MorganaLefaey: Nu är mitt sommarlov slut härinne. Hade jag hetat Icing-Ove och tittat in i vår bok hade jag frågat om nån saknat mig. Eftersom jag innehar en gnutta mer självinsikt vet jag svaret på den frågan redan. Men vill ändå passa på att önska er lycka till inför er premiär. Jag har haft rätt låga tankar om ert lagbygge men får nog ändå tillstå att det ser om inte annat ganska homogent ut. Möjligen saknas den vassaste spetsen men nog kommer ni bråka i toppen allt.
Tarasov: Gavelos tips innehåller SSK på två platser. Lite svårt att bedöma hur han vill ha det...
Sökte på Östersund bakåt och hoppas att alla kallat dem specifikt "Östersund". Kallas de ÖIK är det risk att jag missat något tips då jag inte ids scrolla igenom alla sidor med matchen MoDo-Löven.
Lägger såklart med Mattias och Per tips från ÖA. Ska kolla om jag ids gå igenom tipsen som expressen och aftonbladet kommer lägga in. Hittar ni andra (som Holmlunds) är det kul också. PMa mig i sådana fall.
Tarasov: Egentligen hade det varit lättast, men jag har lagt upp alias för ett antal lag. Det räcker med att skriva Löven exempelvis. För Djurgården accepterar jag även DIF. Dvs, det finns en översättningstabell där jag försöker fånga de skrivsätt folk använder så jag slipper korrigera allt jag klistar in. Det är samma sak som med placeringssiffror, som jag högaktligen ignorerar.
IF Björklöven Djurgårdens IF Västerås IK BIK Karlskoga MoDo Hockey Södertälje AIK Mora IK Tingsryds AIF Västerviks IK Kristianstads IK HC Vita Hästen Almtuna IS Östersunds IK
Gavelo: Jag måste också tippa. Det som verkligen ställde saker på ända var hur oerhört överlägsna vi var mot Löven sista matchen. Är verkligen Löven så dåliga spelmässigt, trots att man nog har seriens bredaste och kanske bästa trupp???
Nåja, jag sticker ut hakan och tippar enligt följande. Detta baserat på inte bara högstanivån, utan också vem som är högst lägstanivå som en bortamatch mot Västervik i december:
MoDo Djurgården BIK Karlskoga Björklöven Västerås Södertälje AIK Kristianstad Mora Västervik Tingsryd Vita Hästen Östersund Almtuna
{5647}: Lyfter in Robin Olausson från Hockeysverige: MoDo Löven Djurgården BIK Västerås AIK Mora KIK SSK Västervik Hästen Tingsryd Östersund Almtuna
Hans motivering är att osäkerheten på tränarsidan är det som fäller avgörandet mellan Löven och MoDo. Stråhle har aldrig byggt ett lags spelsystem själv och Karlin är en garant för att MoDo ska prestera bra.
Monno: MoDo Hockey AIK IF Björklöven Kristianstads IK Västerås IK Södertälje SK Djurgårdens IF BIK Karlskoga Mora IK Västerviks IK HC Vita Hästen Almtuna IS Tingsryd AIF Östersund IK
AIK IF Björklöven MoDo Kristianstads IK Västerås IK Södertälje SK Djurgårdens IF BIK Karlskoga Mora IK Västerviks IK HC Vita Hästen Almtuna IS Östersund IK Tingsryd AIF
Tarasov: Djurgårdens IF AIK IF Björklöven Modo Hockey Södertälje SK Västerås IK BIK Karlskoga Mora IK Kristianstads IK Västerviks IK HC Vita Hästen Tingsryd AIF Almtuna IS Östersund IK
Svårt att tippa i år, känns som det är betydligt jämnare mellan 8-9 lag där toppen och mitten smälter ihop. Det är inte samma klara uppdelning mellan topp,mitten och botten som förra året. Tycker snarare att det är 9 lag som är hyfsat starka där det inte skiljer mil i mellan det sämsta och det bästa. Sedan ett glapp med fem lag som känns lite svagare. Topp 9 tror jag att jag sätter bra likt alla andra, men inbördes ordningen är svår, samma med botten 5.
Här är iallafall min tippning och det svåra är att hitta flopparna och flipparna. Brukar ju alltid vara 1-2 lag som floppar sett till förväntningar (förra året Mora och Södertälje) och några lag som överraskar positivt t.ex Kristianstad.
Här kommer iallafall mitt tips. MoDo tippas med hjärtat. Karlin har sagt att vi ska bli bättre år för år, så de måste sluta 1:a om de ska bli bättre, och jag litar 100% på Karlin.
Kristianstad tappar mot förr året, svårt andra år och motståndarna kommer inte bli lika överraskade som förra året. Tror nykomlingen Östersund skräller lite och undviker kval (lite tippat med hjärtat). BIK missar topp 4 och får ett mellanår, det kan inte hålla att tappa ledande spelare år efter år, någon gång kommer ett bakslag och mellanår och det är i år.
Västerås och Södertälje smyger förbi BIK, tror också att de är starkare lag än AIK och Mora. Men det känns sjukt att ha AIK och Mora på plats 7 och 8. Ett normalt år borde det vara topp 6 lag.
Ville ha DIF etta, men ska man placera sig bra i tippningen måste man ut från mängden, de blir trea då de inte känns lika breda som HV och dessutom har de derbyn mot AIK och Södertälje där de sämre lagen nog gärna vill slå storebror.
En sak kan jag garantera och det är att jag inte kommer nå samma låga poäng som förra året så jag får lämna vidare pokalen till någon lycklig =)
Modo Hockey IF Björklöven Djurgårdens IF Södertälje SK Västerås IK BIK Karlskoga AIK Mora IK Kristianstads IK Västerviks IK Tingsryd AIF Östersund IK HC Vita Hästen Almtuna IS
{5647}: Men förra säsongen hade vi väl både AB och Expressens tippningar med? Men du kanske har fixat in dem i år också. Jag har dock inte sett dem i chatten.
MorganaLefaey: Märkligt. Har aldrig läst min brevlåda tidigare. Finns en del arga kommentarer ser jag genom åren, men de har visslat förbi. Varför får man inga notiser om sådant?
{5647}: Såhär är ställningen innan vi drar igång: 1 IF Björklöven 1.94 2 Djurgårdens IF 1.98 3 MoDo Hockey 3.1 4 Västerås IK 4.4 5 BIK Karlskoga 5.41 6 AIK 6.02 7 Södertälje SK 6.34 8 Mora IK 8.13 9 Kristianstads IK 8.4 10 Västerviks IK 10.77 11 HC Vita Hästen 11.13 12 Tingsryds AIF 11.42 13 Almtuna IS 12.77 14 Östersunds IK 13.19
Djurgårdens IF IF Björklöven MoDo Hockey Västerås IK AIK BIK Karlskoga Södertälje SK Kristianstads IK Mora IK Tingsryds AIF Västerviks IK HC Vita Hästen Östersunds IK Almtuna IS
IF Björklöven Djurgårdens IF AIK Västerås IK MoDo Hockey BIK Karlskoga Kristianstads IK HC Vita Hästen Södertälje SK Västerviks IK Mora IK Tingsryds AIF Almtuna IS Östersunds IK
IF Björklöven Djurgårdens IF MoDo Hockey Västerås IK AIK Mora IK BIK Karlskoga Södertälje SK Kristianstad IK Vita hästen Västerviks IK Östersund IK Almtuna IS Tingsryd AIF
IF Björklöven MoDo Hockey Djurgårdens IF AIK Västerås IK Södertälje SK Mora IK BIK Karlskoga Almtuna IS Kristianstad IK Vita hästen Västerviks IK Östersund IK Tingsryd AIF
Blä, trodde matchstart var 19, så hann inte läsa den dyrköpta(79 kronor) bibeln från Aftonbladet. Därav ett tips från hjärtat
MoDo Hockey IF Björklöven Västerås IK Djurgårdens IF Södertälje SK BIK Karlskoga AIK Mora IK Kristianstad IK Västerviks IK Vita hästen Almtuna IS Östersund IK Tingsryd AIF
Jag startar med att skriva i fel tråd. Bra där 👏