1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 497179 inlägg · 4179 ämnen

MoDo Hockey - Juniortråden

Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Vargen: Svelander är nog teoretiskt duktig, men jag håller med om att han inte haft någon framgång. Det är nog dags att hitta någon annan.

Dessutom verkar han anammat Karlin/Sundells passiva försvarsspel. Har han "bakbundits" av det? Jag tror att han är en bättre andretränare än HC.

Svårt att veta vad Anders tillfört. Samtidigt har MoDo fått fram 2*Gästrin, Sundström, Hallin osv.

Vargen: förstår faktiskt inte heller varför Svelander är kvar. Vi fostrar många bra ishockeyspelare fortfarande men nästan ingen får chansen i A-laget heller. MoDo är en ekonomiskt extremt välskött klubb men sportsligt är det ett skämt.

Någon som vet hur långt kontrakt vår utvecklingschef Anders Wahlström har? Han som gjort exakt ingenting för juniororganisationen i 2 år alltså. Snackade om ett nytänk när han klev in på positionen men det nytänket har man inte sett röken av eller hört ett ord från Wahlström sen dess.

Svelander har varit tränare i U20 i 5 säsonger.
Facit:
3 uttåg i åttondelsfinalen
2 missade slutspel

Man kan tycka att han inte borde få vara kvar särskilt om man lyssnar till det förtroende som juniorerna verkar ha till honom.

Rip Kirby: Stockselius gör första matchen i slutspelet och gör 4 mål direkt 😅

Vargen: DIF avgör tidigt på övertid, 6-5.

U20 tappar ledningen man hade inför tredje perioden med 2-5 till 5-5 i och med att Theo Stockselius gör 2 mål sista minuten. DIF är som sagt ett lag som egentligen är för tungt, och särskilt nu när man adderat Stockselius.

Utan Hallin, Malcom, och Sundström tror jag man hade blivit svepta.

MorganaLefaey: Matt Anderson har väl haft någon skadekänning och inte gått fullt mer än senaste träningen?

MorganaLefaey: Jag Har ohyggligt att se Berglund platsa på sex backar, men nu har både förgående ledarskap och det nya med Rhodin bestämt det så det är bara att acceptera.

modomille: tråkigt att 1 av våra förvärv under säsongen är 7e back.
Svårt att se att han är sämre än berglund.

Willow: Vad var det jag sa. Björklöven pallar inte för pressen 😉

Bad_Brett: Västerås mot Troja igår så spelade man nästan bara på tre kedjor. Har en känsla av att vi kommer sprida istiden mycket mer än så. För övrigt fick Västerås både en femma coh en 2+2 som jag tycker var rätt tveksamma.
Nu fick vi ingen bra repris så de kanske var solklara, men så såg de inte ut på tv

Vargen: Milan mål i PP. Ass av Hallin & Styf

Zource: Elton kommer såklart få en hel del istid, men man vill nog matcha honom klokt.

modomille: Jag hade hellre satt Elton bredvid Fitz. Haft Måns i fjärde och OP som extraspelare.

Från träningen idag

Trolig laguppställning imorgon
Målvakter
Adam Werner (Jakob Hellsten).

Backpar
August Berg–David Rundblad.
Victor Berglund–Viktor Persson.
Jacob Bengtsson–Theodor Johnsson.
Sjundeback: Matt Anderson.

Kedjor
Emil Larsson– Kyle Topping–Alex Swetlikoff
Tyler Kelleher– Gerry Fitzgerald–Måns Carlsson
Jesper Olofsson–Milton Gästrin–Linus Andersson
Oscar Pettersson– Jacob Bjerselius–Sebastian Ohlsson
Extra: Elton Hermansson

I den ena pp-formationen: Berglund–Kelleher–Larsson–Topping–Fitzgerald

I den andra: Rundblad–Olofsson–Gästrin–Swetlikoff–Andersson

Vargen: Hugo Hallin är alltså nere i Stockholm för att spela med U20 samtidigt som vi spelar första matchen mot AIK hemma imorgon. Luktar att han inte är med då.

Första matchen för U20 mot Djurgården i åttondelsfinalen. Lineup:

4th Line
44. Lundström, Viggo
63. Styf, Harry
52. Vettersand, Teodor

13. Näslund, Rasmus
12. Thermaenius, Theo

3rd Line
28. Hägglöf, Kristian
56. Hyldmo, Ola
32. Morken, Linus

54. Knights, Theodor
33. Hägglöf, John

2nd Line
37. Dahlin, Gustav
24. Sundström, Milan
10. Gästrin, Malcom

57. Valstad Solheim, Bård
41. Peter, Sebastian

1st Line
15. Ommedal Ohrstrand, Rasmus
27. Öberg, Alfons
48. Wassberg, Felix

20. Wiberg, Måns
34. Hallin, Hugo

Goalies
45. Skröder, Markus
1. Lundberg, Ebbe *

Nedsläpp 13:00.

Costanza: Fatta hur många Benson Hinken kan köpa för de pengarna…

Vargen: Gamla goda Plantis lever och frodas. När får vi 80 miljoner som MFF fick för Zlatan.. Samtidigt vill jag inte att Hinken ska ha hand om den Mega-Plånkan.

Vargen: Och bara för att tillägga, även om det är långt kvar, så är det hyfsat kittlande att läsa NHL-supportrar skriva så här inför draften:

Landon Dupont är alltså just nu den ohotade draftettan. Ger en liten fingervisning av nivån just nu.
Uppladdat:

500x0-img5959.jpeg

BurkLeffe: Nu har vi roligt. MoDo är i slutspel. Trissan in i Kryllan!

Zource: Det är överskattat att ha roligt

Zource: Kul att du håller dej till rätt tråd, tycker själv att MoDo är en fin plantskola, den bästa

Zource: Ja. I Timrå IK vill de bara hem nu till Sundsvall och gå på BiteLine, beställa bira. Jag kan Sundsvall. Bott på Skönsmon. Sett allt.

Costanza: Jag har hört att i Timrå kan man dricka alkohol… Utan att ha roligt!

DrCox: Det suger som fan och något MoDo måste ändra på. Äter chilinötter och inser att det kunde ha varit värre, man kunde ha varit Timråit..

Fint ändå att Hudiksvall har SD-reklam i arenan. Får hoppas på ett avancemang till HA!

Costanza: det är bara synd att så länge vi spelar i HA så lär dom hamna i SAIK,Brynäs eller Luleå eller liknande skräplag.

Vargen: Rätt sjukt att MoDo pumpar ut kanonlirare som Gästrin, Herman och Milan. Behöver inte skämmas då att jag gormat om att MoDo är Världens största klubb! Nåt är dock fel att klubben inte kan ta vara på alla som kläcks ur MoDo-ägget.

Jimmy Hamrin på EP om Milan i sin stock watch efter/inför draften:

Stock Rising 📈
Milan Sundström, C, Modo Hockey U20 (2027 NHL Draft)

The new ruling for U17 players in Sweden this season states that they can’t play in the U20 league unless they get exceptional status midway through the season. Milan Sundström was one of two players who earned that this season, and he has certainly taken the chance to show himself worthy of it, with 20 points and 12 goals in only 12 games. When I saw him in his U16 year, I thought he had similarities to Anton Frondell, with his offensive game and big body, in combination of good vision, high-end puck skills, and a dangerous shot, but also lacking intensity and speed. From what I have seen this season, he skates more with the puck, takes more initiative in transition, and competes more too. Sundström is a first-round candidate for 2027.

Han har alltså bara blivit bättre. Nästa säsong blir oerhört intressant att följa!

Djurgården för U20 i åttondelsfinalen. Med hemmaplan torsdag (och fredag, beroende på om bäst av fem-serien redan är avgjord) 19 mars. Kom och stötta!

Blir spännande att se hur långt Milan kan bära dem den här gången. Lyckades bära ett väldigt tunt Ångermanland fram till kvartsfinal 2024.

Vargen: Snart i A-laget..

1+2 för Milan idag i U20:s 4-3 vinst på overtime mot Mora. Det innebär att han nu gjort 11 mål och 19 poäng på 11 matcher med U20. För att inte glömma att han inte hade fått spela med U20 denna säsong så länge han inte fått exceptionell status.

JoJo2613: HA ändrar reglerna efter mindre än ett år utan att meddela det på förhand, eller i samband med nomineringarna. Mest troligt har man försökt smyga in det för att göra en fin gest till familjen Liv.
Även om matchkravet också justerats är 20 matcher minst 15 matcher för lite. Att jämföra en junior som gjort 20 matcher med en junior som spelat en hel säsong blir patetiskt.

Trist att det i slutändan inte blir en tävling om vilken junior som satt störst avtryck.
Uppladdat:

500x0-img5862.jpeg

Vargen: 😂 Det ändrade dom snabbt..

Angående SHL-lån i guldgallret nu när tråden låstes. Spännande ryggrad av HA om man ändrade tillbaka regelverket efter ett halvår för att lånen hade för fina namn på ryggen för att inte vinna guldgallret.
Uppladdat:

500x0-img5784_vyPPgPKwrwy7HIh.jpeg

Bad_Brett:
Det är bibliskt

Vikingmodo : beror ju på. Om det viktigaste är att inte backa för nån fjantig meningslös kukmätartävling så är det alltid bäst att ge igen. Är det viktigaste att komma hem.utan skador och domar är det bästa alltid att backa. Vill man prompt slåss kan man göra upp tid och plats och ha nån form av domare på plats och basal skyddsutrustning. Oddsen att nån inblandad tycker att det är relevant att slåss dan efter är inte jättebra.

Vikingmodo : "Det bästa är alltid att ge igen"

Det är bara februari, men det där har potential att bli årets citat.

Willow: Helt fel. Det bästa är alltid att ge igen. Men de flesta killar är klena losers som aldrig satt sin fot i ett gym och låter mobbarna vinna varje gång.

dempa: Exakt. Finns mängder av sådana exempel.

Tanken med civilkurage och att agera i självförsvar fungerar enbart i teorin ifall alla medborgare har ungefär samma våldskapital. Men jag upplever inte att många vill implementera amerikanska vapenlagar i Sverige...

Don't bring a sword to a gun fight...

Bad_Brett: Bättre fly än illa fäkta.

Rätt vad det är stöter man på ett as utan skrupler som drar kniv i en barfight för att hävda sig.

Bad_Brett: Rätt egoistiskt och korkat att låta nån bli misshandlad också.
Dina resonemang utgår ifrån en redan satt agenda.

Willow: Vi är ju indoktrinerade med en att man som flyr för att rädda sitt eget skinn istället för att ge sig in i en fajt med främlingar ute på stan är en ynkrygg. Berättelsen om riddaren som är villig att offra sitt eget liv för att rädda prinsessan är uråldrig och en vital del i all tantsnusklitteratur.

Likväl är det oerhört svårt att göra en bra bedömning av situationen när du ser två okända människor bråka ute på stan, framförallt om du själv är på pickalurven. Det finns helt enkelt för många okända variabler:

- Är det uppenbart vem som triggade bråket? Har sett många rabiata kvinnor på fyllan som sedan övergått till att spela offer när det passar.
- Är det säkert att den potentiella angriparen agerar ensam, eller kan han ha backup som lurpassar runt hörnet?
- Är det säkert att den potentiella angriparen inte är beväpnad?
- Även om angriparen är obeväpnad, är min egen fysik tillräcklig för att få ner honom på marken tills polis anländer?

I slutändan handlar det om en riskkalkyl. Vilken potentiell ROI finns vid ett ingripande? Tänk t.ex. att angriparen mördare både mig och den utsatta kvinnan, och sedan lyckas fly utan vittnen? Då riskerar han att skada många fler. Om han istället enbart mördar kvinnan, och jag kan kalla på hjälp och hjälpa polisen att identifiera honom, så har mitt agerande potentiellt räddat många liv.

Det är inte försvarbart att agera på impuls om man inte känner sig väldigt trygg med riskkalkylen innan. Det finns ingenting hedervärt i att riskera sitt eget liv för att hoppa in med huvudet före i en situation där det finns många osäkra variabler. Man riskerar att ens barn får växa upp utan en pappa, eller att ens fru blir en änka, eller att ens föräldrar får se sitt barn gå bort före dem. Det är egoistiskt och korkat.

Bad_Brett: Möjligt att det är korkat. Kändes väldigt rätt att göra iallafall. Handlade väldigt lite om vad jag vill "leka" och mer om vad som kändes rätt.

Domsjö: Grejen med psykfall är att de inte skulle tveka att plocka fram kniven, och vips har du två döda istället för en skadad.

Tanken med självförsvar och civilkurage är fin, men helt idiotisk i ett land där enbart de kriminella är beväpnade. Även om ditt ingripande lyckas, finns det en risk att du och din familj kommer bli utsatta för hot i resten av era liv, få molotivcocktails inkastade genom fönstret, skottsalvor genom ytterdörren etc.

Det är helt enkelt ruskigt korkat att försöka leka Bruce Wayne. Bättre att söka skydd själv och kalla på hjälp så fort som möjligt.

Domsjö: Så är det naturligtvis, men jag uppfattade diskussionen som att det handlade om verbala hot. Blir man åskådare till fysiska påhopp eller än värre om det finns sexuellt våld inblandat så hoppas jag att man vågar ingripa som du verkar ha gjort.

Willow: Tjafsa kan ju vara en sak. Går som inte att svara bu eller bä på huruvida man ska bruka våld. Har varit i situationer när det bara går att gå därifrån och skaka av sig. Har också varit i en situation där jag var tvungen att ingripa. En kvinna som råkade ut för nåt psykfall som tog stryptag på henne.

"Modos sportchef Henrik Gradin skriver i ett sms till ÖA att Tyler Kelleher kommer spela fredagens match mot Björklöven.

Även David Granberg saknades på träningen, men det av personliga skäl. Han kommer liksom Tyler Kelleher att vara redo för spel."

Apropå ingenting

Någon som betalar för Folkbladet?

« · 3013534 · »