Sven.Savage

40785 inlägg · 10511 besäkare

Historik

· 39 ·
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
I detta nu har vi HuVa, Öret och Trottoarkanten i botten av tabellen, som många tippat inför säsong. Saknas bara Pungen, men f d Luleåspelaren Robin Kovacs tycks gå riktigt bra där. Medan Trottoaren efter starkt inledning verkar vara på väg att etablera sig vid strecken.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Och läget efter första perioderna:

• Brynäs IF - Leksands IF 1 - 0
• Färjestad BK - Luleå HF 1 - 0
• HV 71 - Djurgårdens IF 0 - 0
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK 1 - 0
• Örebro HK - Linköping HC 0 - 2
• Timrå IK - Skellefteå AIK 0 - 1

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Jag är normalt jäkligt trött på att höra travexperten från Västerbotten kommentera. Men faktum är att nu tog han en poäng, genom att informera om att "ni vet väl att ni kan ha flera fönster/matcher uppe samtidigt".

Så hade jag alltid förut, men streamingtjänsterna har ju jiddrat fram och tillbaka och under lång tid vande man sig vid eländet "du kan inte ha flera fönster uppe på samma Device", "du kan inte streama parallellt på flera Devices", "du och andra godkända användare kan inte på olika platser i Sverige ha...." och idioti, idiotisk, idioti.

Fast tack, herr travexpert. Nu har jag Timret-Apan samt HuVa-Djurgårn uppe förutom vår huvudmatch.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Fint PP av Luleå trots inget mål. Men snabba välriktade pass och Ulvens box hann inte med. Kunde man också se vår PP-femma bli ännu rörligare kan det bli riktigt bra.

Fortfarande 1-0, drygt 12 min spelade.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Han har ju skärpt sig och dömer nu bra. Till skillnad från bodensaren...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Och nu får Luleå spela PP, helt obegripligt eftersom Kotkansalo själv ramlar och direkt är uppe.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ibland när mas ser Allard i år kommer man ihåg hur man tyckte om honom för ett år sedan. Det som ändrats i hans spel nu - förutom slö inledning - är att nu skjuter han då och då, stärkt av sitt hattrick förra säsongen, antagligen.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Och förstås 1-0 efter lite taffligt försvar av våra backar, dock efter det att vi fixat boxsplet bra.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Såg den inte, men troligen har zebrorna läst ihjäl sig på rubriker i sexpressen.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Hör inledningen där man sjunger på läktarna i Warulfvslyan och det ger fin stämning. Man hör ju gärna känslor från hemmasupportrar innan match. Och bäst på sådant är förstås sparkbollens Liverpool med "You never walk alone".

Och Warulfvens ikväll ger fin känsla. För att inte tala om Warulfvens avslutningssång efter vinst.

Djurgårn är ju bäst på att sjunga inledningssång i Sverige. Sämst har Apan varit, med förskoledravel.

Härligt med klubbar som musikaliskt älskar sina lag. I stället för att hata motståndarna.

Nu kör vi!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås lag mot Warulfven:

Goalies
31. Ward, Matteus
Lassinantti, Joel

1st Line
• 76. Levtchi, Anton - 96. Andreasson, Pontus - 51. Nurmi, Markus
• 23. Sellgren, Jesper - 3. Allard, Frederic

2nd Line
• 6. Hedqvist, Isac - 91. O'neill, Brian - 25. Eriksson, Filip
• 29. Gustafsson, Erik - 8. Håkansson, William

3rd Line
• 86. Bromé, Mathias - 13. Koivistoinen, Eetu - 15. Granberg, David
• 32. Engsund, Oscar - 55. Kotkansalo, Kasper

4th Line
• 20. Juustovaara Karlsson, Casper - 9. Liedes, Heikki - 10. Emanuelsson, Einar

Extra Players
71. Ihs-Wozniak, Jakob (RW)

• Fortsatt växling mellan vakterna, idag dags för Warden att ta spaden.
• Pontus Själin borta, Kotkansalo tar hans plats.
• Granberg i tredjeligan, ersätter Ihs-Wozniak som blir 13e, Einar Wolf in i fyran.

Överlag tänker man att Bulan fortsatt ge nyfinländarna Kotkansalo och Liedes chans att komma in i laget, men som fortsätter det så här blir nog Kotkansalo som bäst sjunde back medan man undrar om Liedes blir kvar i någon av fyra linor. Granberg kanske bättre alternativ som fjärde center och sedan Justovaara imponerar vidare på Bulan blir det mer tveksamt vad vi ska ha Liedes till.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Låter rimligt. Hoppas att ni når finalen!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Och samtidigt har de vunnit samtliga matcher i CHL. Lite konstigt är det, men kanske kan förklaras med hur hockeyn spelas i Liiga respektive i CHL.

Nu blir det ju svårt att jämföra över många år, men Luleås Rönken/Bulan-hockey har ofta fungerat bra i CHL; betydligt svårare för oss har varit att kvalificera oss för CHL pga tuff konkurrens i Sverige.

Men väl i CHL är min minnesbild att vi gått bättre än lag från alla länder, förutom då mot Finland, som ofta varit svåra för oss. Senast vi var med torskade vi ju CHL-finalen hemma i Delfinen mot Tappara, bland annat.

Nåja. 4 veckor kvar till åttondelsfinalerna. Kan laget komma igång ska vi nog ha chans att ta Brno, men som vi fungerat fram till nu riskerar vi förstås att torska mot alla lag.

Hur planerar Pölsan att göra då? Blir det Delia med spaden och 5-10 junisar i laget "som vanligt"?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sex matcher i SHL idag. Plastjö och Fiskrenset vilar tydligen. Irriterande att schemaläggarna inte tycks kunna pressa på bättre. Efter idag har Plastjö 2 matcher färre spelade än de flesta andra lag.

• Brynäs IF - Leksands IF
• Färjestad BK - Luleå HF
• HV 71 - Djurgårdens IF
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK
• Örebro HK - Linköping HC
• Timrå IK - Skellefteå AIK

Vi ska upp mot Warulfven, som innan seriestart tippades som bäst eller näst intill, men haft svårt att komma igång riktigt. Liksom vi själva och Pölsan.

Vi roadtrippar ju vidare efter ikväll till Öret på lördag och därefter har vi väl mött alla lag. Det vill säga vi har uppnått den tid då man brukar kunna tippa hur det ska gå i serien. Ser fram, några, emot det.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sex matcher i SHL idag. Plastjö och Fiskrenset vilar tydligen. Irriterande att schemaläggarna inte tycks kunna pressa på bättre. Efter idag har Plastjö 2 matcher färre spelade än de flesta andra lag.

• Brynäs IF - Leksands IF
• Färjestad BK - Luleå HF
• HV 71 - Djurgårdens IF
• IF Malmö Redhawks - Rögle BK
• Örebro HK - Linköping HC
• Timrå IK - Skellefteå AIK

Vi ska upp mot Warulfven, som innan seriestart tippades som bäst eller näst intill, men haft svårt att komma igång riktigt. Liksom vi själva och Pölsan.

Vi roadtrippar ju vidare efter ikväll till Öret på lördag och därefter har vi väl mött alla lag. Det vill säga vi har uppnått den tid då man brukar kunna tippa hur det ska gå i serien. Ser fram, några, emot det.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Jo, Luleå måste helt klart bli bättre för att klara sig längre i CHL i år. Lite känns det ändå som att laget är på väg och nu har vi ju tre matcher i SHL/CHL i rad som vi vunnit. Men det har varit fortsatt svajigt. Ändå vet vi sedan i våras att när alla dessa spelare är på topp var vi bäst i SHL (undantaget Kotkansalo och Liedes etc).

Har inte sett Ilves spela och vet inget om dem. Kollade hur de ligger till i finska Liiga, och faktum är att de gått uselt där och ligger på plats 15/16. Konstigt.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
DrCox: Är väl fortfarande som tidigare: i princip en match över sex perioder där de tre första spelas hos det lägre rankade laget medan period 4-6 spelas hos det högre rankade. Om den sammanlagda ställningen är oavgjord efter period sex, blir det förlängning etc.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Letade upp det på youtubefilm från CHL.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Ser jag rätt skulle vi - om vi tagit 3p mot Bolzano i går - fått möta Pölsan i åttondel.

Om vi torskat OT hade vi fått Lukko Rauma, Och med förlust innan 60 min skulle vi fått Sparta.

Kollar du?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Därmed kan vi också räkna ut hur slutspelsträdet kommer att se ut. Så här blir det:

Vänster halva

1.Ilves Tampere – 16.Pinguins Bremerhafen
8.Kometa Brno – 9.Luleå Hockey

5.Lukko Rauma – 12.Storhamar
4.Sparta Prag – 13.EV Zug

Höger halva

2. KalPa Kuopio – 15.Zsc Lions Zürich
7. SC Bern – 10.Brynäs IF

6. ERC Ingolstadt – 11.Red Bull Salzburg
3.Frölunda – 14.Grenoble

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Du har ju rätt igen! Imponerande.

Brno? När Luleå har fungerande Bulanhockey brukar vi slå tjeckiska lag. Så, om vårt lag hittar fram ska vi nog få bra chans. Svårare blir det i kvarten i så fall, då vi får möta Ilves Tampere som vann samtliga matcher i CHL:s kvalspel.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och Brno vann. Vilket innebär att vi i åttondelsfinal har
• Luleå - Brno
• Brno - Luleå

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Du har rätt! Zug passerar Bern genom kriterium 3: fler matcher vunna i OT.

Mycket duktigt, Realist. Det innebär alltså att vi i så fall får möta Bern.

Men det lär knappast ske, eftersom Zug i så fall måste göra två mål på 4 minuter.
Brno gjorde nyss 2-4, men Zug reducerade strax efteråt till 3-4.

Lausanne vann mot Mountfield på övertid nyss, vilket innebär att Bremerhaven tar plats 16 och går till slutspel.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Du får ursäkta, men du har en irriterande vana att komma med sådana kommentarer, gärna till folk från andra klubbar. Jag anser att det är förbannat dålig ton och har för vana att radera sådan skit. Du kan anse dig varnad.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Kanske. Om vi fått igång laget till åttondelen. Som det varit tidigare har nog Luleå varit svagare än de två andra. Men jag tror du har rätt. Vi lär ju få in Shinnimin först någon dag efter första åttondelsmatch. Men kanske drömspelaren som varvat upp i Schweiz?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Nej. Om Zug tar 3 p passerar de oss, men sparkar också Brno under oss. Då blir det lag 8. Zug mot lag 9. Luleå.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Om Zug tar 0 poäng kommer de på plats 12 och får möta plats 5. Lukko Rauma. Förlorar de på övertid får de möta Ingolstadt.

Och med 12,5 minut kvar av tredje perioden sätter Brno 2-3 på Zug. Just nu har vi åttondel mellan Brno och Luleå.

Lausanne - Mountfield fortfarande 2-2 med 7,5 minut kvar av tredje.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Just nu har vi 15 lag klara.

Det enda lag som i praktiken kan missa slutspel nu är Penguins Bremerhaven. Och de missar, om Mountfield med 2-2 borta mot Lausanne, vinner och tar 2 eller 3 poäng, och/eller Berlin vänder 4-1 borta mot Salzburg till vinst med 3 poäng.

Är alltså i detta nu bara två matcher av egentligt intresse; i båda fallen lag från Schweiz hemma mot lag från Tjeckien, och ställningen 2-2:

Zug – Brno har spelat 1.28 av period tre
Lausanne – Mountfield har spelat 8.11 av period tre.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Resultaten faller ut som vi antagit.

Nu har vi andra perioden spelad och ställningen Zug - Brno 2-2.

• Får Zug 2 eller 3 poäng blir det Zug-Luleå.
• Får Zug 0 poäng blir det Brno-Luleå.
• Får Zug 1 poängblir det Luleå-Pölsan.

Ajajaj, spänningen stiger!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och nu har KalPa Kuopio slagit Klagenfurt med 3-1 och Kuopia blir därmed tvåa i CHLs kvalspel, efter ettan Ilves. Dessutom är Klagenfurt nu borta från slutspelet.

Och se på fan. Odense tar ledningen med 0-1 på PP efter knappt 3 min, fast 3 min senare kvitterar Ingolstadt,

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Så, vilket lag får Luleå i åttondel?

Det är nog mycket troligt att Ingolstadt spöar Odense hemma och då åker vi ned på plats 8.

Då avgörs det av resultatet Zug-Brno.

• Får Zug 2 eller 3 poäng tar de över plats 8, medan Luleå får plats 9, så då blir det Zug-Luleå.

• Får Zug 0 poäng tar Brno över plats 8, medan Luleå får plats 9, så då blir det Brno-Luleå.

• Får Zug 1 poäng, blir Luleå kvar på plats 8, och möter laget på plats 9, och då blir det Pölsan-Luleå.

Skulle Odense spöa Ingolstadt kan det bli fler varianter, men det är förstås så osannolikt att man kan avstå från att gissa på de varianterna innan de eventuellt blir aktuella.

Kan alltså bli spännande på slutet av matchen om t ex Zug-Brno står jämnt. Eftersom Ingolstadt-Odense startat 15 min innan och vi har nog slutresultat av den matchen innan Zug-Brno ska avgöras, vet vi konsekvenserna. Tror dock inte att något av lagen hamnar i läge att ta ut vakten, om de inte ligger under med ett mål, eftersom båda kommer att vara klara för slutspel.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Helt riktigt.

I detta nu ligger Luleå på plats 7, och kan passeras av ett eller två lag.
• Ingolstadt passerar Luleå om de tar minst 1p mot Odense.
• Zug passerar oss om de tar minst 2 poäng av Brno.
• Brno passerar oss om de tar 3p av Zug.
• Eftersom Zug möter Brno hemma kan inte båda lagen passera oss; snarare riskerar de att inget av lagen passerar Luleå, om Brno vinner matchen på övertid.

Luleå kan alltså sluta på
• plats 7 och möter då laget på plats 10
• plats 8 och möter då laget på plats 9
• plats 9 och möter då laget på plats 8

Klagenfurt måste, vinna sin match med minst 2-8 för att nå plats 10 om Luleå blir kvar på plats 7, samt med 2-10 om Luleå tappar en placering och slutar på plats 8, för att mötet Luleå - Klagenfurt ska bli av (genom att Klagenfurt passerar Pölsan).

Klagenfurt möter alltså Kuopio (troligen CHL andraplacerade) borta och ligger under med 2-0 efter 2 perioder. Att Klagenfurt ska vinna sista perioden med 0-8 är uteslutet.

Så vi kan inte få Klagenfurt i åttondel.

Noterar också att Judas saknas i laget idag, liksom för en vecka sedan. Kan det bero på att Schwedenbombe skadat knät igen? Eller har han brutit ihop av tanken att behöva möta Luleå i Delfinen och simulerar?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Bra att du funderat och räknat på det.

Jag hade lite idé om att skulle vi tagit 3p igår kunde vi fått Klagenfurt om de blivit runt 10-12 plats. Men utan att kolla om det var möjligt.

Nu blir det svårare, fast jag ska göra samma koll som du gjort, för att veta vilka resultat som skulle ge oss chansen att möta Judas i åttondelen. Troligen finns det ingen chans. Men i så fall räknar jag på om det finns chans att både Luleå och Klagenfurt går till kvart och om vi då har chans att få Schwedenbombe och hans lag.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Luleå ägde spelet men var INEFFEKTIVA och det var OBEGRIPLIGT.

När det gäller blivande motståndare i åttondelsfinal hoppas jag på Klagenfurt. Skulle vara intressant att se Judas Schwedenbombe Kempe i Delfinen om han vågar följa med.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Allard lägger ett långpass upp till Bromé vid bortre blå och 14 sek in på förlängning drar Bromé in 3-2 i krysset.

Skönt att vinna!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå har spelet och massor av chanser men får inte in pucken. Och så kommer Bolzano i en kontring och efter en underbare karusellfint av en bolzanospelare lyckas en annan smälla in en retur till 2-2.

Slutminut, och Bolzano borde tagit vakt för att ha chans nå slutspel, men de har inte koll.

Nu blir det förlängning. Luleå är alltså klara för slutspel i CHL.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Finska Ilves vinner sin sjätte match i CHL och har därigenom vunnit kvalspelet i CHL. Idag spöade man reagerande CHL-mästarna från Zürich och det innebär att Zürich inte kan vara säkra på att få delta i slutspelet, vi får se i morgon och de matcher som spelas då.

Det betyder att Luleå är klara för slutspel om vi tar minst en poäng idag. Viss chans att vi lyckas nå slutspel även om vi torskar och tar 0 poäng idag t.o.m.

Pölsan är ju redan kvalificerade för slutspel och det märks när de rest till Belfast med ett lag som man knappt känner igen namnen på spelarna på. Inte undra på det, eftersom stjärnorna fått ledigt och de kastat in junisar.

2 min in på andra perioden kvitterar Pölsan till 1-1, innan dess var det Belfast Giants - CHL:s absoluta bottenlag - som hade ledningen med 1-0.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och Bolzano smäller in 2-1.

Ditt mål, Woz, tyvärr. Och Bolzano får fortsätta någon tid med PP - CHL-regler - men inget ytterligare mål.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Vi stod emot 3 mot 5, men många skott av Bolzano och efter det fortsätter de också att attackera oss rejält men Lassi räddar allt.

Med fem min kvar av perioden får Koivistoinen chans igen och då vet vi hur det går. 2-0 för Luleå.

Med fyra min kvar får dock Bolzano PP igen sedan Woz åkt på benet på en bolzanospelare och fällt denne. Lite slarvigt, Woz, det gillar inte Bulan.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Nej, Bromé åkte ut. Och sedan åker Kotkansalo ut, sedan en Bolzano velat tjafsa och crosschecka framför vårt mål, varpå Kotkansalo klubbar ned italienaren. Största applåderna i Delfinen för Kotkansalo i år.

Men Bolzano får spela 5 mot 3....

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Nej, inget mål. Men samma bolzanospelare hinner knappt komma in så åker han på nästa utvisning.

Luleå PP igen.

Nu ska 2-0 sitta!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Några minuter spelade av andra perioden och det fortsätter som i första. Bolzano kör väsentligen individuella insatser och lyckas inte visa fram lagspel speciellt. Spelare för spelare är ju Luleå rejält bättre och när vi dessutom i stort har ett bra lagspel känns det ganska säkert.

Nu får Luleå dessutom spela PP.

Dags för 2-0?

Inte osannolikt.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Läget just nu är snarare att om de inte visar att de kan bli värda plats i Luleå kan Luleå försöka sparka dem och är då glada om det finns andra lag som kan ta över. Bra att ha bredd vid skador, men som det nu planeras kommer säkert Kotkansalo att var överflödig med Leskinen och Håkansson. Liedes vete tusan var vi har, men kommer Shinnimin och .... Omark lär vi knappast behöva Liedes heller.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå har 1-0 efter första perioden. Dessutom har Ilves 3-0 och Sparta 2-0 vilket innebär att även om Luleå bara får 1 poäng idag lär man bli klar för slutspel redan ikväll.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Lejonen? Du har inte så bra koll på Luleå historiskt, Peja. Så här många junisar som fått spela har vi inte haft. Hedqvist o Granberg blev kvar och är nu etablerade i vårt A-lag. Håkansson HAR varit bättre val än Kotkansalo, båda spelar idag, men för Kotkansalo gäller mer att han får chans att visa att han kan ta plats som sjundeback iaf, annars åker han.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Vidare intressant att hockeykommentatorn Adam - en av de bästa trots att han är så ung - gissat att Liedes och eller Kotkansalo kan komma att sprakas snarast av Luleå.

Kanske blir det så. Om de inte skärper sig och tar till sig Bulanhockeyn / visar att de har kompetens att spela för regerande svenska mästarna.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Trevligt att kunna påpeka att Luleå tagit och tar upp så många spelare från egna hockeygymmet numera.

I dagens lag har vi
• Isak Hedqvist nyss fyllda 20
• David Granberg nyss fyllda 20
• David Thomasson 19
• Jacob Ihs Wozniak 18
• William Håkansson 18

Dessutom har vi en duktig back som lånats ut till BurkÖlen där han gjort succé. Skulle han inte varit utlånad hade han nog tagit Kotkansalos plats idag:
• Oliwer Sjöström 18

Och vidare en annan back som spelat med A-laget flera gånger utan att göra bort sig:
• Neo Hirsch 18

Samt på målvaktssidan en egen förmåga, som fick Love Härenstam att lämna Luleå då Luleå inte kunde garantera att Love skulle ta spaden av denne:
• Isac Sörqvist 18

Riktigt imponerande. Och trevligt eftersom det funnits gnäll på Bulan som "inte tagit upp egna junisar" eller snarare inte låtit dem spela eftersom de inte varit pålitliga i Bulanhockeyn. Men först nu, när vi har dugliga juniorspelare, visar Bulan att han släpper fram fler än - tror jag - någon annan tränare gjort i Luleå Hockey.

Vidare har vi Norrbotten i slutspel i TV-pucken, medan Västerbotten är utslagna (eftersom Norrbotten som säkra gruppvinnare förlorade mot medelmåttiga Medelpad i sista matchen med följd att Västerbotten missade slutspelet ;-)

Jo. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Vi kan glädjas åt vår explosion av fina junisar, medan Apan säkert gråter blod.

Den gång jag påpekade detta dök upp en pölsa upp och gnällde om att Apan hade ju plockat fram en enastående talang, som nu gick till NHL. Denne var från norra Norrbotten men lurades till Apan som kastade sig över honom i 12-13 års ålder och stal honom av oss. Frågan var uppe på Luleås årsmöte och ledningen förklarade att vi vägrar av moraliska skäl att tvinga så unga pojkar till Luleå. Apan gör det inte, och därför fick de honom, eftersom de är så egoistiskt-omoraliska att de lurar till sig barn även om de vet att vissa är för omogna och det kan gå åt helvet för dem.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås lag mot Bolzano ikväll:

JoelLassinantti
MatteusWard

OscarEngsund - FrédéricAllard
AntonLevtchi – PontusAndreasson - MarkusNurmi

ErikGustafsson - WilliamHåkansson
IsacHedqvist - BrianO'Neill - FilipEriksson

KasperKotkansalo - PontusSjälin
MathiasBromé – EetuKoivistoinen - DavidGranberg

DavidThomasson – HeikkiLiedes - JakobIhs-Wozniak

Samma lag som spöade Plastjö senast alltså, med undantag för att Lassi tar spaden, som väntat, men dessutom vilar Jesper och Kotkansalo går in. En säkerhetsrisk, förstås, men i tredje backpar får han nog lite begränsat med speltid.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Costanza: Ja, Costanza känns tryggt. Han kan hockey. Och begär bara 25 000?

När det gäller Newman hoppas jag att han tar presskonferenserna. Vilket drag det blir med uttalanden typ "Do I have to spell it out for you? He was moving on her like the storm troopers into Poland."

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå erbjöd Henric Stridh att bli huvudtränare efter Bulan fr o m säsongen 2026-2027.

Men Henric tackade nej. Han och Bulan har ju varit ett fantastiskt team under 8 år men nu är det över. Det spekuleras i att han snarare kommer att följa Bulan till Schweiz. Klokt i så fall.

Men Luleå ommer alltså efter säsongen att ersätta Enbom, Bulan och Stridh, förutom att några av våra tongivande spelare inte har många säsonger kvar.

Det blir ett nytt Luleå framöver. Gissningsvis kommer de som klagar efter de flesta matcher nu, att kunna fortsätta och då lägga till "det var bättre förr, under Bulans, Stridhs och de andra tid".

🙃

· 39 ·
Om Sven.Savage
Hejar på: 0x20-luleahockeylogosvg.png Luleå HF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE