NuMo

20672 inlägg · 38995 besökare

Historik

· 12 ·
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Gavelo:

Nu släppte vi ju in ett mål efter samma principer. Chansa in med pucken, fullfölj och fullfölj, mal in pucken. Det blir slumpmässigt men malandet för chansen större.

Angående spel på djupet som du nämner så tror jag det är den taktik man försöker få för att en press. Eftersom vi inte är tillräckligt spelskickliga för att spela in pucken på konstruktiva sätt (vilket vi borde vara) så kör vi enkelhetsprincipen. Vi skall kämpa ner motståndet primitivt. Vi tvingas gå tillbaks på dinusarisestatiet. för att därifrån justera.

Att vi tvingas gå in i kampstadiet i stället för att konstruktivt och fysiskt vinna matcherna är inte så roligt, men kanske är det nödvändigt. Själva kampen har ju inte varit så bra, men som någon så om Tre Kronor nyss. Bästa sättet att komma in i en match är att gå in i närkamperna på en gång, inte att få till ett spel.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Tuppen:

Själv vet jag inte om det kan kallas jättelägen. Det är typiska lägga in och på chans så får vi se om vi får träff på pucken.

Det gör att den som får läget inte hinner välja några andra alternativ än att träffa pucken mot mål, på chans. Oftast i full trafik, flera hinder innan mål i hast.

Jag har bara andra preferenser.

Spel till frilägen. öppna chanser, är för mig jättelägen.

Det du nämner är malande där det förr eller senare statistiskt borde gå att få in en puck.

Jag saknar spelövertag där det jag vill se kommer.

Men, nu är vi där vi är. Vi klarar inte av det jag vill se, så vi kör på plan B. Dvs. Mala och kämpa om puckarna i chanszonen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Gavelo:

Har knappt märkt det, det känns väldigt stabilt, inte för att vi blir så vassa. Vi är inte så kompakta, var min spaning, vilket tangerar din spaning att vi blir för långa.

Men, nu skapade vi ett flertal chanser, men trots att de hade potential så var de inte så vassa.

Men jag förstår din varning. Vi får se om vi klarar av balansen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
SPOODI:

På flashback (undersökte det i profession oh blev lite förbluffad) Rubriken var, Testa inte muskotnöt. Det är ett helvete, typ.

Svaren var. Intressanta. Tror jag skall testa till helgen. Sa du att man fick ihållande migrän i två dygn? Najs. Osv.

Droger kan vara konstigt. Speciellt bland ungdomar.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Zource:

Ja nu är det dags. Slutspel. Det är nu jag snart skall vara som bäst.

Bäst att stoppa in en bomullstuss med hembränt i rumpan igen. Fan, det är ju Måndag.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
SPOODI:

Skit. Det hade jag ingen aning om. Jag som köpte på extrapris.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
k1m:

Vad sa du att du hade för positiva betraktelser från matchen?

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Zource:

Vafan hände här då? Nös och så började plötsligt blodet flöda ohejdat från näsan. En meter toapapper senare så har jag i alla fall lyckats stoppa in så mycket att det blivit stopp, även om jag känner att det rinner ner bakvägen i halsen i stället. Blod är lite gott.

Så vad har man fått för hemsk sjukdom den här gången då?

Blod svett och tårar. Jag har lyckats pricka en av dem.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
k1m:

Den som söker finner.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Willow:

AIK skall ju inte vinna så jag är glad att de inte kan skjuta mål.

Jag vet inte. Jag är ungefär lika taggad som om jag såg på Anslagstavlan. Men det ser stabilt ut. Som jag ville, förutom att jag saknar tre fyra mål från MoDo.

De lovar runt men håller tunt

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Tuppen:

Det tror jag du har rätt i. Disciplin, rätta positioner. Rätt typ av uppspel utan risk. Sånt bromsar ner det innovativa en bit, men det får det vara värt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Domsjö:

De kör de billigare oriktade mikrofonerna för att skapa en mer lokal stämning på matcherna. Det är precis som om man satt där på läktarna och lyssnade på sina bänkgrannar.

Men du! Nu gjorde vi mål. Solklart.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Willow:

Lite frustrerande ändå att vi inte sköljer över motståndet mer här på hemmaplan.

Hur skall det gå med den utlovade storseger som man gått ut med vitt och brett?

Vi borde träna mer på att skölja över motståndarna.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Domsjö:

Om du menar att de halkar omkring på isen så verkar det ha att göra med det nya Kanadensiska de infört den här säsongen, men det har inte satt sig ännu. De skall luta sig extra mycket i svängarna för att få en tidigare start i accelerationen.

Det har varit tydligt hela säsongen. Men det kommer till slutspelet. Då blir det ännu vassare.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Heyerdal:

Riktigt när 3-0. Berglund slog hål i luften men hade han träffat så hade den kunnat gå in, för det var hårt som fan.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Tuppen:

Lite typiskt B-kvalitén på allsvenska sändningarna. Att utför en intervju går ju åt helvetet minst 50% av gångerna t.ex. Vad är problemet. Sätt i kabeln till micken.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Zource:

Måns gjorde nog assisten.

Nära två noll där.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Gavelo: Du har så höga krav. Jag nöjer mig med 7-1.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Tuppen:

Som vanligt väldigt positiva tongångar från Matchstudion. Nästan som en propagandakanal.

Tvärtemot HS där vi oftast blir övermannade av bittra begravningstongångar från ett gäng. Inte ens bra är bra.

Men ikväll så ser vi fram emot en riktig förlösning i form av perfekt attityd och koncentration från spelarna där vi inte ställer till det för vår målvakt. Hua! vågar knappt tänka på reaktionerna om vi drabbas av våra väl invanda synder den här matchen.

7-1 till MoDo.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
modomille:

Werblom är väl inte en spelare vi vill röra vid. han räknas ju som en nepotismspelare.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Gavelo:

Hinken kanske förleder folk, men det tror jag inte. Han är inte i Italien tror jag.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Framnäs:

Hinken är säkert i Linköping. Det är kopplingen till Italien som Mr. Madhawk refererar till.

Så nu kan vi dra iväg med teorierna.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m:

Vad krävs för att få epitetet att man har ett MoDo-hjärta?

Vet du det k1m?

Först kanske man måste veta vad klubbens hjärta är. För att komma in i det så måste hjärtat acceptera dig för att du själv har hjärtat för klubben.

Det är väl ungefär som att älska en person. Kärleken måste vara ömsesidig. Att kan inte själv bestämma att jag i ditt hjärta. Och du kan inte säga till en du älskar vilka som skall vara i dess hjärta.

Man kan inte bestämma över någon annans hjärta. I ett hjärta ryms hur många som helst. Även de som du själv inte har i ditt hjärta.

Rent spontant tänker jag att respekt för kärnan i den andras hjärta kan vara en av öppningarna in i det. Tvärtom så kan respektlöshet vara ett hinder för att komma in i hjärtat man vill tillhöra.

Man behöver kanske inte älska allt det hjärtat man vill tillhöra, men att respektera det tillhör nog en fundamental bas.

Så är det olycklig kärlek. När man så gärna vill komma in i den andras hjärta så man låtsas att man tillhör det, trots att man inte respekterar det egentligen. Man kanske tom. föraktar stora delar av det.

Man behöver inte hålla med om alla val som den man älskar gör, tvärtom det uppskattas nog inom rimliga gränser. men börjar det bli för motbjudande så kommer inte ömsesidig kärlek uppstå.

Ja, så går det såklart att fortsätta bra länge.

Vart befinner du dig känner du, du som pratar om att andra personer inte platsar där?

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Bad_Brett:

Behovet att rycka ut?

Jag vet inte varför.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Tarasov:

haha, inte mitt inlägg i alla fall. men stavfel förekommer inte bara inom skidåkningen.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Modo4321:

Ja, varför? Utan fakta så kan vi säkert komma på tusen anledningar.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Nu har jag fått se resten av Curlingen.

Tack för hänsynsfullheten att respektera att vissa inte sett det.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Bad_Brett:

Jag återgår i stället till den tanke du hade i förra inlägget. - Spela spelaren smart.

Han skall få utrymme när hans specialkompetens kommer bäst till nytta. Såklart måste han spela i neutrala situationer precis som vanligt.

Men han måste plockas bort i kritiska situationer när det vankas defensivt arbete och resultatet är viktigt. Däremot tvärtom när vi måste få in mål eller när det skall avgöras.

Han är ofta inte ens riktigt nyttig i vanligt PP. Han är för ego så då plockar han bort tre fjärdedelar av vårt vapen.

Men nog om Kelleher nu.

Han är bara en svaghet av något som är mer kollektivt. I det vanliga spelet. Vi har alla möjligheter att spela övertygande om vi var mer mentalt enstämmiga. Det är att vi inte är stämda som ett lag som är problemet. Det räcker inte att minst en i varje formation inte har den mentala inställningen i fas med de andra.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Bad_Brett:

Där håller jag i del med dig. Spelare som är uppenbarliga risker i vissa spelsituationer skall man inte sätta i sådana situationer.

På något sätt har vi inte samma hockeykultur som i NHL där spelare blir rollspelare i högre utsträckning, vilket i det fallet innebär att spelare sätts i fack och i hög utsträckning blir att det är det de gör, trots att de kanske tom. är bättre på annat, men inte lika bra som andra i laget.

Smart, men samtidigt slöseri på potential. Så spelar vi inte i Sverige.

Det skulle inte vara möjligt att ha det systemet i Sverige ens. Vi har inte pengar att ha den typen av trupper.

Men KELLEHER Haha! Min target. Där borde det vara lätt.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m: En sak är klar. Du kan det inte.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m:

Är det fystränaren nu?

Dina kritiska kommentarer är lika illa riktad som en blind (innan "blid") om tvingas skjuta en duva med en slangbella i ett rum där det spelas hårdrock på högsta nivå.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Framnäs:

Det har tjatats om fel spelsystem av flera under hela säsongen. En del har bara klagat och förbannat alla, en del har gjort flertalet avhandlingar för att förklara at det är fel spelsystem.

Själv har det alltid varit enkelt för mig. Det är spelarnas mentala lättja som gör det här. De vet att de gör fel, men de faller in i lättjan så fort de får en chans.

Laget är felbalanserat. Det blev felvärvat. Det saknas ledande karaktärer. Det saknas inte spets, tvärtom.

Men är det sportchefens fel? Nä, det är inte så enkelt, men nog vore det bekvämt att strunta i fakta att vi tvingades värva nästan en hel trupp i en mager marknad under kort tid. Det värvades en massa potentilla spelare, man dammsög nog det man kunde under de förutsättningarna. Det är mer komplext än vad som är skönt för oss att ha som förkaringsmodell.

Nu har vi ju inte förlorat ännu. Så vi får se det positiva i det. men laget kommer inte att klara sig från kritik från det narrativ man lyckats skapa om sig själva.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Monno:

Jag fortsätter att klaga på Kelleher. Det är ju min target. Trots att jag ser honom som ett bra värv.

Någon ifrågsatte vad han gjorde när vi kom typ tre mot mål och han hade pucken. Då gör han någon konstig passningsfint vi aldrig sett förr.

Varför? Vi leder stort och då börjar han göra cirkuskonster. Vilket straffar sig direkt.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m: I ditt fall är det övertydligt. Glad för dig att du hittat ett lag att hålla på som du njuter av.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
modomille:

Momentum gör mycket. Nu spelar AIK för de har inget att förlora. MoDo har aldrig varit så här bekvämt i ledning och de klarar ju oftast inte ens av ett spelövertag utan att bli övermodiga så....

Men AIKs första mål är ju ren flax. Det andra är ett riktigt hockeymål, det tredje, ja då är vi i skiten mentalt

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m: Nä, det är det jag säger. Du har varit knäpptyst. Det var väl inte så roligt det gick bra.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m:

Glad att ni äntligen fått anledning att sticka fram trynena.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Zource:

Man märker hur dålig kravställan tränarna har haft.

De får en chans.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Blake:

Gästrin är nöjd.

Bagenda skulle aldrig klara av minus 25 grader och bli bestraffad bara därför.

Men det är ju för att han är från Stockholm.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Blake:

Gillar Bagenda. Grinig skall man vara.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Vargen:

Ja. Om vi vinner.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Å Mattson vår lätta sig.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Blake:

Snyggt PP slutligen. Matt och styrning Gästrin.

Men på tal om speldum. Mitt taget hela säsongen. Kelleher. Han har sina uppsidor, men vi spelar PP och då tror han att det är dags att strunta i att leverera puck. Har inget emot att han tar egna initiativ i avgörande situationer, men i de här lägena blir han lika uppenbar som Näsén var. Fast de är varandras olikheter.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Gavelo:

Det kanske var dumt, men ikväll har han gjort flera bra saker som jag sett.

Men jag är ju ingen expert.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Blake:

Tyvärr i just de lägena när vi är hårt tillbakatryckta så drar han en menlös puck rakt in i centrum i stället för att använda sargalternativet. Det mentala är svårt.

Såg ni Berlunds härliga tackling på reprisen. Ingen såg väl den i direktsändning.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Gavelo:

Granberg dyker. Men jag tycker Svarten har fel. Granberg var bra de första matcherna han var med.


Hmm? Trodde det var vi som fick utvisningen. Jaha. Men vi spelar superbra numerära underlägen nuförtiden så jag är inte orolig.

Kanske Sebbe gör mål igen? Kanske inte.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Costanza:

"Barba non facit philosophum"

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Costanza:

Det sa Romarna också. Jäklar. Ligga i en divan med en slav som viftar med en plym ovanför en samtidigt som man äter gott och dricker vin hela kvällarna. Små snoppar hade de iofs.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Heyerdal:

Alla säger som Linus gör nu. Vi måste fortsätta spela som vi gör nu, hela tiden.

Men så glömmer man det plötsligt. Oftast som du säger i andra perioden, det är i alla fall också min egen spaning.

Så nu får vi se. Har vi en massa spelare som börjar med cirkuskonster för att vi skall göra youtubemål och så förlorar vi stycket, eller kan de spela det mentala spelet med sig själva och spela som normala hockeyspelare på elitnivå?

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Zource:

Allt är ju relativt, som man brukar säga.

AIK håller tempot uppe och stångar hårt framåt, trots motgångarna.

Men, kanske är det relativa. Ligger man under mot Modo efter första med tre mål, så är man dåliga?

Narrativet från början av säsongen var. Alla lag gör sin bästa match mot MoDo, för det är laget man vill slå.

Så det finns ju en kontrastverkan.

· 12 ·