1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 494855 inlägg · 4174 ämnen
« · 3004943 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo - AIK Kvartsfinal 2 2026-03-18
modomille: Där är jag också frågande, men frågetecken finns väl även kring Swetty. Vi får se hur minuterna fördelas.

Costanza: Vette fan om jag gillar förändringarna man gör känns som halvmesyrer, och Carlsson varför spelar han fortfarande?

Goalies
35. Werner, Adam
1. Lundberg, Ebbe
30. Hellsten, Jakob

1st Line
5. Berg, August
2. Rundblad, David
19. Kelleher, Tyler
10. Fitzgerald, Gerry
22. Carlsson, Måns

2nd Line
51. Berglund, Victor
64. Bengtsson, Jacob
17. Hermansson, Elton
24. Topping, Kyle
26. Larsson, Emil

3rd Line
6. Johnsson, Theodor
14. Norén, Jakob
91. Andersson, Linus
20. Gästrin, Milton
92. Olofsson, Jesper

4th Line
7. Anderson, Matthew
12. Pettersson, Oscar
15. Bjerselius, Jacob
36. Ohlsson, Sebastian

Extra Players
90. Swetlikoff, Alexander (LW)

Domsjö: Efter den här bataljen ikväll väntar 2 hemmamatcher, det tar vi med oss!

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vargen: Det är fel att Härenstam blev årets målvakt, men de övriga priserna har han bra case för.

Domsjö: Personligen vill jag inte ens räkna OP och Sebbe som spelare ”vi fick behålla” som om de är spelare som riskerade att försvinna. Det roliga är att alla spelare förutom juniorerna och kanske Sebbe du radar upp inte nått upp till förväntningarna med råge. Stark betoning på Berglund och Rundblad. Det är spelare som jag taggar för att bli av med nästa säsong, gärna OP också. Men han har någon slags personlighets-Övikskille-domarfavorit-immunitet nu.

Framnäs: Mja...vet inte om jag köper det. Vi fick behålla Olofsson, Rundblad, Berglund, Pettersson samt Sebbe. Lägg därtill juniorer som kommer underifrån. Klart det underlättar att få behålla så många som möjligt men nog tycker jag att MoDo ändå fick behålla tillräckligt med spelare.
Vi hade i praktiken kunnat haft det betydligt sämre ställt. Vi landade ändå en femma, vilket var betydligt bättre än vad jag trodde iallafall.

JoJo2613: Jobbigt läge för HA ifall Mora efter att man delade ut priserna till Härenstam inför match 2 vände matchserien så att Södertälje inte gick vidare till kvarten. Hade man behövt fixa någon specialregel så att Härenstam kunde registreras typ hos Björklöven så att man kunde genomföra prisutdelningen på en annan match?

Vargen: Agent Nubben ska då ha Guldvästen som fick ner TIK till 12:e. Hur mycket väger 1 kg guld?

JoJo2613:
Välförtjänt dock.

grimiss: Ja, jag köper din teori fullt ut. Därför Karlins tålamods-grej kan löna sig i ett större perspektiv, men framstå som inkompetens i matcherna i sig där det behövs nytt tänk.

En stomme på 7-8 spelare som är inkörda i det, och då också har något större att spela för iom att man står nära varandra, är nog guld värt för att det inte ska bli så många spontana aktioner där laget ofta blir straffat.

Samtidigt har man sett nyligen ihopvärvade trupper klicka ganska så direkt, att spelartyperna passat med varandra såpass väl. Då behöver man inte ändra sitt spel särskilt mycket utan får draghjälp av det.

Vargen: lär inte bli något ikväll. Vi har väl inte någon studio hos oss idag. 95% säker att dom ger det till Härenstam tråkigt nog.

NuMo: Vi får se om det blir något jävla guldgaller ikväll eller inte. Om inte, är det bara att konstatera att Härenstam vunnit både årets målvakt, årets rookie och guldgallret. Och tillvägagångssättet med prisutdelningen går till historien som ett av de största frågetecknen i ligans historia.

Framnäs: tror det här är väldigt nära kopplat till att vi inte har en rejäl, stabil, inspelad och trogen kärna. Spelare faller ur hela tiden i alla lag, men sen varierar det ju enormt mkt om laget följer med förfallet eller står fast och vallar tillbaka utsticksrna. Blir ju en enorm dominoeffekt potentiellt.

Tror också det vad det här som gjorde karlins lag så jävla bra.

Men nu jäklar är trådarnas tråd aktuell igen. ;)

Framnäs: När har vi egentligen haft fullsatt en onsdag? Det var väl typ sm-finalen 2007 senast? Ibland har folk orimliga förväntningar på publiksiffrorna. Modo har bra publiksiffror med tanke på vilken mjäkig hockey vi spelar samt att vi inte ens är i högsta divisionen.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting II
Blake: Dom kan väl få iallafall 50 000 emellan.

NuMo: förresten så är vi nu igen i en ny Apropå Ingeting tråd.. 😁

Framnäs: Publikprognos för ikväll låg på 4800 fick jag höra. Det är ju ett ganska stort steg framåt jämfört med match 1 då.

JoJo2613: Va försiktig med vad du säger man kan bli avstängd från hela forumet.

NuMo:
Kan göra en extra koll matchdagar för att eventuellt låsta trådar låses upp efter match.

Bad_Brett:

Jag tog inte ditt inlägg personligt i alla fall. Så det är lugnt. Men jag kan förstå att alla inte vet vad det innebär att moderera gästböckerna.

Vi var nog först med lösningen av matchtråd, kanske för att vi såg att behovet var önskat samt att lösningen passade bra i den här gästboken. Nu har nog fler gästböcker matchtrådar och säkert skulle Marcus kunna hitta smarta lösningar.

Vi (jag) glömmer ibland att låsa upp trådarna, men oftast så har jag satt ett larm på mobilen för att påminna mig själv. Men man glömmer ju allt ibland så jag borde nog behöva ett larm att jag skall komma ihåg att sätta på larmet.

Men mitt råd då får ju bli att vänta om man har något viktigt, (förhoppningsvis har ingen av moderatorerna fått någon nära anhörig avliden, så det brukar rätta till sig förr eller senare.) eller fortsätta tjabba i matchtråden. Den tråden kan man inte smutsa ner, typ.

Bad_Brett: Hah du tror han skulle lägga tid på det när vi inte ens kan få darkmode 😂😂

NuMo: Det köper jag, och det är klokt resonerat. Detta kan ju emellertid inte vara ett problem endast i MoDoboken, så kanske Marcus skulle titta på att implementera en funktion för tidsbaserad låsning? T.ex: "Lås alla trådar utom denna fram till midnatt".

Men som sagt, jag har inte ens reagerat på låsta trådar själv så det är absolut inget klagomål från min sida, utan snarare automationshjärnan som kickar igång.

Bad_Brett:

Vill förklara bakgrunden till matchtrådarna så blir det kanske klarare om varför det sparar jobb för moderatorerna.

Det är inte det att skribenter medvetet har dålig tråddisciplin (även om det förekommer då och då) Vi märkte speciellt under matcher att det fanns ett behov av en gästbok som mer liknade en chatforum, snarare än ett debattforum. Många följer matcherna och berikar det med att kommentera sina spontana tankar under matchen. Det blir ett snabbt flöde och de flesta enskilda inläggen är egentligen av ringa värde för att vara genomtänkta debattinlägg. Förutom i det korta perspektivet, typ så länge matchen varar.

Pga. dålig tråddisciplin som då oftast händer just för att det är spontant, känslostyrt och av ringa värde så missar man att följa en tråd när någon eller några andra råkar skriva i fel tråd. Alla gör det felet av bara farten, även jag såklart. Det är oundvikligt.

Plötsligt får vi moderatorer en massa att städa upp både en stund innan, under och efter matchen. Vi blir tvungna att, om trådarnas egna värde skall kunna hållas så högt som möjligt att radera en massa inlägg som inte är där de hör hemma. Trådarna blir smutsiga. Dessutom så tvingas vi radera en massa välgenomtänkta inlägg som skribenten säkert lagt ner ganska mycket tid på.

Går jag in i Sillytråden så vill jag inte att den skall vara nedsmutsad av en massa spontana kräkreaktioner eller andra känsloyttringar. Där vill jag ju kunna se en så ren debatt som möjligt.

Matchtråden har däremot inget större värde av just de orsaker jag nämnt. Det är en tillfällig tråd där själva debatten inte har högsta värdering. Vi stänger de trådarna någon gång efter matchen om de inte dör ut av sig själva. Själva matchtråden är moderaternas verktyg att hålla de andra trådarna så rena som möjligt och det besparar oss en massa onödigt jobb.

Det är dessutom bra för skribenter att själva debattrådarna hålls så rena som möjligt.

NuMo: För en gångs skull skrev jag i all välmening och tänkte att ni kanske har bättre saker för er på kvällarna än att låsa upp trådar.

Jag har inga synpunkter i övrigt då jag inte har upplevt det som ett problem själv.

Bad_Brett:

Ja, men skriv din sillysak i matchtråden då.

Willow: Jag förstår inte riktigt poängen med det. Vill man diskutera matchen är det ju bara att gå in i matchtråden. Jag hajar att bakgrunden är att vissa skriver i fel tråd, men det är väl bara att lägga till en regel som säger att matchrelaterade inlägg som skrivs i fel tråd raderas?

Om vi ligger under med 7-0 så kanske jag vill diskutera Silly Season, trots att det är under pågående match? Detta leder ju bara till extra jobb för moderatorerna såvida det inte kan skötas med automatik.

Willow: Det finns kaptener som Rundblad och sedan finns det kaptener med lite jävlar anamma! Kan vi byta rakt av, vad tror ni?

youtube.com/shorts/1W0foBVm67s?si=HSN0aKyBogvZUB7l

modomille: Thomas Rhodin om varför vi såg bra ut i period 2 och förlängningen:

"Att vi då håller ihop laget och att vi, när vi går, att vi går allihop. Särskilt kanske på hemmaplan, så är det match ett så här att man individuellt vill så mycket... Men man vill inte få ett för långt lag. Det är väl kanske sådana bitar. Men när vi då sitter ihop och och gör det som ett lag, då blir det bra. Skönt att få en seger."

Han säger alltså, med andra ord, att spelarna har svårigheter med att hålla sig kvar till gameplan, och det är ofta då vi hamnar i lite kalabalik och plötsligt ser ut som ett mycket sämre lag.

När tränarna trycker igen på hur vi måste spela, och vad man gått igenom inför, så hotar vi precis som tränarna tänkt. Men vi verkar ha en grupp där man snabbt faller ur det hela?

puffe4: Den brukar stängas under matcherna och sedan öppnas. Förmodligen är det bara bortglömt.

Sv: MoDo - AIK Kvartsfinal 1 2026-03-16
SPOODI: SHL:s ledning har ju gått ut med en offentlig ursäkt o förklarar att målet aldrig skulle godkänts.

Fy stackars Malmö, hoppas de vänder hemma nu.

smyl: var väl bara några veckor sedan Miltons tröja fladdrade lite i målgården så ett mål dömdes bort för oss.

smyl: Domarna menar alltså att målvakterna ska söka kontakt och filma/förstärka. Precis det vi vill få bort från ishockeyn ju.

MoDo - AIK Kvartsfinal 2 2026-03-18
Då kör vi igen då

Nucky: Domarbasen för matchen motiverar också beslutet med "Malmös målvakt visar inte att han blir störd tillräckligt mycket - skulle målvakten ta mer "fysisk kontakt" med utespelare hade situationen bedömts annorlunda" -parafras btw

Förstår att det kan vara tufft att ha en glasklar motivering när man tagit ett ganska tveksamt beslut som inte går att ta tillbaka - men är den här förklaringen inte lite undermålig?

puffe4: Kollar man bilderna är det helt BISARRT att målet godkänns. Djurgårdaren har röven mot målvaktens hjälm och står samtidigt långt in i målgården med hela kroppen.

Silly: hur här det egentligen gått för hägg?

Thors 22: Man börjar undra om K-G Stoppel varit i farten igen.

puffe4: Pang på pungen i Portugal!

Heyerdal:
Vänta bara till Brynäs kommer med den stora pengarsäcken och en massa lovord om att han är tänkt att få spela ihop mef med N.B i 1: a linan..

Du kommer hans agent att övertala hans föräldrar.
😉

snowden: Gillar Kollars upprördhet, mera sånt, men allt för att myten om att 08-lag inte förlorar på Hovet. MoDo ska ännu en gång bevisa motsatsen, Hovet ägs av MoDo

snowden: Fega jävla domare!

Silly: Möjlig skandal på Hovet ikväll. Bådar gott inför fredag.

Thors 22:
Vilken tur för Brynäs att dom förlängde med Hägg nu när Lucas Carlsson ville till storstaden? 😉

Kollat på grindif mot mff. Slutspelshockey och domarna släpper de flesta hakningar o trippingar som ger tvåor under grundspelet. Men när de väljer att ta dem är det alltid i DIFs favör. Alltiid…Till slut vinner dif i sudden i pp på ett mål där dif har en spelare klart i målgården. Förbundet gillar grindif, det är sen gammalt.

MoDo Hockey - Apropå Ingenting II
En stilla undran. Hur kan MoDos bästa sida på HS sedan 24 år "MoDo Hockey - Apropå Ingenting" vara låst? Sidan där man kunde skriva precis allt, bara det fanns någon MoDo-koppling? Vore jätteintressant att få fakta bakom den låsningen

Vikingmodo : Funkar sällan att bara försvara sig. Det är som när Modo har en 3 eller 4-0 ledning.

Zource: Fan vilken pers för Bodö om de skulle tappa det här

« · 3004943 · »