1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505711 inlägg · 4102 ämnen

MoDo - Göteborg 27/2-2016

1731055 · » Till forumet

Sv: MoDo - Göteborg 27/2-2016
Steken84: Du glömde: Torp-Djuse-Grundström ;-)
Kommentera

Monno:
Ser vi till att "INTE" hamna i utvisningsbåset så ofta så vinner modo utan problem!

Hör ni det?????
Welch
Kwit
Kommentera

Monno: Knappast ;-) . AJ sa på en sponsorträff nyligen att två "bra" spelare var klara för nästa år. Kan det vara Eric? Ingen rök utan eld.
Kommentera

Sven Tuta: Haha ja vi har diskuterat detta förut. Tror inte vi kommer vara överens denna gång heller. ;)
Ja men skjuter man i stolpe & ribba så missar man ju faktiskt målet. Modo satte sina puckar i målet, det gjorde inte VH. =)
Det är skillnaden att möta Hästen eller Frölunda/SAIK. Topplagen i SHL missar inte sina chanser i samma utsträckning. Det handlar ju inte bara om tur.

Men detta sagt så menar jag ju ändå inte att vi ska underskatta Allsvenskt motstånd. Men samtidigt ska vi gå in med gott självförtroende att vi ska vara det bättre laget. Vi ska inte sätta oss i någon offersituation.
Vilket lag som vunnit SM-Guld går in i en final och är osäker på att man ska vinna?

Ang. målvakter så kan man ju även säga att en "medelmåtta" som Toumas Tarkki gick och var väldigt bra i kvalet 2010. Så Reideborn och Bjurö har alla möjligheter att vara en positiv faktor. Reideborn har ju också erfarenhet av att vara matchvinnare i kvalserien.
Och jag tror inte det var någon mindre press på att gå upp med DIF än vad det är att hålla Modo kvar.
Kommentera

Monno: Härligt med diskussioner ;-)
I andra matchen mot VH så hade vi tur och Ullmark stod på huvudet. Hur många ribb och stolpskott och frilägen fick VH? Hade puckarna gått in där och vi förlorat matchen så det hade blivit 1-1 i matcher, då hade det nog blivit mer skak i byxorna.
En som skulle ha haft mer kred var Perra, han gjorde ett lysande jobb med laget, och nu kanske han kommer att stå på andra sidan i kvalet (ödets ironi?)
Kommentera

Monno: Jag tycker att Modo började lite skakigt, men efter andra perioden i första matchen var det lugnt. Det fanns en växel till att ta till, typ. Lite som när vi mött Skellefteå de senaste åren, även om jag tycker att den skillnaden varit mindre efter AJs inträde...
Kommentera

Sven Tuta: Och jag tillhör skaran som tycker klasskillnaden var enorm mot Vita hästen.
Det faktum att Skröder spenderade tid med familjen (p.g.a. moderns bortgång) efter att ha spelat första matchen då han tyckte det kändes lugnt säger väl lite om vilken koll man hade på matcherna.

Att påstå att det bara var målvaktssidan som gjorde att vi vann med 4-0 i matcher är ju att överdriva hur bra framförallt bra Brage är.
Ullmark gjorde det jätte bra. Men mig veterligen gjorde han inga mål t.ex.
Kommentera

Dundee: Jo, men hur han nämnde det, " skadan sitter ovanför" fotknölen med ett varggrin
Min tolkning ingen skada, utan ett straff. Vi får se när han kommer tillbaka.
Men visst fasen har Torp blivit ljusår bättre?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja det verkar som det är så. Och vi får vinnaren mellan fortsättnings seriens vinnare och förloraren i hockey allsvenska finalen eller något ;)
Kommentera

Dundee: Khk får vinnaren i Allsvenska finalen va?
Kommentera

Tarasov: Welch hade väl en fotskada eller vad det var? för mig Aj nämde det i intervjun efter frölunda matchen.
Kommentera

Sven Tuta: Ja allså kan man vinna första matchen i kvalet så ger det självklart förhoppningvis en boost till laget. Men vi säger att vi förlorar första matchen då tror inte jag att det här lagets psyke kommer klara av det. Nyckelmatchen är helt klart match nummer 1.
Kommentera

Sven Tuta: Noah var skadad hörde jag. AJ har aldrig bänkat någon och sagt att denne var skadad och jag kan inte tänka mig det den här gången heller.
Kommentera

Tarasov: Någon som vet hur det går för Peter Ö?
Kommentera

Dundee: Matcherna mot Vita Hästen så är det tydligen bara du och jag som tycker att det var inga lätta matcher. Vi vann tack vare Ullis som stod på huvudet samt att VH hade Brage (heter han så?) skadad.
Men det som skiljer nu är att AJ är en bättre ledare som jag tror fixar fokus inför match.
Sen är det en mkt sämre allsvenska i år, jag har sett några matcher live samt i TV.
Upplägget bäst av sju gynnar SHL lagen. Nu måste motståndarlaget gå bananas i så många matcher samt sno minst en match i lyan, nä det mäktar de inte med.
Första matchen är viktig, vinst där och ett bra spel sen är det lugna gatan.
Jag känner mig lugn.
Jag fick uppfattningen att AJ bänkade Noha, helt rätt. AJ särbehandlar ingen, stort.
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Klart det är ovisst beroende på vilka lag man möter, och vilket lag som än får 2-0 i matcher så blir det tufft för det motståndarlaget.
Kommentera

Huge:
Lite på temat "som man tränar så spelar man"... Dvs om slaget inte är förlorat och laget "ger upp" så är det ett beteende man riskera att ta med sig in i en kvalet, vilket jag tror är värre.

Strider hela vägen in och tar matcherna på allvar hur hopplöst det än kan tyckas så är det ett beteende som är positivt om än i en utsatt sits. På nåt sätt handlar det om att inte acceptera en "losermentalitet".(Man måste ju börja någon gång)

När det gäller ladda,läka osv så har man trots allt 12 dagar mellan sista SHL och kvalstart, det borde räcka för träning/uppladdning. Dessutom har man fördelen av att kunna scouta motståndarna i åtminstone 3 matcher. När det gäller skaderisk så handlar dels om tillfälligheter i matcher(vilket man i princip inte kan påverkar), slitna spelare bör väl däremot vilas om det finns risk för att en skada förvärras. Det verkar faktiskt som att AJ har den typen av smartness, då Welch fick vila.(Om det nu inte var en petning)
Kommentera

Sven Tuta: Det gäller att en av målisarna plockar fram sin bästa hockey för säsongen för att vi ska kunna greja det här. Alla säger vi vann så enkelt mot hästen ifjol men jag tyckte inte vi spelade ut dom fullständigt i matcherna. Vi vann mycket med för att vi hade en riktigt bra målvakt som gav en trygghet åt laget. I år finns inte den tryggheten att falla tillbaka på enligt mig.
Kommentera

modomille: Ja dom var inte kan jag tycka dom imponerat när dom stått i allsvenskan i år direkt. Och jag tror kvalet kommer blir rejält tufft men det får ju stå för mig, laget får gärna motbevisa mig.
Kommentera

modomille: Adam var grym det året DIF gick upp, det var tack vare han det gick vägen. Får hoppas att han kan komma upp i den nivån igen.
Kommentera

Dundee: I SHL perspektiv sätt ja. Men i Allsvenskan så var både Bjurö och Reideborn toppmålvakter.
Kommentera

J F K: Inte på målvaktssidan långt ifrån. Men annars bättre men i ett kval är det viktigt att ha en bra målvakt. Och det är där jag är väldigt osäker på våra 2. Ingen av dom är ju direkt nån match vinnar målis, möjligvis Reideborn kan sprattla till men vi har helt klart sämre på målvakts sidan.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Modo är ett bättre lag än ifjol. Glöm inte att Leksand var i en katastrofal form. 11 raka förluster har jag för mig.
Kommentera

Huge: Riktigt ovisst tycker jag, visst Allsvenskan kanske är svagare men så är även botten på SHL i och med utökningen till 14 lag. Jag tror att SHL lagen kan få en enkel resa om de klarar att gå upp till 2-0 i matcher, annars blir det tufft och det kan bli mental kollaps.
Kommentera

Tarasov: Nä, det finns väl både för- och nackdelar med båda uppläggen.
Om ni torskar på mållinjen efter att ha hämtat in Rögles försprång så har ju laget samtidigt visat att man har kapacitet och självförtroendet ni skaffat er pga den bedriften borde ju hänga med in i kvalspelet, kan man tycka.

Fördelen med att redan vara borta från ingenmansland är att ni har tid på er att ladda inför kvalet, få träna bra och läka ev skadade spelare.

Oavsett så framhåller jag det jag alltid sagt: blir det nåt annat lag än AIK i kvalet för er del, så kan jag inte se att ni förlorar i bäst av 7.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Tror inte det spelar nån större roll faktiskt
Kommentera

Tarasov: Helt rätt som du skriver men jag utgick från Modo situation.
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Det scenariot är nog värst om man kommer från plats 7-8 när halva serien är spelad. För vår trupp borde det inte vara nån överraskning att man är här efter dubbrlmötena med Malmö innan jul....men vad vet jag:);)
Kommentera

Sasse15: Jag trollar inte Sasse och jag skriver i Brynäsboken också faktiskt. I Brynäsboken skriver jag om just Brynäs och du kan ju skriva själv där istället för att skriva om Brynäs i Modoboken som du gör.
Kommentera

Costanza:

Tacklingar är oftast ett otyg i svensk hockey. Ger oftare negativa spelföljder än positiva.
Kommentera

Costanza: Tur för Svarten att inte AJ inte sitter i styrelsen för då skulle han bänkas
Kommentera

Costanza: Angående 9 tacklingar så räckte det ju ikväll. Att överarbeta med att söka tacklingar är ingen bra taktik, det brukar i stort sett alltid straffa sig. Tackla när chansen dyker upp och gör det lagomt kraftigt så du håller dig på benen och på rätt sida motståndaren.
Kommentera

Sasse15: Äh, sluta nu. Brynäs har vi mycket att lära av.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det vore tufft, men har man en lön på 70-200,000 kr per månad och vill känna ansvar för en organisation med 140 miljoner i omsättning, så borde man ändå kunna tagga till lite. Det är ett jävla daltande år efter år....
Kommentera

Carl Lejonkräk: Borde inte du lägga lite mer tid i brynäsboken, varför är det så fantastiskt roligt att trolla här?

Har lite tips på ämnen du kan nöta i ert forum, håll till godo.

5 raka torsk, klarar brynäs av att spela bulanhockey en hel säsong eller är bensinen slut nu precis som den va i slutet av säsongerna när han tränade Luleå.

Brynäs säsongen 16/17 utan Scott och Rödin, vilka legoknektar ska värvas för
att ersätta?

Senaste årens skadehistorik, är det en slump eller tränas det fel?
Kommentera

modomille: Det sämsta för er tror jag är om ni fightas för att undvika kval enda in i omgång 52 för att till sist stupa på mållinjen.
Kommentera

Costanza: Det är väldigt luddigt hur man räknar om det är en tackling eller inte. Det måste vara typ en stor propp för att komma med i statistiken,egentligen så är det ju oftast en tackling varenda byte.
Kommentera

modomille: Rögle-KHK i omgång 52 kan bli en intressant fight.
Kommentera

Kan nån förklara hur ett desperat lag kan få ihop hela 9 tacklingar i en måstematch på hemmaplan. Gör det så ont?
Kommentera

Monno: Växjö vann alltså 7 poäng. Inte är det försent än ;)
Kommentera

NuMo: 7 just nu.
Men Rögle och Malmö har dubbelmöte. Vi får hålla på Malmö där... Då är det 1p kvar. Förutsatt att vi vinner våra matcher.
Och tyvärr är det väl just det vi inte gjort. Så fort vi haft chansen har vi lyckats förlora själva.
Kommentera

Steken84:

Samtidigt så får vi gratispoäng i detta läge, ifall vi vill ta dem. Det ser fan ut som vi inte vill ha dem. Det bästa ekonomiskt är klarat kval.
Kommentera

Växjö kan dra åt helvete!!!!!
Man tappar inte 3-0 hemma när man jagar slutspel.
Rögle får 2 gratispoäng av domarna mot LHC och får även gratispoäng mot växjö
Kommentera

Kul ändå. Vi vinner rättvist.

Många poäng upp på Rögle. Åtta va? Nästan helt omöjligt.

Glad för Skröder skull. Jag tror fortfarande att han kan, men han måste ha bra medspelare.
Kommentera

Dundee:

Vi måste vinna mer än en match i rad denna säsong. Chansen finns, men är borta.
Kommentera

Steken84: Det är imponerande att dom gör det borta mot Växjö. Men att vi ska gå om dom har enligt mig varit kört sedan vi lossade matcherna mot just dom som vi skulle vunnit.

Visst finns chansen fortfarande men då ska det nog till ett av dom största mirakel man upplevt.
Kommentera

Steken84: Rögle och Malmö gör sitt jobb. Modo har inte gjort det. Tyvärr.
Kommentera

NuMo: Ja det var nog att han försökte lite för mycket. Eller ville för mycket så att säga.

Inte för att jinxa men vi är bra mycket bättre än FHC just nu. Checkar ner dom totalt ibland.
Possler gör sin bästa match på evigheter.
Lättnad över nytt kontrakt?
Och Skröder med Butler är riktigt heta. Skröder som ung igen. För en match iaf. ;-)
Kommentera

bara gratulera Rögle 0-3 till 3-3
Kommentera

1731055 · »