Sven.Savage

40785 inlägg · 10511 besäkare

Historik

· 38 ·
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Dags att tippa säsongen nu när man sett alla lag mot Luleå. Inklusive sett hur lagen tagit poäng under denna tid. Har också lite hum om lagens risker och chanser; vad de måste lyckas med under resten av grundserien och hur troligt det är att de gör detta.

1 Rögle BK
2 Frölunda HC
3 Växjö Lakers HC
4 Luleå HF
5 Färjestad BK
6 Skellefteå AIK
7 Djurgårdens IF
8 Timrå IK
9 Brynäs IF
10 Örebro HK
11 IF Malmö Redhawks
12 HV 71
13 Linköping HC
14 Leksands IF

Kan väl också dra till med tips för slutspelet utifrån placeringarna i serien.

ÅTTONDELSFINALER
Djurgården slår Öret
Pölsan slår Timret

KVARTSFINALER
Röglet slår Pölsan
Djurgårn slår Fiskrenset
Plastjö slår Apan
Luleå slår Warulfven

SEMIFINALER
Djurgårn slår Röglet
Luleå slår Plastjö

FINAL
Luleå slår Djurgårn

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och så har Lärling rapporterat Pontus Andreasson till DIFiplinnämnden för förstärkning och nämnden dömer honom för diving.

Det ska ställas i relation till att samme Lärling struntade i att rapportera ex-Apan Linus Lindström för förstärkning när vi mötte HuVa.

Jag såg ju Pontus fall igår, men fick inga bra vinklar. Först hade Öretspelaren dragit igång crosscheckingbaluba med Ponta som han inte ville ha i närheten av öretmålet. Sedan skulle Ponte ned i hörnet för att kämpa om puck varpå samma öretspelare med näven trycker till Ponta på övre bröst varpå han tappar balansen och faller.

Tyckte det såg lite oväntat ut, men bara Ponta själv vet om han accepterade bli omkullbultad eller om det var ofrivilligt.

Att Lärling slår till och dömer honom för diving var överdrivet. Ja, jag skriver "dömer" fastän Lärling formellt bara rapporterar, eftersom DIFiplinnämnde gör som Lärling föreslår med tendentiösa subjektiva rapporter i 99,6% av fallen.

Och om man då jämför med Lärlings agerande, när han INTE rapporterade Linus Lindströms agerande som var så uttalat att det bara kan beskrivas som medvetet fusk, några dagar innan, blir det bara löjligt.

Lindström själv vet vad som hände och att han extremt överdrev/hittade på, men förklarade det med att "han blev skärrad".

Det var inget farligt, men han blev rädd att det kunde ha blivit något farligt alltså.

Är det OK förklaring för att han först ligger en minut på isen och sedan bärs av stödd av två personer, medan han hänger med huvudet som en boxare som åkte på en knockout?

Helt sjukt att förbundet tillåtit denna Lärling att sitta och sabotera svensk hockey i åratal. Vem kommer inte ihåg hur han "avgjorde" match efter match genom att döma bort mål eftersom spelare "stört målvakten" genom att luta huvudet in över målområdet, två meter från vakten?
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2025-10-19-kl-161405.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kåge: Ja, inte snygg tackling den. Vet inte om det var den Ivarsson syftade till, han lyfte ju snarare förstärkning av Pudas och gnäll av Lindholm.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Nej, som det ser ut nu fortsätter väl bara Fiskrenset, samt har Röglet lyft sig med Tangnes liksom har Platsjö tuggat i sig många pinnar. Apan rullar väl på med sin trista hockey. Men hur blir det med Warulfven? Med Pölsan? Med Luleå? När slutspelet börjar är det en stor fördel att gå in från en hög serieposition eftersom det innebär att man slipper möta farliga lag hela tiden.

För Pölsans del känns det som att om ni lyckas förstärka på målvakts- och backsidan kanske ert förvar lyfter så pass att ni kan gå långt.

För Luleå känns det som att allt följer planen och vi kommer nog. Om de tre spelarna kommer in som de ska. Det oväntat svaga som nyrekryteringarna Kotkansalo och Liedes bidragit med är en risk. Duktige bedömaren Adam Johansson tror ju att de båda snart sparkas, vi får se.

Warulfven lite svårbedömd. Känns som att de tar det lugnt och man undrar om Jörgen kan få ingång tåget, eller om de drar igång sig själva. Kanske, kanske inte.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Som sagt. Bulan synes lugn som vet han att det går åt rätt håll. Spelare som inte visar sig tillräckligt stabila i spelet utan puck kommer han att plocka bort när han får in förstärkningarna. Det räcker för mig.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Såg du matchen? Och det anfallsspel som Luleå hade i senare delen av andra perioden?

Spelet finns där, men bara ibland och varierande mellan vilka det fungerar. Jämfört med från början av serien kommer det allt mer.

Junioren Casper Juustovaara imponerar som junioren Isac Hedqvist gjorde i början av förra säsongen. Om fyra veckor har vi Shinnimin i laget igen och debuten för den (kanske) bäste backen Otto Leskinen är kanske inte så långt borta. Så ska vi ha en ytterligare forward ... Limpan kanske vill hem till fru och barn?

Du dömer ut laget redan nu - precis som jag har för mig att du gjorde för ett år sedan med laget då - men du måste fundera på var vi är på väg och hur den processen går.

Nej. Jag är inte det minsta orolig. Men hur långt räcker det? Det får vi se.

I detta nu hoppas jag framför allt att O'Neill inte blev så svårt skadad när han träffades på handleden av Levtchis slagskott.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Låter verkligen som att zebrorna föll för hemmatrycket. Det är ju alltid en risk och speciellt på Hovet och Scandal-i-Analium.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Noterar att herrar Magnusson och Folkstrand på Hovet tycks ha utmärkt sig och tagit en massa utvisningar på pölsor. Ingen aning om det var korrekta utvisningar, men kanske en hel del styrt av ett fullsatt Hovet; alla zebror klarar inte trycket.

Mitt i tredje perioden blir Silfverberg utvisad för "abuse of officials" efter att ha slagit klubban i sargen vid båset. Silfverberg är ju känd för juste hockey - förra året åkte han på en enda utvisning i SHL. Så man undrar ju och själv är jag van vid att utvisningen "abuse of officials" mer handlar om zebror än om spelare.

Johan Larsson åkte för två slashing och accepterade inte den andra, då Djurgån dessutom målade i PP. När matchen var över åker Johan Larsson dessutom på 20 min och game misconduct, även det ett straff som man misstänker talar för usel domare. Larsson är väl kapten och har rätt att tala med domare?

Har, som sagt, inte sett matchen, men lite misstanke kan man ha.

Även i Skellefteå...

Oj. Nu sa jag Skellefteå. Det var inte bra. Nu mår jag lite illa.

Men även där blev det diskussion och en Malmöspelare intervjuad i paus menade att Apan och hela bygden var så j-a gnälliga och körde med offerkofta.

Känns lite överdrivet. Bygden närmast kring övre Kågedalen är ju ognällig.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och resultaten i kvällsmatcherna:

• Leksands IF - Färjestad BK 0-3
• Linköping HC - Växjö Lakers HC 0-2
• Skellefteå AIK - IF Malmö Redhawks 5-1

Och nu har TrottoarKanten, som började serien starkt, nått den kvalplats där många tippade dem innan säsong.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Såg du matchen? Vilket av målen anser du att Ward skulle ha räddat?

Personligen tycker jag att båda våra vakter presterar riktigt bra nu och det är tryggt att Lassi är tillbaka. När utespelarna presterar spelet utan puck på Bulannivå kommer vakterna att ta det mesta.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och slutresultaten:

• Frölunda HC - Timrå IK 3-1
• HV 71 - Rögle BK 2-3
• Örebro HK - Luleå HF 3-0
• Djurgårdens IF - Brynäs IF 3-1

Någon minut kvar i Scandal-i-Analium men det lär väl inte ändras annat än möjligen till 4-1 efter mål i öppen kasse.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ponta en klubba mot ett öretfot och denne faller varpå Öret får PP.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Halva sista perioden spelad och Luleå inledde med ett utmärkt enminuts PP, fast inget mål. Och nu känns det snarast som att Luleå börjat ge sig och släppa matchen, samtidigt som Öret kämpar bra för att stå emot.

Himla konstigt att ligga under med 3-0 efter det spel som Luleå haft, men bara att gratulera Öret för att få betalt för en sådan kämpainsats.

Faktum är att Lassi räddat många stora målchanser och de tre målen kan han definitivt inte lastas för. Känns lite som att Luleå efter fyra raka vinster underskattade Öret, och ger man inte 100% i SHL torskar man. En nyttig lektion.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Läget efter två perioder:

• Frölunda HC - Timrå IK 3-1
• HV 71 - Rögle BK 2-3
• Örebro HK - Luleå HF 3-0
• Djurgårdens IF - Brynäs IF 2-0

Jahaja. Öret får bra betalt för att ha kämpat bra. Men visst är 3-0 det svåraste av lägen inför tredje perioden, fast det antyder ju att man äger spelet, vilket Öret inte gjort.

Men Luleå KAN vänta ett 0-3-underläge. Även om det är osannolikt idag.

Nu kör vi trean.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
En minut kvar och nu får Luleå PP sedan ett Öre framför mål slagit på Ponta utan puck med klubba och till slut bultar omkull honom på isen.

Då vrålar Öretpubliken "filmare".

Inte lätt för örets supportrar att fortfarande vara rookies och okunniga. Under matchen har de imponerat genom att vråla när Ören ramlat utan att Luleåspelare är i närheten.

Paus nu.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ja, vad var det jag sa. Ett skott från distans och Lassi ska ta pucken i plocken ... men två meter innan styr ett Öre pucken som ändrar riktning.

3-0!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Bara min kvar av andra perioden och efter halva perioden har det varit massor av Luleå i Öretzon mot trötta ören; s k andraperiodshockey.

Enstaka lägen för Öret där de slänger myror mot mål för att slå in returer.

Och nu ytterligare tryck från Luleå.

Ja, fy fan. Sammantaget borde Luleå definitivt haft ledningen i matchen, men örena kämpar som djur, och med råflyt lyckas de få in 3-0. Tre min kvar av perioden nu, och senaste tio minuterna handlar det bara om att Luleå kör över Öret.

Men Costanza vet ju vad som behövs...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Costanza: Aha! Jag meddelar det till laget. Nu ska det väl fixa sig, med ditt perfekta tips. Har fröberg kontaktat dig ännu, erbjudit dig ta över efter Bulan?

Nyss visade det stats att Allard skjutit 34 skott på mål utan att måla denna säsong, ö överlägset bäst (sämst) i serien. Han får nog tänka om lite, förra säsongen la han ju 0 skott fram till slutspelsmatchen då han satte hattrick.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sex minuter spelade av andra, fortfarande 2-0 och spelet ungefär som tidigare, även om båda lagen försvarar slottet och därför inte släpper till de värsta chanserna. Fortsatt intensivt och fysiskt på ett juste sätt. Anmärkningsvärt att ören tacklat Engsund mot sarg så det dånat vid två tillfällen varpå Öretpubliken jublat.

Men som sagt helt juste match från båda lagen och domarna har haft det lätt att döma. Vilket är fint då vi har två rookiedomare man aldrig hört talas om, och eftersom de inte är klåfingriga har de skött sig bra.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Öret har några riktigt snabba spelare och när de väl kommer ur Lules höga press går det väldigt snabbt ända ned till vår zon. Men Luleå har vaknat upp och själva drivit upp farten ännu mer och t.o.m. kommit 3 mot 1 och 2 mot 1 och liknande flera gånger. Normalt borde vi fått in minst ett mål men Öret har spolat mot-is i egen zon, och det står fortfarande 2-0 efter första perioden.

Tänker nog att Luleås forwards inte lyckats i spelet utan puck, dels eftersom de inte hunnit backchecka utan låtit Öret sticka snabbt från egen till vår zon, och, som sagt, inte markerat bort spelare i slottet vilket givit Öret sina två mål.

Kan man nu önska att vi får stopp på Örena i mittzon så kommer säkert matchen att gå över i favör.

Men, men.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Jo, kanske lite väl modig, eftersom Öret fått rätt fritt i vårt slott och utnyttjat det till 2 mål nyss.

Linan med Levtchi, Andreasson och Nurmi inne på båda baklängesmålen och nog skyldiga till dessa...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Snart 10 minuter spelade och intensivt med full fart från båda håll, hög och framgångsrik press av båda lagen och det blir chanser för både lagen. Öret vinner tek i vår zon och pucken ramlar fram till ett Öre perfekt placerad och naken i vårt slott och han drar in 1-0 i krysset på Lassis klubbsida och det är helt otagbart för någon vakt. Och då lyckas Öret, som haft många lösa puckar framför vårt mål dra in en visare förbi en skymd Lassi och den gliiiider in till 2-0.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Charliejfz: För att inte nämna er match. HuVa borta är kanske inte att leka med.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lules lag mot Öret har presenterats. Målvakterna fortsätter varva och idag tar Lassi spaden.

Kotkansalo tydligen krasslig och Själin kör med Engsund. Låter bra.

För övrigt samma lag som senast.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Full omgång idag, dock i en serietabell där fyra av lagen har spelat 11 matcher, Plastjö 10 matcher och övriga lag 12 matcher. Irriterande med hoppande omgångar.

15.15:
• Frölunda HC - Timrå IK
• HV 71 - Rögle BK
• Örebro HK - Luleå HF
• Djurgårdens IF - Brynäs IF

18.00:
• Leksands IF - Färjestad BK
• Linköping HC - Växjö Lakers HC
• Skellefteå AIK - IF Malmö Redhawks

Själva möter vi vårt (tidigare?) bogeyteam Öret, och det är tredje matchen på vår roadtrip som hittills givit oss två vinster mot Plastjö och Warulfven.

Kan konstatera att vi efter idag mött samtliga lag en gång och det brukar betyda att nu är det dags att tippa hur serien kommer att sluta.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Äsch, ni kommer igen. Gäller bara att hålla sig kvar och så småningom kommer det att blåsa efter matcherna för karlstatösera med:-) Trodde att Luleå skulle gå ännu sämre i år eftersom vi hade tappat i princip hela den finska landslagsfemman men ni tycks Hiirikoski och Nieminen vara tillbaka och brinner av lust att visa att vi inte är slut ännu.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Iceman99: Tråkigt att du inte förstår. Du kanske kan be någon vuxen förklara för dig?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Saik-Småland: Rätt värdelöst att debattera med argument i form av tabloidrubriker, satta av N N i syfte att generera klick.

Visst presenterar Mädhåken fakta i form av att rapportera samtliga dömda till böter för filmning under många år.

Men dessa fakta måste analyseras för att förstå vad de visar.

Lite spontant okunnigt kan man som du insinuera att Luleå är det lag som filmar mest.

Vilket är helt fel.

Om du lovar försöka förstå vad jag nu berättar för dig så ska du få en lektion.

DIFiplinnämnden fäller i princip nästan alla som rapporteras till dem för filmning.

Och vem/vilka rapporterar?

I princip har det under hela perioden varit Lärling, som haft ansvaret mer eller mindre själv, även om hand del av perioden "bara" varit huvudansvarig för att välja situationer och beskriva dessa i text och bild som skickas till DIFiplinnämnd.

Redan där måste du inse att det INTE är DIFiplinnmämnden utan Lärling i situationsrummet som i princip ansvarat för alla som blivit fällda.

Så kommer man till frågan: vilka motiv har funnits för Lärling att rapportera? Ja, under många år handlade det om att Skrikegård och Sanny bestämde det och om Lärling ville tycka själv hängde de ut honom varpå media startade drev mot lärling. Det pallade han inte utan lämnade i princip över makten till skrikegård et al. Detta utvecklades vidare så att makten kom att hamna i More, därefter TV4 vars mer eller mindre "kompetenta" experter fortsatte ha makten, medan Lärling lydde snällt.

Nu är det dags att fråga sig: Kan det ha funnits risk för icke objektiva uppfattningar hos de som i praktiken hade makten?

Kan t ex Skrikegård ha blundat för filmningar av spelare i det lag där hans bastubadarkompis CryBert hade ansvar?

Kan vidare Stockholmsdominansen bland "expertisen" ha inneburit risk för att Djurgårn favoriserades?

I de flestas ögon är svaren givna.

Kan nämna ytterligare omständigheter. Fläskberget Eriksson blev aldrig dömd för filmning under de fyra år regeln fanns och det inser ju vem som helst att då är det något fel på rättskipningen. Och i detta fall är anledningen alltså att de där apkramarna antingen inte begrep eller än värre sket i det - när Fläskberget under senare delen av sin karriär utvecklade konsten att låta benen försvinna.

Vidare - och nu blir det överkurs - är den vidrigaste filmaren också apa - nämligen anderas svingerli.

Under dennes senaste år i Elitserien SHL visade jag ju hur otroligt genomtänkta hans filmningar var. En för en kunde man ha missat det. Men när det blev ett genomgående mönster fanns bara en förklaring: ett otroligt fusk!

Grejen var den att när Apan låg under med ett mål eller om ställningen var jämn med 3-4 minuter kvar att spela. Då skickade Apan alltid in Svingerli, varpå han sökte upp position där han kunde få puck, och apmedspelarna skickade honom konsekvent pucken. Då tog Swingerli fart och körde så snabbt han kunde rakt in i 1-2-3 motståndare, vanligen bakom motståndarmålet. Det blev alltså kalabalik och Swingerli föll till isen. Situationerna var alltid svårbedömda, men speciellt på hemmais med stöd av de vilda skriken från apglinen, var det enkelt för domarna att gissa att swingerli utsatts för någon sorts tripping och därmed fick Apan PP.

En enda sådan situation kunde förstås accepterats, men om man undersökte i detalj fann man att swingerli ALLTID såg till att falla mot plats där han inte riskerade att hans huvud skulle träffas av klubbor, kroppar, skidskor och vidare nuddade huvudet aldrig isen primärt utan han tog skydd genom att ta emot sig med armarna.

OK. Om det hände vid ett tillfälle. Men det hände varje gång han "föll" där i slutet på matcherna. Och då måste kompetenta bedömare dra öronen åt sig.

Och vidare just detta att det hände aldrig tidigare under matcherna eller i matcher som Apan redan ledde stort eller låg under rejält i. I så fall hade ju mönstret och situationerna gransats närmare och myglet upptäckts.

Nej. Detta genomtänkta fusk sparades till när det verkligen behövdes. I slutet av matcher där ett PP och Apmål fick störst betydelse. Att Apledningen alltid skickade in Swingerli då med 3-4 minuter kvar och att Aplaget snabbt gav honom puck och chans göra en "Swingerli" innebär förstås att inte bara Swingerli utan hela j-a aplaget var inblandade och ansvarig för detta genomusla och genomtänkta vidriga fusk.

Nu har du läst detta och vi kan förutsätta att även en Kalmarbo kan förstå sammanhanget.

Om man vill förstås.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Kanske det kan dröja till dess att han haft tillräckligt inflytande på vilka spelare man behöver och rekryterar. Så var det för Bulan i Luleå.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Svanru: Ja, rödtoppens resa hos Warulfven är intressant. Helt outstanding spelarkarriär. Därefter direkt upp som sportchef och det gick helt åt helvete. Iväg och vänja sig vid jobbet som assisterande, följt av huvudansvarig efter Hallam, men då med ett Plastjö som mer eller mindre var som ett självspelande piano.

Nu in som huvudansvarig i Warulfven, och topptippade av media inför säsong. Men har en hel del att arbeta med och nu är det upp till honom att visa att han klarar det. Tror att det handlar mer om arbetet utanför match, än coachning under match som sällan fixar till allt, om det inte redan finns i laget.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kimmen73: Jag håller med du i det mesta. Visst finns det lag som är klara när säsongen börjar och därefter bara kör vidare. Men Bulanhockeyn är inte sådan. Spelet UTAN puck måste sitta och därefter kan Luleå ta det vidare genom att vår breda spets kan släppa fram offensiven och då bli rejält starkare mot slutet av säsongen.

I fjol - med framför allt 6/12 nya forwards - var detta självklart och att det skulle ta lång tid visste man. Att spelare som Bromé och O'Neill köpte bulans hockey visade vägen och de andra följde med.

I år har vi många spelare som redan kan Bulanhockeyn, men visst har vi saker att arbeta med och få ihop i år igen. Tror dock att det kommer att gå lite snabbare i år. Tyvärr har vi några nyförvärv som har mycket att bevisa ännu, får se om de fixar det eller skeppas.

Men att kunna se detta på sikt gör att man inte trillar av stolen och kräver avgå alla etc utan att man vet vad som pågår och litar på Bulan och laget.

Det finns ju ytterligare förklaringar, typ att vi ska väl hoppas få in tre starka spelare ytterligare, plus att efter ett glud får man en kortare tid till det börjar igen med ett lag som fysiskt och mentalt gått maximalt.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och slutresultaten:

• Brynäs IF - Leksands IF 3 - 2
• Färjestad BK - Luleå HF 3 - 6
• HV 71 - Djurgårdens IF 7 - 3
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK 2 - 3
• Örebro HK - Linköping HC 4 - 3 OT
• Timrå IK - Skellefteå AIK 2 - 1 OT

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Saik-Småland: Ja, det gör jag. Medan du inte kan analysera sexpressens rapport och vidare tycks sakna kunskap för att bedöma filmarutvisningarna. Tillbaka i Sverige redan nu?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Väl mött själv. Får Jörgen igång Ulfven lär ni leka med oss likadant nästa gång.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Du har säkert rått. Fast jag har svårt att acceptera något jämfört med den vidriga Apan som sparkade grillan 1,5 m upp luften och siktade på att mörda Tyrväinen, vilket inte bestraffades alls.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och nu 5+game för kicking på Åslund. Objektivt tveksamt, och i jämförelse med vad Apan kommit undan med i åratal helt enkelt en skandal!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Ja, ni lockar fram det bästa av oss, plötsligt spelar vi den hockey vi ska kunna. Hoppas det fortsätter. När det gäller Warulfven tycks ni ha så mycket spelare för spelare att man inte förstår att ni inte lyfter det ännu högre. Men det är väl er erfarenhet/förbannelse; vana att alltid bli bland de bästa.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Svanru: Ja, håller med. Eltifosos synpunkter balnd de mest kunniga, kloga och mest välkomna i hockey-Sverige.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Känns ju som att vi är på gång med spelet 😂 och nu Nurmi 3-5!

Därefter får Luleå PP och det fungerar fint ikväll, fast Pär Åslund tar ned pucken bakom vårt mål och ensam mot 3-4 Luleåspelare ser han till att spelet blir kvar där och inget mål från Luleå.

Paus nu, 3-5 för Luleå, och för första gången på länge lyckas vi spela hockey en andra period!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja, sjukt och härligt. Plötsligt fungerar Luleås hockey emellanåt riktigt bra. Kunde blivit ytterligare mål också.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ja inte sluta, men det fortsätter med att backparet Sellgren-Gustafsson får åke igenom Warulfvens försvar och sätter 3-4!

Luleå leder!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ja, där kommer det. Koivistoinen sätter 3-3 på en väsentligen ickechans.

Kul match, som oftast när Ulfven och Luleå möts. 3-1 har plötsligt blivit 3-3.

Hur ska detta sluta?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Men nu sätter Levtchi 3-2! Vårt hemliga finska vapen håller på att vakna. Härligt.

In med en kvittering nu också!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och inte så oväntat sätter åslundaren 3-1.

Vad fan, ska vi torska denna match, trots att vi "är på gång"?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja, så kommer 2-1, fast Nurmi hade friläge innan. Men ulfvarne fick igång kaos i vårt slott och kunde smälla in 2-1 på långskott mot skymd Ward.

Så bli det PP för Ulfven......


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och Casper Justovaara - Bulans favorit - sätter 1-1! Tivoliexperten Larma påpekar att han var hindrad. Mycket riktigt. Men det är 1-2 ulvar som fäller Liedes som mycket riktigt hindrar Larma.

Så det ska förstås godkännas.

Ja. 1-1.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Finns alltid något speciellt mellan alla lag, men nog tycker jag att matcher mellan Luleå Hockey och Warulfven är speciella - match mellan Elitserien SHL:s klart bästa lag under senaste 40 åren. Finns både hat och kärlek men framför allt riktig hockey mellan våra två lag.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Matchen HuVa - Styvben Starke 0-0 och ex-apan Lindström har inte blivit skärrad ännu men det kommer nog. Hoppas att arenaansvarig är beredda jobba över när ex-Apan lägger sig en timme på isen.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Tydligen var travfånen tidigare med jessicaalmenäs nu med sofiageite. Sjläv är jag förvånad över att någon står ut med honom, fast å andra sidan skulle jag aldrig ens ta en fika med de två damerna.

· 38 ·
Om Sven.Savage
Hejar på: 0x20-luleahockeylogosvg.png Luleå HF

Erfarenhet: Legend

är nu ONLINE