1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505500 inlägg · 4102 ämnen

Årsmöte i MoDo Hockey 2008

« · 1055920 · » Till forumet

Sv: Årsmöte i MoDo Hockey 2008
scim:

Det kan vara så, men sannolikheten att det stämmer är ganska liten.
Kommentera

knaskamilla: Jag talade alltså om mig själv nu, så sannolikheten är rätt hög, för att inte säga definitiv.
Kommentera

scim:

Jaha, det var inte helt lätt att förstå. Jag visste inte ens att du var medlem.
Kommentera

knaskamilla: Nä det är sant, det är jag faktiskt inte längre. Hur mkt pengar sparar jag på det egentligen?
Kommentera

scim:

250:- år, tror jag.
Kommentera

knaskamilla: Fyra öl i baren alltså. En sund besparing.
Kommentera

knaskamilla: Vad är det ett livslångt medlemsskap kostar?
Kommentera

spud: 40 öl i baren.
Kommentera

Wayne Gresky: baren eller graven?
Kommentera

Så var ännu ett årsmöte avklarat. Jag orkar inte skriva någon sådan där mastodontrapport som ni fått de senaste åren. Anders Källström började med att säga något om att det var ett historiskt årsmöte eftersom det var första gången det hölls så sent som i augusti. Han glömde nämna att det var historiskt för att det var första gången med inlämnade motioner... Anledningen till att årsmötet var så sent i år var i alla fall att det gav dem mer tid att få klart bokslut och grejer.

Till deras fördel ska sägas att de faktiskt hade kopierat upp motionerna som vi hade lämnat in så att alla kunde ta del av dem. I övrigt - ett klart fall av värdelös ordförande. Jag har aldrig sett ett så mötestekniskt dåligt genomfört årsmöte, i alla fall inte om vi pratar högre upp än mina små föreningar med fjortonåringar i. De läste visserligen upp motionerna, men frågade inte om det fanns någon föredragande. Sen läste de upp styrelsens förslag som var svar på motionerna och sen togs beslut - om styrelsens förslag. Motionerna togs det med andra ord inga beslut alls om.

Det gick snabbt att ta sig igenom hela föredragningslistan också, kanske för att inga beslut någonsin ställdes mot avslag eller för att ingen någonsin fick chansen att yttra sig eller lämna några ytterligare förslag. Hellge lyckades dock göra sin stämma hörd ett par gånger ändå, men det var väl ungefär det mest spännande som hände på det här årsmötet.

Nä, pinsamt. Man skulle ju kunna tro att en så stor förening som MoDo Hockey skulle kunna hitta en ordförande med lite koll till sitt årsmöte...

Här kommer motionerna och styrelsens yttranden, om länkarna fungerar:

www.hockeysnack.com/medlem/knaskamilla/filarkiv.php?showfile=motion_avtackning.jpg
www.hockeysnack.com/medlem/knaskamilla/filarkiv.php?showfile=motion_kallelse.jpg
www.hockeysnack.com/medlem/knaskamilla/filarkiv.php?showfile=motion_spelaravtackning.jpg
www.hockeysnack.com/medlem/knaskamilla/filarkiv.php?showfile=motion_stadgar.jpg
www.hockeysnack.com/medlem/knaskamilla/filarkiv.php?showfile=motion_styrelsen.jpg

www.hockeysnack.com/medlem/knaskamilla/filarkiv.php?showfile=yttrande_avtackning.jpg
www.hockeysnack.com/medlem/knaskamilla/filarkiv.php?showfile=yttrande_stadgar.jpg
www.hockeysnack.com/medlem/knaskamilla/filarkiv.php?showfile=yttrande_supporterplats.jpg

Lokal: ett konferensrum på plan 3

Fika: någon sorts sockerkaksaktigt med choklad och kokos, stora bitar, god

Folk: ungefär som vanligt...kanske några fler? Massor av karlar, kanske fem kvinnor

Nya spelare i Stora grabbar: Susse och Warg

Största miss av mig: att inte fatta att det var Harri Rindell som hejade på mig när jag kom

Mest nöjd: är jag med att de har kommit på att stadgarna behöver revideras...undrar hur länge det hade dröjt om vi inte hade påtalat vissa brister i dem?
Kommentera

Just ja. Medlemsavgifterna höjs. 300 för vuxen, 3000 för ständigt medlemsskap. Jag önskar att jag hade gjort som hellge och blivit ständig medlem när det kostade 1000 kronor...
Kommentera

knaskamilla: "Vi tillsätter en utredning."
Kommentera

Lumber Jack: Enmansutredaren Bengt Hedin.
Kommentera

Nu verkar Hasse ha producerat text om årsmötet också. Han fick med några av de saker jag inte orkade skriva. (Är det Hasse? Det var så få stavfel.)
Kommentera

knaskamilla:

Men visst, kakan var godare än tidigare.

Sen kan man väl också tilläga att Ecke och Harri snackade i direkt anslutning till årsmötet. Inget nytt, bara kända klychor.

Harri sa att han "hatade" träningsmatcher. Han ogillade dem därför de innehöll ordet träning. Han vill att alla ska göra sitt yttersta jämt.

Sen avslöjade han att Matematik och Biologi var hans favoritämnen som lärare.

Det blev inte så stort avtryck av motionerna men en viktig sak som jag tycker framkom är att MODO kommer att börja lyssna mer och vara mer lyhörda. Detta tycker jag är viktigt.

Jag hoppas att folk runt omkring fortsätter att påverka klubben, det är en viktiga blåslampa i röven för att styrelse och ledning alltid är på tårna. "checks & controls är viktiga i alla föreningar o.d
Kommentera

knaskamilla:

En sak till som saknas på årsmötet är vettig diskussion kring de olika frågorna. Man får lätt uppfattningen att det är något som verkligen försöker undvika.

Två frågor som borde diskuteras är:

* att 96 % av alla deltagare på mötet var män. 4 % var kvinnor. Om jag räknade rätt. Jag tror nämligen inte att detta är en slump och jag tror inte att detta är kvinnorna som avstår.

* Hemsidans tillgänglighet borde diskuteras.

Men va fan, jag ids inte glappa om allt :)
Kommentera

hellge:

Jag tycker att det är konstigt att de inte tar årsmötet på större allvar. För dem verkar styrelsemötena vara mycket viktigare. Annars skulle man inte hasta igenom årsmötet på det där viset.
Kommentera

hellge: Sedan "avslöjade" väl Harri att han vissa gånger låter Freddan få ta huvudansvaret för träningarna för att få lite känsla för vad som kanske behöver göras om i övningar och liknande.

Pratade med en person inom MoDo Hockey innan årsmötet, vi kan kalla honom för Ekcin, om säsongskorten. Tydligen kommer det ta ett tag till innan de kan distribueras ut. Om jag förstod rätt så hade det gjorts någon typ av gemensam upphandling av biljettsystem från elitserieklubbarnas sida och där hade tydligen företaget, vi kan kalla det Tencit, misslyckats kapitalt med att få sin produkt att fungera utan att helt braka samman vid minsta tecken på lättare belastning.

Diskuterade också möjligheten till en smartcard-funktion på säsongskortet så att man exempelvis skulle kunna tanka upp pengar på kortet och handla mat och/eller saker i sportbaren med kortet. Det verkade på de gillande ansiktsuttrycken som att detta var något som man kanske också själva diskuterat på kansliet... förlåt, kontoret.
Kommentera

Samma lilla fågel skvallrade också att ett lag, vi kan kalla det Årmit, tydligen var den klubb som drabbats hårdast av Tencits strul med biljettsystemet.
Kommentera

Paddan: Hur kan de 3 biljetterna slagit så hårt mot dem?
Kommentera

spud: Jag vet inte riktigt, jag försöker fortfarande dechiffrera Harris ledord vad gäller lagarbetet: "nobody is anybody with somebody". Men min abc 80 i hjärnkontoret har kortslutits för närvarande.
Kommentera

Paddan: Bara han inte säger "My name is nobody" efter säsongen.
Kommentera

berghult: Ah, kvalitetsunderhållning...

ca.youtube.com/watch?v=JRe9555tsVo
Kommentera

Paddan:

Blir det lättare om du byter ut with mot without?
Kommentera

knaskamilla: Jag funderade på det ett tag, men tänkte att Harri säkert var djupt filosofisk på något underligt sätt och att det skulle vara "with" där.
Kommentera

Nu vet jag inte om motionerna som lämnades skrevs i egenskap av privatpersoner eller ej, men allehanda lämnar intrycket att i varje fall en av motionerna skrevs som representanter för supporterklubben.

"Supportrarna lämnade bland annat in en motion att utöka Modo Hockeys styrelse med en person som är representant för supportrarna. Supporterklubben skriver så här: "Detta för att utöka öppenhet, mångfald och transparens inom och utom föreningen".
Kommentera

Paddan: Allehanda har, som vanligt, ingen koll.
Kommentera

Paddan:

Allehanda borde gå och dränka sig, eller iaf testa att göra lite research innan de skriver.
Kommentera

knaskamilla: Jag tycker det verkar lite drastiskt att behöva dränka sig för ett mindre faktafel.
Kommentera

scim:

Ja, då finns ju det andra alternativet kvar. Research. I det här fallet inte ens särskilt avancerad sådan. Det är fantastiskt, alla gånger Allehanda har skrivit något om någonting som jag varit inblandad i har artikeln innehållit minst ett fel. Det borde rimligen innebära att man inte ska tro på något man läser i någon artikel i den tidningen.
Kommentera

knaskamilla: Det som står i tidningen innehåller vanligtvis något fel. Det visar sig varje gång man verkligen kan ett område eller har upplevt en händelse på plats. Låt det bli ett "kom ihåg" att aldrig lita blint på vad som står i tidningen.
Kommentera

Wayne Gresky:

Ja, det är ju ganska tydligt. I det här fallet hade det ju räckt om de hade tagit pappershögen med motioner och läst, så hade de kunnat se vilka som stod bakom...
Kommentera

knaskamilla: Vilket oväder det är i vattenglaset.
Kommentera

Wayne Gresky: Det enda man kan lita på är att det som står i tidningen aldrig stämmer....
Kommentera

knaskamilla: Ingen är väl direkt förvånad att det är direkta faktafel i ÖA:s artiklar. Själv tycker jag det vore intressant om ÖA gjorde en uppföljande intervju med någon ur supporterklubben. Modo-martin, t ex.
Kommentera

Poffa:

Ja, jag tänkte just samma sak.
Kommentera

knaskamilla: Konstigt att de inte presenterade shinza som officiell intromakare igår, fast jag förmodar att shinza är alldeles för blyg...
Kommentera

Paddan: Jag är inofficiell intro-konsult. De låter inte mig pilla ihop introt, och just nu är det faktist så att Håkan Nordström inte ens svarat på mitt mail som är en vecka gammalt.. Så just nu är jag bara delaktig på låstas.
Kommentera

Ytterligare en reflektion från årsmötet och motionerna var som Kamilla påpekade. Normalt ska ordförande ställa själva motionen mot styrelsens förslag, så att medlemmarna kan ta ställning till åtminstone TVÅ alternativ. Detta gjordes aldrig utan ordförande klubbade igenom styrelsens förslag utan som helst någon betänketid eller tid för reflektion.

Nåja, det blev knappast perfekt, men jag tror ändå att budskapet om att MODO måste skärpa till sig på de utpekade områdena gick fram
Kommentera

hellge:

Jag tror jag ska ringa VB och nominera mig själv till mötesordförande inför nästa årsmöte.
Kommentera

shinzawai: Annars blev ju janne banan ledig idag sen han sa upp sig från LIF, han kan ju uppenbarligen en del multimedia. Kanske ni kan bli en duo som kan bygga upp ett svulstigt intro?
Kommentera

Paddan: Fast shinza har ju själv föreslagit på åfficijella att HMM kan göra introt? Den där filmen de ska göra ser åtminstone rätt lovande ut.
Kommentera

Petey21: Nu var det iofs ett tag sedan jag såg Hockeyhjärtan, men är det inte bara en engelskspråkig version av den filmen?
Kommentera

Paddan: Du ser ingen skillnad på längden?
Kommentera

Petey21: Jag kan iofs göra det mesta HMM gjort numera för en fraktion av kostnaden, bara man har rätt klipp att jobba med.. MODO-TV-filmer + Nordströms bilder kommer att utgöra materialet filmen byggs på.
Kommentera

shinzawai: Du menar att Foppa är längre i den ena versionen än i den andra? Eller att den där länkade snutten är ett så kallat lastbilssläp.
Kommentera

Paddan: Jag såg ett par glimtar som inte finns med i den en-timmes version vi sett. T.ex. några matchbilder.
Kommentera

shinzawai: Aha, okej, ska jag vara ärlig har jag själv inte sett hela Hockeyhjärtan. Fast säg det inte till nån...
Kommentera

knaskamilla: "Källström omvaldes med accuratess". Menar man möjligen acklamation?
Kommentera

T T: Äh, Källström blev noggrant omvald... med ett lågmält mumlande från de församlade.
Kommentera

« · 1055920 · »