Sven.Savage

40784 inlägg · 10510 besäkare

Historik

· 16 ·
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Intressant att notera att Röglet tycks köra över Malmet i Sydderbyt.

Just nu har Plastjö bara 7p på Luleå (+ en hängmatch). Nästa omgång på lördag har Röglet Plastjö, medan vi har Fiskrenset. Kan vi ytterligare närma oss Plastjö då? 3-4% chans att passera som tippades realistiskt kanske några timmar senare blir 30-40%?

Nej, nu var det Jinx igen. Så sköna som vi varit i matchen kan Öret mycket väl vända på detta, a la HuVa.

Vakna nu, Luleå! In med femman innan ni kan koppla av.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Resultaten efter andra perioderna::

• Brynäs IF - Leksands IF 2-1
• HV 71 - Skellefteå AIK 1-2
• Luleå HF - Örebro HK 4-2
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK 1-3
• Djurgårdens IF - Färjestad BK 1-1
• Timrå IK - Linköping HC 2-2
• Växjö Lakers HC - Frölunda HC 1-2

Apan har vänt mot HuVa vilket innebär att Öret lämnar över kvalplatsen till HuVa igen, nu på -2 mål i målskillnad. Warulfven har kvitterat mot Djurgårn och är nio -6 poäng bakom Luleå, Pölsan bara -5 poäng bakom Luleå nu.

Ska hotet nedifrån bli Pölsan i stället för Warulfven? Eller båda två lagen?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Men där kom det. Hoppas få se riktig Luleåhockey i tredje nu, helst ett tidigt mål så att Öret ballar ur.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lite trist andraperiod där Luleå inte riktigt går på max, som känner de att de är det bättre laget, och därför inte ger det bästa man kan.

Påminner ju om flera matcher på senare tid, där motståndarna fortsätter kämpa på och till slut vinner.

Men där kommer Ponta efter sargen hårt uppvaktad av Öre. Då slår han in pucken framför målet där Nurmi kommer som ett jehu och precis innan norrbaggen i öretalet styr förbi pucken till 4-2 för Luleå.

In med ett mål till på örena så ger de nog upp.

Andra perioden över.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ca 15 min spelat, Luleå får PP efter det nu pågående kraftbrytet.

Har varit lite tuta-och-kör-hockey denna period, ger mer slumpmässiga chanser. Bra för Öret som inte kan bättre, mindre bra för det bättre laget Luleå som borde ha kontroll på matchen.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Koivistoinen kommer fri, drar norrbaggen och sätter 3-1 i femte luckan på noorbaggen som inte tycks ha tillräckligt mellan benen.

Öret har alltså snubblat in 2-1 innan dess - och nu sätter Quenneville också 3-2, på ett skott från halvdistans mot en skymd Ward.

Luleå är lite småsköna tyvärr, för det mesta klart bättre än Öret, som dock tagit tillvara på enstaka skitlägen.

Ett gäng ören krockar med varandra vid egen blå och det leder till att Luleå kommer 3 mot 0! Puckförande är Bromé som pangar pucken i krysset nästan, men det blir ribba-ut.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Yep! Och Fölsedasbarnet Limpan har redan 2 poäng. Det kan bli mera.

Resultaten efter första perioderna::

• Brynäs IF - Leksands IF 2-0
• HV 71 - Skellefteå AIK 1-0
• Luleå HF - Örebro HK 2-0
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK 0-3
• Djurgårdens IF - Färjestad BK 1-0
• Timrå IK - Linköping HC 1-1
• Växjö Lakers HC - Frölunda HC 1-0

I detta nu har HuVa lämnat över kvalplatsen till Öret. Samtidigt som Luleå, i livetabell, ligger på plats #6, 2 poäng bakom Malmet, samt 5 och 6poäng före Pölsan respektive Warulfven.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå äger puck i Öretzon, Öret tappar puck i Luleåzon. D.v.s. de försöker humpa puck mot målet i tro om att det ska studsa på någon eller något.

Limpan snor puck vid blå, går naken mot mål, fintar vakten och går för backhand, men lämnar pucken och låter den glida in i femte hålet. Pucken stannar dock mellan norrbaggens ben, han har själv ingen aning om var pucken är. Då kommer Laaksonen och petar in den lösa pucken.

2-0 för Luleå, som inte behövt förta sig speciellt. Öret chansar ju bara på att humpskott ska studsa in, något annat kommer de inte åt mot Luleås fina 4- eller 5-mannabox.

Nu paus.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: En Öretspelare snor tag i Liedes klubba, håller fast till norrmannen-rookiezebran tror det är hållning. PP Öret igen, vilket Luleå dödar av.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ljuvligt!

Örets Leif Porkka Bork hänger med mungiporna.

Som alla numera upptäckt är det Porkkabork som tränar Öret. Det märker man direkt på "coachstilen" att sparka lagets bästa spelare.

Porken som Bork överst, Parken som Niklas Eriksson nederst.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-05-kl-191609.png

500x0-skarmavbild-2026-02-05-kl-191550.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Vilken skillnad på PP.

Öret kommer in och Luleå slår direkt ut pucken.

Luleå surrar som bålgetingar runt Öretkassen, som försöker med halvliten box, som Luleå snurrar förbi enkelt, skott som norrvakten tappar ut, då slår Linus Limpan Omark - 39 år idag - in 1-0 för Luleå!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Hedqvist retar upp en öretfinländare som slår på Hedqvist som går omkull.

Klassisk Hedqvistare. 11 min spelat, 0-0, PP för Luleå.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
8.20 spelat, 0-0.

O'Neill åker ut för hög klubba, PP för Öret.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och nu har Luleå presenterat laget och vi kör Bulan 2.0 med undantag för att Allard är avstängd för spöktacklingen. Vi utgår från att Bromé som vanligt är på topp när han får chans att spöa Niklas Eikssons lag.

Neo Hirsch och David Tomasson är inhoppare.

Öret kör sitt vanliga gangsterköpeslag. Med en j-a massa finländare. Nästan lika många som vi. Spaden ger de till norrbaggen Arntzen som är ungefär lika strålande %SVS-mässigt som En Roth, båda når nästan 89%, siffror på pölserlig nivå.

Och zebror .... yep, där hann BJ#21 ut ur bastun innan jag hann skriva namnen. Mest rookiekaraktär över de randiga som vanligt numera.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Som sagt. Nu väntar vi på nedsläpp för följande matcher för SHL:s 42:a omgång:

• Brynäs IF - Leksands IF
• HV 71 - Skellefteå AIK
• Luleå HF - Örebro HK
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK
• Djurgårdens IF - Färjestad BK
• Timrå IK - Linköping HC
• Växjö Lakers HC - Frölunda HC

Är väl bara två matcher som inte är så viktiga för Luleå men ser gärna att såväl HuVa som att Timret vinner dessa matcher. Vilket skulle kunna innebära att HuVa äntligen får lämna kvalplatsen och nå ända till plats 11. Medan krisen breder ut sig i de två köpeklubbarna Öret och Pungen.

Med detta sagt hög tid att neutralisera all Jinx och fastställa att nu slåss Öret för sin överlevnad bland strecken och sådana lag är ungefär de svåraste man kan möta då. Så naturligtvis torskar vi.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten:

Läget just nu:

#3 Röglet 41m +26 73 poäng
#4 Plastjö 40m +16 72 poäng
#5 Malmet 41m -2 67 poäng
#6 LULEÅ 41m +5 62 poäng

Jämfört med Luleå:
(21 i målskillnad = 1 poäng; 11 i målskillnad kan vi ta)
Röglet +12 poäng
Plastjö +9 poäng
Malmet +5 poäng

Om vi då jämför med hur lagen gått andra halvan av serien, och räknar poäng per match där samt multiplicerar med de antal matcher man har kvar att spela får vi:

Luleå 24,2 poäng
Plastjö 20 poäng
Malmet 19,1 poäng
Röglet 17,6 poäng

Skulle de fyra lagen hålla samma form och ta lika många poäng per match som de gjort under andra halvan av serien blir poängskillnaden mellan lagen i sluttabellen följande

Röglet +5,4 poäng
Plastjö +4,8 poäng
LULEÅ +0,0 poäng
Malmet -0,1 poäng

Ser lite bättre ut. Har våra motståndare då några sexpoängsmatcher där de kan tappa mot konkurrenter?

5/2 IF Malmö Redhawks - Rögle BK
7/2 Rögle BK - Växjö Lakers HC
21/2 Växjö Lakers HC - IF Malmö Redhawks

Ja, Röglet har två st sådana matcher idag och på lördag. Torskar de dessa matcher kan det bli intressant. Då kan Luleå gentemot Röglet kanske ha chans att nå dem, när de möts i slutomgångarna. Om i stället Plastjö torskar båda sexpoängsmatcherna.... eller om Malmet gör det?

19/2 Växjö Lakers HC - Luleå HF
12/3 Luleå HF - Rögle BK

I skrivande stund håller jag med om att sannolikheten för att vi hinner förbi Röglet eller Plastjö i sluttabellen inte är stor. Men din förkärlek för att fastställa chans i % och här ange 3-4% för en passage håller jag inte alls med om. Tror att chansen är betydligt större än så. Lag KAN åka ned i formmgrop av skador och annat och i hockey kan det gå snabbt.

Visst är det Malmet som ligger närmast oss att nå ikapp, men de har länge tillhört de lag som gått bäst. Å andra sidan tror jag att om Cam-Ingvars-effekten håller i sig kan Warulfven mycket väl bli det lag som går allra bäst resten av serien och då blir det svårt för Luleå att hålla dem bakom oss.

Med allt detta sagt finns det många matcher ikväll vars resultat kan vara viktiga för Luleå:

• Luleå HF - Örebro HK
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK
• Djurgårdens IF - Färjestad BK
• Växjö Lakers HC - Frölunda HC

Och därefter på lördag:
• Luleå HF - Frölunda HC
• Rögle BK - Växjö Lakers HC
• IF Malmö Redhawks - HV 71
• Brynäs IF - Färjestad BK

Följt av tisdagsmatchen:
• Frölunda HC - Växjö Lakers HC

Det kan kanske hända en hel del som påverkar Luleås kommande chanser för placeringar avseende toppsex i de nämnda matcherna. Eller inte, vi får se.

Men i vilket fall får vi efter närmaste dagarna bortåt två veckors uppehåll för att titta på OS. Medan Luleå tränar för att förbättra den del av spelet vi ännu inte hunnit träna på: anfallsspelet och PP.

TILLÄGG
AV intresse kan också vara antal hemma och borta av de matcher som återstår. Där har Luleå en fördel, fast mot det står hur många PPM poäng per match Luleå tagit hemma och borta och hittills har det varit rätt lika, medan de övriga haft klart bättre hemma-stats.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-05-kl-172428.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Labanlasse: He he, tack för det, Labanlasse.

Frågan är om inte HuVa får spela åttondelsfinal och hur långt kan det gå? Som laget nu uppför sig kommer man att tänka på Miracle on Ice.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Ja, du.

Två omgångar närmaste dagarna (plus hängmatch Fiskrenset-Plastjö några dagar senare) innan vi har hela 12 dagars uppehåll för OS innan SHL ska avslutas med ca 9 omgångar på drygt tre veckor, d.v.s. med nästan tre matcher per vecka för lagen.

Torsdag. 2026-02-05
• Brynäs IF - Leksands IF
• HV 71 - Skellefteå AIK
• Luleå HF - Örebro HK
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK
• Djurgårdens IF - Färjestad BK
• Timrå IK - Linköping HC
• Växjö Lakers HC - Frölunda HC

Lördag 2026-02-07
• Leksands IF - Timrå IK
• IF Malmö Redhawks - HV 71
• Djurgårdens IF - Linköping HC
• Brynäs IF - Färjestad BK
• Rögle BK - Växjö Lakers HC
• Skellefteå AIK - Örebro HK
• Luleå HF - Frölunda HC

Tisdag 2026-02-10
• Frölunda HC - Växjö Lakers HC

Mycket som står på spel nu.

Viktigast för SHL är nog striden om kvalplatserna. HuVa har nu fått ihop laget och spelet och kan nog räknas bort, som det verkar. Det betyder att det blir en rysare som gäller vilket av lagen som får kvala mot Trottoarkanten. Denna Trottoar är ju helt ur slag, men kom ihåg att det är vanligt att ett lag som blir klart för kval långt i förväg har chans att lägga ned SHL för att förbereda sig för kval, vilket kan vara mycket gynnsamt.

Så, vilket lag ansluter till kval. Just nu ligger Öret sämst till, men kanske den oberäknelige tränaren - som spelar för sin överlevnad - kan skrämma igång dem. Det har han gjort förut. Timret har ju haft en nedåtgående trend och fortsätter den så... Än sämre trend hade Dhurgårn, men nu har de spelat bra 2 matcher, men kan det hålla, eller kollapsar de igen? Slutligen ligger Pungen nära till Svartepetter, och riskerar de nu att osäkerheten smyger sig på, när det stormar på ledningsnivå i klubben.

Varför är slaget om att undvika kval av intresse för placeringar högre upp? Därför att lag som riskerar kval och risk att tappa massor av miljoner av tradition kan komma att skärpa sig ordentligt och bli svårast motståndare framöver. Vanligen handlar det om enstaka lag, men denna säsong är det möjligt att många fler blir inblandade.

Ser man till toppen har ju all så kallad expertis hela säsongen förklarat att Fiskrenset redan vunnit och enda frågan är om de ska slå historiskt rekord avseende flest poäng i SHL någonsin. Medan mer kunniga experter vet att Fiskrenset bara vunnit Elitserien SHL ..2 ggr, tror jag, och att de alltid drabbas av vårgropen då det intresset i Sveriges Arsle går mot kommande sparkboll samt sitta på Avenyn, dricka pilsner och titta på flickor.

Och mycket riktigt där är vi igen. Avenykollapsen har slagit till och nu pekar allt på att Apan vinner serien.

Så har vi slaget om att ta plats direkt i kvartsfinal och undvika ryyyysligt socialt slutspel och åttondel på riskfyllda bäst av tre bara. Av de inblandade lagen har Luleå och Malmet gått bäst andra halvan av SHL. Luleå ligger dessutom långt före övriga lag (med undantag för maskinen Apan). Men har torskat x 2 mot HuVa som slagits för sin existens.

Malmet har ju gått som järnet länge nu, bäst i serien över typ senaste ca tre månaderna. Och troligen kan de undvika klassiska Malmetformtapp, men hur säkert är det?

Pölsan vill ju med, men har fortfarande att bevisa att de kan. Ändå har de smugit med och kan de ytterligare få kontroll på försvaret så...

Och så har vi Warulfven. Det mest svårtippade lag, där fågel eller fisk väntar på att besvaras. Kommer de att tappa stilen igen, något de pysslat med hela säsongen medan de varvat topp- med botteninsatser? Eller har de ledsnat på att torska och Cam-Ingvars uppsving är här för att stanna? De har ju material för att vara bäst och kom ihåg att innan serien tippades de av de flesta som vinnare. Jag tror (är rädd) för att de nu är här för att spela hockey och då är det svårt att se vilka lag som ska kunna stå emot.

Många frågor som väntar på svar. Och det gör de kommande matcherna extra intressanta, innan lagen nästan två veckor kan förbereda sig för den intensiva avslutningen.

Plastjö har man inte riktigt räknat med men de har smugit där toppnära och nu har de toppmatcher mot Röglet samt Fiskrenset x 2. Vacklar de kan de tappa fotfästet rejält, men har de det som krävs kan de rejält fastställa att de ska spela kvartsfinal.

Röglet bland absoluta topplagen har man blivit lite osäker på och nu ska de upp mot Plastjö samt Malmet. Som för Plastjö kan det bli bara vinster eller bara torskar.

Malmet går ju fortsatt som järnet, men lär behöva bekänna färg nu i skånederbyt mot Röglet och farliga HuVa. Också det kan bli bara vinster eller bara torskar.

Alla de där tre toppsexlagen har att bekänna färg innan OS och ville det sig, riskerar de bli inblandade i slaget om direktkvartarna.

Luleå har Öret och Fiskrenset. Lutar för poängövertag men finns också risk för tapp, om vi redan börjar ställa in siktet på det kommande slutspelet.

Och så har vi Warulfven som möter först Djurgårn och sedan Pölsan. I detta nu lutar det för att Warulfven levererar det de ska men visst finns lite osäkerhet. De KAN nog fortfarande bli sköna och falla igenom.

Pölsan har först Trottoaren - just nu den säkraste vinsten på schemat - och sedan Warulfven, som de borde kunna stå upp mot, samtidigt som det snabbt kan smälla och Vips! är de förlorade.

Anfäkta och anamma. Det kan hända mycket framöver. Vore ju trevligt om något av lagen på plats #3 - plats #5 får problem vilket kan lite förbättra Luleås situation, framför allt med tanke på de gläfsande Warulfvar som nu jagar oss.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Costanza: Rena Kramerstämningen där vid strecket!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Har funderat klart kring HuVa-torsken.

Tänker att om det skulle gälla kommer Luleå att slå HuVa. Bara att jobba hårdare fysiskt. Nu kunde det gått ändå, om vårt anfallsspel fungerat bättre. Så Luleå gav inte allt man kunde. Och då vann HuVa-ligan överraskande m h a Ang-faktorn.

Men det som gäller för de avslutande 11 omgångarna är att få spelet att fungera komplett, d.v.s. att få anfallsspelet att falla helt på plats. Vi är inte så långt borta från det nu, och kommande uppehåll innebär att vi får tid att träna på det vi behöver.

Målsättningen blir förstås att nå en plats direkt i kvartsfinal.

Vilka lag kan bli inblandade i det? Ja, teoretiskt alla gröna lag, även om Röglet och Platsjö troligen inte riskerar bli indragna, om de inte ramlar ned i en formgrop. Vidare kan knappast Djurgården och Timret konkurrera.

Så det är med stor sannolikhet de röda lagen det handlar om.



• Malmet + 5 poäng
• Warulfven - 4 poäng
• Pölsan - 5 poäng

Målskillnader ganska lika, så det kan man tills vidare bortse från.

Luleå ligger ganska stabilt på plats #6 nu, men för lag som går bra eller dåligt kan de nuvarande poängavstånden snabbt förändras.

Blir att noggrant följa de röda lagen omgång för omgång nu. Samt notera om de gröna faller ifrån de teoretiska möjligheterna eller blandar sig i och blir "gröna" att räkna med - även om det för närvarande är osannolikt.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-03-kl-132905.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Jo, det sociala slutspelet är en rysare, där man åker på två torskar. Vilket vi gjort mot Pölsan och mot Malmet "jag kan dööööda"...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: En oberäknelig faktor är hur djup Fiskrensets "Sedvanliga formgropsvistelse under våren" blir. Nu har de torskat fyra matcher i rad. Kanske de t. o. m. missar plats #2? Plats #1 kan vi redan nu räkna med kommer att gå till Apan.

Men OK, om vi antar att Apan och Fiskrenset tar de översta två platserna. Förr eller senare måste vi ändå kunna slå ett eller två av lagen för att gå för gludet igen. Blir det i kvarten, i semi eller final i sådant fall?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Ni har ju fin stats, men ändå stora avstånd uppåt, så ni har väl samma läge som Luleå: Vi kommer till slutspelet från undanskymda positioner, men i en form som är betydligt bättre än tabellplaceringen.

När det gäller "orolig" ser det ut som att Warulfven även med 0,0 poäng resten av serien klarar sig ifrån kval:-)

Men allt tjöt under hösten om att Fiskrenset skulle slå alla tiders rekord - vilket är Warulfvens - för poäng för en grundserie kommer på skam. Som vanligt. Eftersom de s k experterna glömt bort att Fiskrenset nästan aldrig vinner en grundserie pga Avenyeffekten. Denna effekt innebär att när vi närmar oss våren, inser alla fiskrensare att i Göttlabörg är det sparkboll som gäller och då vill de sitta i solen på avenyn, ta en pilsner och titta på flickor.

Lite trevligt att se att det gangsterfinansierade Öret nu tycks gå mot kval, men väl där hänger de väl kvar eftersom Trottoaren i vanlig ordning siktar på återtåg. Till Allsvenskan.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-01-kl-162154.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Det kändes riktigt tungt att torska mot HuValigan igen.

Svårt att sortera in det med kunskapen att Luleå Hockey fortfarande är det lag som gått bäst i hela ligan andra halvan av grundserien. Det går inte riktigt ihop med att under tiden torska mot tabellens kvallag HuVa två gånger!

Vet inte hur jag ska tänka om detta. Just nu känns det mer om ett straff för att man räknade på att vi omöjligt kunde tappa tre pinnar mot HuVa.

Jinxets makt är stor.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-01-kl-151120.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Verkar vara din nya hang-up; risken för att Luleå tappar toppsexplaceringen innan grundserien är färdigspelad.

Kanske har du rätt, kanske är det vad man borde koncentrera sig på?

Kanske inte.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Anders Klang: Jo. Lite överraskande att Luleå inte var tuffare. Var fanns arbetet efter sargerna? Var fanns viljan att ge allt? Känns nästan som att Luleå nu vet att man kan vara på hög nivå, men inte riktigt vill bränna ut sig innan slutspelet. Skulle man köra max kan det möjligen ge en eller två platser högre i tabellen, och det kostar för mycket.

Skrivet med hopp om att det inte i stället är så att man gått in i vilofas efter den fina perioden under tredje fjärdedelen av SHL.

Årets säsong är lite lurig för oss Luleåsupportrar. Fågel eller fisk när det blir allvar?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Labanlasse: Tack för det, Labanlasse. Ja, under match blir man gärna subjektivt, sådan är hockeyn. När det lugnat sig bör man kunna se mer objektivt på den spelade matchen och situationen. HuValigan har verkligen skärpt sig och den hockey ni nu producerar är imponerande. Imponerande är också att ni INTE sparkade tränare i år utan avvaktade att han och laget skulle spela ihop sig och nu går ni ju hur bra som helst. Fast väldigt få egentliga målchanser men jobbar man får man betalt. Inte en chans att ni behöver kvala i år, och oj vad de andra lagen botten nu ska vara nervösa när de måste ersätta er mot TrottoarKanten i kval. Öret, Djurgårn eller Pungen? Ha det bra.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Jag ber om ursäkt. Jag var säker på att vi skulle spöa HuVa. Hade jag inte jinxat skulle det nog ordnat sig.

Nu kvällsmatcher där Öret säkert är darriga. Go, Warulfvar!

• IF Malmö Redhawks - Djurgårdens IF
• Örebro HK - Färjestad BK
• Växjö Lakers HC - Leksands IF

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Limpan har haft det svårt några matcher på sistone. Hoppas att det ät lugn och ro hemma.

Håller med om att backar borde pausfintat bort de där huvaspelarna som lägger sig. Effektivt BP av HuVa, tycker att Luleå borde spelat snabbare så hade de inte hunnit med, nu var det lite stå och tänka med puck. Men HuVa är svåra även i BP, två-tre gubbar nere att vara extravakter men ändå stor box att stöta snabbt långt ut. Snabbare pass av Luleå i anfall och i PP så öppnar det sig för de viktiga crosspassen.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Slutresultat:

Lägena efter andra perioden:

• Brynäs IF - Skellefteå AIK 3-4 ot
• Frölunda HC - Linköping HC 3-4
• HV 71 - Luleå HF 2-1
• Rögle BK - Timrå IK 4-1

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
HuVa vinner matchen med 2-1 och avslutar matchen med att hoppa på och slå på alla Lulespelare de har i närheten.

Fan, så jobbiga de är att möta, HuVa. Jobbar kopiöst, filmar och har sig, slänger sig i vägen för alla skott, tar in 3-4 extramålvakter och bildar mur i målet så snart de behöver.

Bara att gratulera HuValigan sedan de slagit oss för andra matchen i rad, hur osannolikt det än låter. Lite oflyt för HuVa att andra bottenlag också tar pinnar. Men HuVa kommer inte att få kvala. Djurgårn, Öret eller kanske Pungen mot TrottoarKanten?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: 0.16 kvar nu. Luleå kör 6 mot 5. Tek i HuVazon.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: 1.05 kvar nu. Luleå kör 6 mot 5. Tek i HuVazon.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: HuVas försvarsspel består av att de har 2-3 spelare som agerar extramålvakter. Mot såväl skott från distans som inspel för styrning har de placerat en mur av feta HuValirare och det är stört omöjligt att hitta en lucka bland detta potpurri huvvaspelare.

Nu slår ang klubban i ansiktet på Hedqvist som går omkull och Luleå får PP. Ang protesterar å det väldeliga "du har ju fått betalt och inte tagit ut någon av oss HuVa sedan första perioden, har du glömt vår överenskommelse?".

Och gissa vad? HuValigan klarar BP och nu återstår bara 3.3o, HuVa har ledningen med 2-1...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Jävlars så HuValigan filmar. Är de värst i serien på detta tro?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lurar klarar iaf BP, sedan en superfilmning av en HuVa, som inte åker för filmning. Skärp er, zebror!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Osj02: Ja, just nu känns det obra, dels HuVa-äcklen och zebrorna, men fr a att Luleå som har förmågan att spöa alla lag inte ska kunna spöa detta låtsasgäng.

Och nu hittar zebrarookien en ytterligare Luleåutvisning. Nu på Shinnimin för interference.

PP mot en liten Luleåbox som inte gör mycket nytta, 3-1 hänger i luften.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Wilhelmsson: Är inte säker på att alltid gäller numera?!

Slår man klubban i ansiktet på en motståndare och orsakar blodvite, OK, men att det är helt omedvetet och ett uppenbart misstag borde väl innebära att i detta fall skulle det bara vara en tvåa.

Allt är förstås relativt. Ap-lindström hade ju frikort för hög klubba och smällde ju klubban i ansiktet på alla som var i närheten av honom utan att bli utvisad.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lägena efter andra perioden:

• Brynäs IF - Skellefteå AIK 3-2
• Frölunda HC - Linköping HC 2-1
• HV 71 - Luleå HF 12-1
• Rögle BK - Timrå IK 2-1

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja, helt galet att döma 2+2. Luleå fixar initialt BP när man har Bromé som är kung i BP, men efter 3 minuter lyckas HuVa spela snabbt, Erik hinner inte stoppa ett Gretzkypass till ang som tämligen fri i ypperligt läge 4-5 meter från mål smäller in 2-1.

Zebrorna känns darriga. Kan de ha blivit uppringda av HuVa-supportrar och informerade ad modum HuVas sportchefer?

Men hur fan kan vi släppa till HuVa så här? Sedan december har vi varit bäst i serien men ska vi nu för andra gången torska mot detta j-a kvallag?

2+2 för en klubba i ansiktet som alla vet är ett komplett misstag bara. Egentligen ska det inte ens vara utvisning på det där, men enligt devisen "alla har ansvar för sin klubba" får man köpa en tvåa. Men 2+2 för att Hedelby åker runt och äcklar sig med "blodsår, blodsår, jag måste få ett Bamseplåster". Pålägg två min för "blodsår" - används det fortfarande? Och vg notera: det var inte en medveten hög klubba på HuVaspelaren!

Fan, så vidrigt, man mår illa.

Men framför allt förstår man inte varför Luleå återigen kopplar av och blir mysiga mot detta skrattlag.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Osj02: Jo, det verkar som att Luleås spelare efter första perioden kände att det här hopplalaget är vi klart bättre än (vilket vi var) men att det smyger in sig att inte alla behöver jobba maximalt. Vilket passar HuVa.

Pinsamt att höra HuVapubliken vråla från läktaren för vad som helst.

Liedes tar fart för en kontring, jobbar med klubban utan att se att en HuVa kommer bakom honom och hans klubba träffar Huvaspelaren i ansiktet.

Zebrorna lyckas utdöma 2+2 minuter på Liedes. För en helt omedveten klubba?

Ja, gudars skymning. Dessa rookiezebror med förkärlek för att hitta bortautvisningar.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
11 min spelade av andra och tyvärr tycker man att Luleå är lite sköna och HuVa får med kamp till lite chanser.

2-1 skulle vara obehagligt, känns det som. Kan vi inte sätta 1-2 nu så att HuValigan lugnar ned sig?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Nu har vi spelat 7,5 minut av andra utan utvisning. Så kan vi inte ha det, tycker zebrorna, och finner en interference på Levtchi.

HuVa har skenbart ett fint spel i PP första 1.5 min där Luleå kör liten box, men det blir bara sena skottförsök från sargen en meter från förlängd mållinje samt centralt från blå.

Levtchi kommer in från snickerboa och kan få friläge men då åker han på en ostraffad interference.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Nu kör vi tvåans hockey. Man kan ju tro att 4-15 i skott tyder på att Luleå hade spelet i första men HuValigans tränare Anton "du ska passa dig" Blomqvist tycker att det var jämnt och får väsentligen medhåll av HuValigans kommentator.

Jahaja. Själv ser jag det liiiite annorlunda och tror snarare på att Luleå kommer att köra över HuVa denna andra period.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Taikuri har kommit igång ordentligt sedan i december. Under första halvan av SHL syntes han inte mycket, kämpade hårt ibland men det passar verkligen inte Levtchi att vara brunkare. När det lossnar för laget passar det Levtchi mycket bättre och då kan han briljera. Så var det ifjol också. Takuri i ett väl fungerande lag - då är han som bäst. När laget inte fungerar får Levtchi brunka på vilket är slöseri med stjärnan.

När kreti och pleti surrade om att Levtchi är obra visade de bara att de inte förstås att det är slöseri att stoppa in Levtchi att brunka.

Ungefär som när sparkbollen slösade bort Zlatan ibland genom att själva vara sköna.

Lägena efter första perioden:

• Brynäs IF - Skellefteå AIK 0-1
• Frölunda HC - Linköping HC 0-0
• HV 71 - Luleå HF 1-1
• Rögle BK - Timrå IK 1-0

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zebrorna tar dubbelutvisning på Hedqvist och ang för holding på båda med 0,57 sekund kvar av matchen. Känns extremt onödigt men rookiezebrorna planerar tydligen att göra bruk för visslan.

1-1 efter första perioden och 4-15 i skott. Luleå känns påkopplade idag och det känns som att man har bra koll på matchen mot HuValigan som inte tycks räcka till helt enkelt.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Där satt den! Luleå spelar bra PP, snabba pass, byter sida, lågt upp till blå och rörlighet. Så här har det sett ut redan förra matchen och det leder till att BP tappar kontroll, och Luleå tar fram olika chanser. Denna gång i form av inpass från Levtchi till centrala slottet där Nurmi smäller in 1-1.

Efter 15 min av perioden Nytt PP för Luleå, denna gång klarar HuValigan sig.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
HuVa försöker spela med sex utespelare. Nu 4 mot 4 i 42 sek, sedan PP för Luleå 1.18.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja, och nu PP för HuValigan sedan en HuVaspelare lyckats ramla när han ska åka förbi Erik, pucken inte ens i närheten. Inga repriser, var det filmning som vanligt när det gäller HuValigan?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Sju minuter spelade, 0-0. Än så länge mest snabb upp-och-ned-hockey, där Luleå passar bättre till egna spelare medan HuValigan ofta slår sämre pass. Kamp från alla spelare. Luleå tänker inte torska genom att slöa som senast, medan HuValigan hoppas att Bulan får passa sig.

PP för Luleå nu efter en HuVa-highsticking.

Tro det eller ej, men Luleå tappar puck och jnathanang får gå naken och sätter 1-0. Vi passade oss inte.

· 16 ·
Om Sven.Savage
Hejar på: 0x20-luleahockeylogosvg.png Luleå HF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE