Historik
Föregående · 17 · Nästa
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås lag för matchen mot HuValigen har presenterats. Det blir samma uppställning Bulan 2.0 som man använt sedan länge men Allard är ju avstängd för sitt fruktansvärda överfall då han "med stor kraft tacklade" enligt galenpannan Lärling. Så Erik får spela med Engsund i stället: ligans troligen bäste sjundeback.
Två no-names dyker upp som Zebror så bara att räkna med hemmadömeri. Eftersom inget talar för HuValigan talar förstås allt för HuValigan.
Vi vet ju dessutom att HuValigans coach varnat Bulan och förklarat att "Bulan ska passa sig" sedan denne haft synpunkter på en vidrig filmning av en HuVaspelare mot Luleå i höstas.
Två no-names dyker upp som Zebror så bara att räkna med hemmadömeri. Eftersom inget talar för HuValigan talar förstås allt för HuValigan.
Vi vet ju dessutom att HuValigans coach varnat Bulan och förklarat att "Bulan ska passa sig" sedan denne haft synpunkter på en vidrig filmning av en HuVaspelare mot Luleå i höstas.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Rika sponsorer.
Pungen har tydligen tre mycket rika sponsorer som öser in pengar med följd att Pungen har ett av ligans dyrare lag, men som rutin hamnar Pungen på platserna mellan slutspel och kvar är efter år.
Förstår jag rätt har nu en sådan sponsor "avsatt" sportchefen m m samt kastat in en f d spelare som avslutade sin spelarkarriär får Pungen för mindre än ett halvår sedan.
Kan det bli något?
Påminner om när Stenbecks alkoholiserade son var sponsor för Pungen och skröt om att han hade makten att mobilringa Pungentränaren i båset under brinnande match för att bestämma vilka spelare som skulle skickas in nästa byte. Den sponsringen upphörde, sedan sponsorn dyngrak inte släppts in på arenan av vakterna när det pågick match. Då blev han i stället sponsor av Malmet.
Finns fler exempel. Öret sponsras som bekant av en ekonomisk gangster som lurade Haparanda och andra kommuner på runt hundra miljoner, som de betalt för satsningar som aldrig blev utförda då gangstern konkade bolagen efter att ha placerat de hundra miljonerna för egen räkning på Cayman Island.
Och så vidare. Tror att sponsorer generellt kräver inflytande på hockeyn alltså.
Tach-och-lov för FruktHamster som beslutade ge stöd åt Luleå Hockey men utan att ha inflytande på hockeyn. Så agerar en äkta hockeysupporter.
Pungen har tydligen tre mycket rika sponsorer som öser in pengar med följd att Pungen har ett av ligans dyrare lag, men som rutin hamnar Pungen på platserna mellan slutspel och kvar är efter år.
Förstår jag rätt har nu en sådan sponsor "avsatt" sportchefen m m samt kastat in en f d spelare som avslutade sin spelarkarriär får Pungen för mindre än ett halvår sedan.
Kan det bli något?
Påminner om när Stenbecks alkoholiserade son var sponsor för Pungen och skröt om att han hade makten att mobilringa Pungentränaren i båset under brinnande match för att bestämma vilka spelare som skulle skickas in nästa byte. Den sponsringen upphörde, sedan sponsorn dyngrak inte släppts in på arenan av vakterna när det pågick match. Då blev han i stället sponsor av Malmet.
Finns fler exempel. Öret sponsras som bekant av en ekonomisk gangster som lurade Haparanda och andra kommuner på runt hundra miljoner, som de betalt för satsningar som aldrig blev utförda då gangstern konkade bolagen efter att ha placerat de hundra miljonerna för egen räkning på Cayman Island.
Och så vidare. Tror att sponsorer generellt kräver inflytande på hockeyn alltså.
Tach-och-lov för FruktHamster som beslutade ge stöd åt Luleå Hockey men utan att ha inflytande på hockeyn. Så agerar en äkta hockeysupporter.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
SHL lördag:
15:15
• Brynäs IF - Skellefteå AIK
• Frölunda HC - Linköping HC
• HV 71 - Luleå HF
• Rögle BK - Timrå IK
18:00
• IF Malmö Redhawks - Djurgårdens IF
• Örebro HK - Färjestad BK
• Växjö Lakers HC - Leksands IF
Vi ska alltså möta HuVa igen. Det av alla bottenlagen som går bäst numera och vars form pekar på att de kommer att kunna lämna kvalplatsen. Till Öret eller Djurgårn, eventuellt Pungen.
Svår match, mot lag I nedre streckkamper när vi närmar oss slutet av serien. Är ju hela 12 matcher kvar ännu, men HuVa har det lossnat för och de har verkligen inlett jakten på säkrare mark.
Och ingen har väl glömt hur det gick senast vi möttes? Luleå utklassade HuVa hemma i Delfinen och gick upp till 4-0 varpå laget trodde det var klart och inledde vilandet inför nästa matcher. Men det var inte HuVa överens om, utan började plötsligt spela hockey och kom närmare och närmare. Men då avgjorde vi matchen och i tvåmålsunderläge med bara minuter kvar tog HuVa vakten och tro det eller ej, men de smällde in ytterligare två mål, fick förlängning, där de målade och tog bonuspinnen.
Så var det senast vi möttes men Luleå är nu förvarnade och tänker inte fan släppa HuVa-ligan över bron. Trots förlusten mot HuVa är Luleå bäst av alla lag i SHL andra halvan av serien.
Så nu talar ungefär allt för Luleå.
Vilket talar starkt för HuVa-ligan.
15:15
• Brynäs IF - Skellefteå AIK
• Frölunda HC - Linköping HC
• HV 71 - Luleå HF
• Rögle BK - Timrå IK
18:00
• IF Malmö Redhawks - Djurgårdens IF
• Örebro HK - Färjestad BK
• Växjö Lakers HC - Leksands IF
Vi ska alltså möta HuVa igen. Det av alla bottenlagen som går bäst numera och vars form pekar på att de kommer att kunna lämna kvalplatsen. Till Öret eller Djurgårn, eventuellt Pungen.
Svår match, mot lag I nedre streckkamper när vi närmar oss slutet av serien. Är ju hela 12 matcher kvar ännu, men HuVa har det lossnat för och de har verkligen inlett jakten på säkrare mark.
Och ingen har väl glömt hur det gick senast vi möttes? Luleå utklassade HuVa hemma i Delfinen och gick upp till 4-0 varpå laget trodde det var klart och inledde vilandet inför nästa matcher. Men det var inte HuVa överens om, utan började plötsligt spela hockey och kom närmare och närmare. Men då avgjorde vi matchen och i tvåmålsunderläge med bara minuter kvar tog HuVa vakten och tro det eller ej, men de smällde in ytterligare två mål, fick förlängning, där de målade och tog bonuspinnen.
Så var det senast vi möttes men Luleå är nu förvarnade och tänker inte fan släppa HuVa-ligan över bron. Trots förlusten mot HuVa är Luleå bäst av alla lag i SHL andra halvan av serien.
Så nu talar ungefär allt för Luleå.
Vilket talar starkt för HuVa-ligan.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
ELFBIF: Sanny hänger på:
Hey Frederic
First of all I would like to apologise in behalf of the Swedish hockey. I just saw that you got suspended two games and also got a unreasonable high fine for luckless hit.
I don’t see any attempt whatsoever that you are trying to hit him. It do agree with you that it’s your job to try to box the Malmö player out and prevent him from reaching closer to your goal. That is part of your job as a defenseman. I can see that you’re reading the pass and have no purpose on trying to actually hit him. Your shoulder is down and there is no upward movement.
But. I do see there is a hit to the head. But from my point of view it’s more accidental then you are doing it on purpose.
The case would have been different if you have done the same thing several times and it was time for the league to set en example and therefore suspend you. From watching you play here for nearly three season I don’t see you as an dirty player och a guy the sneaks up on your opponent to give cheap shots.
I therefore feel kind om ashamed that you are getting suspended.
I will always stand up for the physical part of the game. Every time people say that it’s not aloud to hit in Swedish hockey I get kind of mad and will try try to prove them wrong by showing clips of good hits.
Now I have no words.
You got punished for a hit that wasn’t even a hit.
I really hope that this suspension doesn’t change your picture of Swedish hockey and SHL.
Sincerely
Sanny Lindström
Hey Frederic
First of all I would like to apologise in behalf of the Swedish hockey. I just saw that you got suspended two games and also got a unreasonable high fine for luckless hit.
I don’t see any attempt whatsoever that you are trying to hit him. It do agree with you that it’s your job to try to box the Malmö player out and prevent him from reaching closer to your goal. That is part of your job as a defenseman. I can see that you’re reading the pass and have no purpose on trying to actually hit him. Your shoulder is down and there is no upward movement.
But. I do see there is a hit to the head. But from my point of view it’s more accidental then you are doing it on purpose.
The case would have been different if you have done the same thing several times and it was time for the league to set en example and therefore suspend you. From watching you play here for nearly three season I don’t see you as an dirty player och a guy the sneaks up on your opponent to give cheap shots.
I therefore feel kind om ashamed that you are getting suspended.
I will always stand up for the physical part of the game. Every time people say that it’s not aloud to hit in Swedish hockey I get kind of mad and will try try to prove them wrong by showing clips of good hits.
Now I have no words.
You got punished for a hit that wasn’t even a hit.
I really hope that this suspension doesn’t change your picture of Swedish hockey and SHL.
Sincerely
Sanny Lindström
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
ELFBIF: Jo, man kan överklaga till Riksidrottsnämnden och de som överklagat beslut av Disciplinnämnden får nästan alltid rätt av RIN och beslutet ändras. Men det kan ta 0,5-1 år innan RINs beslut kommer och då är det som regel överspelat. Legalt borde det i a f innebära att DN får ett nytt prejudikat att rätta sig efter.
Grejen är den att under tiden som överklagan väntar på beslut, så inhiberas beslutet och ingen avstängning gäller. I en semi mot Fiskrensarna för 10-15 år sedan togs ett sådant beslut, efter en överklagan av Osten inför avgörande match, men beslutet att RIN skulle ta upp det och att avstängningen av Chris Abbott alltså ställdes in kom bara 20 minuter innan match så Chris gjorde ingen bra match alls. Till detta hörde nog också att matchen innan hade Cam Abbott pensionerats från hockeyn sedan en fiskrensarback - hette faktiskt Erik Gustafsson - hade samlat fart och hoppat in en fruktansvärd axeltackling i ansiktet på Cam (som var omgiven av två andra rensare), utan att utvisas. Det var på den tiden Skrikegård+Sanny hade för vana att vråla "heads up" så snart någon blev tacklad och de lyckades få media och DN att anse att det var helt just gjort.
I vilket fall. RIN ändrar gärna korkade beslut av DIFiplinnämnden. Men det kommer så sent att den enda nyttan man kan ha av det är att en avstängning blir tills vidare inte av.
Dessutom informerades förstås om RIN:s beslut att Chris Abbott firades. 9 månader senare i en rad, typsnitt 6 på sidan 118. Det gällde ju inte Djurgården.
Grejen är den att under tiden som överklagan väntar på beslut, så inhiberas beslutet och ingen avstängning gäller. I en semi mot Fiskrensarna för 10-15 år sedan togs ett sådant beslut, efter en överklagan av Osten inför avgörande match, men beslutet att RIN skulle ta upp det och att avstängningen av Chris Abbott alltså ställdes in kom bara 20 minuter innan match så Chris gjorde ingen bra match alls. Till detta hörde nog också att matchen innan hade Cam Abbott pensionerats från hockeyn sedan en fiskrensarback - hette faktiskt Erik Gustafsson - hade samlat fart och hoppat in en fruktansvärd axeltackling i ansiktet på Cam (som var omgiven av två andra rensare), utan att utvisas. Det var på den tiden Skrikegård+Sanny hade för vana att vråla "heads up" så snart någon blev tacklad och de lyckades få media och DN att anse att det var helt just gjort.
I vilket fall. RIN ändrar gärna korkade beslut av DIFiplinnämnden. Men det kommer så sent att den enda nyttan man kan ha av det är att en avstängning blir tills vidare inte av.
Dessutom informerades förstås om RIN:s beslut att Chris Abbott firades. 9 månader senare i en rad, typsnitt 6 på sidan 118. Det gällde ju inte Djurgården.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Allard fick två matcher, precis som väntat. Ändå är det ett tveksamt beslut som lärlingen får till genom att påstå att Allard med kraft tacklat ikonen när det är ikonen som åker på Allard. Jag tror att Luleå skulle vinna om ma. Överklagade till RIN, men det behöver man inte göra. Engsund gick in som ersättare och var strålande.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Players Safety Group (läs: Lärling) har rapporterat Allard till Difiplinnämnden.
Jaha. Subjektivt tycker jag att Allard inte ens tacklar ikonen Ikonen utan åker i sin riktning där ingen ikon befinner sig. Medan ikonen inte ser vart han åker utan tittar åt höger/bakåt för att se vad som händer med puck och andra spelare. Och så just innan kollisionen vänder han sig om med framåtlutande lågt huvud och då åker han rakt in på Allard som passerar framför honom. Allard gör ingen tacklingsrörelse alls, men ikonen Ikonen åker in med huvudet mot Allards överarm och vid kollisionen, som inte alls är kraftig, reagerar ikonen med att reflexivt slänga huvudet bakåt.
Anta att ikonen Ikonen fortsatt tittat bakåt, vad hade hänt då? Allard skulle ha åkt förbi honom i sin ambition att komma nedåt sargen för att ta pucken. Enda anledningen till att det blir en träffa mot huvudet är att ikonen vänder huvudet framåt för att kolla vart han åker, men det borde han gjort lite tidigare så hade han kunnat undvika att åka mot Allards arm. Så blint som ikonen nu uppträdde får man inte vara på en hockeyis i SHL.
4-5 meter framför händelsen står domare Bringan, som först inte alls reagerar, men efter 2-3 sekunder höjer han armen och blåser av, då han fått uppfattningen att det var nog en huvudtackling.
Sedan konfererar han med situationsrummets Lärling, som övertalar Bringan att Allard borde ha insett att ikonen skulle vrida på huvudet framåt och då träffa Allards arm, så därför är Allard skyldig.
Efter matchen serverar Lärling en tillrättalagt beskrivning av vad som hände för PSG, som går med på att anmäla det hela till PSG: "och med sin högra axel tacklar honom i huvudet med kraft". Det är ju en ren lögn, som Lärling brukar använda sig av eftersom han inte förstår hockey. "inte tacklar Ikonen, men denne vänder huvudet och träffar Allards överarm och det blir en relativt mild kollision" är ju med sanningen överensstämmande.
Nu försöker jag tänka över det hela och ser situationen som att det var en Luleåspelare t ex Shinnimin, Brome´, Tardif etc som åkte på en stor back i Malmet, Warulfven eller annat lag och hur tycker jag att man skulle döma då?
Faktiskt. Jag tycker fortfarande att det är ens tveksamt om det skulle varit utvisning. Än mindre ska det vara avstängning. Ikonen Ikonen måste ha koll på vart han åker, kan inte vara blind för åkritningen utan att riskera att åka på någon.
Men eftersom jag vet att när "huvudtackling" rapporteras brukar DIFiplinnämnden köpa det gissar jag att det blir avstängning. Men prejudicerande bedöms som lindrigast tänkbara vilket blir två matcher.
I vilket fall anser jag att det är en felaktig matchutvisning och avstängning som helt åsidosätter spelares ansvar för att inte blint åka vart som helst. Vad hände hänt om han åkt in i målburen i stället för Allard? Skulle målburen då fått matchstraff?
Jaha. Subjektivt tycker jag att Allard inte ens tacklar ikonen Ikonen utan åker i sin riktning där ingen ikon befinner sig. Medan ikonen inte ser vart han åker utan tittar åt höger/bakåt för att se vad som händer med puck och andra spelare. Och så just innan kollisionen vänder han sig om med framåtlutande lågt huvud och då åker han rakt in på Allard som passerar framför honom. Allard gör ingen tacklingsrörelse alls, men ikonen Ikonen åker in med huvudet mot Allards överarm och vid kollisionen, som inte alls är kraftig, reagerar ikonen med att reflexivt slänga huvudet bakåt.
Anta att ikonen Ikonen fortsatt tittat bakåt, vad hade hänt då? Allard skulle ha åkt förbi honom i sin ambition att komma nedåt sargen för att ta pucken. Enda anledningen till att det blir en träffa mot huvudet är att ikonen vänder huvudet framåt för att kolla vart han åker, men det borde han gjort lite tidigare så hade han kunnat undvika att åka mot Allards arm. Så blint som ikonen nu uppträdde får man inte vara på en hockeyis i SHL.
4-5 meter framför händelsen står domare Bringan, som först inte alls reagerar, men efter 2-3 sekunder höjer han armen och blåser av, då han fått uppfattningen att det var nog en huvudtackling.
Sedan konfererar han med situationsrummets Lärling, som övertalar Bringan att Allard borde ha insett att ikonen skulle vrida på huvudet framåt och då träffa Allards arm, så därför är Allard skyldig.
Efter matchen serverar Lärling en tillrättalagt beskrivning av vad som hände för PSG, som går med på att anmäla det hela till PSG: "och med sin högra axel tacklar honom i huvudet med kraft". Det är ju en ren lögn, som Lärling brukar använda sig av eftersom han inte förstår hockey. "inte tacklar Ikonen, men denne vänder huvudet och träffar Allards överarm och det blir en relativt mild kollision" är ju med sanningen överensstämmande.
Nu försöker jag tänka över det hela och ser situationen som att det var en Luleåspelare t ex Shinnimin, Brome´, Tardif etc som åkte på en stor back i Malmet, Warulfven eller annat lag och hur tycker jag att man skulle döma då?
Faktiskt. Jag tycker fortfarande att det är ens tveksamt om det skulle varit utvisning. Än mindre ska det vara avstängning. Ikonen Ikonen måste ha koll på vart han åker, kan inte vara blind för åkritningen utan att riskera att åka på någon.
Men eftersom jag vet att när "huvudtackling" rapporteras brukar DIFiplinnämnden köpa det gissar jag att det blir avstängning. Men prejudicerande bedöms som lindrigast tänkbara vilket blir två matcher.
I vilket fall anser jag att det är en felaktig matchutvisning och avstängning som helt åsidosätter spelares ansvar för att inte blint åka vart som helst. Vad hände hänt om han åkt in i målburen i stället för Allard? Skulle målburen då fått matchstraff?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: He he, det gläder mig att du får pengar genom Luleås framgångar!
Tänka sig att efter gludet 1996 inledde vi nästa Elitserie skitkasst - fast inte lika skitkasst som denna säsong - men vaknade till slut och gick genom slutspelet utan förlust - innan vi råkade på Warulfven i final...
Tänka sig att efter gludet 1996 inledde vi nästa Elitserie skitkasst - fast inte lika skitkasst som denna säsong - men vaknade till slut och gick genom slutspelet utan förlust - innan vi råkade på Warulfven i final...
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Ser att ni nu har fem bortamatcher i rad. Det lär bli spännande att se om ni kan prestera bra borta nu, efter de två tidigare bortakollapserna, medan ni spelat Warulfvshockey på riktigt hemma i Karlstad. Ni har ju spelarna, så kan ni få igång dem även borta kan ni ta vilka lag som helst.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Underbart! Hoppas på fortsatt Cam-Ingvars-effekt!
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
På TV4 småpratar de om formen senaste 10 matcherna, alternativt formen efter nyår. Är ju felvalt eftersom den naturliga vändpunkten gick vid halva grundserien, varefter vi hade 12 dagars uppehåll då lagen kunde skärpa sig, och sedan har det varit tätt med matcher.
Här nedan följer första och andra halvan av SHL.
Här nedan följer första och andra halvan av SHL.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Bratwursten : Jodå, fyra lag 6-9 poäng bakom. Har räknat bort hoten nedåt till om de blir aktuella. Pölsan eller Warulfven kan bli hot.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Tack, grattis själva till att få höra de blåsa i träa när Fiskrenset varit på besök.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Alla matcher avgjorda efter tre perioder:
• Färjestad BK - Frölunda HC 3-2
• Luleå HF - IF Malmö Redhawks 5-3
• Örebro HK - HV 71 1-5
• Rögle BK - Djurgårdens IF 2-3
• Skellefteå AIK - Timrå IK 7-4
• Växjö Lakers HC - Brynäs IF 1-4
• Färjestad BK - Frölunda HC 3-2
• Luleå HF - IF Malmö Redhawks 5-3
• Örebro HK - HV 71 1-5
• Rögle BK - Djurgårdens IF 2-3
• Skellefteå AIK - Timrå IK 7-4
• Växjö Lakers HC - Brynäs IF 1-4
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Det här kan vara en otroligt viktig vinst. Är bara 5p efter Malmet och 7-8p efter Plastjö och Röglet (varav alla tre torskade i dag). Hoppet om att nå högre bland toppsex lever.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå slår puck mot tomma målet, tar i stolpen. Malmet tappar puck som Shinnimin snor, går mot mål och en malmer försöker krossa honom, men Shinnimin skickar malmaren att köra korv, åker ensam mot målet och lägger enkelt in 5-3!
LULEÅ SLÅR MALMET MED 5-3!
Vi släppte in tre mål på slarv, men gjorde för övrigt en kanonmatch, och väl värt att påpeka: vårt PP var strålande och vi kunde fått flera PP-mål ytterligare.
LULEÅ SLÅR MALMET MED 5-3!
Vi släppte in tre mål på slarv, men gjorde för övrigt en kanonmatch, och väl värt att påpeka: vårt PP var strålande och vi kunde fått flera PP-mål ytterligare.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
2 min kvar, Luleå leder 4-3. KÄMPA NU LULEÅ!
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
5.52 kvar, Bromé jagar med ett malm mot deras zon, Bromé vänder, malmaren läggerbut klbban och Bromé åker förstås på den, ramlar och får PP.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kraftbryt. Halva tredje perioden återstår och Luleå leder med 4-3.
Spelet denna period ägs av Luleå som är mest i malmens zon, och Malmet verkar trötta, inte så fysiska längre. Men de får vändningar och jävlars då är de snabba och det kan smälla vilken gång som helst.
I normalfallet skulle det luta starkt mot Luleå, men livsfarliga Malmet kan lika gärna ta det.
Spelet denna period ägs av Luleå som är mest i malmens zon, och Malmet verkar trötta, inte så fysiska längre. Men de får vändningar och jävlars då är de snabba och det kan smälla vilken gång som helst.
I normalfallet skulle det luta starkt mot Luleå, men livsfarliga Malmet kan lika gärna ta det.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå trycker på och trycker på men Oskar tar allt. Malmet får av och till 2 mot 1-vändningar men....
JA! Brome sätter 4-3. Får en lobb från Omark, som han tar på volley decimetern framför Oskar, lägger ned puck åt vänster och lyfter in den i mål.
My God! Ett malm bryter en puck vid vår blå när vi är på väg till anfall, slår in den framför mål - och där har vi 3-4 malm mot en Lulespelare, men Warden räddar.
JA! Brome sätter 4-3. Får en lobb från Omark, som han tar på volley decimetern framför Oskar, lägger ned puck åt vänster och lyfter in den i mål.
My God! Ett malm bryter en puck vid vår blå när vi är på väg till anfall, slår in den framför mål - och där har vi 3-4 malm mot en Lulespelare, men Warden räddar.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Men satan! Luleå slöar bort sista PP-minuten, förstås. Och strax därefter slarvar Luleå en studs i egen zon, ett malm som blir fri och sätter distinkt 3-3.
Ivarsson slår ut puck, åker ut, och konstigt nog får Kollar tuppjuck.
4 min spelade PP för Luleå. Satan, Luleå spelar bättre och bättre PP men den går inte in. 45 sek kvar av PP
Ivarsson slår ut puck, åker ut, och konstigt nog får Kollar tuppjuck.
4 min spelade PP för Luleå. Satan, Luleå spelar bättre och bättre PP men den går inte in. 45 sek kvar av PP
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Lägena efter andra perioderna:
• Färjestad BK - Frölunda HC 2-1
• Luleå HF - IF Malmö Redhawks 3-2
• Örebro HK - HV 71 1-2
• Rögle BK - Djurgårdens IF 1-3
• Skellefteå AIK - Timrå IK 3-2
• Växjö Lakers HC - Brynäs IF 1-3
Warulfen har vänt mot Cam-Ingvars, kan de fixa detta? HuVa leder och spetsar just nu till bottenstriden. F ö leder både Pölsan och Djurgården (!) mot våra konkurrenter ovan ser trevligt ut.
• Färjestad BK - Frölunda HC 2-1
• Luleå HF - IF Malmö Redhawks 3-2
• Örebro HK - HV 71 1-2
• Rögle BK - Djurgårdens IF 1-3
• Skellefteå AIK - Timrå IK 3-2
• Växjö Lakers HC - Brynäs IF 1-3
Warulfen har vänt mot Cam-Ingvars, kan de fixa detta? HuVa leder och spetsar just nu till bottenstriden. F ö leder både Pölsan och Djurgården (!) mot våra konkurrenter ovan ser trevligt ut.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja, jag tror det är värsta tappet i år. Började nog när Bringan som vanligt tillät fri jakt på Shinnimin och blundade för två utvisningar på 10 sekunder eftersom det "bara" var mot Shinnimin.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Perioden rinner ut, Luleå inleder tredje perioden med 1.03 PP och ledning 3-2.
När signalen gått lägger Salo ett halslås på Nurmi, när han släpper det lägger Ivarsson ett nytt halslås på Nurmi, som han till slut släpper, och då lägger Händemark INTE ett halslås på Nurmi. Det är ju de tre som efter avblåsning lagt runt tio armläs på Nurmi, tydligt ett taktiskt grepp de hittat på.
Bringan och de tre andra zebrorna står och funderar på vila de ska visa ut, om de ska visa ut, fortfarande 5 min efter periodavslutning står de där med polsk riksdag.
När signalen gått lägger Salo ett halslås på Nurmi, när han släpper det lägger Ivarsson ett nytt halslås på Nurmi, som han till slut släpper, och då lägger Händemark INTE ett halslås på Nurmi. Det är ju de tre som efter avblåsning lagt runt tio armläs på Nurmi, tydligt ett taktiskt grepp de hittat på.
Bringan och de tre andra zebrorna står och funderar på vila de ska visa ut, om de ska visa ut, fortfarande 5 min efter periodavslutning står de där med polsk riksdag.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
3-2 för Luleå!
Luleås Oskar målar på Malmets Oskar!
2 min PP kvar. In med den en gång till, som Flickan sa.
Luleås Oskar målar på Malmets Oskar!
2 min PP kvar. In med den en gång till, som Flickan sa.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Jo, det gjorde de. Faktiskt.
Dessa två domare dömer hur som helst och missar det mesta. Den här matchen kan urarta ordentligt och då beror det inte på spelarna utan på domarna.
5 min PP för Luleå nu.
Dessa två domare dömer hur som helst och missar det mesta. Den här matchen kan urarta ordentligt och då beror det inte på spelarna utan på domarna.
5 min PP för Luleå nu.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ful bentackling på Filip E
Spelet fortsätter men halva spelarbåsen döms och då undrar bringan om det hände något. Så de får för sig att granska på video.
Tog de Ward på tveksamhet så kommer de förstås att ta 5 + game nu.
Spelet fortsätter men halva spelarbåsen döms och då undrar bringan om det hände något. Så de får för sig att granska på video.
Tog de Ward på tveksamhet så kommer de förstås att ta 5 + game nu.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Är det bara 2-2? Har känts som att Malmet har ledningen efter sina skitmål, men vi har ju faktiskt chansen och har klart mer av spelet.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
mattias - 74: Ja, Allard kanske kunde ha undvikit det hela, och det kändes mer eller mindre som att malmaren körde på honom, eftersom han inte såg åt det håll han åkte.
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Mycket bra BP av Luleå, dödar 5 min PP för Malmet, ligans bästa PP.
Till skillnad från förra matchen - då de gjorde 4 PP-mål på Luleå - spelade de inte lika snabbt denna gång och det blev skillnad.
Malmets Pajuniemi och Hedqvist åker på dubbelutvisning efter grupp. Engsund anslöt och undrade vad malmaren ville, då blrv han feg och dröp av.
Till skillnad från förra matchen - då de gjorde 4 PP-mål på Luleå - spelade de inte lika snabbt denna gång och det blev skillnad.
Malmets Pajuniemi och Hedqvist åker på dubbelutvisning efter grupp. Engsund anslöt och undrade vad malmaren ville, då blrv han feg och dröp av.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå har haft det mesta inledande 4 minuterna men nu ska bringan granska en "huvudtackling" av Allard...
5 min + game!
Det ser mest ut som att malmetspelaren inte har koll utan åker på Allard och Bulan är fly förbannad på Bringan.
Avgör Malmet matchen och eliminerar risken för att Luleå ska nå i kapp dem innan grundserien är slut nu?
5 min + game!
Det ser mest ut som att malmetspelaren inte har koll utan åker på Allard och Bulan är fly förbannad på Bringan.
Avgör Malmet matchen och eliminerar risken för att Luleå ska nå i kapp dem innan grundserien är slut nu?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja, vid båda malmetmålen slarvmisstag inklusive att övriga spelare inte ger 100% för att täcka upp.
Tänker att den där Oskar är svår att måla på, men efter 3.45 slår Gustafsson ett skott till höger om vakten och den studsar ut vänster om vakten där Filip smäller in den.
Tänker att den där Oskar är svår att måla på, men efter 3.45 slår Gustafsson ett skott till höger om vakten och den studsar ut vänster om vakten där Filip smäller in den.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ja, men för fan. Luleås försvar lite slöa mot Händemark som drar in 1-2 från kanten med 1 sekund kvar av perioden.
Sammantaget tycker jag Luleå varit lite bättre, men Malmet är livsfarliga när de får spelvända, samtidigt som de spelar fysiskt på gränsen i försvaret.
Jag tycker faktiskt att Warden borde tagit båda skotten, men vid sista målet kunde malmaren ha passat över till annat malm som var helt naken med nästan hela målet öppet.
Luleå har spelat som de ska, men slarvar när perioden startar och likaledes när perioden i princip är över.
Lite ilska från Luleå i nästa period hoppas man!
Malmet har ett enkelt spelsystem men perfekt spelare för det. NHL-hockey.
Sammantaget tycker jag Luleå varit lite bättre, men Malmet är livsfarliga när de får spelvända, samtidigt som de spelar fysiskt på gränsen i försvaret.
Jag tycker faktiskt att Warden borde tagit båda skotten, men vid sista målet kunde malmaren ha passat över till annat malm som var helt naken med nästan hela målet öppet.
Luleå har spelat som de ska, men slarvar när perioden startar och likaledes när perioden i princip är över.
Lite ilska från Luleå i nästa period hoppas man!
Malmet har ett enkelt spelsystem men perfekt spelare för det. NHL-hockey.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå är definitivt med i matchen nu och mer tid nere i Malmets zon där Malmetspelarna lirar fysiskt och när det behövs fult och brutalt eftersom Bringan tillåter det. Luleå forecheckar på bra och lyckas ibland stjäla puck. Malmets farlighet vändningarna då det går undan. Luleå agerar bra i försvaret nu men gör lite misstag, Erik har tappat puck några gånger bl a. Sammantaget har Luleå haft lite fler och bättre chanser. 3.15 kvar av första perioden.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Bra PP av Luleå men så fort det blir avblåst kastar sig Salo eller Händemark på Nurmi med nacksvingsförsök etc. En annan händelse: Shinnimin står framför mål, då tar ett malm sats och delar ut en monstercross i ryggen på Shinnimin, som åker platt på isen, tar sig upp, då kommer nästa malm bakom Shinnimin, sätter klubban framför halsen, drar den med båda händerna på klubban och försöker strypa honom, Shinnimin kommer loss, och försöker åka därifrån, då får han en slashing som tack.
Och Bringan? Funderar på vad han ska äta efter matchen?
Och Bringan? Funderar på vad han ska äta efter matchen?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Knappt sju min spelade och Luleå får PP
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sista minuterna har Luleå tuffat till sig och gått till anfall och omgivna av malm kommer O'Neill och Shinnimin i vändning och efter samspel smäller Shinnimin in 1-1!
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Och ett chockat Luleå gör det som de inte ska göra: backar in i egen zon när Malmet har pucken med följd att Malmet får komma in i zon, innan de möter motstånd. Och väl där skiter Malmet i att etablera spel och ha sig - på mål så snabbt de kan bara. Farligt.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: 20 sekunder tog det innan hastigheten på backparet Gustafsson-Allard avslöjades och Malmet tar ledningen med 0-1.
Fortsätter det så här förlorar vi med 0-180.
Fortsätter det så här förlorar vi med 0-180.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå kommer med fullt lag idag enligt Bulan 2.0 och Warden tar spaden.
Malmö sätter in vakten Oskar Blomgren som har SHL:s bästa räddningsprocent på 93,1 %SVS.
BJ#21: Blev det långbastu idag? För det gäller domare har vi tilldelats Österberg och Harnebring. Om nu inte Bringan ställer till med något, kanske de kan bli lite hemmazebror enligt SHL-rutin.
Malmö sätter in vakten Oskar Blomgren som har SHL:s bästa räddningsprocent på 93,1 %SVS.
BJ#21: Blev det långbastu idag? För det gäller domare har vi tilldelats Österberg och Harnebring. Om nu inte Bringan ställer till med något, kanske de kan bli lite hemmazebror enligt SHL-rutin.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Så var det dags för den fjärde och sista avdelningen av SHL. 13 omgångar då alla lag möter övriga lag en fjärde gång. Nu ska det avgöras!
Ikväll har vi följande sex matcher (Trottoaren och Pungen vilar):
• Färjestad BK - Frölunda HC
• Luleå HF - IF Malmö Redhawks
• Örebro HK - HV 71
• Rögle BK - Djurgårdens IF
• Skellefteå AIK - Timrå IK
• Växjö Lakers HC - Brynäs IF
Luleås läge. Som alla vid det här laget bör känna till gick Luleå från sist i serien andra avdelningen på 13 matcher, till först i serien under tredje avdelningens 13 matcher.
Tabellen just nu:
1. Fiskrenset 87p*
2. Apan 79p
3. Röglet 70p
4. Plastjö 69p*
5. Malmet 67p
6. Luleå 59p
7. Timret 54p
8. Pölsan 53p
9. Warulfven 52p
Det är väl de lag som är av intresse för Luleå.
Tills vidare räknar vi väl bort lagen under toppsex, som sannolikt inte kan utmana Luleå (skulle det oväntat ändras, får vi inkludera sådana lag längre fram).
Fiskrenset och Apan räknar vi bort. De har varit stabila hela året och försprången på 28 resp 20 poäng kan vi inte hämta in på 13 omgångar.
Det kan nog vara osannolikt att Luleå kan passera något av de tre lagen framför oss, men kan vi hålla våra utmärkta form samtidigt som de formdalar något finns kanske chansen. Vi räknar på saken:
Malmet
• 8 poäng före Luleå
• 13 matcher kvar
• Malmet i utmärkt form. 3e bäst i serien med 26p senaste 13 matcherna (Luleå hade 30p på dessa 13 matcher.
• Fortsätter Malmet och Luleå i samma form tar vi in 4p.
• 8-4= +4 för Malmet.
• Men vi möts idag, Vinner Malmet är de hela 11 poäng före. Vinner Luleå är vi bara 5 poäng efter.
• Dagens match avgör nog om vi tappar möjligheten att passera Malmet.
Plastjö
• 10 poäng före Luleå
• 14 matcher kvar
• Halvbra form, 5e i serien med 22p senaste 13 matcherna.
• Fortsätter vi i samma form har vi 10-8= +2 för Plastjö (som dock har hängmatch mot Fiskrenset).
• 19 februari spelar vi sista matchen mot Plastjö, borta.
Röglet
• 11 poäng före Luleå
• 13 matcher kvar
• Halvbra form, 6e i serien med 21p senaste 13 matcherna.
• Fortsätter vi i samma form har vi 11-9= +2 för Röglet.
• Vårt sista möte mot Röglet spelas näst sista grundserieomgången, i Delfinen.
Troligen landar Luleå alltså på plats #6 bland toppsex. Men kan vi fortsätta i samma form kanske vi får chans att passera något av lagen. Plats #5 vore definitivt bra att nå.
Är det någon mer än jag som noterat att Luleå har 8 hemmamatcher, 5 bortamatcher under den kommande fjärde avdelningen av SHL. Och alla topplagen har vi hemmamatch mot, alla bottenlagen bortamatch mot (undantag Plastjö borta, Öret hemma). Rätt fint förspänt :-)
Så, sammanfattningsvis om kvällens viktiga omgång:
• Luleå-Malmet kan bli avgörande avseende om Luleå ska kunna gå om Malmet och knipa femteplatsen. Skulle kunna leda till kvartsfinaler Röglet-Malmet respektive Plastjö-Luleå vilket skulle bli intressant.
• Warulfven-Fiskrenset. Sedan Cam-Ingvars har Warulfven presterat på topp hemma i Karlstad, varvat med kompletta botteninsatser på bortais. Nu har Cam haft fem dagar på sig att snacka allvar med laget efter senaste kollapsen. Vilken väg väljer spelarna? Avgörande för fortsättningen: går det med Cam eller inte. Spelar Warulfven på topp ska de mycket väl kunna spöa Fiskrenset,
• Öret-HuVa. Högintressant drabbning för bottenstriden, efter ikväll kan avståndet mellan de båda lagen vara alltifrån 3p till 9p. Mycket avgörande.
• När det gäller övriga tre matcher kan det vara till Luleås fördel - med hänsyn till våra chanser inom toppsex - att Djurgårn, Pölsan och Apan vinner. Men det gäller förstås mer för oss hur vi själva lyckas än hur andra misslyckas.
Spännande kväll!
Ikväll har vi följande sex matcher (Trottoaren och Pungen vilar):
• Färjestad BK - Frölunda HC
• Luleå HF - IF Malmö Redhawks
• Örebro HK - HV 71
• Rögle BK - Djurgårdens IF
• Skellefteå AIK - Timrå IK
• Växjö Lakers HC - Brynäs IF
Luleås läge. Som alla vid det här laget bör känna till gick Luleå från sist i serien andra avdelningen på 13 matcher, till först i serien under tredje avdelningens 13 matcher.
Tabellen just nu:
1. Fiskrenset 87p*
2. Apan 79p
3. Röglet 70p
4. Plastjö 69p*
5. Malmet 67p
6. Luleå 59p
7. Timret 54p
8. Pölsan 53p
9. Warulfven 52p
Det är väl de lag som är av intresse för Luleå.
Tills vidare räknar vi väl bort lagen under toppsex, som sannolikt inte kan utmana Luleå (skulle det oväntat ändras, får vi inkludera sådana lag längre fram).
Fiskrenset och Apan räknar vi bort. De har varit stabila hela året och försprången på 28 resp 20 poäng kan vi inte hämta in på 13 omgångar.
Det kan nog vara osannolikt att Luleå kan passera något av de tre lagen framför oss, men kan vi hålla våra utmärkta form samtidigt som de formdalar något finns kanske chansen. Vi räknar på saken:
Malmet
• 8 poäng före Luleå
• 13 matcher kvar
• Malmet i utmärkt form. 3e bäst i serien med 26p senaste 13 matcherna (Luleå hade 30p på dessa 13 matcher.
• Fortsätter Malmet och Luleå i samma form tar vi in 4p.
• 8-4= +4 för Malmet.
• Men vi möts idag, Vinner Malmet är de hela 11 poäng före. Vinner Luleå är vi bara 5 poäng efter.
• Dagens match avgör nog om vi tappar möjligheten att passera Malmet.
Plastjö
• 10 poäng före Luleå
• 14 matcher kvar
• Halvbra form, 5e i serien med 22p senaste 13 matcherna.
• Fortsätter vi i samma form har vi 10-8= +2 för Plastjö (som dock har hängmatch mot Fiskrenset).
• 19 februari spelar vi sista matchen mot Plastjö, borta.
Röglet
• 11 poäng före Luleå
• 13 matcher kvar
• Halvbra form, 6e i serien med 21p senaste 13 matcherna.
• Fortsätter vi i samma form har vi 11-9= +2 för Röglet.
• Vårt sista möte mot Röglet spelas näst sista grundserieomgången, i Delfinen.
Troligen landar Luleå alltså på plats #6 bland toppsex. Men kan vi fortsätta i samma form kanske vi får chans att passera något av lagen. Plats #5 vore definitivt bra att nå.
Är det någon mer än jag som noterat att Luleå har 8 hemmamatcher, 5 bortamatcher under den kommande fjärde avdelningen av SHL. Och alla topplagen har vi hemmamatch mot, alla bottenlagen bortamatch mot (undantag Plastjö borta, Öret hemma). Rätt fint förspänt :-)
Så, sammanfattningsvis om kvällens viktiga omgång:
• Luleå-Malmet kan bli avgörande avseende om Luleå ska kunna gå om Malmet och knipa femteplatsen. Skulle kunna leda till kvartsfinaler Röglet-Malmet respektive Plastjö-Luleå vilket skulle bli intressant.
• Warulfven-Fiskrenset. Sedan Cam-Ingvars har Warulfven presterat på topp hemma i Karlstad, varvat med kompletta botteninsatser på bortais. Nu har Cam haft fem dagar på sig att snacka allvar med laget efter senaste kollapsen. Vilken väg väljer spelarna? Avgörande för fortsättningen: går det med Cam eller inte. Spelar Warulfven på topp ska de mycket väl kunna spöa Fiskrenset,
• Öret-HuVa. Högintressant drabbning för bottenstriden, efter ikväll kan avståndet mellan de båda lagen vara alltifrån 3p till 9p. Mycket avgörande.
• När det gäller övriga tre matcher kan det vara till Luleås fördel - med hänsyn till våra chanser inom toppsex - att Djurgårn, Pölsan och Apan vinner. Men det gäller förstås mer för oss hur vi själva lyckas än hur andra misslyckas.
Spännande kväll!
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Efter kvällens match Timret-Malmet 2-3 har samtliga lag genomfört tredje fjärdedelen av grundserien och vi kan fastställa vilken form de har för närvarande. Innan dess hade halva serien spelats och Luleå hade tagit minst antal poäng av samtliga lag under drygt tio matcher, men hade fyllt på med spelare och SHL hade 12 dagar uppehåll innan spelet av andra halvan av serien fortsatte.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Tysken: Grattis till att bli den första att upptäcka att Luleå är bäst i serien tredje fjärdedelen av SHL. Informationen finns i senaste inläggen nedan.
Costanza: Sjukt att inte se Mighty MoDo där i tabellen! Vi är rätt dåliga nu och inte så kaxiga dock..
Costanza: Sjukt att inte se Mighty MoDo där i tabellen! Vi är rätt dåliga nu och inte så kaxiga dock..
+ 1
Färjestads BK > Sv: Det elfte Guldet
janersa: Låter som kloka tankar. JJ var ju på slutet förbannad i intervjuer när spelare inte gjorde det som man kom överens om för att försvaret skulle fungera. Och nu hörde man Cam, försöka att inte säga för mycket, men dock menade han att stjärnorna inte gjorde det jobb de skulle och så bänkade han alla namnkunniga för PP som markering.
Det hela ger förstås stöd för uppfattningen att det finns ett antal stjärnor som inte gör det jobb som tränare efter tränare vill att de ska göra för laget.
Vad kan göras åt det? Cam kommer knappast att blunda för sådant men han kommer att behöva starkt stöd. i första hand Wallin, men även ytterligare som Looben och FBK:s styrelse.
Kan man inte åstadkomma detta genom samtal och överenskommelser låter det ju som att det kan bli tal om att placera spelare som inte lyder bänkade, på läktarna och i värsta fall sparka vederbörande.
Hade inte trott att problemen kunde vara så djupa, men kan knappast förklara de båda kollapserna mot HV och Timrå på annat sätt. Speciellt som man i matcherna mot Brynäs och Luleå sett hur stark Färjestad kan vara mär alla bidrar.
Det hela ger förstås stöd för uppfattningen att det finns ett antal stjärnor som inte gör det jobb som tränare efter tränare vill att de ska göra för laget.
Vad kan göras åt det? Cam kommer knappast att blunda för sådant men han kommer att behöva starkt stöd. i första hand Wallin, men även ytterligare som Looben och FBK:s styrelse.
Kan man inte åstadkomma detta genom samtal och överenskommelser låter det ju som att det kan bli tal om att placera spelare som inte lyder bänkade, på läktarna och i värsta fall sparka vederbörande.
Hade inte trott att problemen kunde vara så djupa, men kan knappast förklara de båda kollapserna mot HV och Timrå på annat sätt. Speciellt som man i matcherna mot Brynäs och Luleå sett hur stark Färjestad kan vara mär alla bidrar.
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås säsong 2025-2026; del 1
Luleå saknade många spelare inledningsvis och spelade med många reserver och juniorer. Det var bra att se junisarna varav många fungerade väl och visade att man tydligt kunde gå in och spela om det blev nödvändigt pga skador. Men det blev slitsamma matcher där enstaka misstag och mindre bra insatser ofta ledde till torskar och det var tufft att bära. Mot slutet av första halva av grupserien tog Luleå färre poäng än alla andra lag och hade etablerat sig på plats #12, strax ovan kvallagen. Luleå Hockey var ju regerande mästare, men under Elitserien/SHL-historien hade inga mästarlag inlett kommande serie så extremt uselt. Även om guldlaget Luleå Hockey var nära...
Mindre insatta bedömare, t ex supportrar av andra lag förklarade att risken var hög för kvalspel och nedflyttning till allsvenskan eftersom "så hade det gått för Pölsan och Huva".
Även många Luleåsupportrar, utan koll, höll med och på andra "Luleåforum" krävdes att Bulan skulle få sparken, likaledes ett flertal spelare som man, som självutnämnda tangentbordsexperter, hade sett "inte höll".
Luleå saknade många spelare inledningsvis och spelade med många reserver och juniorer. Det var bra att se junisarna varav många fungerade väl och visade att man tydligt kunde gå in och spela om det blev nödvändigt pga skador. Men det blev slitsamma matcher där enstaka misstag och mindre bra insatser ofta ledde till torskar och det var tufft att bära. Mot slutet av första halva av grupserien tog Luleå färre poäng än alla andra lag och hade etablerat sig på plats #12, strax ovan kvallagen. Luleå Hockey var ju regerande mästare, men under Elitserien/SHL-historien hade inga mästarlag inlett kommande serie så extremt uselt. Även om guldlaget Luleå Hockey var nära...
Mindre insatta bedömare, t ex supportrar av andra lag förklarade att risken var hög för kvalspel och nedflyttning till allsvenskan eftersom "så hade det gått för Pölsan och Huva".
Även många Luleåsupportrar, utan koll, höll med och på andra "Luleåforum" krävdes att Bulan skulle få sparken, likaledes ett flertal spelare som man, som självutnämnda tangentbordsexperter, hade sett "inte höll".
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås säsong 2025-2026; del 2
Men undersökte man förhållandena närmare var det tydligt att Luleå Hockey hade saken under kontroll. För det första hade man en stabil och erfaren ledning från styrelse till klubbdirektör, sportchefer och tränare som alla var helt överens. Dessutom hade många tongivande spelare intervjuats och förklarat att Bulan och Bulanhockeyn satt säkert men det hängde på lagets spelare att leverera.
Och nu kom de spelare man väntade på in i laget. Shinnimin anslöt. Tardif ville hit och släpptes in. O'Neill kom tillbaka efter avstängning. Leskinens långa rehabilitering efter knäskadan gick bra och han kunde försiktigt spela in honom. Linus Omarks barn sa nej till Schweiz och därmed återkom han. Och Laaksonen hade lessnat på Schweiz och bad att få komma hem.
Alla dessa spelare var hemtagna, men inledningsvis tog det tid att få laget att fungera. I början av november förklarade Limpan att BP måste vi lösa omedelbart och Bulan berättade att hela laget skulle ta "ett steg tillbaka" för att fixa till spelet utan puck.
Tack-och-lov hade vi ett lag som nästan till 100% kunde Bulanhockeyn och spelat denna hockey ett år eller som regel längre, bl a under våren då man tog gludet.
Men det var inte mycket tid man hade på sig, sedan väntade ett intensivt spelschema. Så man satsade enbart på att få laget att lyckas med spelet utan puck, det var vad man hann med, innan man reste till Finland för avslutande CHL-kvart mot Ilves.
PP och anfallsspel då? Ja, det fick vänta. I första hand gällde det att stoppa raset och kollapsen, och jobba för att få till spelet UTAN puck. Målvakter och bakpar var klara, och man kunde jobba lite för att hitta bästa linor. Och hoppas att "the rest will follow".
Och man visste att efter denna tredje fjärdedel av serien, kom en lång period med många långa uppehåll för OS med mera. Och då skulle man få tid för träning och för att jobba med det som då inte fungerande. T ex PP etc.
Hur gick det?
Men undersökte man förhållandena närmare var det tydligt att Luleå Hockey hade saken under kontroll. För det första hade man en stabil och erfaren ledning från styrelse till klubbdirektör, sportchefer och tränare som alla var helt överens. Dessutom hade många tongivande spelare intervjuats och förklarat att Bulan och Bulanhockeyn satt säkert men det hängde på lagets spelare att leverera.
Och nu kom de spelare man väntade på in i laget. Shinnimin anslöt. Tardif ville hit och släpptes in. O'Neill kom tillbaka efter avstängning. Leskinens långa rehabilitering efter knäskadan gick bra och han kunde försiktigt spela in honom. Linus Omarks barn sa nej till Schweiz och därmed återkom han. Och Laaksonen hade lessnat på Schweiz och bad att få komma hem.
Alla dessa spelare var hemtagna, men inledningsvis tog det tid att få laget att fungera. I början av november förklarade Limpan att BP måste vi lösa omedelbart och Bulan berättade att hela laget skulle ta "ett steg tillbaka" för att fixa till spelet utan puck.
Tack-och-lov hade vi ett lag som nästan till 100% kunde Bulanhockeyn och spelat denna hockey ett år eller som regel längre, bl a under våren då man tog gludet.
Men det var inte mycket tid man hade på sig, sedan väntade ett intensivt spelschema. Så man satsade enbart på att få laget att lyckas med spelet utan puck, det var vad man hann med, innan man reste till Finland för avslutande CHL-kvart mot Ilves.
PP och anfallsspel då? Ja, det fick vänta. I första hand gällde det att stoppa raset och kollapsen, och jobba för att få till spelet UTAN puck. Målvakter och bakpar var klara, och man kunde jobba lite för att hitta bästa linor. Och hoppas att "the rest will follow".
Och man visste att efter denna tredje fjärdedel av serien, kom en lång period med många långa uppehåll för OS med mera. Och då skulle man få tid för träning och för att jobba med det som då inte fungerande. T ex PP etc.
Hur gick det?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås säsong 2025-2026; del 3
Det gick som det skulle. Vi inte bara förbättrade oss utan vi gick i topp. Från utgångspunkten sämst i serien innan första halvan av serien var över, blev vi under tredje fjärdedelen av serien bäst av samtliga lag! Och observera att vi under denna fjärdedelen av serien släppte in minst antal mål av samtliga lag! Spelet utan puck hade vi fått ordning på. Och då lyfte vi. Hur gick det med vårt BP då? Ja, vi har fortfarande stats 78,3 %SVS. Men undersöker vu bara vårt BP under tredje fjärdedelen av serien har vi hela 89,8 %SVS, vilket är bäst av alla lag i SHL:-)
Vi vann 13 av 16 spelade matcher under denna intensiva period, och presterade och levererade utmärkt hockey, ibland hela matcher, ibland enstaka perioder men sammantaget tillräckligt rejält för att ta massor av poäng.
I enstaka matcher - vanligen mot sämre motstånd - gick det lite sämre. Antagligen eftersom man förstå att spelarna kan inte ge max i varje byte under en längre period med intensivt matchande. Så naturligtvis smyger det på sig lite underskattning mot sämre lag och det kan leda till poängtapp.
Men se hur det nu fortsätter under seriens avslutande fjärdedel. Gott om tid för att vässa på och träna fram ett bättre spel där det behövs.
Dessutom värt att notera att under sista fjärdedelen har Luleå bortamatcher mot lag 10-14 i tabellen, med undantag för Öret. Dessutom möter vi Plastjö borta.
Men 8 av 13 matcher spelar vi i Delfinen, och det blir mot samtliga motståndare på plats 1-9, förutom Plastjö. Dessutom har vi Öret hemma.
Toppsex och direkt till semifinal? Jodå.
Avståndet till Fiskrenset och Apan är stort och i ointagligt.
Men tror att Malmet inte alls är omöjligt, och skulle Plastjö och Röglet ramla ned i formgrop kan även de riskera hinnas upp.
Och tror inte att Luleå direkt toppar önskelistor för lag att möta under slutspelet. En gynnsam utveckling kunde vara 3. röglet 4. Plastjö 5. Luleå 6. Malmet. Luleå lär slå Plastjö och Malmet kan hota Malmet. Med lite flyt har vi då Apan i semi, samt vid vinst Fiskrenset först i final...
OBS. Allt som tangerar Jinx ska bortses från.
Det gick som det skulle. Vi inte bara förbättrade oss utan vi gick i topp. Från utgångspunkten sämst i serien innan första halvan av serien var över, blev vi under tredje fjärdedelen av serien bäst av samtliga lag! Och observera att vi under denna fjärdedelen av serien släppte in minst antal mål av samtliga lag! Spelet utan puck hade vi fått ordning på. Och då lyfte vi. Hur gick det med vårt BP då? Ja, vi har fortfarande stats 78,3 %SVS. Men undersöker vu bara vårt BP under tredje fjärdedelen av serien har vi hela 89,8 %SVS, vilket är bäst av alla lag i SHL:-)
Vi vann 13 av 16 spelade matcher under denna intensiva period, och presterade och levererade utmärkt hockey, ibland hela matcher, ibland enstaka perioder men sammantaget tillräckligt rejält för att ta massor av poäng.
I enstaka matcher - vanligen mot sämre motstånd - gick det lite sämre. Antagligen eftersom man förstå att spelarna kan inte ge max i varje byte under en längre period med intensivt matchande. Så naturligtvis smyger det på sig lite underskattning mot sämre lag och det kan leda till poängtapp.
Men se hur det nu fortsätter under seriens avslutande fjärdedel. Gott om tid för att vässa på och träna fram ett bättre spel där det behövs.
Dessutom värt att notera att under sista fjärdedelen har Luleå bortamatcher mot lag 10-14 i tabellen, med undantag för Öret. Dessutom möter vi Plastjö borta.
Men 8 av 13 matcher spelar vi i Delfinen, och det blir mot samtliga motståndare på plats 1-9, förutom Plastjö. Dessutom har vi Öret hemma.
Toppsex och direkt till semifinal? Jodå.
Avståndet till Fiskrenset och Apan är stort och i ointagligt.
Men tror att Malmet inte alls är omöjligt, och skulle Plastjö och Röglet ramla ned i formgrop kan även de riskera hinnas upp.
Och tror inte att Luleå direkt toppar önskelistor för lag att möta under slutspelet. En gynnsam utveckling kunde vara 3. röglet 4. Plastjö 5. Luleå 6. Malmet. Luleå lär slå Plastjö och Malmet kan hota Malmet. Med lite flyt har vi då Apan i semi, samt vid vinst Fiskrenset först i final...
OBS. Allt som tangerar Jinx ska bortses från.
+ 1
Föregående · 17 · Nästa









Nu har det ju dessutom börjat lossna för vårt PP. Senast var det väldigt nära gång på gång. Några fler PP-mål hade varit tacksamma, men nu går det med mer fart och rörlighet och dessutom försöker vi med alla möjliga PP-inspel beroende på hur motståndaren ställer upp. F n väntar vi bara på att PP-spelet ska lossna och nu, med mer uppehåll mellan matcher och med OS-uppehåll framför oss har vi gott om tid att träna PP. Dock är vi sedan decemberuppehållet bäst i ligan - utan att PP lossnat och börjat leverera gott om mål.
Så utvisningar borde vi kunna fixa, förutsatt att inte rookiezebrorna skrämda av det hotfulla Jönköpingsgänget ger endast utvisningar på bortalaget. HuValigan hotade ju tidigare bara med gubbhyllan bakom motståndarlagets bås varifrån det östes in snusdosor, liv och okvädingsord. Men numera har det ju "avancerat" till att få sportchef efter sportchef att sjukskriva sig efter att ha terroriserats. Med sådant curriculum vitae undrar man vad ex-Gnagettränaren kommer att köra idag, efter att ha varnat Bulan att kan ska passa sig?