinnamndens-ordforande-vi-jobbar-efter-en-praxis/
Det är din tolkning.
Jag uppfattar att fler ärenden från SHL når DN med nya förfarandet. Man kalibrerar dessutom situationsrummets bedömningar genom att sila det genom den erfarenhet från hockeyn som referensgruppen utgör.
Det jag undrar över och det jag inledningsvis försökte svara på var vem som kan anmäla ett ärende eller en situation till DN och om anmälan ska gå direkt till DN eller till Lärking som ansvarig för situationsrummet.
Det är det läget som jag inte får grepp om, så jag har skickat ett mail till Alexander Ramsay med tre frågor:
1, Vem har rätt att göra en anmälan, vart finns detta reglerat?
2. Vart ska anmälan ställas
3. Vilka uppgifter ska anmälan innehålla
Så kanske man kan säga. Jag skulle nog säga parallellt.
Jag uppfattar att ansvarig för situationsrummet konsulterar referensgruppen och sammanställer gruppens bedömning. Det är sedan han som tar det vidare till DN.
Det var väl gällande det förfarandet Peter Andersson som tidigare ansvarig fick svara på kritik i artikeln du refererade till. Någon tyckte väl att han i den rollen "bestämt" lite för mycket vad gruppen gemensamt skulle tycka.
Nej, jag tror inte det.
Min tolkning är att referensgruppen ligger under situationsrummet.
"" Spelarnas säkerhet är en viktig del av SHL. Därför har SHL från och med säsongen 2014/2015 infört ett nytt arbetssätt som är kopplat till SHL:s situationsrum. Där arbetar nu en person under matchdag dedikerat med spelarnas säkerhet och fångar upp situationer som inträffar i matcherna. Situationerna granskas sedan av en särskild referensgrupp som enskilt lämnar sin uppfattning.""
www.shl.se/artikel/67534/
Citat Peter Andersson:
""– Till att börja med kan vi konstatera att 100 procent av de ärenden som gått ut till referensgruppen har kommit via situationsrummet och supervisor för spelarnas säkerhet. Det samarbetet har fungerat riktigt bra, säger Peter Andersson och fortsätter:""
www.shl.se/artikel/59619/
Alltså, min tolkning utifrån artiklarna jag länkat till är att Lärking efter det att han blev tillsatt som ansvarig för situationsrummet har tagit över rollen som den som för dialogen med referensgruppen, den som ansvarar för situationsrummet och den som för ärenden vidare till disciplinnämnden.
Peter Andersson anger att det känns bra att han nu kan "fokusera fullt ut" på att coacha domarna i SHL.
Sen hur det går till i själva verket kan jag inte belägga, men jag önskar att det vore Lärking som förde situationsrummets talan lite mer. Jag vet inte hur det funkar i dialogen mellan situationsrum och referensgrupp. Jag vet inte heller hur det funkar i dialogen mellan situationsrummet och disciplinnämnden. Jag vet inte ens med säkerhet vilka som sitter i disciplinnämnden just nu.
Det jag intuitivt känner är att jag borde se och höra lite mer av Lärking och lite mindre av Peter Andersson när det gäller bedömningar och ställningstaganden från situationsrummet hädanefter.
Länk:
www.shl.se/artikel/61943/
Edit: några tillägg, här och där...
Som du ser försöker jag att belägga det jag säger med källor, där jag hittat den information jag lägger upp. Var hittar jag belägg för dina påståenden?
Enligt artikel i nedanstående länk är detta namnen i referensgruppen:
Joacim Karlsson, gammal linjedomare, linjedomaransvarig i SHL
Jörgen Bemström (halvny) gammal spelare, ersatte Musse Håkansson i våras
Daniel Rudslätt (ny) gammal spelare
Harald Lückner (ny) gammal guldtränare
Mikael Lindqvist (ny) gammal domare och spelare
Länk:
www.shl.se/artikel/67534/
Peter Andersson är dock domarchef. Jag vet inte om han är med idisciplinnämnden, men jag tror inte det. Jag vet inte heller om han är involverad i situationsrummet.
Ansvarig för situationsrummet tror jag är Christer Lärking. Dom sköter numera centralt måkameror och de andra situationer som tidigare sköttes lokalt på arenorna. Situationsrummet ligger i Mediahuset på Tegeluddsvägen i Stockholm
Ifjol satt följande personer i den referensgrupp som situationsrummet har när de ska ta ställning till ev. anmälan till disciplinnämnden som matchdomarna missat:
Anders Gozzi
Joacim Karlsson (Gammal linjedomare, numera linjemansansvarig i SHL)
Musse Håkansson
Michael Sundlöv
Fjolårets disciplinnämnd var
Alexander Ramsay, Ordförande
Ledamöter:
Johan Nordin, vice ordförande
Hans-Göran Elo
Ulf Lindgren
Stefan Persson
Cattis Zethelius, adjungerad sekreterare
Källor:
www.swehockey.se/Omforbundet/Namnderochkommitteer/Disciplinnamnd/
www.swehockey.se/ImageVaultFiles/id_73724/cf_78/DN_delegationsordning_2012_ny.PDF
www.shl.se/artikel/57422/
www.shl.se/artikel/61943/
Kommer han att gråta sönder småkinderna?
Med lite pondus och mer än basic engelskakunskaper hade kommentatorn kunnat kontra in en uppercut gällande Larrys försvarsstrategi...
Jo, men jag inser mina begränsningar. Jag överlåter det till mäster!
En liten förtjänstflagga ovanför ståplats vore en fin och skälig gest!
Jesse kör regnbågsdevisen: hellre transvestiter än transatlanter
Känns som jag kan ta en kambodjansk keeper just nu om jag får ett par habila backar på köpet :)
Redigerad kommentar
Mano: spännande spelare värvad av oss. Skellefteå apar sig och går an men skickar ner några fler dvärgar i gruvan, för flippar han hos oss så lirar han hos apan när kontraktet går ut. Sagan går igen.
Powerfade:
Hoppas någon trycker till honom rejält då så det blir defintivt. Limbo är ju jobbigt.
Farbror Barbro:
Jag håller med dig till viss del. Jag skulle mycket hellre se ett MoDo med en dominans av lokala förmågor. Men om det skulle innebära spel i lägre divisioner så tar jag hellre några år med själlösa främlingslegionärer i väntan en ny kull med guldbarn.
Jag gör däremot ingen skillnad om inhyrda legosoldater är svenskar eller har annan nationalitet. Är det inte ångermanlänningar är det legosoldater.
Redigerad kommentar
Matchen live på Allehanda.se (99:-):
www.allehanda.se/ishockey/shl/live-tv-ishockey-brynas-modo#Ishockey
– För tillfället är vi en halv sekund sena i det mesta vi gör ute på isen när det kommit till match. Det är främst där jag vill se en förbättring redan till mötet mot Brynäs.
I SHL krävs det snabba och korrekta beslut och vi vill vara ett av de snabbaste laget, men då krävs det att vi hela tiden ökar tempot match för match ända fram till seriestart den 17 september, säger Modo Hockeys huvudtränare Larry Huras.
Länk: webben7.se/artikel/123208/huras-efterlyser-tempo
Vackert som vanligt! Hoppas på bra hockey ikväll.
Sven.Savage:
Inte bara närområdet som dammsugas på småpojkar...
www.helahalsingland.se/sport/ishockey/skelleftea-skrev-fyraarskontrakt-med-15-aring
Redigerad kommentar
Make Believes:
Fantastiskt!!
snart visar det sig att det bara är en Björn som sitter av ett ramavtal....
:-D
Föregående · 28 · Nästa
Från Cattis:
Gällande bestraffningsärenden så är det bara förbundet som har bestraffningsrätten då det är vi som tillhör Riksidrottsförbundet.
SHL som bolag har inte den möjligheten. Däremot kan dom, i detta fall via situationsrummet, göra en anmälan som nämnden hanterar.
Ny i DN från denna säsong är Christoffer Norgren, i övrigt är det samma gäng som förut.
Om domarbasen:
Peter Andersson är domarchef för SHL och är chef för domare och linjemän i SHL. Han har ingen roll eller inflytande alls i nämndens arbete.
Han kan ju naturligtvis ha en åsikt om en händelse bör/ska anmälas eller ej med tanke på vad bedömningsdirektiven är för SHL, men det är något mellan honom och hans domare.
För domarna så slutar deras jobb när en anmälan är gjord. Sedan är det disciplinnämndens uppgift att fatta beslut.