Gusse: Äh, sannolikheten är större att det är tvärtom. Till skillnad från alla super-duper experter tycker jag inte DIF blev speciellt testade av Löven. De få gånger Ume-laget fokuserade på hockey var man bättre.
Dessutom kan vi det här med att vända matcher, tex senast vi mötte DIF hemma och kom tillbaka från 0-3 underläge.
Tigerhjärta: Inte någon som kommer vinna poängligan direkt. Ganska tam i avsluten, mer av en brunkare enligt mig. Skulle hellre gått på någon av transatlanterna dem hade där förra året. Dem gjorde skillnad i det laget
Tigerhjärta: Ingen dålig spelare. En av få som levererade i det laget. Dock lite svårt att värdera då KIK hade problem med att få igång det offensiva spelet hela säsongen.
Ingen dum värvning om han är tänkt för typ en tredje. Mer av en chansning om det är för topp 6.
grimiss: Tror DIF kommer få det tufft att låna pucken när MoDo sätter fart. DIF har bra och smarta spelare med rutin så det kommer krävas att MoDo kör allt de har hela tiden.
Ikväll är det dags!! Är ni nervösa? Jag är inte nervös och det är nog bra det. Jag vet att Modo har en sista växel att lägga i. När Modo är som bäst är det inget lag som vinner över sju matcher mot dom. Nu gäller det bara att de visar det. Inga skador i laget och inga pandemier som sätter stopp! Kör bara!! In med pucken!!
" Andreas Hanson Modo har fått en relativt skön resa hittills i slutspelet, det är en fördel. Men är man bättre än DIF, som verkligen hittat rätt och leds tydligt av spelare av en klass som inte finns i Modo? Givetvis blir det jämna och täta matcher. Men Krüger och Klasen är bättre än någon spelare som finns i Modo och de spelar riktigt bra just nu. Det avgör saken för mig. "
Chamez: Bra sagt! Är inte så nervös. Vinner DIF så har de garanterat förtjänat det. Tycker det är kul att två välskötta storklubbar får göra upp om detta. Vi har ett grymt lag som kommer att lira ikväll så jag hoppas att de kör skiten ur 08:orna!
{9682}: så är det! Båda har förtjänat sin plats i finalen. Nu finns inga ursäkter. Det är verkligen bara att åka ut på isen och köra! Dra ut det sista man har efter en lång säsong. Det laget som vinner i slutändan är det lag som spelat bäst och gjort flest mål. Svårare än så är det inte. Hoppas verkligen det blir vårat älskade Modo! Det är vår tur att gå upp.
Marcus Leifby ”Hur slutar finalserien och vilka går till SHL med motivering? Ja du, jag har legat sömnlös ett par nätter och funderat över det här, och kommit fram till… att Modo går upp. De har imponerat mest och har fått en perfekt resa i slutspelet, nu kommer de till finalen utvilade och väl förberedda. Dessutom har de en målvakt som inte kastar in puckar till höger och vänster.
Kan Djurgården ta sig till SHL utan sina två främsta målvakter? Eftersom svensk ishockey har ett helt debilt system där lag i det allsvenska slutspelet kan registrera ytterligare en målvakt från en serie ovanför så kan de förstås det, men jag ställer mig ändå tveksam till om den målvakten är Jesper ”Myran” Myrenberg. Han släppte ändå sju på två matcher mot Björklöven och bjöd på en del returer. Jag tycker han känns som ett osäkert kort.
Har Modo ett tillräckligt fysiskt lag för att vinna mot Djurgården? Självklart. Visst, semin mot Björklöven var gruffig, grinig, grötig och go, ibland ful, men var den spektakulärt fysisk på något sätt? Jag tycker inte det och jag tycker inte det är fysiken som gör Djurgården till en giftig motståndare, utan rutinen, spelskickligheten och andan i laget.
Kan Mattias Karlin mäta sig med Johan Garpenlöv som huvudcoach? Absolut, jag kan tycka att Johan Garpenlöv får lite väl många honungsvisor för att han har lyckats ta ishockeyallsvenskans överlägset dyraste trupp till en final.”
Övriga tips: Ros 4-2 DIF Abrahamsson 4-3 MoDo Wennerholm 4-3 DIF 🚨 Karlsson 4-2 DIF Nilsson 4-2 MoDo
Offside-Lennart: Är i kyrkan nu och dricker rödvin. Sen hem för lite VooDoo och eldvatten från Haiti! Fullsatt i min gamla hemstad. Man blir glad. StorPlånkan får in två nya miljoner om inte annat...
Men kan tycka det är märkligt att man inte planerade schemat så att Finalen startade i fredags, så att det bättre rankade laget (vi) hade fått börja med fredag-söndag och möjligen en till bra helgdag. Nu är det Djurgården som får fredagsmatchen till veckan och potentiellt en till fredag på match 6 medans vi har veckodagar och söndagar.
grimiss: Tror att du underskattar risken för "oturliga" utvisningar och "missade" dylika. Kommer vara mycket förvånad om inte, likt 1994, nivån höjs när de leder.
Blake: Gör en omvänd Växjöare stanna kvar en kvart/20 minuter efter matchen slutat, så slipper du trängas. Bara att köpa en extra påse bilar i sista periodpausen.
{9682}: SIF var inte riktigt med på vad som krävdes den gången, nu är det mångmiljonbelopp som ska tillbaka till krösus sork. Då är det minsann inga osmarta lantisar som får stå ivägen.
Sigge: Hela arenan blir rödgrönvit. Ser fram emot detta. Hockey ska vara underhållning, tufft men kreativt spel och en show. Där har SHL en del att lära...
Offside-Lennart: Du är omtänksam, men Ove jobbar med latex typ, ganska svårbeskrivna arbetsuppgifter och arbetstiderna är extremt flexibla, så han kan vara glad även en söndag
puffe: Sover gärna under skrivbordet. Känns som att det kommer bli bra tryck i Ö-viks hamn ikväll. Djurgården är ett bra lag att möta. Få dumma idioter där. Gillar när bra klubb möter bra klubb. DIF är en bra klubb!
"Viktigt meddelande! 🚨 18.21: "Viljans vackra namn" spelas – sjung med 18.23.30: Introt börjar och tifot börjar – följ klacken 18.26: MoDo kommer in på isen"
KB: Leifby är oftast riktigt bra men snare i samma artikel utser han Danielsson som en av två backar i sin drömfemma bland finalspelarna och det känns ju sådär genomtänkt...eller så är jag för gammal för ironi...
KB: Kasst detta med att MoDo får sina hemmamatcher på vardagar. Kan tycka att Anna-Britta Åkerlind (KSO) kommenderar att alla med uppvisad biljett från hemmamatch får ledigt dagen efter. Då får hon min röst nästa val. Trots att jag bor i Göteborg.
De få gånger Ume-laget fokuserade på hockey var man bättre.
Dessutom kan vi det här med att vända matcher, tex senast vi mötte DIF hemma och kom tillbaka från 0-3 underläge.