1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 499421 inlägg · 4183 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
westerlind: Jaha, du överförstår vad jag säger. För att förtydliga vad jag trodde att jag menade så kan jag säga att det skapades många skratt av oss bättre vetande när en Timråfan här på HS kallade Poffa för "Poffa" vid en pause i Kempis. Aldrig hade vi en tanke på att det faktiskt låter som en söndersparkad läderfotboll.

Nalle Sjuh: Jag kommer att skriva Sicak och Horava både i höst, vinter och i vår.

Skellftéå kommer vi inte att möta i vinter, däremot Luléå.

NuMo:
Nu fösstå ja. Ä du sjonnalisst? Ja vägra att heta Vässtelinn i dina täxtä.

westerlind: Ähh! När han säger "Hej Mårten" så refererar han ju bara till det han sa och hur det lät då. Självklart måste han ju skriva som det lät annars låter det ju inte som ett uppsluppet samtal. Uttalar man inte Morten som Mårten så får han ju samma namn som en Mortel uttalat med å.

0 och 7 & Nemo:
Äh, knas har rätt, givetvis ska man skriva namnen som de stavas, inte som man själv tycker ser bra ut eller känner för. Själv är jag alltid speciellt noga med att stava rätt när det gäller nanm, eftersom jag tycker det.

knaskamilla: Kanske är det en fråga om sånt som diskuteras i artikeln i länken.

"Our Stone Age brains may simply be unable to cope with the pace of modern life"

Nalle Sjuh: Visst finns det en del folk även norr om Östersjön som har tagit in sådana uppfinningar som diakriter i sina dialekter, till exempel de som säger "Gôtt mos på kocki!"...

Paddan:

Jag tycker att allt som publiceras på modohockey.se borde korrläsas av mig, jag.

knaskamilla: Jag tycker att han ska hyra in Staffan Schmidt som konsult.

"Här ska Adam Myra visa några grejer som han knypplat själv"

Nalle Sjuh:

Fast nog borde väl Hasse kunna lära sig vad spelarna heter? Särskilt när de bott i Sverige ett tag. Klantigt stavfel.

knaskamilla: Jag håller med Agenten för jag såg inte något krångligt i det. Tänkte ju skriva samma sak själv men fick inte till det på några enkla rader.

knaskamilla:

Ja, du reagerade på att personen som skrev texten skrev "Mårten" för att han/hon tänkte "Mårten" när han/hon hörde Morten.

Jag tycker att du komplicerar till den personens misstag och kunde vara lite mer lössläppt. Du gillar ju språket, eller hur? Knas.

Nalle Sjuh:

Du kanske skulle sluta krångla till allt så mycket, så skulle du se vad jag reagerar på. Det finns nämligen på de två rader jag postade.

knaskamilla: "Verkar ju förresten fånigt att, som du förespråkar, ersätta bokstäver som faktiskt finns i Sverige med andra bokstäver."

Men jag lyckas ju inte hitta något syfte med vad du reagerar på, antingen vill du att personerna ska få sina namn bildlikt avbildade som i hemlandet, eller så vill du väl att en majoritet av människorna i det nya landet ska kunna uttala namnet med de bokstäver som finns till buds i det existerande alfabetet?

Själv tycker jag att nationalstaten Sverige har lyckats med ett ganska taffligt och okomplett alfabete för att beskriva alla ljud som finns i diverse dialekter och har inga problem med att lägga till nya.

Å vad vill durå?

Nalle Sjuh:

Eller kan det vara pucko-Hasse som inte kan stava, som vanligt? Verkar ju förresten fånigt att, som du förespråkar, ersätta bokstäver som faktiskt finns i Sverige med andra bokstäver.

knaskamilla: "Mårten" uppfattar jag som ett försök till konsekvens, liksom "Damgård" skulle vara det. Det uppmuntrar jag.

Paddan: Det är ju lite trist att vi inte kan ta in dessa fantastiska uppfinningar i våra nordliga dialekter, tänk vad mycket mer sanningsenligt och framförallt praktiskt det hade blivit med Sidenšö och Šellefteå.

Mer makt till Prag!

Nalle Sjuh:

Vilket är konsekvent? Morten/Mårten? Hm.

Nalle Sjuh: Äh, jag funderar på att skriva Sickan och Harven...

knaskamilla: Det där är ju i alla fall ett konsekvent språkbruk med att de kallar Sičák för "Sicak". och Hořava för "Horava". Jag gillar saker med hyfsad konsekvens, och därför hoppas jag nu att jag slipper se dig skriva bl.a. "Sicak" och "Horava" i vinter.

Men det blir väl "Sigge" och "Milo" för din del, ga...ehh - kyckling.

Haha.
"33 dagar kvar - Morten Green
Hej Mårten, Hur har sommaren varit?"

ria-ra: Precis när Bäverturnen började ja. Den slutade väl lika snabbt också. Bävervägen var ........... ja, det var den.

Visade sig att det var en bekant till herr M Sedin som skulle komma och prata med oss om HTF (vilket tvingade mig att kliva upp tidigt). Kände igen namnet när han presenterade sig, men det tog mig ett tag att få ihop Tony Skopac med ledtrådarna hockey + SAS till var jag kände igen namnet ifrån...

Jejje. Kanske man ska ta tag i något?

Frisco:
den där bilden är från din "bävervägen" turne´ va?

Anders i Budum: han spelar i leksand

Är Magnus Hedlund kvar i truppen?

westerlind: Bannerbilden är mer över än utför.

Jag förstår inte varför alla dina bannerbilder haft namnet ivaletochkvalet1.jpg, ivaletochkvalet2.jpg osv.

Frisco:
Imponerande hur många snygga banners du producerar till er gästbok, kan nog bara vara 65an som är lika produktiv. Den senaste här ovanför tycker jag är ovanligt träffsäker, vad kallar du den - "MoDo, på väg utför"?

65selander:

Förresten...ragga? Jag vill ju bara gå gratis på hockey.

Frisco: Äh, det är Hem till Gården som gäller för min del.

Paddan: Oj vad du verkar insatt i den världen. Du och Poffa kanske är Hockeysnackssmygarna på det området. Han vet allt om Robinson sägs det.

Poffa: I Aftonbladet eller Expressens värld hade det nog blivit en extra grillbilaga med Olinda och Big Brother-Linda.

Paddan:

Inte för att jag är någon expert på containers, men de största normala är väl så kallade 40-fotare, dvs sådana som får plats på ett lastbilsflak. Att det räknas som en storbrand, det händer bara i ÖA:s värld.

Undra vad de skrivit om de brunnit som det gör i Eksjö här i närheten? Där brinner en soptipp efter att linolja självantänt. En veckas släckningsarbete sa de på lokanyheterna.

"Mastodontbrand på soptipp. Världen hotad!", kanske?

knaskamilla: Om du skall ragga så kan du skaffa lunarkonto ;-)

Poffa: "Storbrand i container i Husum". Funderar om det är samma person som skrev om "den svåra torkan" i måndags. Eller så har Allehanda också drivits med i sensationsjournalistiken och försöker nu att använda så stora ord som möjligt på vardagshändelser.

...så lär jag vara i Gbg vecka 45. Undra om man skulle ta och åka och se någon match då. MODO lär väl inte spela, men man kan väl se Salo släppa in mål mot något annat lag.

knaskamilla: Det är alltid intressant och kul när du förärar oss med ett besök. Ta med dig Paddan också så är lyckan total.

Dragan 2k:

Nej, jag fiskar inte. Jag undrar bara hur intressant det är för dig att jag kommer till Göteborg.

Dragan 2k: Äh, med Salo i laget så tror jag att det kan gå obra för Frölunda och det ofta... ;)

knaskamilla: Hehe. Jaså du. Du fiskar lite. Vi får väl se vad vi kan ordna.

Dragan 2k:

Du kanske kan sponsra med biljett till matchen?

knaskamilla: Klart du ska komma ner till oss här på solsidan. Och när du är här brukar det gå bra för Frölunda. Så kom ner. Ofta.

knaskamilla: Tips 7-0 i en orange plåtburk.

Torsdag 2005-11-17 19:00 MODO Hockey - Luleå Tips 4-1

...så ringde min arbetsledare nyss och frågade om jag ville gå på förebyggarkonferens i Göteborg med henne, 15-17 november. "Det blir kul, vi ska bo på hotell" sa hon. Hmm. Frölunda-MoDo den 15:e november, kan det vara något?

Oj nämen vad roligt! Aftonbladets Tomas Ros har en hockeyblogg! Han är dessutom "väldigt insatt i svensk och internationell ishockey" enligt hans tidning.

"Ser att Modo förlorade alla matcher mot elitserielag i mästarcupen i helgen.
Konstigt...

...Och när man sedan vet att laget fortfarande har tre-fyra platser lediga"

Hoppsan Tomas nu var du inte längre expert.

"Lägg därtill att tjeckbacken Vladimir Sicak brutit handleden..."

Och nu är inte ens insatt.

Salle:

Kändes fånigt att ha en massa öl stående på kontoret. De tog upp golvyta i onödan. (Dessutom hade de passerat bäst före-datum för ca ett år sedan.)

Panten blir ett välkommet tillskott till fikakassan. För tillfället har vi ca 5:- i den, i utländska mynt.

knaskamilla:
så den här 80-talskampanjen har nått så långt norrut nu :0)

knaskamilla: Av vilken orsak gör man sånt. Har ni så mycket pengar att ni kan inhandla dom för att sedan hälla ut innehållet? Eller är det panten ni är ute efter...

...så har jag nu börjat arbetsdagen med att hälla ut innehållet ur ca 40 folkölsburkar i slasken.

knaskamilla:
Vilken depression...
Inte kunna gå och handla 365 dagar om året. Lovar att de säkert missat 7x24-konceptet också...

« · 568653 · »